[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:39

Hallo dames, en eventueel heren :wave:
Ik kom me even melden bij dit topic want ik heb een vraagje/probleempje. Zal proberen eerst de situatie te schetsen;
Ik zorg al zo'n 8/9 jaar voor Quintos, een New Forest pony die op dit moment rond de 28 jaar is. De laatste vier jaar alle zorg op mij had en alles regelde, heel fijn alles zelf in de hand en dat heb ik erg graag zodat ik altijd precies weet wat er gebeurd en wat niet. In de zomer van 2013 is er PPID bij hem geconstateerd, en zijn we gestart met medicatie; een half pilletje. Dit liep niet helemaal lekker en we zijn uiteindelijk ergens in de herfst van 2013 naar beneden gegaan naar een kwart pilletje. Dit is zo'n jaar goed gegaan, pony zag er top uit en begon eindelijk weer op een wat normaal gewicht te komen. Hij kreeg oa seniorslobber, speedibeet en tussen een kwart en half schepje muesli in, verschillend per dag.
In november 2014 zijn we - helaas - verhuist van stalling. Van alles zelf moeten doen, naar een vol-pension stal waarbij alles voor me wordt gedaan. Hierdoor heb ik zelf ook alles iets minder in de hand, omdat ik nu natuurlijk niet meer de enige ben die voor Q zorgt en ik niet meer alle touwtjes in handen heb. Van ons mooie, suikerlage dieet van seniorslobber moesten we helaas af en Q staat nu op 2 kilo sportbrok. Note; totaal niet mijn keuze want ik ben best wel tegen het veel voeren van krachtvoer, zeker bij een pony met PPID. Maar, voor het eerst sinds jaren ziet meneer er weer geweldig uit en heeft hij zelfs een mooie bovenlijn. Ook kreeg hij hier een half pilletje omdat de eigenaar dit graag wou, en dit makkelijker is voor het stalpersoneel. Helaas is door een kleine miscommunicatie Q van de medicatie af gehaald en heeft waarschijnlijk zo'n twee maand zonder gestaan. Helaas wist ik hier niks van af, en baal er ook erg van. Dit is mij verteld nadat Q zo'n maand geleden erg duf, sloom en af begon te vallen. We zijn dus zo snel mogelijk weer begonnen met de medicatie en sinds 15 oktober staat Q weer op een half pilletje medicatie. Ik begon meteen al weer verschillen te merken; m'n paardje was weer blij, alert, begint weer mooi aan te komen en hij lijkt weer met de dag fitter te worden! Enorm fijn natuurlijk.

Helaas heeft Q vanaf zondag bedacht dat zijn brokjes niet meer lekker zijn. Hij eet wel, maar niet alles op. Omdat we dus een historie hebben van veel en snel afvallen en voer-drama, is dit dus alles behalve fijn. Ook is er gisteravond een tand in de voerbak gevonden maar deze is zeer waarschijnlijk van zijn stalmaatje. Omdat er dus wel een mogelijkheid is dat die tand toch wel van Q is en hij dus z'n voer niet op eet omdat 't fysiek niet kan, heb ik een emmertje slobber voor 'm klaargemaakt maar hier haalde hij helaas z'n neus voor op. Note; hij toonde wel zeker intresse in voer, at een appeltje in 1 hap op, pikte deze ook tussen de slobber uit, en toont absoluut niet ziek waardoor hij niet zou willen eten. Hij is enorm alert en happy, en dit is niet hoe hij zich normaal gedraagt als hij koliekerig oid is. Dit is dus eigenlijk al wel uitgesloten, gelukkig!
Nu weet ik dus dat na het starten van prascend de smaak wat kan veranderen, zou dit in deze situatie aan de hand kunnen zijn en dat hij dus gewoon wat last heeft van de bijwerkingen? In plaats van brok krijgt hij vanavond een schepje zemelen om te kijken of die dat wel lust, want hij moet toch wát blijven eten. Als hij dit ook niet wilt eten, ga ik kijken of ik een klein zakje muesli kan kopen, want dit kreeg hij op ons oude plekje ook altijd en heeft hij altijd lekkerder gevonden dan brok. Gelukkig eet Q nog wel gewoon hooi, gras en hij knabbelt/eet ook nog lekker van z'n strobed.

Na wat pagina's doorgelezen te hebben, heb ik nog wat bedacht. Zo rond de 3e/4e week komen de meeste bijwerking naar voren. Dat is dus waar wij nu zitten. Heeft iemand ervaringen voor mij hoe lang deze bijwerkingen aan blijven houden? Ik kan me helaas niet meer zo goed herinneren of Q veel last had van bijwerkingen toen we twee jaar geleden zijn begonnen met de prascend.
Als hij na dit weekend nog steeds niet (goed) z'n brok wilt eten, ga ik denk ik toch de medicatie naar beneden bij stellen naar een kwart pilletje. Mede doordat hij het hier eerder ook al zo goed op heeft gedaan, en ik 'm toch eigenlijk wel liever wat rustiger wil opbouwen ipv direct op de einddosis wil zetten. Zou dit de bijwerkingen wat 'verzachten'?

Sorry voor de extreem chaotische post. Ik zit op dit moment een beetje met m'n handen in het haar en ik voel me zelf ook erg chaotisch. Ik maak mezelf altijd (te?) veel zorgen over m'n paardje, en dit schiet er dus niet zo goed in bij mij.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:40

Sardis schreef:
Dank voor jullie reacties!
Een pil leek mij idd dus erg veel, maar in de openingspost gaat het over prascend, inprincipe dezelfde pil maar wel groter waardoor je misschien minder van moet voeren? Of gaat het ook over de pergolide?

Ik heb ook pergolide en de 1mg pil is precies hetzelfde als de prascend

@pikosjj
Mijn paard at ongeveer een week geen brok of muesli meer alleen nog hooi, gewoon meer hooi geven en voer blijven aanbieden, ze worden wel kieskeuriger maar gaan wel weer eten is de ervaring

Piekosjj

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:27

Aaron thanks voor je snelle reactie, geeft al iets geruststelling :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:36

Pfff ik weet het even niet meer. Mijn merrie met cushing staat onder een 0-gram regendeken, om te voorkomen dat ze afvalt. Voor nu werkte dat prima. Ook bij wat hogere temperaturen. De afgelopen dagen heeft ze overdag zonder deken gestaan omdat het zo lekker was. Nu had ze haar deken wel weer op toen ik aankwam dus wss de hele dag opgehad en stond ze te zweten. Weet even niet wat ik er nu mee aan moet. De deken voorlopig maar weer aflaten en dan het risico lopen dat ze weer af gaat vallen? Of er maar gewoon oplaten en vragen of de mensen van stal s avonds willen kijken of ze dan nog zweet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:41

Je zou ook even terug kunnen gaan naar een kwart tablet piekosjj, als je zonder opbouwen er weer gelijk een halve in hebt gedaan, zou dat zomaar de reden van het niet eten kunnen zijn.

En pluisje; het is ook ongekend lekker weer voor de tijd van het jaar, ik doe het nu zelfs zo voor mijn niet cushing paard, dat ze overdag naar buiten gaat zonder deken en in de nacht op stal de 0 grams deken op krijgt. mijn shet met cushing staat ook zonder en krijgt op stal voor de nacht haar vliegendeken om voor het idee...(ja ja ik ben een echte 40+ pennytrut :') ) En dus heel bevattelijk voor de stille eis van MiniMe om ook een dekentje te willen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:42

Ik zou die deken nog een paar dagen aflaten, eerlijk gezegd. Het wordt de komende dagen eerder warmer dan kouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:49

Mijne staat onder een 100 gr, ook snachts op stal. Volgens mij is dat continu gewissel tussen dekens ook niet echt goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:27

amoj schreef:
Mijne staat onder een 100 gr, ook snachts op stal. Volgens mij is dat continu gewissel tussen dekens ook niet echt goed.

Dat hangt er erg vanaf hoe erg wisselvallig het weer is.

Mijne staat nu al weer een week of twee zonder deken omdat ik het te warm vind en 's nachts staat ze op stal. Is wel een buitenbox dus frisser dan in een stalgebouw maar wel in de luwte.
Nu is de mijne ook niet geschoren en heeft ze gewoon een nette goede wintervacht die normaal functioneert.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:56

Als ze niet geschoren is zou ik als het droog is geen deken op doen, en als het regent alleen s'nachts op.

@Piekoshjj: kan je het voer daar helemaal niet aanpassen? Ik sta ook op een grote pensionstal maar ik geef eigen voer. Moet ik wel elke dag klaarzetten voor 3 voerbeurten per dag. Maar dat is geen probleem. Ikzelf geef dan nog 2x seniorenslobber erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:53

Ik ben vandaag met Sed bij de hoefsmid van de kliniek geweest, en hoefbevangenheid is volkomen uitgesloten. 0,0 tekenen, geen verdikte witte lijn, geen zwakke plekken, uiteraard had ik ook de foto's mee die het nog meer bevestigde, dus 100% zeker niet hoefbevangen ook niet licht. Wel stond Sedje iets scheef, dus hij heeft hem recht gezet, en als dit de oorzaak van de kreupelheid is moet hij nu dus beter gaan lopen. Anders zit het voor 100% zeker niet in zijn hoeven, want hij had erg mooie en gezonde hoefjes.

Toch fijn, want bij de kliniek was chronische HB wel al uitgesloten, maar een lichte bevangenheid kon de DA toen niet voor 100% uitsluiten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:51

Pluisje het is inderdaad erg warm op 't moment, zelfs 's avonds/'s nachts dus als nu het nog kan zou ik lekker die deken af laten!
@ ohjajoh; ik kijk het nog een dag een/twee aan en dan zet ik 'm voor het weekend terug op een kwart tabletje denk ik. Even kijken hoe ponylief er morgen bij staat
@ cynthiar; ik kan het voer wel aanpassen maar dat gaat lastig worden. Q staat nu namelijk een uur met de trein van huis af, en naast mijn studie en zo'n 15-20 uur werken per week red ik het dus niet om elke dag langs te komen en in het weekend kan ik sowieso nooit komen door lange werkdag icm verkorte openingstijd op stal, en op zondag rijden de treinen zo ontzettend slecht dat ik me daar gewoon niet aan ga wagen. Ook durf ik het niet zo goed aan om nu net voor de winter de hele voeding aan te passen omdat het nu al bijna driekwart jaar zo enorm goed gaat qua gewicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:25

Ik vind het snachts wel al koud hoor, temperatuur ligt hier rond het vriespunt snachts. Was dinsdag nog in het nieuws dat het verschil tussen dag en nacht zo groot is nu..

Ongeschoren kunnen ze het prima hebben maar geschoren zou ik ze wel snachts een lichte deken op doen denk ik (tenzij op een verwarmde stal)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:25

Inderdaad, snachts is het echt wel koud. En overdag is het hier ook niet warm geweest, want het zat hier potdicht met mist.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:35

Hier in het westen is de temperatuur niet of amper onder de 8 graden geweest in de nacht, ook niet met die mist. Dat is helemaal niet koud zeker niet voor de tijd van het jaar. Lijkt voorlopig ook zo te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:02

Haha ik woon meer richting het oosten, hier heeft mn dochtertje al een paar keer dr wanten aangehad sochtends, en ze was niet de enige.. Vandaag is het inderdaad niet heel koud, maar maandagavond vond ik het behoorlijk fris (wat het nieuws op dinsdag ook bevestigde). Nu heb ik zelf gelukkig niks met dekens ed te doen, maar toch.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:25

Hier is het de afgelopen tijd, behalve gisteren dan niet boven de 8 geweest overdag!! Oftewel, gewoon in je eigen omgeving goed de temperatuur in de gaten houden ;-)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:05

Shanna schreef:
Ik ben vandaag met Sed bij de hoefsmid van de kliniek geweest, en hoefbevangenheid is volkomen uitgesloten. 0,0 tekenen, geen verdikte witte lijn, geen zwakke plekken, uiteraard had ik ook de foto's mee die het nog meer bevestigde, dus 100% zeker niet hoefbevangen ook niet licht. Wel stond Sedje iets scheef, dus hij heeft hem recht gezet, en als dit de oorzaak van de kreupelheid is moet hij nu dus beter gaan lopen. Anders zit het voor 100% zeker niet in zijn hoeven, want hij had erg mooie en gezonde hoefjes.

Toch fijn, want bij de kliniek was chronische HB wel al uitgesloten, maar een lichte bevangenheid kon de DA toen niet voor 100% uitsluiten.

Maar als het geen HB is, ben je er dan wel achter waarom hij zo slecht loopt?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:11

Vaak krijgen ze een dunne zool onder invloed van Cushing, is dat op de röntgenfoto's te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:18

Sedje had juist een te dikke zool watAfbeelding[/img] op de foto's te zien was. Verder waren de foto's helemaal schoon, niks te zien wat betreft hoefbevangenheid, maar ook geen tekenen van artrose, of iets met de hoefkatrollen o.i.d..

Helaas is nog niet bekend waarom hij zo slecht loopt, wel heeft deze smid c.a. 1 cm van de binnen (of was het nu buiten?)kant van zijn hoeven gehaald omdat hij blijkbaar toch scheef gezet was door mijn eigen smid. Mocht dit de oorzaak geweest zijn dan zou hij nu snel beter moeten gaan lopen. Mocht dit niet de oorzaak geweest zijn, dan zijn zijn hoeven 100% uitgesloten.
Ik ga nu ook maar rondkijken naar een andere smid die bij ons aan huis kan komen, want 1 cm verschil in binnen en buitenkant is toch wel veel op zulke kleine voetjes vind ik.. Helaas is mijn spaarpotje na kliniek en 2 keer hoefsmid (waarvan 1 keer op de kliniek) nu echt leeg dus een kreupelheids-onderzoek zit er op dit moment niet in.

Zodra mijn budget het toelaat gaan we dat toch maar doen, en tot die tijd blijft hij op de duivelsklauw en onderhoud ik contact met mijn DA.

Afgelopen week heb ik Sed meegenomen voor een kleine wandeling en fotoshoot (ik ben fotograaf, dus tja als ik dit duo mee heb naar het bos dan gaat mn camera standaard ook mee) door het bos en hij vond het super! Hij kreeg er weer helemaal nieuwe energie van, zo leuk! Bij deze, mijn gouden duo <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-15 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:25

@Piekosjj: dan is het wel erg lastig om zijn voer te veranderen als je zo ver weg woont.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:24

Klopt Cynthiar dat is 't ook. Tot vorig jaar stonden ze op 10min fietsen van mijn huis en kwam ik minimaal twee maal per dag om te voeren, ideaal gewoon.
Wat een enorm schattige foto Shanna!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:44

Piekosjj schreef:
Klopt Cynthiar dat is 't ook. Tot vorig jaar stonden ze op 10min fietsen van mijn huis en kwam ik minimaal twee maal per dag om te voeren, ideaal gewoon.
Wat een enorm schattige foto Shanna!

Kan je dan niet beter op zoek naar een andere stalling? Dit werkt toch niet als hij zover van huis staat?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:09

@shanna, wat een mooie foto!

Furi staat nu sinds 2 weken ook zonder deken, het is net iets te warm. De ongevoerde regendeken is dus even er af gehaald. Ze staat 24/7 buiten en heeft een dikke vacht. Aangezien de kachel kapot is, doet die dikke vacht niks. Ze heeft het echter niet koud, ook niet 's nachts.
Ik vind dit weer zelf niet ideaal om de deken er wel op te laten, ivm zweten en ben bang als het te veel begint te broeien dat ze weer luizen krijgt.

Verder gaat Furi goed, begin van het jaar had ik ivm de chronische hb verhoogd naar 3/4 pil. Dat is heel lang goed gegaan. Maar ik vond haar de laatste tijd net iets te rustig voor haar doen en heb 3 weken geleden verlaagd naar 1/2 (zonder test). Ze is vrij snel positief veranderd en weer helemaal zichzelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:33

Thanks for the compliments! (En dan is het niet eens de mooiste van de serie haha)

Ik ben nu net in gesprek met mijn dierenarts over de bevindingen van de smid van de kliniek, en ze zegt net van een hele andere weg in slaan, niet perse het in zijn voorbeen (of benen) zoeken maar meer algemeen. Want hij heeft best wel veel kenmerken van een ziekte, alleen is die ziekte tot nu toe nog niet bij shetlanders voorgekomen maar vooral bij quarterhorses e.d.. Toch gaat ze wat meer informatie vergaren hoe we de ziekte kunnen bevestigen of juist uitsluiten. Onderzoek op bloed, ruggenmerg vloeistof en röntgenonderzoek levert vaak niets op. De diagnose kan pas worden bevestigd tijdens een sectie..

@ Furi, Hoe weet je zo zeker dat de kachel bij Furi kapot is? De vacht zal vast wel ''iets'' doen nog toch?
Fijn dat de vermindering van de pil al zo snel zn resultaten afwerpt!

@ Piekosjj, wat lastig dat je het voeren zo uit handen moet geven. Dan mis je toch de controle en zekerheid die je hebt als je het zelf in handen hebt. Is er een reden waarom ze nu zo ver weg staan? (Of heb ik daaroverheen gelezen?)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:09

Furi schreef:
Furi staat nu sinds 2 weken ook zonder deken, het is net iets te warm. De ongevoerde regendeken is dus even er af gehaald. Ze staat 24/7 buiten en heeft een dikke vacht. Aangezien de kachel kapot is, doet die dikke vacht niks. Ze heeft het echter niet koud, ook niet 's nachts.

Hier deed de dikke vacht juist te veel.