Ik kom me even melden bij dit topic want ik heb een vraagje/probleempje. Zal proberen eerst de situatie te schetsen;
Ik zorg al zo'n 8/9 jaar voor Quintos, een New Forest pony die op dit moment rond de 28 jaar is. De laatste vier jaar alle zorg op mij had en alles regelde, heel fijn alles zelf in de hand en dat heb ik erg graag zodat ik altijd precies weet wat er gebeurd en wat niet. In de zomer van 2013 is er PPID bij hem geconstateerd, en zijn we gestart met medicatie; een half pilletje. Dit liep niet helemaal lekker en we zijn uiteindelijk ergens in de herfst van 2013 naar beneden gegaan naar een kwart pilletje. Dit is zo'n jaar goed gegaan, pony zag er top uit en begon eindelijk weer op een wat normaal gewicht te komen. Hij kreeg oa seniorslobber, speedibeet en tussen een kwart en half schepje muesli in, verschillend per dag.
In november 2014 zijn we - helaas - verhuist van stalling. Van alles zelf moeten doen, naar een vol-pension stal waarbij alles voor me wordt gedaan. Hierdoor heb ik zelf ook alles iets minder in de hand, omdat ik nu natuurlijk niet meer de enige ben die voor Q zorgt en ik niet meer alle touwtjes in handen heb. Van ons mooie, suikerlage dieet van seniorslobber moesten we helaas af en Q staat nu op 2 kilo sportbrok. Note; totaal niet mijn keuze want ik ben best wel tegen het veel voeren van krachtvoer, zeker bij een pony met PPID. Maar, voor het eerst sinds jaren ziet meneer er weer geweldig uit en heeft hij zelfs een mooie bovenlijn. Ook kreeg hij hier een half pilletje omdat de eigenaar dit graag wou, en dit makkelijker is voor het stalpersoneel. Helaas is door een kleine miscommunicatie Q van de medicatie af gehaald en heeft waarschijnlijk zo'n twee maand zonder gestaan. Helaas wist ik hier niks van af, en baal er ook erg van. Dit is mij verteld nadat Q zo'n maand geleden erg duf, sloom en af begon te vallen. We zijn dus zo snel mogelijk weer begonnen met de medicatie en sinds 15 oktober staat Q weer op een half pilletje medicatie. Ik begon meteen al weer verschillen te merken; m'n paardje was weer blij, alert, begint weer mooi aan te komen en hij lijkt weer met de dag fitter te worden! Enorm fijn natuurlijk.
Helaas heeft Q vanaf zondag bedacht dat zijn brokjes niet meer lekker zijn. Hij eet wel, maar niet alles op. Omdat we dus een historie hebben van veel en snel afvallen en voer-drama, is dit dus alles behalve fijn. Ook is er gisteravond een tand in de voerbak gevonden maar deze is zeer waarschijnlijk van zijn stalmaatje. Omdat er dus wel een mogelijkheid is dat die tand toch wel van Q is en hij dus z'n voer niet op eet omdat 't fysiek niet kan, heb ik een emmertje slobber voor 'm klaargemaakt maar hier haalde hij helaas z'n neus voor op. Note; hij toonde wel zeker intresse in voer, at een appeltje in 1 hap op, pikte deze ook tussen de slobber uit, en toont absoluut niet ziek waardoor hij niet zou willen eten. Hij is enorm alert en happy, en dit is niet hoe hij zich normaal gedraagt als hij koliekerig oid is. Dit is dus eigenlijk al wel uitgesloten, gelukkig!
Nu weet ik dus dat na het starten van prascend de smaak wat kan veranderen, zou dit in deze situatie aan de hand kunnen zijn en dat hij dus gewoon wat last heeft van de bijwerkingen? In plaats van brok krijgt hij vanavond een schepje zemelen om te kijken of die dat wel lust, want hij moet toch wát blijven eten. Als hij dit ook niet wilt eten, ga ik kijken of ik een klein zakje muesli kan kopen, want dit kreeg hij op ons oude plekje ook altijd en heeft hij altijd lekkerder gevonden dan brok. Gelukkig eet Q nog wel gewoon hooi, gras en hij knabbelt/eet ook nog lekker van z'n strobed.
Na wat pagina's doorgelezen te hebben, heb ik nog wat bedacht. Zo rond de 3e/4e week komen de meeste bijwerking naar voren. Dat is dus waar wij nu zitten. Heeft iemand ervaringen voor mij hoe lang deze bijwerkingen aan blijven houden? Ik kan me helaas niet meer zo goed herinneren of Q veel last had van bijwerkingen toen we twee jaar geleden zijn begonnen met de prascend.
Als hij na dit weekend nog steeds niet (goed) z'n brok wilt eten, ga ik denk ik toch de medicatie naar beneden bij stellen naar een kwart pilletje. Mede doordat hij het hier eerder ook al zo goed op heeft gedaan, en ik 'm toch eigenlijk wel liever wat rustiger wil opbouwen ipv direct op de einddosis wil zetten. Zou dit de bijwerkingen wat 'verzachten'?
Sorry voor de extreem chaotische post. Ik zit op dit moment een beetje met m'n handen in het haar en ik voel me zelf ook erg chaotisch. Ik maak mezelf altijd (te?) veel zorgen over m'n paardje, en dit schiet er dus niet zo goed in bij mij.