[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:30

Mijn paard hier staat in de bossen met haar eczeemdeken op en die houdt het gewoon heel. Maar moet zeggen dat ze dit jaar eigenlijk vooral jeuk heeft aan haar staart. Morgenavond maar eventueel derfen smeren in haar manen en staart. Dat werkt erg goed

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:16

Ootie schreef:
Dus als ik het goed begrijp, moet een zalf met salicylzuur helpen tegen de jeuk.
Als dat tenminste het bestanddeel van Skin Calmin is.
Dat is toch gewoon in de apotheek verkrijgbaar, of alleen op recept?

salicylzuur is een stofje wat helpt tegen jeuk doordat de buitenste huidlaag afsterft. In hoge dosering sterft er meer dan de buitenste laag af (geval wrattenmiddel, veel smeren op 1 plek dan sterft t af tot onder de wrat). Daarmee is het dus wel oppassen geblazen hoeveel je er op kan smeren.
Als je de anti-jeuk middelen bestudeert dan zitten die (ver) onder de 10%.
Salicylzuur is verkrijgbaar bij de apotheek, als anti-wratten middel (declaratie lezen!!). Ook puur maar ik weet niet of dat zonder recept kan.
Puur anti-wrat of salicyl op je paard zou ik niet doen, flink verdunnen in uierzalf oid en dan een heel erg klein test stukje op je eigen hand doen. Gaat dat goed dan een klein stukje bij je paard en als t goed blijft gaan uitbreiden. Ook eerst bv enkel de manen en pas later de staart, ik weet niet of de gevoeligheid nog per lichaamsdeel kan verschillen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:17

TWM mix krijgt mijn merrie ook sinds aantal weken nu .
Nadat ik de hele wereld aan producten geprobeerd heb .
Niets lijkt te helpen ondanks aangepast voer , beperkt Weidegang , deken ..
Dit jaar is het minder erg als vorig jaar maar toch zou haar graag zonder kale plekjes zien ...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:12

Praat me niet over kapotte eczeemdekens.
Had er 3 en een vliegendeken met hals, en er is er niet eentje meer compleet.
Momenteel staat ze met de vliegendeken met hals waar ik een deel van de eczeemdeken aan heb gemaakt.
Hopelijk houdt deze combi het wat langer dan de rest want dan kan ik even weer wat gaan maken :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:40

TWM Horsemix heeft bij mijn paarden niet geholpen, ik was er al in januari mee begonnen en ergens in mei maar weer gestopt :=

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:46

Hier goede resultaten met voer van Equi-magic

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:14

Ik heb een 7-jarige Friese ruin die ineens rare wondjes/plekjes heeft boven aan zijn staartwortel aan de linkerkant. Ik had al een topic opgestart hierover maar aangezien ikzelf dit nooit eerder heb gezien of ervaring heb met eczeem wilde ik toch hier een berichtje plaatsen.
Paardlief heeft geen schuurplekken verder bij de staart of manen het was er eigenlijk gewoon 'ineens'. Daarbij komt dat we met hem 31 juli zijn verhuisd naar een andere manege.

Afbeelding
Afbeelding

smahestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:00

Het moeilijke van eczeem behandelen is dat elk paard weer anders reageerd. Ik heb op dit moment 10 ijslanders met eczeem staan en heb mijn eerste eczemer 12 jaar geleden gekregen. Daardoor heb ik al heel wat smeersel, poeders en methodes geprobeerd. Maar heb het met dekens, voeding en sinds een maand BLUEHORSE SkinCalming goed ondercontrollen. Vooral de jeuk gaat snel weg. Voorheen maakte ik mijn eigen smeersel waarmee de wondjes snel dicht gingen maar de jeuk bleef. Nu zie ik duidelijke verbetering met de jeuk en de wondjes genezen ook snel en bij 1 merrie is zelfs haar manenkam helemaal zacht. Ik ben dus erg tevreden over BLUEHORSE SkinCalming . Niet alle paarden reageren even snel of duidelijk maar bij de meeste gaat het echt super goed en staan er zelfs een paar zonder deken... *\o/*. Tuurlijk is het belangrijk dat je de voeding goed onder controllen houdt, zorgt voor voldoende beweging, zo min mogelijk stress en als je de mogelijkheid hebt ze in de schemer ze op stal of minstens een inloop stal te bieden maar helaas niet iedereen heeft die mogelijkheid. Dus als je ze op deze manier iig van wat jeuk af kan helpen kan ik alleen maar zeggen probeer het misschien helpt het je paard.
Laatst bijgewerkt door smahestar op 10-08-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:03

Goh weer een reclame. ....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:31

Heb niet alles uitgebreid doorgelezen maar wil even enkele 'zalfjes' kwijt hier, die hier voor m'n shetlander wonderen doen! Zo heb ik laatst Daktarin-voetschimmelcreme op zijn korstjes/kale plekken ingemaseerd en natijd zijn vliegenkap weer opgedaan. Dag erna was de zwelling weg (had een dikker stuk in de manenkam) en huid heel rustig, na 3 dagen alles over.

Ook had hij zijn staart wat opgeschuurt, hier heb ik een homeopatisch middel (Echinea force van A. Vogel als ik dit goed heb, komt in ieder geval in de buurt) gebruikt tegen irritatie en huidherstel. Dag erna niks meer van te zien! :)

smahestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:43

Geen reclame maar gewoon enthousiast en voldoende de moeite waard om het te delen met andere...
Maar doe er lekker mee wat je zelf wilt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:51

tuurlijk, het eerste bericht gaat al over dit product, maar 't is niet bedoeld als reclame.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:03

E_Nalanta schreef:
Heb niet alles uitgebreid doorgelezen maar wil even enkele 'zalfjes' kwijt hier, die hier voor m'n shetlander wonderen doen! Zo heb ik laatst Daktarin-voetschimmelcreme op zijn korstjes/kale plekken ingemaseerd en natijd zijn vliegenkap weer opgedaan. Dag erna was de zwelling weg (had een dikker stuk in de manenkam) en huid heel rustig, na 3 dagen alles over.

Ook had hij zijn staart wat opgeschuurt, hier heb ik een homeopatisch middel (Echinea force van A. Vogel als ik dit goed heb, komt in ieder geval in de buurt) gebruikt tegen irritatie en huidherstel. Dag erna niks meer van te zien! :)

Jij woont bij mij in de buurt geloof ik.
Kan ik je vragen om samen met mij een experimentje te doen?
Bij een molen bij ons in de buurt verkoopt een oud mannetje eczeemcreme/olie. Schijnt als een tierelier te werken bij eczemers.
Eigen recept (dus geen reclame, want het is een bruin potje waar met bibberige letters "Eczeem"op staat. )
Ga er morgen achteraan, maar leuk me leuk om er een soort controle bij te hebben van een andere eczemer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:08

minikatje schreef:
Zit er nog wel aan te denken om de flapjes eraf te knippen en die te vervangen door een vliegengordijntje.
dit is wel erg duister.

Wat ik doe is de sliertjes vlechten, bij beide ogen 2 vlechtjes en dan zo, dat ze niet voor de ogen hangen. Als het masker wat ouder is worden de sliertjes dunner trouwens en is het niet meer zo'n dik gordijn.
Bij Darren werkt het goed, plekjes op zijn hoofd zijn weer rustig.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:13

Wordt dat dan niet hard?
Vind het een super uitvinding ookal is het masker ietsjes te groot, blijft hij bij jou goed zitten of zakt hij ook?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:24

Nee nog geen last van gehad, zeker als je de vlechtjes naar de zijkant vlecht.
Masker zit bij Wisse goed, voor Darren laatst een maat pony gekocht maar Veel te wijd bij de oren, denk dat shet beter zou zijn. Daardoor zakt hij idd wel wat en zit soms scheef, maar pony is erg rustig dus schrikt niet. Misschien een maatje kleiner nemen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:59

Laten jullie de maskers ook op als ze 24/7 buiten staan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:06

Ja, Kom meestal 2x per dag en anders krijg ik een appje dat pony weer cabrio/clown/angorakonijn aan het spelen is.

Afbeelding

Geen flauw idee hoe ze het elke keer toch weer voor elkaar krijgt.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:55

smahestar schreef:
Het moeilijke van eczeem behandelen is dat elk paard weer anders reageerd. Ik heb op dit moment 10 ijslanders met eczeem staan en heb mijn eerste eczemer 12 jaar geleden gekregen. Daardoor heb ik al heel wat smeersel, poeders en methodes geprobeerd. Maar heb het met dekens, voeding en sinds een maand BLUEHORSE SkinCalming goed ondercontrollen. Vooral de jeuk gaat snel weg. Voorheen maakte ik mijn eigen smeersel waarmee de wondjes snel dicht gingen maar de jeuk bleef. Nu zie ik duidelijke verbetering met de jeuk en de wondjes genezen ook snel en bij 1 merrie is zelfs haar manenkam helemaal zacht. Ik ben dus erg tevreden over BLUEHORSE SkinCalming . Niet alle paarden reageren even snel of duidelijk maar bij de meeste gaat het echt super goed en staan er zelfs een paar zonder deken... *\o/*. Tuurlijk is het belangrijk dat je de voeding goed onder controllen houdt, zorgt voor voldoende beweging, zo min mogelijk stress en als je de mogelijkheid hebt ze in de schemer ze op stal of minstens een inloop stal te bieden maar helaas niet iedereen heeft die mogelijkheid. Dus als je ze op deze manier iig van wat jeuk af kan helpen kan ik alleen maar zeggen probeer het misschien helpt het je paard.

nou mijn buurvrouw heeft 20 ijslanders allemaal met eczeem en ze heeft ze allemaal ingesmeerd met ditzelfde product en ze liggen nu alle 20 alleen maar te rollen op de grond van de jeuk -O-

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:46

minikatje schreef:
Ja, Kom meestal 2x per dag en anders krijg ik een appje dat pony weer cabrio/clown/angorakonijn aan het spelen is.

[ Afbeelding ]

Geen flauw idee hoe ze het elke keer toch weer voor elkaar krijgt.

Wahahha geweldig!

Die van mij gelukkig geen last van :P

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:21

Sammyoo schreef:
Laten jullie de maskers ook op als ze 24/7 buiten staan?

Bij mooi weer wel, maar met al die regen heb ik 'm toch maar afgedaan. Fenna's huid onder haar ogen was kapot en met de combinatie masker/regen werd het er niet beter van. Zonder masker zat het zo dicht.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:09

Hallo,

iemand attendeerde me op dit topic en vroeg of ik mn ervaring hier wou neerzetten.
Dus bij deze:

Ik gebruik sinds kort (voor mn shet) pure "tee tree olie", dat druppel ik op de eczeem plekjes.
Het is nu zo goed als over aan het gaan...na 2 dagen zag ik al verbetering.
De 1ste dag gebruikte ik paardenshampoo met tee tree olie, en daarna gewoon puur.
De plekjes zijn nu helemaal droog en de kostjes daarvan laten nu helemaal los. (komt ook niks meer bij)

Volgend jaar ga ik het op tijd gebruiken hopelijk komt het dan helemaal niet meer.

Oja, ik doe ook elke dag een paar druppels om de ogen heen, en ze hebben ook helemaal geen last meer van normale vliegen.
Werkt echt top!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:45

Je mag toch niet pure olie gebruiken?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:58

olie brandt wel erg in de zon.

Paard heeft de spokenoutfit weer aan, lange vliegendeken. Dat droogt beter tussen alle buien door :)

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:45

opisop_shop schreef:
Je mag toch niet pure olie gebruiken?

Dat is met deze olie geen probleem.
Je gebruikt ook niet veel he, alleen op de plekjes een beetje druppelen en kort in masseren.
Het is juist om te gebruiken bij muggen/insecten beten en het weert ook allerlei insecten.
En het is desinfecterend/ontsmettend.

Oja, het komt ook uit Australie daar is het over het algemeen ook heel erg zonnig...