Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 16:39

Na stil meelezen sluit ik me hier ook aan…
Mijn paard gaat dinsdag voor een maagscopie…
Na een nare ervaring met 1 van onze vorige paarden zie ik er wel tegen op, maar wat moet dat moet is het nu toch maar, even doorbijten en dan is het weer voorbij en weten we iets hopelijk.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:48

DromenLies schreef:
Iemand hier ooit meegemaakt dat Omeprazole niet aansloeg bij behandeling maagzweren voorkant maag?

Wij, gisteren controlegastro. Ik kon wel wenen toen ik de beelden zag. 3 maanden gastrogard en sucralan. De zweer glandulair is lichtjes beter, maar deze thv overgang maag darmen waren er vele malen slechter aan toe.
Daar sta je dan
Start nu op met sucralan en misoprostol( heb nog geen idee voor hoe lang) en equizol dacht ik ook nog.

Alles leek zo goed te gaan. Hij is rustig, staat uren buiten met soortgenoten, krijgt onbeperkt hooi, enkel een balancer, nutrimash van Vitalbix.

Maar nu kreeg ik te horen dat er behoorlijk wat gekibbel is in de kleine kudde. Blijkbaar schermt ons paard enorm voor een andere en staat hij constant in aanvalsmodus en dit voor uren aan een stuk. Dus heel veel stress die momenten

Hij wordt nu uit de kudde uitgehaald samen met zijn maatje en gaan ze enkel met z’n tweetjes buiten.

Veel rust , zoveel mogelijk stress vermijden, voorlopig geen arbeid meer tot aan de zomervakantie(bij opstart behandeling 2 maand niets en dan ook maar beperkt tot 2x per week) anders blijft het dweilen met de kraan open. Oh ja alles qua zaken die aan de oorzaak zouden liggen om te eventueel maagzweren te ontwikkelen werden uitgesloten. Het gaat hier puur om stress!

Earth

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:35

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 08:00

Hier kwamen gisteren uit de scopie ook helaas fikse zweren onderin…
Waarschijnlijk hebben die er al gezeten toen ik hem kocht, gezien zijn moeilijke gedrag sinds we hem hebben…
Bovenin was nog minimaal wat te zien, dierenarts vermoedde dat daar ook wel meer had gezeten maar dat door goed voerbeleid al sterk was verbeterd.
En er zal 1 horzenlarf in, die zat stil, dus waarschijnlijk al dood…

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:36

Heeft er hier iemand interesse in een bus Grovet Gastrovet? Er zit nog 3279 gram in. Vraagprijs is € 95,00 exclusief verzenden.

Helaas is mijn paars overleden en heb dit nog over.

Afbeelding

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:33

Nou heb ik geen belang, maar ook je emmer weegt nog wat. Dus ik zou eerder uitgaan van 3 kg in plaats van bijna 3.3 kg

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:39

cupido1996 schreef:
Nou heb ik geen belang, maar ook je emmer weegt nog wat. Dus ik zou eerder uitgaan van 3 kg in plaats van bijna 3.3 kg

Met deze weegschaal kan je het gewicht van de emmer (tara) eraf halen en dat heb ik uiteraard ook netjes gedaan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:07

helaas hier weer vermoeden dat mijn haf een maagzweer heeft. hij heeft geen singeldwang en mest is ook goed. Maar reageert narrig als ik zijn buik aan raak (achterkant meer waar darmen liggen) en hij reageert dat af op andere paarden.. Ook vind ik hem minder fijn eten.

kwa rijden gaat wel erg goed opzich. Maar ben er bang voor. DA komt a.s maandag. Ben benieuwd wat zijn bevindingen zijn..

waarom ik dank dat het terug is omdat ik 10 dagen ben logeren met hem voor trainingsdagen.. en heeft hij 10 dagen 'alleen' gestaan waardoor hij overdag minder at. Ik probeerde wel dat hij wat bleef eten. Maarja als hij kiest om niet te eten... dan weet ik het ook niet meer. Gaf wel wat hooivervanger maar miss toch gewoon de stress enz al leek hij vrij rustig.

Maar goed volgende keer als ik weer ga dan zorgen dat hij overdag om de 2-3 uur echt een schep lucernebrokjes krijgt of geweekte grasbrokjes...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 06:34

10 dagen is niet zolang. Volgens mij duurt het langer tot er echt een maagzweer ontwikkeld. Wellicht was het dan nog niet helemaal weg of was de maag nog te gevoelig voor zo'n activiteit?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:49

de ene zegt kan niet zo snel. Maar lees ook regelmatig dat het zelf binnen aantal uur kan onstaan. WAt het ook is wat de oorzaak ook is. Miss had hij het al maar heeft de interne training met dus meer spanning/stress niet geholpen. Op moment is hij heel wisselvallig. Dinsdag was hij super blij en nergens last van, gister was hij wel weer gevoelig en narig, geen singeldwang. en vandaag was het al weer minder maar ook niet weg zeg maar.

Maandag komt de dierenarts en dan ga ik in overleg wat handig is..

Majestic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:01

hebben jullie ervaring met losse lithothanium poeder en hoeveel moet je daarvan geven?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:20

Ik geef nu voor ik ga rijden een handje brokjes (Gastro+)/muesli met een schepje baking soda. Dit in combinatie met iedere dag bietenpulp met 1/3e flesje aardappelsap. En het lijkt alsof ik een ander paard heb tijdens het rijden. Singelnijd is iets minder, maar zeker niet weg (dat kan ondertussen natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn?)
Ik durf dus nog niet kei hard te zeggen dat het dit is, maar voor nu heel positief!
Ik ga nog 1,5 week door met de aardappelsap en dan weer proberen wat er gebeurt zonder. En hoe dan verder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:44

Majestic1 schreef:
hebben jullie ervaring met losse lithothanium poeder en hoeveel moet je daarvan geven?

https://www.reverdy.fr/nl/care-5kg

Ik heb deze wel eens gegeven ipv eqiine74

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:01

Ik heb dat ook weleens gekocht maar je moet het wel echt vermengen met iets nats, anders blaas je het zo weg. paard hier wilde het niet eten

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:59

HarmanyL schreef:
Ik geef nu voor ik ga rijden een handje brokjes (Gastro+)/muesli met een schepje baking soda. Dit in combinatie met iedere dag bietenpulp met 1/3e flesje aardappelsap. En het lijkt alsof ik een ander paard heb tijdens het rijden. Singelnijd is iets minder, maar zeker niet weg (dat kan ondertussen natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn?)
Ik durf dus nog niet kei hard te zeggen dat het dit is, maar voor nu heel positief!
Ik ga nog 1,5 week door met de aardappelsap en dan weer proberen wat er gebeurt zonder. En hoe dan verder.

Doe je de baking soda alleen voor het rijden of elke dag? En hoe groot is een schepje bij jou?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:11

roosje78 schreef:
HarmanyL schreef:

Doe je de baking soda alleen voor het rijden of elke dag? En hoe groot is een schepje bij jou?

In principe alleen voor t rijden (of longeren). Maar dat is bijna iedere dag. Na erover gelezen te hebben dat het kort werkt leek me dit de beste optie. Ik geef het kleinste voerschepje van Pharmahorse, dacht 5ml

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:31

Dank!

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:25

Voor diegene die misoprostol (cytotec) hebben gegeven, hoe lang duurde het voor je een verschil begon te zien? Zaterdag krijgt hij het 2 weken en we zien tot nu nog geen echte verandering. Is misschien nog kort maar wou het toch al eens vragen. Sommige pijn reacties zijn natuurlijk wel behoorlijk ingeprent. Hij staat niet in het werk momenteel. Denken pas tegen het weideseizoen terug rustig op te starten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:05

Die van mij staat nu 2 weken op de gastrogard, sucralfaat en gastrovet maar ik merk ook nog weinig verschil …
Maar dierenarts zei ook wel dat ingeslepen gedrag door pijn langer kan duren voor dat eruit gaat .
Over 2 weken controle scopie , ik ben erg benieuwd wat er te zien is .

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:43

Het kan inderdaad dat een paard geen maagzweren meer heeft, maar wel angst heeft ontwikkeld voor de pijn.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:39

Nouvel schreef:
Die van mij staat nu 2 weken op de gastrogard, sucralfaat en gastrovet maar ik merk ook nog weinig verschil …
Maar dierenarts zei ook wel dat ingeslepen gedrag door pijn langer kan duren voor dat eruit gaat .

Wij hebben 3 maand op gastrogard en sucralfaat gestaan. Controlescopie gehad en maagzweren waren erger geworden. Daarom nu op cytotec. Voorlopig nog geen verandering in gedrag. Moet dit nu een maand maar ga hem denk ik geen 3de maal laten scopen is toch wel behoorlijk ingrijpend. We zien wel hoe het verder verloopt hoewel ik natuurlijk wel nieuwsgierig ben of ze zullen beteren met de cytotec

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:06

Nouvel schreef:

Die van mij heeft ruim 9 weken op deze combinatie gestaan en het duurde zeker tot week 7/8 voordat het gedrag weg was. Nu staat ze nog op gastrovet, maar merk ik dat als haar maag langere tijd leeg is door buiten staan zonder eten ze boos en knorrig blijft. Zolang er hooi in het hooinet zit gaat het prima. De singelnijd is helaas ook gebleven, dus zoals jij zegt toch een gedeelte ingeslepen gedrag -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:20

Tibeella schreef:
Nouvel schreef:

Wij hebben 3 maand op gastrogard en sucralfaat gestaan. Controlescopie gehad en maagzweren waren erger geworden. Daarom nu op cytotec. Voorlopig nog geen verandering in gedrag. Moet dit nu een maand maar ga hem denk ik geen 3de maal laten scopen is toch wel behoorlijk ingrijpend. We zien wel hoe het verder verloopt hoewel ik natuurlijk wel nieuwsgierig ben of ze zullen beteren met de cytotec

Jeetje wat heftig …
Dat hoop ik hier toch niet zeg …

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:21

Kincses schreef:
Nouvel schreef:

Die van mij heeft ruim 9 weken op deze combinatie gestaan en het duurde zeker tot week 7/8 voordat het gedrag weg was. Nu staat ze nog op gastrovet, maar merk ik dat als haar maag langere tijd leeg is door buiten staan zonder eten ze boos en knorrig blijft. Zolang er hooi in het hooinet zit gaat het prima. De singelnijd is helaas ook gebleven, dus zoals jij zegt toch een gedeelte ingeslepen gedrag -O-

Hmm ja daar lijkt het dan wel een beetje op …
Ik geef wel veel hooi maar kan ook niet onbeperkt geven

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:41

Kincses schreef:
Nouvel schreef:

Een maagzweer patiënt moet helaas bijna onbeperkt beschikking hebben over hooi. Anders is het zo weer terug. En de angst voor pijn kan heel groot zijn. Het gedrag vermindert pas als er zeer lange tijd geen pijn ontstaat bij bijvoorbeeld aansingelen, draven en vooral galopperen. Ook de buiging naar rechts kan extra gevoelig zijn, bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld.