[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:58

Ben ook benieuwd!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:15

Koeien- en varkensmest zou ik niet willen op mijn paardenweide. Het is vaak drijfmest wat het bodemleven kapot maakt (ooit afgevraagd waarom je al die meeuwen ziet wanneer een stuk land wordt bemest? Die peuzelen lekker de wormpjes op die de bodem ontvluchten.. diertjes die je juist wel in je grond wil hebben), is erg rijk (en ik geloof dat varkensmest ook bepaalde metalen bevatte.?) en zorgt dus ook voor een explosieve groei van (te) rijk gras. Bovendien voegt het geloof ik weinig organische stof toe aan het land waardoor je de bodem als het ware uitput. Het ziet er wel mooi uit (wat misleidend kan zijn): je krijgt super mooi groen gras.

Zelf gebruik ik wanneer mogelijk zelf gecomposteerde mest met wat kalk omdat paardenmest vaak wat zuurder is. Wormen maak ik me niet druk om; die vergaan vaak al vanwege de temperaturen in zo'n mesthoop.
Wat makkelijker is, is de organische meststof speciaal voor paardenweides van Voergezond. Dit zijn pellets met meststoffen speciaal samengesteld om een langduriger en geleidelijkere afgifte van stoffen te krijgen die voor een paarden (en niet koeien)weide belangrijk zijn.

Even zoekfunctie van bokt zelf levert ook veel info op trouwens hoor;
welke bemesting voor eczeempaar?
Varkensmest OK voor paardenweide? Paardenkunstmest beter?

Dit zijn er zo snel al twee die ik uit de zoekfunctie 'varkensmest' verkregen heb. Zoeken op 'composteren', 'paardenmest composteren', of 'zelf composteren' levert ook een boel interessante en bruikbare informatie.
Succes!

Oh; een link naar de organische meststof voor paardenweides: http://www.voergezond.nl/frugifer-meststof

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:23

Ik huur het stuk land en helaas 'moet' ik mijn weide door de eigenaar laten bemesten
door mest van zijn eigen stalling (varkens grotendeels).

Maar die van mijn eczemer wil ik nog wel zélf bemesten, dat gaat hij nog wel net goed vinden :j

*edit: uit beide topics word ik niet veel wijzer, de ene zegt A, de andere B en nog een andere C :')

Zal de eigenaar van de wei in elk geval vragen om de weide van mijn eczemer 'minimaal' te bemesten,
misschien dat dit verschil kan uitmaken...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:39

hihihi ik ben er niet goed in hoor :P, ik laat uit voorzorg gewoon de rest eerst het land kaaleten voordat die van mij erop gaat en als het wel bemest is gaat hij er de eerste tijd ook niet op.
Denk dat ik vanavond de 0grams deken opdoe en dan hopelijk ergens deze week af en toe overdag de regendeken af, even lekker bloot. Ik doe de deken pas op als ik veel schuur-verhalen hoor, Wisse is er meestal niet heel vroeg bij met schuren en ik denk dat ik ook dit jaar weer eerst begin met een klein beetje Derfen. Lastige is dus dat ik niet heel veel aanwezig ben, hoewel ik nog 7 weken moet werken na deze week en dan zwangerschapsverlof heb, dan zal ik er hopelijk wat vaker zijn om een oogje in het zeil te houden.

Duval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:46

De meeste eczeem problemen komen van binnenuit, een paard twee keer per jaar goed reinigen van binnenuit is voor heel veel kwaaltjes de oplossing. Wij doen dit met al onze paarden. Twee maal per jaar een kuur Chlorellapoeder van Duval houd de dierenarts van de dam!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:48

chipieke schreef:
*edit: uit beide topics word ik niet veel wijzer, de ene zegt A, de andere B en nog een andere C :')

Wat voor A, B en C bedoel je...? Vaak gaat het namelijk over extremen en meningen ipv puur feiten en beleid dat gebaseerd is op agrarische wetenschap, en als je je er wat beter in verdiept kom je er achter wat een goede middenweg is.
Als je wat verder wil gaan kun je natuurlijk kijken naar mogelijkheden voor een bodemonderzoek en eens een advies op laten stellen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:02

Hier in de Horta verkopen ze inderdaad zo'n bodemonderzoeksetje :j
Denk dat ik het me maar ga halen, dan kan ik tenminste voor mijn eczemer een 'perfecte' weide uitbalanceren.

De ene zegt dat koeien/varkensmest geen kwaad kan.
De andere zweert bij gecomposteerde paardenmest.
Nog iemand anders zweert bij injecteren (wat voor mij dodelijk voor je grond lijkt...?)

Ik ben er dit jaar weer overduidelijk te laat mee :\

Mijn andere paarden 'moeten' het helaas stellen met de varkensmest,
voor mijn eczemer zal ik vragen om zo min mogelijk te bemesten dit jaar en eerst goed laten afvreten
door mijn andere paarden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:16

Ik ben sinds vandaag begonnen de mest over de weide uit te strooien (met kruiwagentje, half hectaren, heerlijk werk maar vermoeiend haha..) Merk dat onze weide wat zuurder is geworden dus gaat dit jaar ook kalk op..

Ik ga even zoeken op zo'n kuur, wil alles proberen, heb zo'n hekel aan die deken.. Kan mijn mooie pony geen eens zien..

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:33

chipieke schreef:
De ene zegt dat koeien/varkensmest geen kwaad kan.
De andere zweert bij gecomposteerde paardenmest.
Nog iemand anders zweert bij injecteren (wat voor mij dodelijk voor je grond lijkt...?)

Ik ben er dit jaar weer overduidelijk te laat mee :\

Ja dan heb je het voorstander-tegenstander verhaal.. van koeien- en varkensmest krijg je mooi gras, dat is waar. Dan ga je een beetje op het oog af. Voor boeren met koeien zal dat ook ideale bemesting zijn, maar er is de laatste tijd gewoon wel steeds meer bewijs te vinden dat het meer kwaad kan dan gedacht; nieuwe inzichten. Degenen die daar niet aan willen zullen inderdaad roepen dat het geen kwaad kan. Want paard ziet er toch gezond uit enzo (van buiten! wij weten wel beter ;) ).
Injecteren is inderdaad dodelijk. Je hebt bodemleven nodig voor een goede werking en opname van voedingsstoffen voor het gras en door alles te verstikken en uit te moorden wordt dat steeds moeilijker. Zie je ook niet van buiten; gras is mooi groen dus het zal wel goed zijn, toch?

Hoezo ben je te laat? Het voorjaar gaat nu beginnen, dat is volgens mij een hele goede tijd om te kijken hoe je het gras een mooie start kunt geven. Frugifer (van voergezond, de link die ik eerder gaf) mag het hele groeiseizoen omdat het langzaam de stoffen afgeeft. Paarden hoeven met die meststoffen ook niet perse het land af; ze eten het niet en het is niet schadelijk want het is organisch.
Onze hond is er wel gek op trouwens; die vreet ook graag paardenstront als hij de kans krijgt. Dus die moeten we echt uit de wei houden als er frugifer in ligt :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:18

bij ons komt er digestaat op de wei,doen ze al voor het derde jaar straks en ik heb geen idee of het verschil maakt.
die allergie voor vliegen blijft toch wel,ongeacht wat voor mest er op het land komt.
belangrijk is dat het gras wel goede kwaliteit heeft en goed bemest word.
gras wat te weinig voeding krijgt is gestressed en heeft dacht ik zodoende dus meer suikers wat weer minder goed is voor eczemers.

appie is juist vandaag verhuisd naar een stuk land waar nog iets gras staat van vorig jaar,
geen ramp,scheelt voor hem nu dat hij dan de hele dag wat heen en weer loopt op zoek naar nog goede grassprietjes :j

duval...chlorella is toch vergelijkbaar met spirulina?.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:27

Hiervoor stond de mijne op een met koeienmest bemest land, ging niet goed, reageerde heftig.
Nu dit land wordt met varkensmest bemest en beduidend minder reactie.

Dit jaar weet ik niet waarmee gemest wordt, gezien de varkenshouderij bij ons op stal er niet meer is (was een deel afgehuurd, dat mest gebruikte ze, maar die is nu dus weg).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:37

Mijn paarden lopen elke dag op de wei. Deze wordt trouwens niet bemest. We laten in de zomer wel de stukken 'rusten' waar ze in de winter op hebben gelopen. We halen de mest eraf, en dan laten liggen. Als het gras begint te groeien, regelmatig eens bloten. Zo hebben we in de winter weer een 'volle' wei.

Ben trouwens wel van plan mijn (lichte) eczemer een graaskorf op te doen komend voorjaar. Dan kan hij overdag langer buiten zijn, en hopenlijk niet teveel groeien. Hij is chronisch te vet. Ook niet goed :n

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:41

Graaskorf zou hier ook nog een goed idee zijn :j Nu vreet ze zich direct vol...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:55

graaskorf is prima optie inderdaad :)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:58

Wij werken met strookjes, en ze staan overdag gewoon in de paddock. Drie keer per dag gaat het draadje open en kunnen ze zelf naar het gras lopen (dan na een uur halen we ze weer terug naar de paddock). In het voorjaar beginnen we met drie keer een uurtje, tot dat de wei echt goed kaal is. In de zomer staan ze er wel altijd wat langer op :j

Lobkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:14

Zomereczeem, schuren en jeuk is echt een drama, mijn haflinger had er altijd heel veel last van niks hielp. Ik heb toen een keer een natuurlijk product geprobeerd en dit werkte top. Het verhielp het probleem en was ook preventief.

Het is van het merk Duval en heet Staart en manenspray heel handig in gebruik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:38

Even een waarschuwing over de graaskorf: sommige paarden gaan er alles aan doen om toch meer gras binnen te krijgen. Wij hebben er hier een op stal staan die de heel voorkant van de snijtanden heeft afgeschuurd langs de graaskorf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:30

wij schuiven gewoon het spul door.
de jonge paarden eten de kop eruit,dan komt een groep die de rest op eet en al het eczeemspul en te dikke paarden mogen de restjes op eten.
en dan bedoel ik ook restjes ;)
hebben ze er net te weinig aan dan komt er een pluk ruwvoer bij,maar verder krijgen ze niks.
volgens mij moet het op elke stal wel te realiseren zijn dat je paarden op die manier doorschuift?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:34

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

MyKayleigh schreef:
Stal_Fiore schreef:
Voert iemand hier ook appelazijn?

Ik voer appelazijn :)

Heb je het idee dat het helpt met afvoer van afvalstoffen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:44

ligt aan je stal, wij hebben een stal met 100paarden en dus te weinig land, daarom iedere groep 1dag per week op de wei. Houdt voor Wisse dus in dat hij eerst niet meegaat als zijn groep op gras komt, dan staat hij dus die dag alleen op de paddock.
Maar meeste stallen zullen niet zo groot zijn en dus meer mogelijkheden hebben ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:20

Stal_Fiore schreef:
MyKayleigh schreef:

Ik voer appelazijn :)

Heb je het idee dat het helpt met afvoer van afvalstoffen?

Ik voer hier ook appelazijn maar doe het eigenlijk niet elke dag.. Niet allemaal krijgen ze voer en wil ze liever ook niks bijvoeren.. Heb er nog niks van gemerkt, maar dat zal dus komen omdat ik het niet ''goed'' voer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:31

Ik gaf elke dag appelazijn, merkte er ook niets van.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:35

opisop_shop schreef:
ligt aan je stal, wij hebben een stal met 100paarden en dus te weinig land, daarom iedere groep 1dag per week op de wei. Houdt voor Wisse dus in dat hij eerst niet meegaat als zijn groep op gras komt, dan staat hij dus die dag alleen op de paddock.
Maar meeste stallen zullen niet zo groot zijn en dus meer mogelijkheden hebben ;)

Jeetje 100 paarden!
Hier juist land te veel. Er staan nu 5 paarden en 2 shetten. Als ze het ene land net een beetje kaal hebben moeten ze door naar het volgende land, anders is dat weer te lang. Meestal moet het gras ook een aantal keer gemaaid worden, want de paarden krijgen het niet op.

Ik ga die boviclip onthouden. Senna heeft vorig jaar aan het einde van de zomer haar neus gebroken waardoor een vliegenkap wat lastig is.
Morgen ga ik de eczeemdekens is nakijken. Heb ze nog geeneens gewassen. :o De RSIH heeft ze gesloopt (buiksingels er af en nog wat scheuren), denk niet meer dat die te redden is. Maar ze heeft er 3 zomers meegedaan, dus op zich netjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:18

appie kreeg maagpijn van appelazijn,dus ik heb dat maar kort gegeven