Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:51

Met als ondertitel How to fool your horse ;-)

Caballos

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:21

"kook je paard voor de gek"

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:40

Caballos schreef:

Je gaat je paard toch niet in een pan stoppen he? :') ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:42

En voeren aan een gek :')

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:19

Nou het is niet te geloven, maar m'n Vlekje is voor het eerst sinds ik haar heb (toch een jaar of 8) aan het verharen!! *\o/* Dacht eerst dat ze wat geschuurd had, maar het waren echt losse haren. Vandaag of morgen maar eens een goed poetsbeurt geven. Ik had al in de planning om haar binnenkort weer te scheren, maar dat laten we voorlopig even zitten.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:27

fargo schreef:
Caballos schreef:

Je gaat je paard toch niet in een pan stoppen he? :') ;)

:D ikke niet

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:28

Wat fijn dat ze aan het verharen is!

Die van mij, verhaart wel, in fases, maar uiteindelijk alles er van af........

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:21

Die van mij verhaart op dit moment te weinig.

Vraagje: scheren jullie je paard ook hartje winter als ze een dikke wintervacht hebben?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:23

Ik scheer: september, oktober, eind november, dan weer maart.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:58

Douraque schreef:
Die van mij verhaart op dit moment te weinig.

Vraagje: scheren jullie je paard ook hartje winter als ze een dikke wintervacht hebben?

ja, ik scheer ook 4 x per jaar ofzo.
Ik heb het nu in april gedaan en eind juni. Maar de haargroei gaat nu een stuk minder snel en ze verhaart nu zelfs. Dus ik wacht nu nog even

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:47

Setteli schreef:
Nou het is niet te geloven, maar m'n Vlekje is voor het eerst sinds ik haar heb (toch een jaar of 8) aan het verharen!! *\o/* Dacht eerst dat ze wat geschuurd had, maar het waren echt losse haren. Vandaag of morgen maar eens een goed poetsbeurt geven. Ik had al in de planning om haar binnenkort weer te scheren, maar dat laten we voorlopig even zitten.

Dat is goed nieuws! Eventueel wat echanicea druppels geven ter ondersteuning.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:54

Ik heb een vermoeden dat mijn paard hoefbevangen is (nog nooit eigenlijk zelf meegemaakt, dus het is echt een vermoeden). Heb de DA gebeld, uitgelegd waarom ik dit denk en ook gezegd hoe ik met de pergolide ben begonnen. Zij gaf net het advies on vooral door te gaan met 3/4 en evt door naar 1 mg te gaan om te kijken of de hoefbevangenheid minder wordt. Voor de rest heb ik hem van het krachtvoer afgehaald en krijgt hij enkel ruwvoer s'ochtends en s'avonds en tussen de middag luzerne.

Hoe kijken jullie tegen dit advies aan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:55

Waarom krijgt je paard geen pijnstillers en ontstekingsremmers, puur nieuwsgierigheid ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:15

Pijnstillers en of ontstekingsremmers durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk omdat hij nog steeds actief loopt en nog elke dag loopt te draven langs de dijk. Maar ik vermoed hoefbevangenheid puur omdat hij kortere passen neemt, stijver is en een dikke mannenkam heeft. DA gaf aan dat dit ook door de Cushing kon komen. En aangezien ik er geen ervaring mee heb, kan ik ook niet zeggen dat het echt hoefbevangenheid is of dat het de Cushing is die toch niet genoeg had aan 1/2 en door zijn spat/artrose.

Ik voel mij een overbezorgde moeder die overal spoken ziet lijkt wel. Ik weet het gewoon echt niet meer af en toe

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:47

Geef je al Magnesium? Dit hielp bij mijn paard tegen de stijfheid. Ik heb het toen ongeveer 3 maanden gegeven, daarna was het niet meer nodig. Ik zag na 2 weken duidelijk verschil.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:21

Nee, dat nog niet. Het is zo lastig vind ik persoonlijk, aangezien de symptomen van hoefbevangenheid en Cushing op bepaalde stukken dicht bij elkaar liggen. Dat maakt het voor mij zo lastig, wanneer is het ene en wanneer het andere. Bij mijn paard is het zo lastig omdat hij zowel Cushing als spat als artrose heeft. Daarnaast niet in de bak wil lopen, maar loop je naar de dijk dan loopt en bokt hij. Maar die stijvigheid heeft hij al een wat langere tijd, maar de kortere passen en de wat dikkere manenkam is echt sinds een paar dagen. Daarom twijfel ik ook of het daadwerkelijk hoefbevangenheid is zoals een stalgenoot ook al zei of dat het de Cushing is. Daarom adviseerde denk ik de DA dat we even de pergolide moeten afwachten om te kijken of de symptomen daadwerkelijk verminderen

Het voelt daarom elke keer bezwaard/lastig om hier een vraag te stellen, voel me zo'n overbezorgd persoon en voel me alsof ik niets van paarden afweet

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:55

Zijn de hoeven warm en/of voel je een pols kloppen in de koot?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:10

Is je dierenarts niet gekomen om je paard te zien?

Bij Naomi liep ze iets korter, was niet eens echt duidelijk. Maar wel een goed voelbare kloppende pols bij haar kogels. De DA bevestigde toen dat het HB was: Zij kreeg toen Metacam en Ascal voor de pijn en ontstekingsremming. Daarna is ze weer op ijzers gezet en vanaf toen liep ze weer normaal en is ze binnen no time opgeknapt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:30

Hoeven waren niet warm en er was geen kloppende pols te vinden

Nee, heb de DA eerst telefonisch gesproken en mijn verhaal gedaan. Daarop gebaseerd heeft zij gezegd dat ik tot na het weekend iig moet kijken met de 3/4 pil of het verbeterd en zo niet, dan komt zij langs. Vooral omdat zijn hoeven niet warm waren noch pulserend twijfelde zowel ik als de D

Daarom is het ook zo lastig, aan de ene kant vertoond hij symptomen van HB maar aan de andere kant zijn het dezelfde symptomen als Cushing. En daarnaast heeft mijn paard zowel spat als artrose. Dus het blijft echt lastig op dit moment.

Zouden jullie in een dergelijk twijfelgeval de DA laten komen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:33

Aha dan snap ik de twijfel. Ik vraag me af of de pergolide op korte termijn groot effect gaat hebben, wellicht dat het met een week aardig effect heeft, maar 2 a 3 dagen zou ik (zelf) niet verwachten. Maar wellicht wel, wie weet. Toen Naomi HB was stond ze überhaupt nog niet op pergolide, dus ik heb er zelf geen ervaring mee.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:38

Hij staat sinds dinsdag al op 3/4 omdat ik al vond dat 1/2 toch niet genoeg was. En ik ga steeds meer opletten, net zoals een overbezorgde moeder en dan zie je dingen waarvan ik denk o jee. En ja hij is te dik, er mogen kilo's af, daar ben ik nu dan ook mee bezig. Want stel dat dit misschien beginnende HB is of dat het gezien zijn Cushing wel gevoelig voor is, moeten de kilo's er wel af

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:33

Douraque schreef:
Hij staat sinds dinsdag al op 3/4 omdat ik al vond dat 1/2 toch niet genoeg was. En ik ga steeds meer opletten, net zoals een overbezorgde moeder en dan zie je dingen waarvan ik denk o jee. En ja hij is te dik, er mogen kilo's af, daar ben ik nu dan ook mee bezig. Want stel dat dit misschien beginnende HB is of dat het gezien zijn Cushing wel gevoelig voor is, moeten de kilo's er wel af

De magnesium is je vriend: beter voor suiker- en vethuishouding, die harde manenkam en een goede hulp ter voorkoming van hoefbevangenheid, dus als de donder gaan geven! En als zijn hoeven verder er goed uitzien - heb je al naar de witte lijn kunnen kijken, lijkt die breed of zitten er rode/roze vlekjes in of omheen? Hoeven zijn dus niet warm en niet pulserend, dan denk ik niet dat hij bevangen is - tenzij witte lijn ook rare dingen vertoond.

Pergolide is geen wondermiddel tegen bevangenheid als die er al zou zitten trouwens.
Pergolide kan bevangenheid voorkomen omdat het de hormoonhuishouding herstelt en daardor de bevangenheid minder snel zal optreden. Dus pergolide als hulp om een eventuele bevangenheid weg te laten gaan (zo klinkt het alsof je DA zo denkt) zou niet mijn plan de campagne zijn.. Meer pergolide geven omdat je denkt dat het te weinig is en omdat je bang bent om bevangen te worden, ja daar ga ik dan wel weer mee accoord qua idee ;-)
Kan me voorstellen dat je bezorgd bent! Geef je al iets voor de stijfheid dus bijvoorbeeld chondroitine en glucosamine en/of MSM. Daarmee help je je paard tegen eventuele stijfheid die door artrose e.d. komt. Sterkte meis.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:41

Bedankt fargo voor je heldere uitleg. Hij krijgt op dit moment primeval gelatinaat voor zijn artrose cq spat, krijgt hij al jaren en doet hij goed op (als in de spat is rustig en de artrose in zijn voorbenen is niets van te merken)

De verhoging was al langer van plan gezien zijn algehele conditie. Waar de DA meer op doelde was denk ik dat ik eerst moet kijken wat de pergolide doet met se symptomen om daarna pas verder te kijken.

Ik wist niet dat magnesium zo'n sterk middel is, is er nog een bepaalde variant die je het beste kan geven. Want een stalgenoot geeft ook magnesium, maar dan een bepaalde samenstelling ervan. Dan ga ik dat meteen bestellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:57

@Douraque; Fargo heeft gelijk, magnesium is je beste vriend in deze. Ik weet niet of je een paard of pony hebt, en of het korter gaan lopen vooral op de voorhand of achterhand is, maar het zou misschien ook lichte vorm van spierbevangen kunnen zijn en daar werkt de magnesium ook erg goed bij net als bij HB. En wees slim voor je eigen portomonnee en haal de magnesium gries bij de Boerenbond of Welkoop. Die werkt hartstikke goed en kost geen drol in vergelijking met veel andere producten. Ik geloof dat als je terugzoekt bij mijn berichten hier, ik de productcode etc. heb vermeld, is het heel makkelijk bestellen als het niet op voorraad is. Sterkte!!

En wat het bezwaard voelen betreft; Ook ik heb daar erg last van en denk ook vaak , vooral door de reactie's in je omgeving, dat ik het echt allemaal niet meer snap. Maar dat maakt het juist zo fijn dat je hier dan wel alles kan vragen c.q. van je afschrijven. Je krijgt meestal nog sneller dan het licht advies en je ziet niemand, dus wat maakt het uit wat men eventueel van je denken zou. Dus vooral blijven doen hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:32

En ik ben zelf heel tevreden over Biomag, te verkrijgen via de paardendrogist, voordeel is dat het niet vies is, dus goed gegeten wordt en dat je er maar een heel klein schepje van hoeft te geven, bij het starten even een tijdje 2 kleine schepjes.
Dan kun je kiezen ;-) tussen de Welkoop/Boerenbond en de Paardendrogist. En het is zeker een heel fijn hulpmiddel en supplement. Succes!