[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:02

Ok,dus ben niet de enige!
Ik kijk het nog even aan,zag ook dat hij weer wat vast zit in zijn lijf.
dus dan is een behandeling van de fysio wel even lekker om hem wat los te masseren.
Wil liever nog even wachten om ceterizine te geven.

Ejc, ik zit bij een amerikaanse equine headshaking facebookpagina.
Staat ook veel goede informatie op :j
Heb wel iets gelezen over de neuromodulatie, volgens mij nog in dit topic,
misschien zoekfunctie gebruiken dat je het dan vind?

dieseltje

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:36

Ook hier ineens zondag weer geschud... Zo lang weggeweest en dan plotseling begint het gedoe weer.

Masker gewassen en een nieuwe erbij gekocht als reserve, maar vanwege het regenweer nog niet opgedaan.

Wel gestart met 2 pilletjes loratadine, eens kijken of heb dat verlichting gaat geven of dat hij een hogere dosis nodig heeft.

Ejc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:01

Ja die heb ik ook gezien op Facebook maar vond dat lastig om te volgen zo in het Engels allemaal vandaar een nieuwe aangemaakt. Maar dankjewel voor de tip hoor!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:49

Geert heeft sinds eind Januari/begin Februari weer licht geschud. Met de vorstperiode was het over.
Morgen ga ik weer rijden in het bos. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Het neusnetje gebruik ik alweer standaard sinds Januari.
In April heb ik een afspraak bij Steffi van der Laarse. Die heeft Geert destijds ook ontzettend goed geholpen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:23

Vandaag is het ook weer flink raak.
Hij is er ook zelf van onder de indruk, rond galopperen en echt een beetje neurotisch gedrag.
Hij staat op de rijbak, vorig jaar rende hij vaak zijn stal in maar dat gaat nu niet. Als hij op de wei kon was hij afgeleid en ging het ook beter, maar daar zit kalk op en moet nog mest op (door de kou liggen we daar waar mee achter).

Vandaag 4 pillen gegeven, maar lijkt niet voldoende. Twijfel of ik met wil geven, ivm bijwerkingen ook.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:51

Hier nu 3 pillen, en het was heel wisselend in het bos. Grootste stuk heerlijk kunnen rijden, alleen 1 deel heeft hij echt last. Helaas is dat precies het stuk waar ik altijd langs moet, dat ligt het dichtst bij stal :n

Toch maar over naar 4 pillen, maar ik twijfel een beetje hoe dit te geven. Geef nu alle pilletjes in het bakje van 17u; dacht ergens gelezen te hebben dat dat de juiste tijd was?

Hoe geven jullie de tabletjes? Allemaal tegelijk, of juist verspreid over de dag? En zou het nu hebben bijvoorbeeld een onderhoudsdosering te geven, en faam nog 1 of 2 pilletjes vlak voor het rijden?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:36

Ik geef nu standaard 2 pillen per dag als basis, rond 10uur. Vandaag heb ik hem er 2 extra gegeven rond 14uur.
Ik twijfel nog of ik er 3 of 4 standaard misschien moet gaan geven...
Hij heeft vandaag ook heel slecht gegeten. Hij was echt van het lage. Ook na 4 pillen was het niet super.

Ik geef het in brood en de mijne gaat dan altijd direct erna weer drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:44

Hier gaan ze gewoon mee in het avondeten (vaak rond 18 - 19u) met de vitaminenkorrel. Potje gaat dan de bietenpulp in en dus gaat alles gewoon binnen. Heeft het vorig jaar super gedaan zo, dus hopelijk dit jaar weer.

Die van mij staat al een tijdje op 3 pillen, had vandaag verwacht dat hij last zou hebben maar dat leek helemaal niet. Neus was best droog (alleen na even bewegen wat vocht) en ogen waren mooi zuiver. Ben niet gaan wandelen omdat ik zelf niet goed kon lopen, dus geen idee hoe het in het veld/bos zou geweest zijn. Denk wel dat ik hem nog eentje extra had gegeven als ik zou gaan wandelen zijn (dat doe ik dan gewoon in een stukje wortel, met de schaar een gleufje maken en daar pilletje induwen).

Het is altijd even zoeken wat werkt en in welke hoeveelheid, niet ieder paard zal hetzelfde reageren maar ik heb vorig jaar bij die van mij niks gemerkt van enige bijwerkingen, zelfs niet toen hij in het hoogseizoen op 6 pillen per dag stond (pony +- 400 kg). Dit jaar al vroeg moeten beginnen dus even zien hoe het gaat lopen...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:55

Ik geef het in een stukje appel in het avond bakje, dat is rond 17/18u. Ik vraag me dan alleen af of het nog werkt als ik de volgende dag ga rijden (meestal rond 10u). Ik ben bang dat als ik het in het ochtend voer geef, hij te veel last krijgt van bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:58

Het werkt gewoon 24u dus dat moet geen probleem zijn. Ik ga vaak pas rond 15u dus dan zou het hier helemaal niet meer werken en ik merk toch verschil ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:20

Hi! Ik heb net een heel stukje door gelezen omdat mijn paard gisteren plots begon te schudden. Ik was best geschrokken en vertrouwde het niet omdat ze van de week een ongelukje had op de poetsplaats. Ik begon al gelijk te denken aan problemen in de nek oid. Nu kwam de DA en was het schudden natuurlijk over. Ik had hem wel filmpjes gestuurd van overdag waarop je het duidelijk zag. Lichamelijk is ze in ieder geval volledig oké, niks op aan te merken. Maar nu zit ik toch zelf te denken dat het weer gerelateerd is?

Het head shaken dat jullie kennen dat wordt getriggerd door uiteenlopende factoren als ik het zo lees? Bv mugjes of pollen,... want ik vrees toch dat daar het probleem zit. Het was een iets warmere dag na langere tijd en ik heb haar nog maar sinds november, net buiten het pollen seizoen dus. Nu is het erg nat en gisteren avond ook dus zou kunnen verklaren waarom het ineens gestopt was natuurlijk. Maar graag hoor ik jullie mening en behandel methodes (die pillen wat is dat net?).

De DA wou op basis van de filmpjes een spuit cortisonen in een zenuw in het hoofd spuiten maar dat heb ik vriendelijk bedankt. Vond ik beetje een eng idee en zeker omdat ze het niet meer deed. Eerst maar eens met netjes enz proberen want.

Bij deze het filmpje:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:37

Lijkt er wel,op dat je paard op pollen reageerd .
Je hebt het paard sinds november, kun je nog via een vorige eigenaar er achter komen of het daar ook zo was?

maar het kan ook reactie zijn op kleine vliegjes...waren die er ook?
Ik zou het eerst even aankijken.
Kan zijn dat het even tijdelijk is en weer wegzakt.
Ik ben er zelf ook geen voorstander van om er meteen van alles in te drukken kwa medicatie
Wat je zelf wel kunt proberen is een pollennetje,kijk of dat verschil maakt,
eventueel een vliegenkap met fijne mazen om het hoofd.
kan ook verlichting brengen als het meer aan de ogen en zonlicht ligt

Als ze zo schud niet rijden, ook niet longeren want je paard heeft duidelijk last.

Kijk even of het erger is in zonlicht, erger met harde wind.
Is het over als je paard binnen staat?

Dat ongelukje op de poetsplaats,wat was dat?
Misschien kun je een fysio of osteopaat laten kijken of er ergens wat vast zit.
Is wel zo dat bij langdurig schudden paarden wel vaak last krijgen van de spieren in hals, nek, rug.
de bovenlijn dus, en dan is een massage wel fijn..merk tenminste dat mijn ruin daar enorm van op knapt

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:36

Ik heb zelf vandaag ook heel veel last van pollen. Dus ik kan me zo voorstellen dat het nu bij je paard begint k_m
Ongelukje op de poetsplaats zou bijvoorbeeld zomaar een oorzaak kunnen zijn.

Ander vraagje: weet iemand een goede cranio sacraal therapeut in Noord Holland?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:38

Agossie die schudt inderdaad flink! Ik zou ook eerst andere oorzaken uitsluiten (rug/nekklachten), en dus eerder kiezen voor een goede cranio sacraal therapeut, osteopaat of manueel therapeut dan direct voor pillen of druppels. Vliegenmuts met neusnetje is ook vrij onschuldig om uit te proberen, net als bijhouden hoe het weer ed zijn als ze wel schudt.

@Marloezz bij Guus is M.alu B.erserik nu 3x geweest, ik ben erg tevreden over haar. Ik kan je haar gegevens wel sturen via PB als je wilt.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:07

Hoi TinGu
Heel graag!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:13

Poeh k_m, ik zou je welkom willen heten maar dit is nu niet meteen het topic waar je welkom in wil zijn ;) Dat gaat een lange weg voor je worden vrees ik, maar als het een troost kan zijn: die van mij schudde ook zo en ondanks dat het nu nog niet 100% gaat is het wel een stuk beter onder controle te houden. Maar je moet alles stap voor stap aanpakken/uitsluiten/proberen dus daar kruipt wel even tijd & energie (& geld) in ... Als er een ongelukje is geweest zou ik eerst zeker zijn dat het daar niks mee te maken heeft, maar daarnaast is het nu wel de tijd dat de hooikoortsklachten beginnen :j

Vandaag was het rotweer ;( Wie wil er nu 15°C, zon en bijna geen wind ;(

:+

[***] had wel een rotdag vandaag := Ben wel gaan wandelen, had de hoop op het extra pilletje maar stukken gingen toch nog slecht en ik vond hem wat tam lijken. Hij had er allemaal niet zo'n zin in zeg maar. Dus achteraf een beetje spijt dat we zo ver zijn gaan wandelen, maar het is moeilijk inschatten als stukken wel gewoon goed gaan ... Het schudden viel overigens wel mee, dat was vooral plaatselijk en dan wat knikken, niet zo het constant schudden zoals vroeger. Maar hij was tam en had jeuk aan zijn neus/bovenlip dus het zal wel niet zo fijn geweest zijn voor hem.

Heb nu voor morgen & overmorgen een extra pilletje in zijn bakje gedaan, hoop als hij nu een aantal dagen wat meer krijgt dat het net weer dat tikje extra is dat helpt. Het zou wel gaan regenen de komende dagen maar dat zou het dit weekend ook doen dus ja, toch maar voor de pillen gegaan ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:56

[***] schreef:
Vandaag was het rotweer ;( Wie wil er nu 15°C, zon en bijna geen wind ;(

:+

Jij woont heel ergens anders dan ik, hier had Guus een prima dag, met al die hoosbuien _O-
Gisteren weer een flink eind gereden, en het ging erg wisselend. Stukken helemaal nergens last van, andere stukken flink schudden. Vandaag dus ook maar een extra pilletje gedaan, zit nu op 4.

@Marloezz ik stuur je pb!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:13

Dankjewel voor de reacties! Hopelijk is het hier maar een korte welkom en kan ik snel terug weg :p ik quote even uit mijn andere topic hoe of wat het nu juist gaat:

Zo ben net weer even gaan kijken en niks aan de hand meer voorlopig. Heb haar 2 keer heel kort even zien knikken maar verder echt niets.

Ik ga nu gewoon toch even rustig aankijken en proberen uit te zoeken wat het getriggerd heeft. Even kijken welke bomen er naast de weide staan, of een masker helpt,... Haal er denk ik ook even een osteopaat bij kan zeker geen kwaad ook ivm het inrijden dat dichterbij komt dus. Ga even horen hoe het zit met de tandarts op stal, of die binnenkort komt. Anders laat ik dat ook nog even na kijken maar veel meer kan ik voorlopig niet doen. Zou nog een bloedje kunnen overwegen maar voorlopig lijkt me dat niet direct nodig omdat het nu over is.

Heb voorlopig haar ook zonder deken gezet terug, wil ze nu een weekje gewoon zonder iets binnen en buiten hebben en kijken hoe dat gaat. Als het terug begint ga ik gelijk met een masker proberen en dan zullen we van daar uit verder moeten zoeken. Maar hopelijk blijft het gewoon zoals het nu is en was er gewoon ergens toch iets van irritatie zaterdag..

Het ongelukje op de poetsplaats lijkt ook onschuldig in eerste instantie. (Ze is in mijn poetsbak getrapt en daar van geschrokken, ik was er niet bij toen het gebeurde, toen ik naar daar liep lagen mijn spullen overal zo een beetje maar callista stond gewoon terug rustig. Enkel het halster was kapot en de bak natuurlijk) De DA zag echt lichamelijk niets, ze liep mooi los over de rug aan de longe, nek buigen alles totaal geen probleem, geen reactie in de rug,... Hij vond haar eigenlijk gewoon een mooi paard :+ Was heel blij dat hij de filmpjes had gezien want we stonden er echt een beetje voor niets.

Heb nog en filmpje gemaakt vandaag, maar hier zie je eigenlijk gewoon niets op. Als mensen het toch graag willen zien kan ik het wel even uploaden.

Ejc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:30

Ik zou het filmpje wel willen zien, hoop dat het beter gaat allemaal. De mijne zal vandaag de hele dag in z'n schuilstalletje staan. Regen is een enorme trigger.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:09

Hier het filmpje! Regen een trigger? Das ook niet ideaal in Nederland. Echt vervelend!

Heb een afspraak staan 24 maart met een osteo/cranio therapeut. Ze gaat een intake lijst enz sturen dus best een goed gevoel bij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:53

Diit filmpje is inderdaad niks op te zien.
Op welke plaats was het halster kapot?

Toevallig paard van stalgenoot wat afgelopen zondag ging hangen en viel me daar erg op dat een paard erg veel druk net achter de oren krijgt,maar ook heel erg op de neus.
Kan zijn best zijn dat er een schade ontstaat aan het neusbeen, hetzij kneuzing, breukje of gewoon gevoelig.
En dan kan omdat er erg veel zenuwen lopen deze net wat overgevoelig reageren.
Kan ook net toeval zijn en niks met het kapotte halster te maken hebben.

Hoorde laatst nog van iemand dat leverproblemen ook weer schudden kunnen veroorzaken.
Ben benieuwd wat de osteo vind

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:00

Halster was kapot onderaan waar het touw vast zit zeg zeg maar. Niet de neusriem zelf maar de verbinding echt onder het hoofd zeg maar. Ben ook beel benieuwd! Ze reageert totaal niet op druk, ze vind het zelfs fijn. Ze houd er altijd al van om lekker te kroelen aan haar hoofd en dat is nog net hetzelfde.

Ze heeft het bij de vorige eigenaar ook nooit gedaan blijkbaar. Die schrok er ook erg van!

Ejc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:10

Tweede fiilmpje ziet er ontspannen uit gelukkig! Dit was de mijne gisteren.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:46

Pff het was weer raak vandaag..
14 graden en zonnetje, heerlijk weer eigenlijk maar blijkbaar hangt het toch echt met zon / warmte samen.

heb nu dit masker besteld:
https://www.kramer.be/vliegenmasker-2-i ... ..L...S%3e

Hopelijk kan dat helpen. Maar vrees dat ik prijs heb en een head shaker in huis heb gehaald. Vind het zo naar he, weet echt niet wat ik moet denken. Heb haar sinds November... Heb een berichtje gedaan naar de vorige eigenaar, die heeft het haar nog nooit zien doen zegt ze. Heb nu ook nog een bericht gedaan naar de stal waar ze daarvoor van komt.. Ben benieuwd wat die zeggen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:50

Neusnetje en vliegenkap gaan al veel verlichting geven. Ik heb netjes en kappen in alle kleuren en maten. Ik wissel ze af.
Helaas herkennen wij hier het beeld. Al zijn de orrzaken verschillig.
Als mijn paard last heeft, helpt alleen binnen zetten meteen. Op stal heeft ze geen last.
Ook s morgens tot ca 10 u naar buiten en s avonds weer, helpt haar ook. Dus overdag als de zon fel is, naar binnen. Maar dat moet je echt onderzoeken per paard wat helpt.
Ik rijd ook s morgens vroeg, dan gaat het goed, als er nog dauw is.

Cranio sacraal therapie was voor haar de oplossing. Druk van de neuszenuw halen.
Ze reageert niet op medicijnen