[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-26 13:38

Cowgirl schreef:
Ik zit in enorme twijfel misschien kunnen jullie mij helpen het juiste keuze te maken.

Onlangs is bij mijn fjord van bijna 28 ppid vastgesteld en ik ben daarop begonnen met prascend.
Over een week of 4 is de eerste bloedafname voor controle of de dosis goed is (halve pil).
Ik vind hem wel al wat vrolijker en actiever overkomen.

Vlak voor de diagnose heb ik , een beetje bij toeval,een hele fijne plek gevonden waar hij verder zijn pensioen zou kunnen doorbrengen.
Hij staat nu ook goed maar heeft bij de eventuele nieuwe stal meer ruimte , grotere inloopstal, klein senioren groepje , weidegang en voor mij vol pension en de helft goedkoper. De afstand blijft hetzelfde.

Ik was eigenlijk direct enthousiast omdat ik een verhuizing alleen zou overwegen als mijn paard er daadwerkelijk op vooruit zou gaan kwa huisvesting. En na het trekken van zijn tanden vorig jaar ging hij afgelopen zomer ook super goed op de wei en had ik vooral een hele blije pensionado. Ik was wat huiverig voor de weidegang omdat hij in het verleden een aantal x licht bevangen is geweest. Ook al kon de DA dit nooit 100% vaststellen. Maar hele dagen alleen maar op de paddock staan vond ik niet paardwaardig.

Maar nu komt het . Op mijn huidige stal is de weidegang alleen overdag en op de nieuwe is het 24/7.
Er is geen speciale paardengras.
En dat maakt voor mij , nu met de ppid, de keuze heel lastig.
Ik gun mijn paard die plek omdat hij daar lekker rond kan rennen en volop paard kan zijn. De zorg is ook goed en ik denk dat hij daar heel blij gaat worden. Maar ga ik het risico nemen dat hij eventueel toch HB raakt en ik afscheid moet nemen maar dan wel nog een tijd een heel mooi leven heeft gehad.

Op mijn huidige stal is de verzorging ook goed alleen kwa bewegingsruimte is het wat minder en zeker nu ik niet meer men zie ik mijn paard best wel vaak verveeld en helemaal in de winter. De paddocks zijn mooi droog, spelen en een kort sprintje kan, er is de hele dag ruwvoer en zo nu en dan maken we nog een wandeling maar toch......
Maar zijn paddock maatje gaat binnenkort verhuizen en dan komt er weer een nieuwe en daar zie ik wat tegen op.

Over de verhuizing maak ik mij niet zo druk dat trekt hij wel. Maar het is dus de ppid in combi met zoveel weidegang wat mij aan het twijfelen maakt.
Ik heb goede gesprekken gehad met de 'nieuwe 'stalhouders en ik heb rustig de tijd om een beslissing te nemen. Het was ook goed als ik pas eind van de zomer zou komen. Hele fijne mensen met groot hart voor hun dieren.

Lastig inderdaad. Ik ga volgende week voor het eerst het land op na de diagnose, dus kan jouw dilemma wel volgen. Dat gras is toch een soort van eng.

Maar ik heb hier eerder van mensen gelezen dat hun paarden als jaren 24/7 staan ondanks PPID. Ik weet niet of het mogelijk is om het een maand te proberen en die andere stal even aan te houden? Denk dat je er vrij vlot achter bent.

Een senior op zo'n mooie locatie wil je ook niet laten schieten lijkt mij. Klinkt als een hele mooie plek. Ik zou het proberen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

Ik neig ook heel erg naar het te doen hoor. Hij gaat voor zover ik kan zien goed op de prascend.
Hij draafde van de week gewoon mee aan het touw bij een wandeling. Zo enthousiast had ik hem nog niet eerder gezien.
Voor het weideseizoen geef ik al enkele jaren glucobalance en daar ben ik nu ook weer mee begonnen.
Eigenlijk gaat hij zo goed dat ik een lichte sulky overweeg om hem zo toch wat extra beweging nog kan geven en ik denk dat hij het ook wel leuk vind. Op de evenueel nieuwe stal zou de sulky wel kunnen staan en we hebben daar ook een mooi rondje over een zandpad.

Ik zou hem dan wat later in het seizoen verhuizen en dan kan eventueel mijn nieuwe paard zijn plekje weer opvullen want dat zou voor hem weer een mooie plek zijn.

Over 2 weken bloedprikken en even overleg met de DA.