[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:27

ik wil vrieskou -O- -O-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:53

Hmm nu nog niet haha, maar ik hoop wel dat dit jaar we eens een échte winter gaan krijgen!

Hier heeft paardlief nog steeds geen jeuk (afkloppen!!), maar de helft van de manenkam is weg, zonder echte reden... Vanavond komt de DA voor een 2de Lyme-test uit te voeren.

Ik ben benieuwd...

Paardlief heeft ook schuurplekjes net onder de oren gekregen van haar halster, zij loopt nu dus rond met dikke stukjes wol rond haar hoofdstel om zo de schuurplekken te laten genezen én een hoofdkap op.

Mijn god, soms moet ik echt goed kijken om te zien of het nog wel een paard is :')

Hebben nog mensen met eczeemdekens het probleem dat er staartharen uitvallen??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:11

amie1965 schreef:
papagroom schreef:
Of een biilogische lotion gebruiken,dat kan verlichtend werken.

helaas is biologisch geen garantie voor afwezigheid van salicylzuur..... en de smeersels zijn volgens mij niet skal erkend dus ook geen garantie voor echt biologisch, je kan dit wel vermelden op een etiket maar het is eigenlijk misleiding van de consument

:)* heee...salicylzuur.... zou dat het 'natuuridentieke werkstofje' van Skin Calmin zijn en dan in de chemische vorm acetysalicylzuur ? Dat is pijnstillend, kan dus ook de jeuk minder voelbaar maken..

PS: Salicylzuur is hartstikke biologisch hoor, acetylsalicyl is de chemische variant ( in o.a. aspirine)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-08-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:11

Ik had dat met de BOETT deken . Drama geval . Die deken broeit en dat veroorzaakt uitval manen en staart .
Door doe deken ben ik halve manen kam kwijt althans erg korte manen daar .
Schuren dit jaar nauwelijks .
Komt puur door het juiste voer en een drainage kuur , plus plekjes meteen smeren met een all septicum . Deken heeft ze ook op . De Rambo SIH

jowien

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:13

Ik heb een Boett en geen last van uitvallende staartharen. Wel af en toe wassen, zodat ie luchtig blijft, anders zit er op een gegeven moment wel veel huidvet in zo'n deken. Ik was 'm 1x per 2 maanden ofzo.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:42

ik kreeg een tip van een stalgenootje om sudocreme te gebruiken, dat smeer ik vandaag precies 1 week en het lijkt waarempel echt te helpen....

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:54

Ik smeer alles in met sudocreme, je kan er extra zinkt aan toevoegen dan helpt het nog beter!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:04

Heeft iemand hier ervaring met het voeren van zeewier (uit zon emmertje) bij exzemers? :)

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:41

Heeft iemand hier ervaring met het voeren van zeewier (uit zon emmertje) bij exzemers?
Dat voer ik mijn paardje met knoflook en zemelen om de dag en de andere dag krijgt ze gedroogde brandnetel.nog geen jeuk ze kan gewoon in de stal ze schuurt niet, maar ze heeft wel een deken erbij op.
Straks wil ik haar zonder deken laten kijken of je jeuk weg blijft.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:25

Zeewier.is erg goed voor de darmflora,maar de knoflook kun je beter weglaten,,,,dat kan bloedarmoede opleveren.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:18

_PatriciaH schreef:
Ik smeer alles in met sudocreme, je kan er extra zinkt aan toevoegen dan helpt het nog beter!

Hoe doe je dat precies?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:27

je kan ook zinkzalf kopen :o is net zoiets maar dan met zink

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:28

Maar in sudocreme zit ook zink, waarom zou je het dan aanvullen vraag ik me af?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:33

Ik voeg het extra aan de sudo toe omdat ik het dan nog beter vind werken. Gewoon een tube er door mengen. Ik smeer het op alles ook op mok of droge plekjes en het werkt prima!
Ik geef daarbij twm horsemix (op basis van biergist) wat goed lijkt te werken.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:46

Jannepauli schreef:
:)* heee...salicylzuur.... zou dat het 'natuuridentieke werkstofje' van Skin Calmin zijn en dan in de chemische vorm acetysalicylzuur ? Dat is pijnstillend, kan dus ook de jeuk minder voelbaar maken..

PS: Salicylzuur is hartstikke biologisch hoor, acetylsalicyl is de chemische variant ( in o.a. aspirine)

Klopt, is t zelfde, salicylzuur zit in wilgentakken maar dat is zo weinig dat t veel en veel te duur is om dat te winnen dus maken ze t gewoon in de fabriek. Helaas niks biologisch aan.... Biologisch is iets wat zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen en onder controle van SKAL is geteeld. Salicylzuur staat niet op de skal lijst (ook niet als erkende en toegestane hulpstof) dus niks biologisch aan.
Salicylzuur (of acetylsalicylzuur, dan zit er een acetylverbinding aan vast) doodt de bovenste huidcellen af waardoor deze ongevoelig worden, dus de jeuk vermindert. Alles wat werkt tegen jeuk bevat salicylzuur. Waarschijnlijk ook skincalming.
De rest van de middeltjes (die helpen en geen salicylzuur bevatten) stinken en houden muggen weg waardoor er ook minder jeuk is.
Wat heel veel eczeempaardenbezitters en dierenartsen niet weten is dat eczemers allergisch voor salicylzuur kunnen zijn. Gevolg: veel meer jeuk...... En op de verpakkingen van deze producten staan geen waarschuwingen.... En daar baal ik van, had mijn paard een hoop ellende kunnen besparen.....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:59

De kwaliteit van de manenkam is hier wel geweldig goed! Zachte manenkam, geen schilfers of dergelijke, ook niet droog, véél beter dan met de RSIH vorig jaar! Maar toch evenveel manen kwijt :(

Zyta dit jaar, met Boett-deken

Afbeelding

Zyta vorig jaar, met Rambo

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:48

Hier verliezen ze weinig haren onder de deken. Moet wel zeggen in vlecht in.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:59

Ik heb vorig jaar heel het jaar door gevlochten, dit jaar niet, maakt geen verschil :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:24

amie1965 schreef:
[Klopt, is t zelfde, salicylzuur zit in wilgentakken maar dat is zo weinig dat t veel en veel te duur is om dat te winnen dus maken ze t gewoon in de fabriek. Helaas niks biologisch aan.... Biologisch is iets wat zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen en onder controle van SKAL is geteeld. Salicylzuur staat niet op de skal lijst (ook niet als erkende en toegestane hulpstof) dus niks biologisch aan.

Hmm.. kennelijk is voor jou 'biologisch' iets waar een etiket aan hangt, of een groepje goedkeuring aan gaf. Ik bedoelde gewoon 'uit de natuur' tegenover 'uit de fabriek'.

Citaat:
Wat heel veel eczeempaardenbezitters en dierenartsen niet weten is dat eczemers allergisch voor salicylzuur kunnen zijn. Gevolg: veel meer jeuk...... En op de verpakkingen van deze producten staan geen waarschuwingen.... En daar baal ik van, had mijn paard een hoop ellende kunnen besparen.....

Is dat een aanname ( zoals in 'proefondervindelijk') of heb je aantoonbaar bewijs dat 'eczemers allergisch kunnen zijn voor salicylzuur' ? Graag je bronnen vermelden!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:46

Salicylzuur is een stof die ook uit fruit en cactussen gewonnen wordt ,en dan wel degelijk de sticker biologisch opgeplakt kan krijgen.
Paarden kunnen hier idd allergisch voor zijn,maar dit is uiterst zeldzaam,en dat maakt de stof dus niet tot een probleemstof.
overigens is een skal klasse nou niet bepaald een kwaliteits keur,maar betekent slechts dat alle grondstoffen met uitsluitend biologische producten gekweekt moeten zijn.
Helaas is dat niet voor alles mogelijk.
Salicylzuur uit wilgenbast mag niet biologisch genoemd worden,omdat wilgen nu eenmaal niet biologisch gekweekt worden maar groeien in de vrije natuur.
Vandaar ook mijn voorkeur voor de kreet van natuurlijke oorsprong.
Acetylsalicylzuur is overigens de chemische versie die door bayer is ontwkkeld,en onder de naam aspirine op de markt wordt gebracht.
Overigens wordt salicylzuur in kleine doseringen gebruikt om geneeskrachtigestoffen in de huid te brengen,en dit is een eigenschap die erg belangrijk is,omdat veel stoffen anders als supplement gegeven zouden moeten worden.
Prettige bijkomstigheid is dat dit zuur een conserverende werking heeft.
De huidcel dodende werking ,,,die ook op wratten wordt gebruikt,,,vind pas plaats bij een percentage van minimaal 50%.....en wordt in een standaard zalfje echt niet gebruikt.
Maw......dit zuur is een prima en onmisbaar ingredient in vele producten,en absoluut niet schadelijk,slechts vervangbaar door chemische producten die meerdere nadelen kennen,en een hoger allergierisico met zich mee brengen.

ik hoop enige duidelijkheid te hebben verschaft.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:42

Ik heef af en toe wat wilgentakken.... Hij vind het heerlijk......

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:43

Jannepauli schreef:
Is dat een aanname ( zoals in 'proefondervindelijk') of heb je aantoonbaar bewijs dat 'eczemers allergisch kunnen zijn voor salicylzuur' ? Graag je bronnen vermelden!

Proefondervindelijk. Paard kreeg steeds meer problemen na smeren van een middeltje tegen jeuk ipv dat het hielp. Terwijl ik dus dacht, okee, biologisch, dus al die chemische troep zit hier niet in, kan niet van het zalfje komen.
DA er bij moeten halen omdat paard in shock raakte.
"Kon niet door het salicylzuur komen" daar was geen enkel paard allergisch voor, zegt de DA.
Daarna een ander zalfje (toevallig weer met salicylzuur) en weer problemen alleen was ik nu met een proefstukje begonnen, dus een beheersbaarder probleem.
Toen ben ik gaan vragen aan andere DA's, en er was er van de 10 die ik gebeld heb 1 die zei dat dit misschien kon zijn maar daar had ze nog nooit van gehoord.
Bij mensen is deze allergische reactie wel bekend. Te vinden na wat googelen maar ik weet niet meer waar.
Als ik dan op bokt lees van anderen dat na smeren van zalfje de jeuk alleen maar verergert bij de paarden dan is mijn paard waarschijnlijk niet de enige die hier niet tegen kan. Ik geloof er niks van dat dit een zeldzaam verschijnsel is en dat er wel degelijk voorzichtig met deze zalfjes moet worden gedaan.
Nogmaals, beste zalfjesmakers die ook dit forum lezen en vullen met aanbevelingen voor hun producten, een waarschuwing op het etiket van de anti-jeukzalven met salicylzuur lijkt mij op zn plaats. Kleine moeite, kan een aantal paarden een hoop meer ellende besparen.

Papagroom: "Salicylzuur in lage sterktes, van 10% en minder, wordt gebruikt bij verschillende huidaandoeningen, zoals een droge huid, psoriasis en eczeem". Komt van internet.... apotheek.nl Jannepauli :Y)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:01

Onze tweejarige had een paar weken geleden een hele vieze plek naast haar voorpluk, waar ik haar een paar dagen ervoor had ingesmeerd. Het leek wel of de huid losliet en het was gaan ontsteken. Met veel moeite hebben we het gewassen met bethadine, en nu durf ik haar hoofd eigenlijk niet meer in te smeren. Inmiddels heb ik ook zoveel middeltjes staan, dat ik ook niet eens meer met zekerheid durf te zeggen wat ik er op heb gesmeerd. Ik denk Derfen clear. De gewone Derfen is eigenlijk wel altijd goed gegaan.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:52

Hier is het hoofd en voorpluk momenteel ook een beetje drama....... De rest gaat prima dit jaar!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:24

Dus als ik het goed begrijp, moet een zalf met salicylzuur helpen tegen de jeuk.
Als dat tenminste het bestanddeel van Skin Calmin is.
Dat is toch gewoon in de apotheek verkrijgbaar, of alleen op recept?

Fenna maakt elke keer haar eczeemdeken kapot. Ik heb de laatste tijd al heel wat gaten dichtgemaakt.
Hopelijk houdt ze 'm wel redelijk heel tot het eind van het seizoen.