Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:48

Mijn paard is deze zomer met Omeprazol en Sucralfaat behandeld na een scopie, maagzweren niveau 2. Na 8 weken en rustig afbouwen een controlescopie gedaan en de zweten waren verdwenen.Het gedrag is alleen in al die tijd niet veranderd, ook niet tijdens de behandeling. Alleen een elastische singel maakte iets verschil. Zijn er hier meer paarden die in dit gedrag blijven hangen (boos met poetsen/dekens/singel, ook als je weet dat ze geen maagzweren hebben? Kan dit een soort van aangeleerd gedrag zijn?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:18

Ja dat kan zeker. Heb je ook geen veranderingen gemerkt onder het zadel?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:33

OYYO schreef:
cupido1996 schreef:
Mijne krijgt op dit moment 2x daags 30 ml sucralfaat. Dit is voor 500kg paard.

Hij staat nu nog op de kliniek. Hoop hen morgen op te halen, is nog even afhankelijk van bloeduitslagen.

Daarna ook behandelen tegen maagzweren. Deze heeft hij secundair ontwikkeld na een maagimpactie. De behandeling duur en dosis weet ik nu nog niet.

Hoe gaat het met hem? Is ie inmiddels thuis en een beetje opgeknapt?

Hij staat inmiddels weer "thuis" en het lijkt goed te gaan. De darmontsteking is over. Dus nu alleen nog de secundaire maagzweren. Welke klasse of in welk gedeelte van de maag weet ik eerlijk gezegd niet. Doordat hij al op de kliniek stond, kon ik helaas niet bij de scopies zijn.
Hij wordt nu behandeld met 2x daags 30ml sucralfaat en 1x daags omeprazol.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog een hele uitdaging vind om dit toe te dienen, qua tijden. Het 1 moet nuchter (maar met onbeperkt ruwvoer is hij nooit nuchter?), dan moet er weer 2 uur tussen zitten voor hij de ander mag.
Maar 3x per dag naar stal is gewoon onmogelijk met een baan en een gezin ernaast.
Hoe doen jullie dit eigenlijk?

Op welke moment geven jullie wat?
Nu doen we de sucralfaat als eerst in de ochtend. Hij staat op onbeperkt ruwvoer en krijgt dan geen krachtvoer. Ongeveer 2 uur later gaat hij naar buiten, dan krijgt hij de omeprazol. Ook buiten is ruwvoer. En dan in de avond nog een keer sucralfaat.

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:11

DromenLies: Nee, zowiezo weinig gemerkt van maagzweren met rijden, ook geen verschil erna. Ja, alleen het opstappen gaat beter.

Cupido1996: De staleigenaar gaf mijn paard eerst een Omeprazol spuit, voordat ze begon met voeren. Inderdaad had ze wel ruwvoer. Een uur later gaf ze een bakje Vitalbix met sucralfaat erdoor, wat ik klaar had gezet. En savonds weer sucralfaat door de Vitalbix.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:25

De omeprazol moet bij voorkeur op een lege maag s ochtends.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:10

@cupido: herkenbaar. Hier geef ik sochtends 06.30 omeprazol en dan tussen 07.00/08.00 sucralfaat door haar slobber. En savonds 19.00/20.00 weer sucralfaat.
En mijn paard krijgt ook onbeperkt voer, kan echt niet zonder staan. Dus dan is dat zo…mijn dierenarts maakte daar niks van.
Meestal komt ze net uit haar slaap als ik kom.

Sterkte voor je paard! Hopelijk snel verbetering.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:13

Firesolo: hoe gaat het verder na het stoppen van de medicatie?
Mijn paard bleef ook klachten houden maar was toen niet toe aan stoppen. Heb lang erover gedaan om af te bouwen.
Geef je ook een supplement voor de maag?

Altijd zo moeilijk inschatten of het aangeleerd gedrag is geworden of toch nog ongemak.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:24

Ik lees bij een aantal van jullie dat jullie de sucralfaat door muesli doen.
Ik moet het rechtstreeks in de mond spuiten van de dierenarts.

Als het door muesli kan, zou het mij een stuk makkelijker maken, dat kan ik klaar zetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:33

Ik moest het ook rechtstreeks in de mond doen. Volgens mij is dat ook echt de bedoeling

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:10

Marus: Ze was na het afbouwen in augustus helemaal vrij van zweren, dus dierenarts zei dat ik nu echt wel kon stoppen. Ze krijgt nu onbeperkt hooi en geen biks meer, alleen Marstallmuesli speciaal voor de maag.
Cupido1996 en Popstra: Ik had sucralfaat in poedervorm, dit mocht gewoon door de biks of muesli. Jullie hebben de vloeibare vorm

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:36

Ik heb de sucrulfaat ook in poedervorm gegeven door de fibrefeet twee keer daags. Deden ze op de kliniek ook

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:12

Ik heb inderdaad de vloeibare variant

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:33

@ cupido Volgens mij heeft het de voorkeur om eerst omeprazole te geven op een zo mogelijk nuchtere maag. Dan na 30 tot 60 minuten sulcrafaat (mag door het voer). Ik geef de sulcrafaat poedervorm door de pulp. Pulp en de maag gaan heel goed samen. Maar niet ieder paard eet pulp daar moeten ze even aan wennen.

Heeft de dierenarts dit zo geadviseerd eerst sulcrafaat en dan 2 uur later de omeprazole?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:50

Hier de vloeibare sucralfaat gegeven en dat deed ik ook in de mond.
Maar heb nu de poedervorm en die meng ik door haar slobber.

Candy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:10

Zijn er hier ook mensen die alleen een vermoeden hebben dat hun paard maagzweren heeft en met Nexium zijn begonnen?
Ik heb gezocht op het forum op nexium, maar dit vond ik niet terug.

Ik "vermoed" namelijk dat onze pony maagzweren heeft.

Paardjes staan sinds 5 weken aan huis dus er valt me nu van alles op.
Pony is nu op een half jaar 3 keer verhuisd.

Ze geeuwt dagelijks. Ik zie het eigenlijk maar 1 keer per dag.
Slaat met staart tijdens de bietenpulp eten
Schraapt tijdens eten en drinken
Drinkt weinig
Heeft heel veel moeite met de rechtergalop
Is wat gevoelig op de schoft en achter de singel vooral links
En heeft een periode moeite gehad met gaan liggen om te rollen
Staat ook vaak te smakken en likt aan hout
Ook likt ze aan de kleigrond in de wei.

Ik vind het zelf teveel vage symptomen. Ze eet prima, ziet er goed uit , is levendig en mooi op gewicht. Vacht ziet er ook goed uit.

Ik heb de mastic horse besteld ,maar wilde graag wel al beginnen met de nexium. Een scopie zie ik op het moment niet zitten. Pony heeft al genoeg stress gehad...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:35

Ik volg even. Ik ben ook alles aan t uitsluiten voordat ik een scopie overweeg.

Zadelpasser is geweest. Linkergalop is bij ons het probleem. Aanstaande week gaat ze naar de osteopaat. Meesttal helpen bovenstaande dingen bij ons linker galop probleem voldoende.

Maar ze is altijd wat narrig geweest op de singel, maar dat werd nu wel erger.

Ik geen nu sinds een week baking soda voor het rijden en dat maakt echt veel verschil. Daaraan doet het wel weer aan een probleem met de maag denken.
Maar verder, ze glanst enorm, heeft meer dan voldoende looplust, is wel iets afgevallen na het zomerseizoen, maar dat zijn eigenlijk alle paarden bij ons op stal.
Likken aan met name ijzer (en muren) doet ze wel als ze iets gegeten heeft, maar dat doet ze al zolang als ik haar heb. (zo'n 7 jaar)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:44

Candy1984 schreef:
Zijn er hier ook mensen die alleen een vermoeden hebben dat hun paard maagzweren heeft en met Nexium zijn begonnen?
Ik heb gezocht op het forum op nexium, maar dit vond ik niet terug.

Ik "vermoed" namelijk dat onze pony maagzweren heeft.

Paardjes staan sinds 5 weken aan huis dus er valt me nu van alles op.
Pony is nu op een half jaar 3 keer verhuisd.

Ze geeuwt dagelijks. Ik zie het eigenlijk maar 1 keer per dag.
Slaat met staart tijdens de bietenpulp eten
Schraapt tijdens eten en drinken
Drinkt weinig
Heeft heel veel moeite met de rechtergalop
Is wat gevoelig op de schoft en achter de singel vooral links
En heeft een periode moeite gehad met gaan liggen om te rollen
Staat ook vaak te smakken en likt aan hout
Ook likt ze aan de kleigrond in de wei.

Ik vind het zelf teveel vage symptomen. Ze eet prima, ziet er goed uit , is levendig en mooi op gewicht. Vacht ziet er ook goed uit.

Ik heb de mastic horse besteld ,maar wilde graag wel al beginnen met de nexium. Een scopie zie ik op het moment niet zitten. Pony heeft al genoeg stress gehad...

Ja ik begin direct met Nexium als ik vermoed ze last hebben. Ik geef dan 4 tabletten van 20mg per dag ruim over de dag verdeeld. Ochtend, middag, middag laat, avond laat...
Ik geef nooit supplementen. Heb daar nog nooit 1 van zien op knappen.

Candy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:55

Dankjewel voor je antwoord @plopstra
Dus je geeft niet 2x 2 maal daags?
En heb je eerst laten scopen of niet?

Candy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:07

HarmanyL schreef:
Ik volg even. Ik ben ook alles aan t uitsluiten voordat ik een scopie overweeg.

Zadelpasser is geweest. Linkergalop is bij ons het probleem. Aanstaande week gaat ze naar de osteopaat. Meesttal helpen bovenstaande dingen bij ons linker galop probleem voldoende.

Maar ze is altijd wat narrig geweest op de singel, maar dat werd nu wel erger.

Ik geen nu sinds een week baking soda voor het rijden en dat maakt echt veel verschil. Daaraan doet het wel weer aan een probleem met de maag denken.
Maar verder, ze glanst enorm, heeft meer dan voldoende looplust, is wel iets afgevallen na het zomerseizoen, maar dat zijn eigenlijk alle paarden bij ons op stal.
Likken aan met name ijzer (en muren) doet ze wel als ze iets gegeten heeft, maar dat doet ze al zolang als ik haar heb. (zo'n 7 jaar)

Meestal knapt Candy ook wel wat op na de otheopaat ,maar ze heeft gewoon echt teveel stress gehad de laatste tijd.
Ben zo blij dat ze nu eindelijk aan huis staan. Dus én heel veel vrije beweging met vriendjes en altijd wat te knabbelen beschikbaar. Nu ook veel regelmaat toegevoegd dus hopelijk snel weer de oude.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:21

Candy1984 schreef:

Nee scopen doe ik niet meer want met een aantal sportpaarden die veel reizen kun je dan wel aan de gang blijven.
Ik herken de symtomen.

Ik geef het echt zo verspreid over de dag mogelijk zodat de maag constant beschermd blijft.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:13

Popstra schreef:
Candy1984 schreef:

Nee scopen doe ik niet meer want met een aantal sportpaarden die veel reizen kun je dan wel aan de gang blijven.
Ik herken de symtomen.

Ik geef het echt zo verspreid over de dag mogelijk zodat de maag constant beschermd blijft.

Hoelang blijf je dit dan geven? Hoe moet ik dit dan zien, is dit dan preventief bijvoorbeeld bij een verhuizing? Of meerdaagse wedstrijden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:54

Net zo lang als dat je een kuur omeprazol geeft en daarna langzaam afbouwen. Dus zo lang als nodig.

Ik geef het zoals je kan lezen wanneer ze symtomen van maagpijn tonen. Die herken je na zo veel jaar ervaring wel.
Preventief geef ik enkel als ze op een lange reis gaan.
In Amerika is het overigens heel normaal om competitie paarden preventief heel een wedstrijd seizoen op omeprazol te zetten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:31

Popstra schreef:
Net zo lang als dat je een kuur omeprazol geeft en daarna langzaam afbouwen. Dus zo lang als nodig.

Ik geef het zoals je kan lezen wanneer ze symptomen van maagpijn tonen. Die herken je na zo veel jaar ervaring wel.
Preventief geef ik enkel als ze op een lange reis gaan.
In Amerika is het overigens heel normaal om competitie paarden preventief heel een wedstrijd seizoen op omeprazol te zetten.

Geef je dan 4 tabletten per, en dus 1 tablet per keer?
Eten ze die zo op of moet je die door het voer doen?

Net zoals Candy zegt, die van mij ziet er super uit, eigenlijk te dik, maar mooi in de vacht en goed levendig. Maar zo boos als ik aan haar buik zit, met name links. Gapen doet ze ook (viel me van de week ineens op). En met rijden houdt ze zich verkrampt in de galop.
Al met al dus wel reden om iets te gaan doen.

Als ze goed op de Nexium reageert, is dat dan aanleiding om naar de DA te gaan en met Omeprazol van de DA te beginnen, of gewoon doorgaan met de Nexium?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:10

Ik leg de pil op het voer. 1 per keer

SNN_JEWEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:56

Welke supplementen geven jullie preventief?
Ik heb van de DA Pectigus Advanced aangeraden gekregen, iemand ervaringen hiermee?

Natuurlijk voer aangepast na het geven van medicatie. Luzerne voor trainingen, meer toegang tot hooi en continu kunnen eten. Momenteel gebruik ik preventief vitalstyle gastrocomplex met lijnzaadolie. En ze krijgt fiberforce gastro als voer.