Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OYYO schreef:cupido1996 schreef:Mijne krijgt op dit moment 2x daags 30 ml sucralfaat. Dit is voor 500kg paard.
Hij staat nu nog op de kliniek. Hoop hen morgen op te halen, is nog even afhankelijk van bloeduitslagen.
Daarna ook behandelen tegen maagzweren. Deze heeft hij secundair ontwikkeld na een maagimpactie. De behandeling duur en dosis weet ik nu nog niet.
Hoe gaat het met hem? Is ie inmiddels thuis en een beetje opgeknapt?
Candy1984 schreef:Zijn er hier ook mensen die alleen een vermoeden hebben dat hun paard maagzweren heeft en met Nexium zijn begonnen?
Ik heb gezocht op het forum op nexium, maar dit vond ik niet terug.
Ik "vermoed" namelijk dat onze pony maagzweren heeft.
Paardjes staan sinds 5 weken aan huis dus er valt me nu van alles op.
Pony is nu op een half jaar 3 keer verhuisd.
Ze geeuwt dagelijks. Ik zie het eigenlijk maar 1 keer per dag.
Slaat met staart tijdens de bietenpulp eten
Schraapt tijdens eten en drinken
Drinkt weinig
Heeft heel veel moeite met de rechtergalop
Is wat gevoelig op de schoft en achter de singel vooral links
En heeft een periode moeite gehad met gaan liggen om te rollen
Staat ook vaak te smakken en likt aan hout
Ook likt ze aan de kleigrond in de wei.
Ik vind het zelf teveel vage symptomen. Ze eet prima, ziet er goed uit , is levendig en mooi op gewicht. Vacht ziet er ook goed uit.
Ik heb de mastic horse besteld ,maar wilde graag wel al beginnen met de nexium. Een scopie zie ik op het moment niet zitten. Pony heeft al genoeg stress gehad...
HarmanyL schreef:Ik volg even. Ik ben ook alles aan t uitsluiten voordat ik een scopie overweeg.
Zadelpasser is geweest. Linkergalop is bij ons het probleem. Aanstaande week gaat ze naar de osteopaat. Meesttal helpen bovenstaande dingen bij ons linker galop probleem voldoende.
Maar ze is altijd wat narrig geweest op de singel, maar dat werd nu wel erger.
Ik geen nu sinds een week baking soda voor het rijden en dat maakt echt veel verschil. Daaraan doet het wel weer aan een probleem met de maag denken.
Maar verder, ze glanst enorm, heeft meer dan voldoende looplust, is wel iets afgevallen na het zomerseizoen, maar dat zijn eigenlijk alle paarden bij ons op stal.
Likken aan met name ijzer (en muren) doet ze wel als ze iets gegeten heeft, maar dat doet ze al zolang als ik haar heb. (zo'n 7 jaar)
Candy1984 schreef:Dankjewel voor je antwoord @plopstra
Dus je geeft niet 2x 2 maal daags?
En heb je eerst laten scopen of niet?
Popstra schreef:Candy1984 schreef:Dankjewel voor je antwoord @plopstra
Dus je geeft niet 2x 2 maal daags?
En heb je eerst laten scopen of niet?
Nee scopen doe ik niet meer want met een aantal sportpaarden die veel reizen kun je dan wel aan de gang blijven.
Ik herken de symtomen.
Ik geef het echt zo verspreid over de dag mogelijk zodat de maag constant beschermd blijft.
Popstra schreef:Net zo lang als dat je een kuur omeprazol geeft en daarna langzaam afbouwen. Dus zo lang als nodig.
Ik geef het zoals je kan lezen wanneer ze symptomen van maagpijn tonen. Die herken je na zo veel jaar ervaring wel.
Preventief geef ik enkel als ze op een lange reis gaan.
In Amerika is het overigens heel normaal om competitie paarden preventief heel een wedstrijd seizoen op omeprazol te zetten.