Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:50

Ik werd eigenlijk ook steeds gekker op die van mij, alsof hij me steeds meer vertederde naarmate hij ouder werd.. je kan ze wel opvreten!

JP, zomaar een kat, maar wel 1 die diep in je hartje gekropen is, en och wat kan je die missen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:24

IMJ schreef:
Ik werd eigenlijk ook steeds gekker op die van mij, alsof hij me steeds meer vertederde naarmate hij ouder werd.. je kan ze wel opvreten!

JP, zomaar een kat, maar wel 1 die diep in je hartje gekropen is, en och wat kan je die missen..

Dat is nou juist de kern, ze worden je steeds dierbaarder en dierbaarder des te langer je ze kent en des te ouder ze worden..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:37

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:49

Ziet er goed uit Diana! Een stuk beter in de vacht dan toen je haar in april had geschoren.

Ik ben vandaag met Vlek naar de tandarts geweest. Nou, dat was dus echt weer nodig. Veel ongelijke kiezen en haken. Alles netjes gemaakt, voor zover mogelijk, want ze heeft een heel assymetrisch gebit. Dat is niet meer goed te krijgen, maar wel geprobeerd zo goed mogelijk. Rechts onderin bleek de eerste kies los te zitten, tandarts twijfelde eerst, maar alsnog verwijderd. Helaas was de wortel al afgebroken (helft) en is er een stuk blijven zitten. Hij kreeg het er niet uit, anders had ie de hele kaak open moeten snijden. We kijken het eerst zo aan en gaat het problemen geven dat gaan we dat alsnog doen.

Ik hoop in ieder geval dat ze geen proppen meer maakt met haar hooi en dat ze weer lekker kan eten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:09

Dankjewel Setteli, dat scheren was trouwens eind februari maar inderdaad; er komt nu een heel ander paard onderweg dan toen.

Balen joh van die kies/wortel. Hopelijk blijven jij en Vlek gevrijwaard van een operatie en kan ze nu lekker eten.
Zal die wortel niet "gewoon" afsterven trouwens?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:56

Oh, ik dacht dat je haar in april had geschoren (aan je album te zien), maar vast niet goed gekeken. Maar dat maakt het haar niet minder om :P

ja dat dacht de DA ook. Als het maar niet ging ontsteken.Dus afwachten maar.
Ze had ook heel veel etensresten tussen haar kiezen zitten, wat aan het rotten was. Tenminste zo rook het wel, pfff :')

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:58

@diana1
Wat ziet ie er goed uit!!!!. Fijn voor jou en je paardje. Geniet ervan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:30

Hallo allemaal, ik meld me weer eens even. Voor degene die mij zich niet meer herinneren;(het zullen er velen zijn) ik was degene die ongeveer een maand geleden in volle paniek het topic binnen gestormd kwam :+
Ondertussen staat mijn verzorgpony van 27 al bijna een maand aan de Prascend en ik zie al zeker goeie vooruitgang. Hij is alweer bijna op mooi gewicht, kijkt weer blij uit z'n oogjes en is gewoon in het algemeen veel happier. Ik heb even geen recente foto maar op het moment ziet hij er zo uit als het paardje hierboven op de foto van 15 april qua gewicht, zeer goed aangezien hij extreem mager was. Ook staat hij langzaamaan weer wat meer op het gras en hier komt hij hartstikke mooi van bij. We hebben zelfs al weer een buitenritje gemaakt vorige week en hij was niet te houden zo enthousiast was hij!
Ik kom hier omdat ik twee vraagjes heb. Q zit al aardig dik in zijn vacht en de eigenaar en ik hadden al besproken dat we hem zouden scheren deze winter. Hij heeft vorige winter een onmogelijk dikke vacht gekregen, waar hij duidelijk last van had door overmatig zweten en ook kon ik totaal zijn gewicht niet bepalen; hij bleek hartstikke mager te zijn terwijl hij door al het haar er heel dik uit zag. Nu wil alleen opeens de eigenaar het overleggen met de DA of hij geschoren moet worden. Natuurlijk geen probleem, maar de DA kent de pony helemaal niet en komt ook maar 2x per jaar langs voor inentingen ed, en dan ook altijd in de zomer. Zij weet dus niet hoe hij is in de winter qua vacht, beweging etc etc. Ik vraag me dus af of zij eerlijk kan beoordelen of hij geschoren moet worden of niet. Mijn 'vraag' is dus eigenlijk wat jullie hebben qua ervaringen van het scheren van Cushing-paarden in de winter, doet dit ze goed? Merken jullie dat ze het fijn vinden als al dat haar er af is? (Q heeft nu al wel een aardig vachtje, 4 september klik.
En mijn tweede vraag; hoe erg is het als ik mijn pony 1 dag vergeten zijn medicijnen ben vergeten? :o Natuurlijk een domme fout, maar ik ben gister in al mijn haast zijn halve pilletje helemaaal vergeten, en natuurlijk zag ik dat vandaag pas _-:( Ik heb vandaag gewoon weer zijn halve pilletje vergeten en ook meteen het stripje medicijnen in de voerschep gedaan zodat ik het altijd zie als hij zijn brok krijgt, en dus ook zijn pilletje. Maargoed, iemand hier dus ook ervaringen mee?
Groetjes :wave:

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:17

Caballos schreef:
Vanmiddag gebeld door de DA, haar bloedwaarde acth is 168 (referentiewaarde 47) dus toch te hoog....
DA vertelde idd over de medicatie, maar ook dat deze behoorlijk duur was. Ook vroeg ze zich af of we het niet nog konden uitstellen aangezien er geen giga grote klachten zijn. Heb haar de monnikspeper (toch?) voor gesteld. Ze vond het zeker het proberen waard! Ook wilde ze dat ik haar op de hoogte zou houden daarvan.

De mijne had een waarde van 107 en ik moest ook beginnen met Prascend. 1 tablet per dag.

Ze heeft nu 4 dagen een kwart tablet gehad. Ga morgen eens kijken wat er gebeurt als ik een halve geef. Op het moment heeft ze nergens last meer van. Ze heeft alleen de eerste dag een reactie gehad. Kijkt op het moment ook niet meer suf uit de ogen en is weer aardig zichzelf aan het worden. Heb ze wel onder een regendeken gezet. Vond dat ze haar energie wel beter kon gebruiken dan alles op te gebruiken door proberen warm te blijven met dit natte weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:17

@Piekosjj in principe moet je geen pilletjes overslaan natuurlijk, want daarmee verstoor je natuurlijk weer even de hormonen die recht worden gezet, maar goed 1 keertje zal ze wel overleven.
Om even aan te geven dat het wel belangrijk is: een vriendin van mij had paard met cushings, hij kreeg al heel lang 1 pil per dag, zij ging op vakantie en met is paard aantal dagen achter elkaar vergeten de pil te geven, paard werd zwaar bevangen en is uiteindelijk daardoor ingeslapen na proberen de bevangenheid te herstellen - wat niet meer lukte.

Waarom zou je wachten tot de winter met scheren? Als het paard gewoon weer erg dik in zijn vacht komt te zitten ga je scheren. Vaak wordt het na verloop van tijd beter wordt de vacht nog wel wat langer maar niet meer zo dik. Tot die tijd is het raadzaam om gewoon te kijken wanneer het nodig is en daarnaar te handelen. Warm en te warm zijn met verstoorde hormonen erbij kost heel erg veel energie, die energie kunnen de paarden beter gebruiken. Doe de vacht of een deel van de vacht er af, vaak ook beter voor de huid en het paard voelt zich veel frisser en fitter. Heeft ie daardoor een regendekentje nodig op een bepaald moment of een andere dan is dat zo. Maar met zo'n verstikkende vacht voelen ze zich echt beroerd en de huid eronder knapt er ook echt niet van op.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:39

IMJ schreef:
Die van mij had zelfs op een kwart al hele dikke opgelopen-benen de eerste week. Echt, opbouwen kan geen kwaad. Ik weet niet wat er gebeurd was als ik hem direct op een hele gezet had. Nu had hij gelukkig alleen die benen, die met stappen direct weer slank werden..

Ik moest vannacht nog aan hem denken trouwens. Ik hoorde de regen en het ging flink hard. Ik werd er wakker van. Nog half slaperig dacht ik: als ie het maar niet koud heeft..
Al snel realiseerde ik me dat ik me daar geen zorgen meer over hoefde te maken.. -O-

:(:)

En ook voor Fargo en JP, sterkte met het verlies van jullie lieve katten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:14

fargo schreef:
@Piekosjj in principe moet je geen pilletjes overslaan natuurlijk, want daarmee verstoor je natuurlijk weer even de hormonen die recht worden gezet, maar goed 1 keertje zal ze wel overleven.
Om even aan te geven dat het wel belangrijk is: een vriendin van mij had paard met cushings, hij kreeg al heel lang 1 pil per dag, zij ging op vakantie en met is paard aantal dagen achter elkaar vergeten de pil te geven, paard werd zwaar bevangen en is uiteindelijk daardoor ingeslapen na proberen de bevangenheid te herstellen - wat niet meer lukte.

Waarom zou je wachten tot de winter met scheren? Als het paard gewoon weer erg dik in zijn vacht komt te zitten ga je scheren. Vaak wordt het na verloop van tijd beter wordt de vacht nog wel wat langer maar niet meer zo dik. Tot die tijd is het raadzaam om gewoon te kijken wanneer het nodig is en daarnaar te handelen. Warm en te warm zijn met verstoorde hormonen erbij kost heel erg veel energie, die energie kunnen de paarden beter gebruiken. Doe de vacht of een deel van de vacht er af, vaak ook beter voor de huid en het paard voelt zich veel frisser en fitter. Heeft ie daardoor een regendekentje nodig op een bepaald moment of een andere dan is dat zo. Maar met zo'n verstikkende vacht voelen ze zich echt beroerd en de huid eronder knapt er ook echt niet van op.

Oei dat klinkt niet zo goed nee, maar fijn om te weten dat een keer niet extreem schadelijk is.
Ik wil hem het liefst inderdaad ook zo snel scheren, zodra hij gewend is aan het apparaat wil ik hem eigenlijk meteen kaal hebben, maar opeens uit het niks is de eigenaar dus een beetje twijfelachtig over. Hij is in het voorjaar geschoren waar 'ie erg goed van opknapte maar dat ging wel met veel verdoving en gedoe, dus vandaar denk ik. Gelukkig weet ik nu hoe ik hem minder bang kan maken voor het apparaat en kan hij hopelijk 'normaal' geschoren worden. Hij gaat sowieso onder de dekens, ook ongeschoren, dus dat is zeker geen probleem. :j Dankjewel voor deze informatie, hopelijk kan ik hier de eigenaar mee overhalen, en staat Q ook weer wat fijner.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:51

Ze worden hoe ouder hoe wijzer op één of andere manier, ik weet ook niet beter dan dat ze er is.......
En het is maar een kat (hond, paard enz.) vind ik een hele vervelende opmerking, dieren hebben is ook onvoorwaardelijk houden van....... Het verliezen van je geliefde dier, maatje, hakt er behoorlijk in en het gemis is groot!

Ik gebruik ook een regendeken met lichte vulling, als ik dat niet doe heb ik een ijskoud bibberend paard......(als ze nat wordt dan he).

homiafortuna, ik ben benieuwd wat mijn DA als start hoeveelheid gaat aanbevelen. Ik weet wel dat ik met een kwartje ga beginnen, mijn paard is erg gevoelig.

Over het geven van de prascend zeggen de meeste om het apart te geven toch? Niet door het voer? Nog tips? Oplossen in een beetje water en dat met een spuitje in de mond "sprietsen"??

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:02

Ik doe het zelf, op aanraden van dit topic, in een stukje brood. Als je het door het eten gaat geven, heb je kans dat ze uiteindelijk niet meer gaan eten door de vieze smaak die de pil afgeeft.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:23

Ik stop het in een stukje appel. Tot nu toe gaat het goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:37

Homiafortuna schreef:
Ik stop het in een stukje appel. Tot nu toe gaat het goed.

Je hebt kans dat je over een tijdje hier problemen mee krijgt, zeker als het pilletje er langer in zou zitten, dan gaat de geur namelijk loskomen doordat het pilletje nat wordt. Dus in ieder geval snel geven als je het geeft en het kan dus zijn dat ze het over een tijdje al ruikt en geen appel aanneemt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:39

Caballos schreef:
Ze worden hoe ouder hoe wijzer op één of andere manier, ik weet ook niet beter dan dat ze er is.......
En het is maar een kat (hond, paard enz.) vind ik een hele vervelende opmerking, dieren hebben is ook onvoorwaardelijk houden van....... Het verliezen van je geliefde dier, maatje, hakt er behoorlijk in en het gemis is groot!

Ik gebruik ook een regendeken met lichte vulling, als ik dat niet doe heb ik een ijskoud bibberend paard......(als ze nat wordt dan he).

homiafortuna, ik ben benieuwd wat mijn DA als start hoeveelheid gaat aanbevelen. Ik weet wel dat ik met een kwartje ga beginnen, mijn paard is erg gevoelig.

Over het geven van de prascend zeggen de meeste om het apart te geven toch? Niet door het voer? Nog tips? Oplossen in een beetje water en dat met een spuitje in de mond "sprietsen"??

Vaak begin je met een stukje appel of wortel, maar na verloop van tijd gaan ze het dan niet meer aannemen omdat de pil door het vocht geur afgeeft die ze gaan herkennen. Soms nemen ze dan tijden geen appel of wortel meer aan, zonde!

Als je het in een stukje brood of krentebol stopt dan gaat het vaak goed naar binnen en pil wordt niet nat dus ze ruiken hem niet of minder. Inderdaad niet door het voer, je hebt ten eerste minder controle of pil naar binnen gaat en ten tweede associeren ze het voer dan met de pil en laten dat uit wantrouwen staan - dat wil je zeker niet!

En probeer de pil vlak voor het echte eten te geven of erna. Na een half uur tot een uur treedt er vaak in eerste instantie wat misselijkheid op, het is fijn als dan de maaltijd er al in zit, anders gaan ze slechter of niet eten als je pech hebt.

EDIT en de methode om het pilletje nat te maken en naar binnen te spuiten zou ik eigenlijk alleen maar gebruiken als al het andere niet (meer) blijkt te werken...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:09

Ok, goede tips, ik denk dat ik voor brood ga, want daar kan ik het dan "inwikkelen" en een "balletje" van rollen.
Eigenlijk geef ik al tijden geen brood meer, maar zo'n klein stukje voor 't pilletje moet lukken!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:44

Ik geef eigenlijk ook nooit brood. Laten jullie het dan eerst oud worden of geven jullie zo'n vers stukje. Ik begreep dat te vers/zacht brood niet goed is voor de maag, omdat dat nog na gaat liggen gisten. Ik stop het pas in de appel als ik bij haar ben. Misschien dan toch maar eens brood proberen. Weet dus niet of ze dat lust.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:47

Homiafortuna schreef:
Ik geef eigenlijk ook nooit brood. Laten jullie het dan eerst oud worden of geven jullie zo'n vers stukje. Ik begreep dat te vers/zacht brood niet goed is voor de maag, omdat dat nog na gaat liggen gisten. Ik stop het pas in de appel als ik bij haar ben. Misschien dan toch maar eens brood proberen. Weet dus niet of ze dat lust.

zolang de appel werkt, gebruik je dat toch gewoon, misschien heb je mazzel en blijft ze dat gewoon aannemen.

Oud brood inderdaad of een verse boterham uit verpakking halen en laten liggen voor volgende dag dan is ie ook oud en steviger.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:59

Ik gaf ook nooit brood. Tot de pil dus. Ik pakte ongeveer de helft van de binnenkant van een sneetje, daar maakte ik 2 stukjes van, in het ene stukje kneedde ik het pilletje, het ander kneedde ik wel maar deed ik niets in en gaf ik er direct achteraan. Liefst pakte ik een klein stukje krentenbol. Zit toch wat meer smaak aan om de smaak van het pilletje te verdoezelen.

En hoevaker ik kneed schrijf, hoe idoter ik het woord vind en hoe meer ik twijfel aan de juiste spelling.. _O-

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:02

Slim om idd nog een stukje brood of iets anders lekkers na te geven.
Ga dit zeker gebruiken denk ik! En als je er dan misschien nog een drupje honing op doet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:05

Caballos schreef:
Slim om idd nog een stukje brood of iets anders lekkers na te geven.
Ga dit zeker gebruiken denk ik! En als je er dan misschien nog een drupje honing op doet?

In de winter deden wij vaak een beetje hoestsiroop op de boterham met Thijm erin, succes verzekerd ;-) en een brokje na ..

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:24

Lekker handig al die tips om ze te foppen. Moet ik goed onthouden voor als de appeltruc niet meer lukt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:49

Dit wordt misschien wel een topic "koken in stal"