[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:42

@ Auky: daarin heb je wel gelijk. Ik denk niet dat ik ook nog een excemer zou kopen, maar ik gebruik gewoon de deken die ik nu heb en geen zalfjes en hij heeft er totaal geen last meer van. Kostte wel even wat geld, maar verder hoef ik nergens geld aan te besteden wat betreft z'n exceem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:50

ik ga nu mijn deken even stoppen (de kleinste gaatjes) en heb iemand zo gek gekregen die morgen middag met naaimachine wil komen om hem proberen te naaien...

hij is vanaf de staart 30 cm naar voren over de rug gescheurd, en daarna de hoek om gegaan tot beneden aan toe. verder een hoop gaten van 7 cm doorsnede gemiddeld gok ik... volgens mij gaat het er niet uit zien, maar beter iets dan niets...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:13

Agnes, is het niet handig om standaard naald en draad op stal te hebben, zodat je hem ter plekke kan repareren?
Dat doe ik in ieder geval altijd. Hoeft de deken niet weer een dag af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:41

kleine gaatjes repareer ik op die manier ook.
en als de deken echt kapot is dan krijgt ap dus een andere deken op en neem ik de kapote mee naar huis.
heb het tot nog toe altijd nog wel kunnen maken

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:00

Op een gegeven moment was mijn Boett elke dag stuk, dus ook grote stukken repareerde ik gewoon op de wei.
Als ik hem steeds mee naar huis had moeten nemen, had hij bijna dagelijks zonder deken moeten staan.
De rambo die ik nu heb, is nog altijd heel *klopt even af* maar die is ook van een stuk sterkere stof dan de Boett.

Hoor trouwens veel goede berichten over het middel Shapley's MTG. Stond een stukje over in de Phryso. Iemand hier ervaring bij eczemer?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:38

Super Auky dat het met de jouwe ook zo goed gaat.....
Het blijft wel afwachten elke keer...
Zoals 2 maanden terug moest ze ge-ent worden, omdat we op wedstrijd gaan en dan is het gewoon verplicht helaas....
Maar daar heeft ze goed op gereageerd....
Nu heb ik de gok genomen om het onkruid te spuiten.....
Soms is het gewoon kiezen of delen.....
Toen onze weide was ingezaaid (toen zaten wij er nog niet) hebben ze het maar laten groeien en hebben ze het niet tijdig elke keer gemaaid dus er is nooit een echt goede grasmat in gekomen. Waardoor er dus ontzettend rottig onkruid in groeide wat gewoon erger werd... Trekt ook heel veel mugjes en ander ongedierte aan dus het moest wel.
Je spuit dan alleen de bladeren van het onkruid zelf, het gras niet. Op de fles staat 1 week wachten en dan weer dieren erop, maar wij hebben ruim 3-4 weken gewacht.
En dan gewoon 's avonds een uurtje op dat gras.
En gaat op het moment goed.

Over het maken van de deken. Ik zet mijne gewoon even op stal zonder deken met de bovendeur dicht, raam wel open.
Kan ik de deken rustig maken of gewoon meenemen om te maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:47

Heeft iemand dan last op stal van de knutjes? Ik heb ook open stallen met open bovendeuren en heb geen last van de knutjes in de stal. Als ik 's avonds afvoer, dan doe ik eerst alles dicht voordat ik het licht aandoe en als ik klaar ben licht weer uit en de luiken weer open. Tot nu toe dus totaal geen last bij de paarden hierdoor. Anderen wel?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:56

Nee ik ook niet dus daarom vind ik het handig om d'r op stal te zetten zodat ze even zonder deken kan.
Mijne staan normaal 24/7 buiten in principe Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:10

Ik heb geen stal, dus da's voor mij geen optie.
Eind september komt de DA weer enten, is weer even spannend dan. Ik moet helaas ook, wil ik cursussen volgen. Anders had hij eens in de zoveel jaar alleen tetanus gehad.

Radila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:23

Ik heb een paard op het oog en 1 ding wat mij mankeerd is lichte zomereczeem, met een deken heeft hij er helemaal geen last meer van. kan het zijn dat op de een of andere moment het een stuk erger wordt? En raden jullie het af om zo'n paard te kopen? Hij heeft het echt héel erg licht, en voor de rest is het echt mijn droompaard en na een lange zoektocht is dit ook het enige paard waar ik de 'klik' mee heb.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:37

Renske_W schreef:
Nou onze shet is ook begonnen met het schuren van haar linkeroor en de voorpluk.
Ik dus een kap gehaald voor over het hoofd (kleinste maat, merk premiere (is de deken ook van)) is die te groot...
Dus nu heb ik nog geen kap, en een shet die haar oor kapot schuurt...

Daarom heeft mijn moeder de kap op maat gemaakt. Er zijn gewoon simpelweg geen passende vliegenmaskers met oren te krijgen in die kleine maat. Heb heel veel plezier met mijn bucas nu.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:33

Auky schreef:
Agnes, is het niet handig om standaard naald en draad op stal te hebben, zodat je hem ter plekke kan repareren?
Dat doe ik in ieder geval altijd. Hoeft de deken niet weer een dag af.

hij is al een week af... :s is zo stuk dat hij niet meer op kan nu. ik heb al 2 nieuwe (2ehands) besteld, zodat ik genoeg op voorraad heb, maar ik weet nog niet wanneer ik die binnen krijg...

indi heeft haar staart en manen trouwens wel geschuurd nu :'(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:35

Radila schreef:
Ik heb een paard op het oog en 1 ding wat mij mankeerd is lichte zomereczeem, met een deken heeft hij er helemaal geen last meer van. kan het zijn dat op de een of andere moment het een stuk erger wordt? En raden jullie het af om zo'n paard te kopen? Hij heeft het echt héel erg licht, en voor de rest is het echt mijn droompaard en na een lange zoektocht is dit ook het enige paard waar ik de 'klik' mee heb.

lees de laatste paar pagina;s even door, word namelijk regelmatig die vraag gesteld.
je kuhnt gokken en misschien gaat het bij jou wel goed,maar het kan ook erger worden he

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:21

Ik gebruik de Shaply's MTG, het zorgt ervoor dat je snel weer haargroei hebt op geschuurde plekken, het heelt ook wel wondjes en het verzacht de manenkam en staartwortel, maar het is geen afweermiddel tegen mugjes dus dat moet je wel erbij blijven doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:17

brenny schreef:
hoi hoi
zomerexceem gaat eigenlijk nooit meer over,en is niet besmettelijk. maar je kan het wel aardig onder controle houden, zie advertentie hierboven van mij het hele verhaal gaat over samengestelde eigen creme die jij ook kan maken.

en nu opzouten a.u.b. met je verkooppraatjes. Bovendien horen advertenties bij commercieel thuis. Boos!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:27

Winnipec heeft haar pagony eczeemdeken om. Ze lijkt een stuk rustiger. Smeren jullie ook nog met smeerseltjes of is de deken voldoende.

Mirjam

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:31

ik probeer smeersels zo lang mogelijk uit te stellen. tot nu toe is ze smeerselvrij Lachen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:02

Kinke schreef:
brenny schreef:
hoi hoi
zomerexceem gaat eigenlijk nooit meer over,en is niet besmettelijk. maar je kan het wel aardig onder controle houden, zie advertentie hierboven van mij het hele verhaal gaat over samengestelde eigen creme die jij ook kan maken.

en nu opzouten a.u.b. met je verkooppraatjes. Bovendien horen advertenties bij commercieel thuis. Boos!

Does ff rustig zeg, het is juist een recept. Je kan het zelf toch ook maken zegt ze?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:03

Ik behandel de mijne nog eenmaal daags bij het op stal gaan, maar is meer uit voorzorg, want schuren heb ik hem al een hele tijd niet meer zien doen. Gebruik nog een klein beetje cojosolcreme en dit helpt ook goed om de schilfertjes los te krijgen en af en toe eens lekker wassen... Maar dat doe ik ook bij de andere paarden. Kortom: ik ben heel blij met de pyama, echt een geweldige uitvinding!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:08

Radila schreef:

vind ik moeilijk hoor. ik weet wat voor ellende een exceempaard is, maar ik wist ook dat mn pony exceem had en heb haar toch gekocht omdat ik haar echt zo'n leuk beest vond Bloos . In prinicpe zou ik nu zeggen: niet doen, maar ik heb het zelf ook gedaan, dus sja... maar moest ik nog een paard bij kopen ooit, zou ik echt naar eentje zonder gebreken zoeken. uiteindelijk loont dat toch denk ik...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:47

indi smeer ik alleen op al aangedane plekken in... en ik heb gister haar staart bovenin en de manenkam ingesmeerd met antibijt voor roos... Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:50

sweet itch op het gezicht en staartwortel en manenkam gaan in de bio huidolie van leovet

is ook reclame Knipoog
,maar ja, werkt toch wel erg goed bij ap

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:10

Maar over die spuit die mijn da aanraden tegen zomereczeem vergroot dat echt de kans op hoefbevangenheid?? Dan gaat ze hem namelijk echt niet krijgen, want ze is al zooo dik van de lucht..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:12

lynne8 schreef:
Maar over die spuit die mijn da aanraden tegen zomereczeem vergroot dat echt de kans op hoefbevangenheid?? Dan gaat ze hem namelijk echt niet krijgen, want ze is al zooo dik van de lucht..

ja. is cortisone... mijn DA raadde die spuit zelfs erg af! cortisone is tenslotte ook troep...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:18

mij werd het ook afgeraden.
eerst andere dingen proberen zoals uit het gras, vitamines erbij, veeeel bewegen etc...
en nu gaat het eindelijk ( afkloppen!!) best wel goed!