[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:14

O Miepmiet dat is schrikken. Dus eigenlijk een flnke koliek door een ontsteking in de darm. Fijn dat ze al verbetert is. Ik duim voor je voor verder herstel!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:24

Duimen voor jullie Miepmiept!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:06

Ik duim ook miepmiept. Hopelijk knapt ze nog op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:58

Miepmiept, sterkte! In ieder geval is je oude dame in goede handen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:56

Duimen draaien voor t meissie van miepmiept!

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:21

Ik draai mee!
Sterkte hoor miepmiept

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:07

Hier ook! Heb je al iets van de kliniek gehoord?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:14

Bedankt!
Nee maar ik denk maar, geen nieuws is op zich goed nieuws, we gaan er zo weer naartoe. Even lekker naar buiten met haar, stukje wandelen. Vandaag zouden ze nog wat onderzoeken en nav de uitslagen verder kijken, al was ze gisteren al heel erg opgeknapt en over de uitslagen die ze gisteren hadden waren ze aardig positief. Op het zicht gaat het ook goed, ze eet lekker. Drinkt goed en is alert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:49

Dat klinkt wel positief, miepmiept. Wanneer verwacht je de uitslagen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:00

Hier geef ik nu ruim 1,5 week de prascend. De eerste 6 dagen 1/8 tablet, daarna verhoogd naar 1/4. Ze lijken nog nergens last van te hebben, eetlust is goed en ze ogen levendig als altijd. Wel heb ik het idee dat Amber al wat meer vlees op de ribben begint te krijgen. Dat zou positief zijn, want dan is de cushing idd de oorzaak dat ze niet wil aankomen. Ik doe het nu in een stukje appel of wortel dat ik tussen de brokjes gooi. Ze vinden het niet vies, want de appel/wortel eten ze het eerst op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:24

Toch komt het regelmatig voor dat vroeg of laat de paarden de tablet moeilijk gaan nemen. En als je dan te magere dieren hebt en ze gaan het associëren met het gebruikelijke voer, kun je wel eens problemen krijgen daar mee. Het is zo wie zo verstandig om het pilletje in iets van voer uit de hand te geven, zodat je 100% zeker bent dat het naar binnen is gegaan.

Als voorbeeld; Die van mij eet het dan nog wel steeds met een beetje muesli wat ik uit de hand geef met het pilletje erin, maar die presteert het om met een enkele neushaar, het pilletje er tussen uit te wippen, ze zijn zo slim als ze dat willen...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:49

Jeetje miepmiept dat moet schrikken zijn geweest!
Gelukkig klinkt het wel wat positiever nu.

Capopjekop, fijn dat je al verschil lijkt te zien!

Hier ging de pil er eerst met wat muesli in maar daar trapte hij al snel niet meer in.
Nu drukken we hem in een klein appeltje en dat gaat gelukkig goed :j .
En ik zie echt al een wereld van verschil kwa gewicht! (hij at de oren van ons hoofd maar wou maar niet voller worden)
Ook is hij weer een stuk vrolijker :) .
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:55

ohjajoh6 schreef:
Toch komt het regelmatig voor dat vroeg of laat de paarden de tablet moeilijk gaan nemen. En als je dan te magere dieren hebt en ze gaan het associëren met het gebruikelijke voer, kun je wel eens problemen krijgen daar mee. Het is zo wie zo verstandig om het pilletje in iets van voer uit de hand te geven, zodat je 100% zeker bent dat het naar binnen is gegaan.

Als voorbeeld; Die van mij eet het dan nog wel steeds met een beetje muesli wat ik uit de hand geef met het pilletje erin, maar die presteert het om met een enkele neushaar, het pilletje er tussen uit te wippen, ze zijn zo slim als ze dat willen...

Dat had ik idd gelezen. Ik doe daarom meerdere stukjes wortel in hun bakken waarvan er eentje met pilletje is. Daarbij krijgen ze heel weinig eten naast hun hooi, dus tot nu toe zijn ze echt gefixeerd op alles wat eetbaar is. Ik kijk overigens iedere keer netjes of er niks achter blijft, maar ze likken hun bakken helemaal schoon tot het laatste restje weg is. Hopelijk blijft dat zo goed gaan. Anders verzin ik wel weer wat nieuws.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:18

capopjekop schreef:
Dat had ik idd gelezen. Ik doe daarom meerdere stukjes wortel in hun bakken waarvan er eentje met pilletje is. Daarbij krijgen ze heel weinig eten naast hun hooi, dus tot nu toe zijn ze echt gefixeerd op alles wat eetbaar is. Ik kijk overigens iedere keer netjes of er niks achter blijft, maar ze likken hun bakken helemaal schoon tot het laatste restje weg is. Hopelijk blijft dat zo goed gaan. Anders verzin ik wel weer wat nieuws.

Dat had ik hier ook, tot het vorige week ineens helemaal omsloeg en meneer de krentenbol absoluut niet meer wilde. Ook niet meer zonder pil. Had ik daarvoor net lopen roepen dat het zo goed ging, maar de 3 weken er niet mee gehaald helaas.

Nu geef ik het maar via een spuitje, daarna iets lekkers erachter aan (maar steeds iets anders) en dan emmer met voer. Eens zien hoe lang dit lukt. Kan straks geen wormenkuur meer geven vrees ik }>

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:24

Hier gaat het door de slobber. Pilletje leg ik boven op. En bij de eerste hap weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:26

Dat bedoel ik dus ook en als je dan het pilletje zelfs al verstop je het nog zo goed tussen het gewone voer doet, heb je dikke kans dat ze straks het normale voer ook niet meer eten omdat ze dat ermee associëren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:01

Als je het gewoon in de voerbak legt met iets, heb je ook nog kans dat ze het eruit laten vallen naast de voerbak. En zie het dan maar eens terug te vinden tussen het stro. Ik geef het altijd buiten zijn box op een betonnen ondergrond uit mijn hand. Zo kan ik goed controleren dat hij het niet stiekum uitspuugd. Want dat heeft hij toch wel meerdere keren voor mekaar gekregen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:02

Die van mij eet mijn vingers nog wel op. Dus daar maak ik me geen zorgen over gelukkig.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:07

Die van mij eerst ook ( is een fjord, dus eten is het aller belangrijkste) maar door die pil is hij toch lastiger geworden. Meneer wilt tegenwoordig ook een bepaalde volgorde in zijn eten. Als je daarvan afwijkt pakt hij het niet aan.
Als hij bv eerst zijn muesli krijgt ipv zijn seniorenslobber kijkt hij echt zo in zijn voerbak van: he dit klopt niet! Eerst mijn slobber!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:24

Tot nu toe (klopt af op hout) nog geen problemen met de pil naar binnen te krijgen. Wortel of appel gaat dagelijks met smaak naar binnen :j Gaat al sinds eind augustus zo zonder problemen!

Ik wacht nog op de uitslag van de controletest, bloed is donderdag afgenomen. Ben erg benieuwd wat de ACTH-waarde nu is.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:15

Mil krijgthet nu al bijna en jaar in een stukje appel ik stop er dan wel twee stukjes gelijk achteraan. Ik moet het wel na zijn slobber geven en dat hij al aan zijn kuil is begonnen anders eet hij niet meer.

stalgenootje heeft het juist andersom eerst de pil en dan de rest.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:40

Pff wat een gedoe allemaal zeg. Ik moet ook enorm afkloppen. Appel oid mag mijn merrie dan helaas weer niet hebben. Dan staat ze de volgende dag direct met warme hoeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:23

Miepmiept, hoe gaat het nu?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:11

Daarom geef ik het iedere avond opgelost in een spuitje met water.
Ze nam namelijk helemaal niets meer aan van mij, daar raak je toch op den duur van in de stress, beide.
En nu met het spuitje, geen stress meer, geen gedoe meer!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:11

Ik kom ook weer eens om een hoekje kijken, op onze pensioenstalling staan er verschillende paarden en pony`s met Cushing, en voor ons werkt het pillendrama het beste met een beetje appelstroop. Handje muesli met wat appelstroop en daar de pil in. Ze hebben het niet eens in de gaten. Helaas is er pas wel weer een ouwetje helaas overleden ( is 38 geworden en was gewoon 'op") maar nu heb ik nog wel een volle doos prascend over. Iemand interesse om hem over te nemen?