[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flow2010

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:45

En hielp fijnmazig voldoende tegen de zomerexceem?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:51

Daar heb ik verder geen ervaring mee, omdat deze niet paste ben ik bij de eczeemdekens gebleven. Heb geloof ik wel is een vliegendeken gehad maar die ging geloof ik sneller stuk dan een eczeemdeken, dus inmiddels gebruiken wij alleen nog maar eczeemdekens, ook omdat deze voor een bredere borst een betere pasvorm hebben

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:54

Ja, bij mij wel. En het barst hier van de muggen, zelfs ik heb er last van!
Mijn Fries heeft zolang ze de deken op had, niet meer geschuurd. Dit jaar dus geen kale staart, wonden op de kont en de manen krijgen de kans te groeien. Ik gebruik verder geen sprays e.d.
Daarbij helpt de deken ook nog eens tegen de 'gewone' vliegen en stekers!
Heb wel voor mijn relatief kleine Fries ( 1.63m) de grootste maat genomen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:10

Wederom heb ik jullie raad en advies nodig, bokkers.

Enkele weken geleden heb ik een jonge pony over genomen van een oud stalgenootje.
Ook al enkele weken zie ik de pony flink schuren aan haar staart en billen. Nadat ik ontdekte dat ze een flinke wormbesmetting had heb ik haar eerst nog eens goed ontwormd, ik dacht dat ze daarom misschien wel haar staart jeukte.
Sinds 3 weekjes heb ik haar bij mij thuis staan. Al gelijk zag ik dat ze niet alleen haar staart jeukte maar zeker ook haar manen en hoofd, inmiddels is ze al een hoop mooie haren verloren. Zodra ik dit opmerkte heb ik haar helemaal gewassen met TeaTree shampoo, in de hoop dat de jeuk afnam. Omdat ze vooral haar staart en manen jeukte heb ik haar een eczeem-pyjama opgedaan en ingesmeerd met derfen, om te kijken of het dan misschien zomereczeem is?
Echter zijn we nu 3 weken verder, staat ze dus al 3 weken onder een pyjama en word 2x per week ingesmeerd met derfen, en zie ik nog helemaal geen verbetering :(

Het pony'tje blijft jeuken aan haar hele lijf. Haar staart is favoriet maar ook haar hoofd en manen zie ik regelmatig geschuurd worden, net als de zijkant van de buik en billen.
Heeft iemand een tip of idee waar het lieve pony'tje zoveel jeuk van krijgt??

Ik heb gecontroleerd op beestjes (luizen oid) maar niets gevonden.
Ze staat dus al 3 weken onder een pyjama en word gesmeerd met derfen.
ze heeft verder geen kale plekjes of wondjes.
Pony'tje ziet er gezond en fit uit! Ze is vrolijk, attent, glanst en heeft energie genoeg.
Kwa voeding krijgt ze enkel hooi en staat ze max. 2uurtjes per dag op de wei.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:20

Even een vraagje en denk dat ik die hier wel kan stellen :)
Mijn ijslander heeft nu ongeveer 2 week een vliegen deken met hals. Iedere keer als ik bij het weiland kom zit de deken scheef. Hoe zorgen jullie er voor dat de deken niet scheef gaat zitten?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:31

Zijn er inmiddels al meer ervaringen met het nieuwe wondermiddel tegen jeuk?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:37

Gydja schreef:
Mijn ijslander heeft nu ongeveer 2 week een vliegen deken met hals. Iedere keer als ik bij het weiland kom zit de deken scheef. Hoe zorgen jullie er voor dat de deken niet scheef gaat zitten?

Als jou deken beenbanden heeft kun je deze misschien kruizen, werkt voor onze winterdekens op de wei wel altijd :)

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:45

Sammyoo schreef:
Zijn er inmiddels al meer ervaringen met het nieuwe wondermiddel tegen jeuk?

SkinCalmin bedoel je?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:43

Bwor schreef:
Gydja schreef:

Als jou deken beenbanden heeft kun je deze misschien kruizen, werkt voor onze winterdekens op de wei wel altijd :)

Dat doe ik dus al -O- en de deken gaat toch steeds scheef hangen. Heb er nooit last van met de zweet deken maar het gebeurd alleen steeds met de vliegendeken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:03

sammyoo, door vakantie ben ik er afgelopen maandag pas serieus mee begonnen, kan er dus nog weinig over zeggen, mijn doel en hoop is dat het net zo goed als derfen werkt, daar ik dan van die zwarte stinkzooi op mn witte paard af ben, ik heb niet de illusie dat paardlief uiteindelijk zonder deken kan.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:55

Merken jullie ook verschil in het energieniveau van je paard?
Bij die van mij is de pijp zo leeg namelijk, ik vraag me dus af of dat met de eczeem te maken kan hebben?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:37

Vanmorgen de VA bij mijn Roosje gehad ivm een ontstoken oog (zat vanmorgen helemaal dicht) en meteen maar even naar haar manen laten kijken.
Heb nu een anti vliegen middel (geen idee wat, schijnt een heftig goedje te zijn) gekregen en het advies het vet te houden met babyolie oid.

Wat raden jullie aan? Baby olie? Of toch iets anders?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:05

Zou sudocreme of uierzalf pakken.
Uierzalf werkt ook licht antiseptisch

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:08

Uier zalf of creme?
Creme smeer ik bij mij zelf ook overal op dus heb ik nog tig potten van op voorraad staan ;).

Het gaat om een merrie met hele lange manen (tot voorbij haar schouder), dus ben daar erg zuinig op.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:55

Ik ben al een week bezig met SkinCalmin van bluehorse. En ik zie zeker resultaat. Na deze dagen is bijna al het haar weer terug en ze kan zonder deken staan zonder dat ze schuurt. Ik zie de huid snel herstellen en haar manen groeien weer aan. Ik zal morgen voor de geintresseerde een voor en na foto posten. De voor foto heb ik al, ik moet alleen nog even een goede foto maken van hoe het er nu na een week uitziet. Ik gebruik overigens alleen de lotion en mijn pony is geen zware eczemer, maar een lichtere.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:13

Ik ben een van de testers die dit voorjaar en begin van de zomer de SkinCalmin heeft mogen testen op mijn pony. Ik ben neutraal wbt mijn mening :+

Mijn pony heeft zich jaren (lees: al vanaf dat ze bij mij kwam, ruim 5jaar geleden) helemaal open geschuurd, echt tot bloedens aan toe. Ze had al vanaf het begin een simpele bruine eczeem pyjama om en ik waste haar regelmatig met een jeuk verzachtende shampoo. Verder heb ik wel verschillende middeltjes geprobeerd tegen de jeuk, maar nooit iets gevonden dat echt hielp.
Toch waren er al die jaren wel wat dingen waarvan ik wist dat het anders moest voor een eczeempony, maar waar ik gewoon echt geen mogelijkheid voor had. Zo stond mijn pony'tje bijvoorbeeld gewoon elke zomer op de wei (we hebben wel geprobeerd of het beter werd wanneer de pony op stal stond, maar dit maakte geen verschil) en kon ik er niet dagelijks naar toe. Daardoor zat haar eczeemdeken nog wel eens scheef om en kon ik alle jeukmiddeltjes niet dagelijks smeren.

Ondanks dat inmiddels de huisvesting en complete verzorging voor mijn eczeempony vele malen beter is, heb ik mij toch aangemeld voor de SkinCalmin test en mocht ik testen.
Ik ben begonnen met de test eind april en in overleg zou ik dit om de dag smeren op de manen en manentop, omdat dit de plekken zijn waar ze voorgaande jaren de meeste last had. Op het moment van testen stond mijn pony er nog super goed bij! Normaal had ze bij 'de eerste zonnestraaltjes' al haar manentop en een deel manen weggeschuurd, maar nu ging dat nog erg goed.
Ergens half mei begon de zon steeds meer te schijnen en liep de temperatuur op. Mijn pony begon ook, ondanks de SkinCalmin, spontaan te schuren. Ze schuurde haar koppie rondom de voorpluk, de enige plek wat buiten haar bruine eczeem pyjama en simpele hoofdmasker uitstak. Na overleg met de bedenkers van SkinCalmin heb ik het product vanaf dat moment dagelijks gesmeerd.
Ongeveer half mei had mijn pony haar hele koppie open geschuurd. Haar manentop was minstens de helft uitgedund en rondom haar top zaten allemaal open geschuurde wondjes. Dat was voor mij de druppel! Vanaf dat moment kreeg mijn pony een eigen Rambo SIH met Rambo hoofdmasker, omdat ik hier altijd al goede ervaringen mee heb gehad.
Vanaf het moment dat mijn pony de Rambo deken met hoofdmasker kreeg, is het eigenlijk alleen maar beter geworden :)
Ze schuurde weinig tot niets, zolang ze maar haar Rambo deken mét hoofdmasker om had.
Helaas is de test afgelopen op het moment dat de zomer echt begint, hét moment dat mijn eczeempaarden het meeste last hebben. Dat vind ik dan wel heel erg jammer.

En tja, zeg het maar!
Is het de SkinCalmin?? die er dit jaar voor zorgt dat mijn pony een heel stuk blijer en vrolijker door het leven gaat zonder jeuk.
Of toch haar nieuwe Rambo deken met hoofdmasker in combinatie met de verbeterde huisvesting en verzorging?

Inmiddels is de tester al enkele weken op en daarmee de test afgelopen. Ik heb besloten géén nieuwe SkinCalmin aan te schaffen, omdat ik eerst wil proberen of de nieuwe deken en betere huisvesting/verzorging voldoende is :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:24

Ik zeg. Deken & huisvesting.
Ben door al die reclame beetje sceptisch geworden

En als je echt wilt weten of het werkt moet je zeker 2 of 3 zomers gebruiken en niks geks doen. Dus niet verhuizen. Ander voer schema etc.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:31

Ik vermoed ook deken & huivesting.

Ik hoop volgend jaar ook de huisvesting flink aan te kunnen pakken doormiddel van een deel zand te maken en de heren daar te laten lopen en de rest van het land maar te verhuren, maar tot die tijd zit ik nog.
En het grote probleem is dat de kleinste zijn hele hoofd kapot gaat onder het masker. Echt hele schrale plekken, elke keer weer nieuwe plekken bloed en het lijkt ook dikker. Ik weet niet meer wat ik moet, ik smeer sudo creme en dat helpt wel een beetje maar lang niet afdoende. Ook heb ik al andere dingen tegen jeuk daar opgesmeerd, maar dat wil niet. Iemand nog ideeën of iets met een langer masker voor kleine hoofdjes?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:03

Een goed voerbeleid , en binnen zetten in de Mug uren icm deken zijn wat mij betreft de beste manieren

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:51

dit jaar voor het eerst zonder masker gezet ..meneer schuurde zijn hoofd kapot door te gaan rollen op grond en dan zijn hoofd te schuren met masker ..tot nu toe gaat redelijk hheeft wat plekjes bij zijn ogen maar valt mee elke dag twee keer proberen wij hem rond om de ogen te smeren en tot nu toe gaat goed

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:47

apollootje schreef:
Wederom heb ik jullie raad en advies nodig, bokkers.

Enkele weken geleden heb ik een jonge pony over genomen van een oud stalgenootje.
Ook al enkele weken zie ik de pony flink schuren aan haar staart en billen. Nadat ik ontdekte dat ze een flinke wormbesmetting had heb ik haar eerst nog eens goed ontwormd, ik dacht dat ze daarom misschien wel haar staart jeukte.
Sinds 3 weekjes heb ik haar bij mij thuis staan. Al gelijk zag ik dat ze niet alleen haar staart jeukte maar zeker ook haar manen en hoofd, inmiddels is ze al een hoop mooie haren verloren. Zodra ik dit opmerkte heb ik haar helemaal gewassen met TeaTree shampoo, in de hoop dat de jeuk afnam. Omdat ze vooral haar staart en manen jeukte heb ik haar een eczeem-pyjama opgedaan en ingesmeerd met derfen, om te kijken of het dan misschien zomereczeem is?
Echter zijn we nu 3 weken verder, staat ze dus al 3 weken onder een pyjama en word 2x per week ingesmeerd met derfen, en zie ik nog helemaal geen verbetering :(

Het pony'tje blijft jeuken aan haar hele lijf. Haar staart is favoriet maar ook haar hoofd en manen zie ik regelmatig geschuurd worden, net als de zijkant van de buik en billen.
Heeft iemand een tip of idee waar het lieve pony'tje zoveel jeuk van krijgt??

Ik heb gecontroleerd op beestjes (luizen oid) maar niets gevonden.
Ze staat dus al 3 weken onder een pyjama en word gesmeerd met derfen.
ze heeft verder geen kale plekjes of wondjes.
Pony'tje ziet er gezond en fit uit! Ze is vrolijk, attent, glanst en heeft energie genoeg.
Kwa voeding krijgt ze enkel hooi en staat ze max. 2uurtjes per dag op de wei.

De verlossende tip heb ik niet denk ik, maar wat ik nu zou proberen is te stoppen met smeren met wat dan ook. Heb er hier zelf 1 die naast ZE allergisch is voor een anti-jeuk ingrediënt wat in de meeste middeltjes zit. Smeren verergert de jeuk bij haar....
Goed wassen en nog beter naspoelen met veel water zodat alle resten smeersels weg zijn en dan onder de deken en een eczeem-kap op. Kijk of dat helpt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:04

Of een biilogische lotion gebruiken,dat kan verlichtend werken.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:33

papagroom schreef:
Of een biilogische lotion gebruiken,dat kan verlichtend werken.

helaas is biologisch geen garantie voor afwezigheid van salicylzuur..... en de smeersels zijn volgens mij niet skal erkend dus ook geen garantie voor echt biologisch, je kan dit wel vermelden op een etiket maar het is eigenlijk misleiding van de consument

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:49

merken jullie trouwens nog verschil tussen derfen creme en de lotion? de creme helpt bij mij echt nauwelijks terwijl de lotion wel heel goed werkt! Hoe zou dit komen?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:11