Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tibeella

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:35

Hier wat met de handen in het haar na 6 weken volle dosis gastrogard, bijna 4 weken halve dosis in combinatie met sucralan nog steeds geen verbetering in tegendeel reacties worden alsmaar feller. Moet nu nog 4 weken naar 1/4 dosis en dan controle scopie. Maagzweer is glandulair( graad 4). Hoop dat verhuis naar een rustige omgeving en vrije uitloop hem er bovenop zal helpen, maar heb er persoonlijk geen goed oog op. Nu waren we gisteren een paard gaan testen en even zijn verhaal gedaan. De dame toonde me Ponease(heb er veel over gelezen maar kan er niet om heen dat het enkel een lapmiddel is) haar merrie ook lang behandeld met gastrogard maar geen resultaten nu 4 weken op Ponease en al een heel ander paard. Ik krijg een machteloos gevoel en zie door het bos de bomen nie meer

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:27

Hey Tibella, wat een trieste situatie. Ik leef met je mee, ik heb in een soortgelijke situatie gezeten met het geven van weken en weken medicijnen zonder enig resultaat.
Over Ponease: als je erover denkt om het te proberen, raad ik je aan eerst deze blog te lezen (van een vrouw die van plan was het in Australië te verkopen) voordat je dat doet. Ik ben er zelf in gevallen maar kan echt niet meer geloven dat het welk paard dan ook helpt...

https://horsegurl.com.au/ponease-scam-uncovered/

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:43

@amyciation bedankt voor de link. Had er veel over opgezocht en bevestigd mijn vermoeden. We gaan door met behandeling volgens advies van onze DA denk dat we daar niets mis mee kunnen doen. En is uiteindelijk de veiligste( wel duurste) optie. Maar alles voor het welzijn van onze toppers

Hoe is het uiteindelijk afgelopen met je paardje?

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:58

Helaas heb ik nog geen goede oplossing gevonden. Elke herfst hetzelfde, maagzweeren komen terug, zodra hij in de lente weer op het gras staat, gaat het prima met hem. Momenteel krijgt hij Cytotec en Sucralfate. Al 6 weken maar ik merk geen verbetering. Ik zal er waarschijnlijk mee stoppen en gewoon accepteren dat de winter een slechte tijd voor ons is. Ik heb duizenden euro's aan medicijnen begraven zonder enige blijvende verbetering. Je kunt je dus voorstellen dat ik wanhopig genoeg was om ponease ook te proberen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:08

Ik wil als supplement de mastic horse gaan geven. Na de behandeling uiteraard hoe zijn de ervaringen hier mee ?

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:15

Ik snap jullie frustratie helemaal! Mijn pony heeft van januari t/m mei op sucralfaat en omeprazol gestaan zonder verbetering. De scopies bleven slecht, gelukkig hebben we toen via Utrecht de injecties kunnen krijgen. Deze kunnen hele nare bijwerkingen hebben, maar die hebben wij niet gehad. De maagzweren zijn helaas chronisch geworden en zullen nooit meer helemaal weg gaan, maar bij de laatste scopie in juni na de injecties zagen we duidelijk verschil.

Daarna ging het met ups & downs, in oktober had ze een dikke terugval. 1 november zijn we verhuisd naar een stal waar ze 24/7 buiten staat en dat heeft voor ons het grootste verschil gemaakt. Ik heb weer een vrolijke pony die voor het eerst in 2 jaar zonder problemen al haar ruwvoer én zelfs weer muesli/vitaminebrok met supplementen eet.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:40

Amyciation schreef:
Helaas heb ik nog geen goede oplossing gevonden. Elke herfst hetzelfde, maagzweeren komen terug, zodra hij in de lente weer op het gras staat, gaat het prima met hem. Momenteel krijgt hij Cytotec en Sucralfate. Al 6 weken maar ik merk geen verbetering. Ik zal er waarschijnlijk mee stoppen en gewoon accepteren dat de winter een slechte tijd voor ons is. Ik heb duizenden euro's aan medicijnen begraven zonder enige blijvende verbetering. Je kunt je dus voorstellen dat ik wanhopig genoeg was om ponease ook te proberen.

Pffff idd, hier ook altijd beste periode als ie op het gras staat. Daarom de verhuis naar een kleinschalige stalling met zoveel mogelijk weidegang doorheen het ganse jaar. Voor hij van ons was stond hij 24/7 buiten maar hier zijn die mogelijkheden zeer schaars en nu eindelijk gevonden. Hopelijk zien we hem terug openbloeien.

Hij is ook zeer atypisch toont enkel reactie bij singelen ( maar wel extreem), eet goed, alles wat je hem zou geven. Maar krijgt enkel hooi en vitamine korrel. Staat mooi in bespiering, blinkt als een spiegel, werkt graag. DA verstond er zich niet aan dat hij met zulke maagzweren zoveel respect had in het rijden.

En ja die euro’s vliegen erdoor alsof het niets is.

Veel succes nog en hopen op ooit een wondermiddel

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:47

rosslover schreef:
Ik snap jullie frustratie helemaal! Mijn pony heeft van januari t/m mei op sucralfaat en omeprazol gestaan zonder verbetering. De scopies bleven slecht, gelukkig hebben we toen via Utrecht de injecties kunnen krijgen. Deze kunnen hele nare bijwerkingen hebben, maar die hebben wij niet gehad. De maagzweren zijn helaas chronisch geworden en zullen nooit meer helemaal weg gaan, maar bij de laatste scopie in juni na de injecties zagen we duidelijk verschil.

Daarna ging het met ups & downs, in oktober had ze een dikke terugval. 1 november zijn we verhuisd naar een stal waar ze 24/7 buiten staat en dat heeft voor ons het grootste verschil gemaakt. Ik heb weer een vrolijke pony die voor het eerst in 2 jaar zonder problemen al haar ruwvoer én zelfs weer muesli/vitaminebrok met supplementen eet.

Hopen hier ook dat de verhuis naar ganse dag buiten het wondermiddel zal zijn

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:15

OYYO schreef:
@popstra
Ja, inderdaad. Zonder scopie waren we er niet achter gekomen. Het vermoeden was dat de zweren heel ver naar achteren zaten. Daarom advies 18 uur vasten. Echt, ik zag er zo erg tegenop.
Maar er zaten dus geen zweren maar die horzellarven met daaronder een zweer.

@Wildgirl Hoe stel je dat voor ze losmaken eraf pulken???? Die krengen bijten zich vast in de wand. Het is een grote die rups die eet aan de maagwand. Ze zuigen zich vast. En dan als ze eraf zijn? Dan leven ze nog steeds en kunnen zich ergens anders nestelen.
Je moet ze vergiftigen met een ontwormingsmiddel dan sterven ze, laten los en komen met de mest naar buiten.
En wat bedoel je met wachten totdat vanzelf gebeurd. Mijn paard is doodziek. Moet ik wachten tot het lente wordt?

@Tancreda4 Ja inderdaad zorgelijk. Je denkt dat alles goed gedaan word en nog is het niet voldoende.
DA zei paarden houden is geen wiskunde. Loopt altijd anders als hoe het zou moeten zijn.

@Koetjeboe Oke. Dierenarts zei: het heeft te maken met welk stadium de larve zich bevind. In sommige vroege stadia zijn ze nog niet gevoelig voor het ontwormingsmiddel.
Hoe heb jij het aangepakt?

Gewoon weer ontwormt na het scopen

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:45

Nou de eerste ontworming met pyrantel heeft niets opgeleverd. Ik had er al weinig vertrouwen in maar je wil het advies van een DA niet zomaar naast je neerleggen. Toen een 2e ontworming met ivermectine. (op mijn vraag). Deze had meer resultaat. Toch 25 larven geteld na het ontwormen. Het kan zijn dat ik enkele gemist heb. Ik heb het bijgehouden tot dag 5 na de ontworming.

Hij staat nu op 1 m/kg omeprazole en volgende week ga ik sulcrafaat bijgeven. (kon niet eerder, moest besteld worden.)

Welke dosering hadden jullie van sulcrafaat?
Hij is wel vrolijker geworden dus hij lijkt zich beter te voelen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:04

Mijne krijgt op dit moment 2x daags 30 ml sucralfaat. Dit is voor 500kg paard.

Hij staat nu nog op de kliniek. Hoop hen morgen op te halen, is nog even afhankelijk van bloeduitslagen.

Daarna ook behandelen tegen maagzweren. Deze heeft hij secundair ontwikkeld na een maagimpactie. De behandeling duur en dosis weet ik nu nog niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:58

OYYO schreef:
Nou de eerste ontworming met pyrantel heeft niets opgeleverd. Ik had er al weinig vertrouwen in maar je wil het advies van een DA niet zomaar naast je neerleggen. Toen een 2e ontworming met ivermectine. (op mijn vraag). Deze had meer resultaat. Toch 25 larven geteld na het ontwormen. Het kan zijn dat ik enkele gemist heb. Ik heb het bijgehouden tot dag 5 na de ontworming.

Hij staat nu op 1 m/kg omeprazole en volgende week ga ik sulcrafaat bijgeven. (kon niet eerder, moest besteld worden.)

Toch wel de Ivermectine die beter werkt. Je mag er dan nu vanuit gaan dat ze weg zijn.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:36

Rizette schreef:
OYYO schreef:

Toch wel de Ivermectine die beter werkt. Je mag er dan nu vanuit gaan dat ze weg zijn.

Ja inderdaad. De ivermectine heeft zijn werk gedaan. Maar de weken vliegen om en je wil zo graag dat het herstel doorzet. Het eten is goed. Hij eet goed zijn hooi en pulp met maiskiemolie.
Maar betrap hem toch ook op gapen. En is toch minder fit dan dat hij was. Morgen kan ik de sucralfaat ophalen en dan starten voor 3 weken.
Wel heb ik een hoge dosering sucralfaat 2 x 12,5 gr per dag (o.b.v. 600 kg)
dat zou overeenkomen met 125 ml sucralan per dag. Wel hoef ik dan bijna geen omeprazole bij te geven.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:15

Hoezo dat niet? De twee werken heel verschillend. Mijne werd wel suffer op sucraalfat dan sucralan.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:24

Ik dacht dat sucralfaat en sucralan hetzelfde waren? Een in korrelvorm en de ander vloeibaar.
Geen idee eigenlijk waarom niet. Hij krijgt al 2 mnd omeprazole.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:12

Ja meer of minder maar mijne reageerde er wel verschillend op. Sucralan is duurder.

Hoeveel omeprazol moet je geven? Als je te weinig geeft zal het weinig doen en alleen je portomonee beroven. Beiden moet op juiste dosis gegeven om te werken.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:45

Hij zal dan o,5 Mg per kg krijgen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:13

Lijkt me toch een goed teken dat hij zijn hooi eet. Ook voldoende? Mijn vader zei vroeger altijd dat ze eerst van binnen groeien en dan pas van buiten. Ik weet niet of het waar is maar je wordt er wel wat geduldiger van. Opname van voeding wat hij at zal ook slecht zijn geweest. Krijgt hij nu nog extra mineralen enz? Of is dat te scherp in korrelvorm oid? Misschien weken in bietenpulp geen idee of dat kan om het minder scherp voor de maag te maken of elke dag lijnzaadpap koken en daarin geven.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:19

Iemand hier ooit meegemaakt dat Omeprazole niet aansloeg bij behandeling maagzweren voorkant maag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:00

Iemand dit al geprobeerd? Wordt het goed gegeten?

https://www.kramer.be/Paard/Paardenvoer ... ectine-Pro

De mijne kan zo kieskeurig zijn en hoe belangrijker het is om er een supplement ter ondersteuning in te krijgen hoe slechter ze eet en hoe moeilijker ze doet over alles (zelfs een beetje te veel gruis of niet de perfecte hoeveelheid water op de slobber en ze haalt haar neus al op).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:04

Kun je het niet in wat lekkers doen als senioris prioris of gekookte lijnzaad of iets wat hij lekker vindt en wat ook nog zacht voor de maag is?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 14:12

Dat doe ik al, maar ik kan alleen 's avonds zelf voeren en zoals ik al aangaf is te droge of te natte slobber voldoende voor haar om voer te weigeren, gelukkig eet ze wel altijd goed hooi (en heeft ze ook onbeperkt ter beschikking).
Voor supplementen die een bufferende werking hebben, zou dit toch best minimaal 2x/dag gegeven worden. Alles wat goed werkte bij mijn vorige paard is bij de huidige haast niet in te zetten. Wat ze de ene week goed eet, weigert ze de volgende. Moedeloos word ik er van.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:58

cupido1996 schreef:
Mijne krijgt op dit moment 2x daags 30 ml sucralfaat. Dit is voor 500kg paard.

Hij staat nu nog op de kliniek. Hoop hen morgen op te halen, is nog even afhankelijk van bloeduitslagen.

Daarna ook behandelen tegen maagzweren. Deze heeft hij secundair ontwikkeld na een maagimpactie. De behandeling duur en dosis weet ik nu nog niet.

Hoe gaat het met hem? Is ie inmiddels thuis en een beetje opgeknapt?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:00

Rizette schreef:
Lijkt me toch een goed teken dat hij zijn hooi eet. Ook voldoende? Mijn vader zei vroeger altijd dat ze eerst van binnen groeien en dan pas van buiten. Ik weet niet of het waar is maar je wordt er wel wat geduldiger van. Opname van voeding wat hij at zal ook slecht zijn geweest. Krijgt hij nu nog extra mineralen enz? Of is dat te scherp in korrelvorm oid? Misschien weken in bietenpulp geen idee of dat kan om het minder scherp voor de maag te maken of elke dag lijnzaadpap koken en daarin geven.

Dat is ook fijn dat ie goed eet. Maar je wil natuurlijk ook dat er een einde komt aan de medicatie te geven. Het gapen blijft en dat is natuurlijk geen goed teken. Ook blijft ie nog steeds "te braaf".

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:37

Ik heb Misoprostol over ivm overlijden van mijn paard mocht je geïnteresseerd zijn stuur me een berichtje.

Sterkte iedereen met de zweren!