Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amyciation schreef:Helaas heb ik nog geen goede oplossing gevonden. Elke herfst hetzelfde, maagzweeren komen terug, zodra hij in de lente weer op het gras staat, gaat het prima met hem. Momenteel krijgt hij Cytotec en Sucralfate. Al 6 weken maar ik merk geen verbetering. Ik zal er waarschijnlijk mee stoppen en gewoon accepteren dat de winter een slechte tijd voor ons is. Ik heb duizenden euro's aan medicijnen begraven zonder enige blijvende verbetering. Je kunt je dus voorstellen dat ik wanhopig genoeg was om ponease ook te proberen.
rosslover schreef:Ik snap jullie frustratie helemaal! Mijn pony heeft van januari t/m mei op sucralfaat en omeprazol gestaan zonder verbetering. De scopies bleven slecht, gelukkig hebben we toen via Utrecht de injecties kunnen krijgen. Deze kunnen hele nare bijwerkingen hebben, maar die hebben wij niet gehad. De maagzweren zijn helaas chronisch geworden en zullen nooit meer helemaal weg gaan, maar bij de laatste scopie in juni na de injecties zagen we duidelijk verschil.
Daarna ging het met ups & downs, in oktober had ze een dikke terugval. 1 november zijn we verhuisd naar een stal waar ze 24/7 buiten staat en dat heeft voor ons het grootste verschil gemaakt. Ik heb weer een vrolijke pony die voor het eerst in 2 jaar zonder problemen al haar ruwvoer én zelfs weer muesli/vitaminebrok met supplementen eet.
OYYO schreef:@popstra
Ja, inderdaad. Zonder scopie waren we er niet achter gekomen. Het vermoeden was dat de zweren heel ver naar achteren zaten. Daarom advies 18 uur vasten. Echt, ik zag er zo erg tegenop.
Maar er zaten dus geen zweren maar die horzellarven met daaronder een zweer.
@Wildgirl Hoe stel je dat voor ze losmaken eraf pulken???? Die krengen bijten zich vast in de wand. Het is een grote die rups die eet aan de maagwand. Ze zuigen zich vast. En dan als ze eraf zijn? Dan leven ze nog steeds en kunnen zich ergens anders nestelen.
Je moet ze vergiftigen met een ontwormingsmiddel dan sterven ze, laten los en komen met de mest naar buiten.
En wat bedoel je met wachten totdat vanzelf gebeurd. Mijn paard is doodziek. Moet ik wachten tot het lente wordt?
@Tancreda4 Ja inderdaad zorgelijk. Je denkt dat alles goed gedaan word en nog is het niet voldoende.
DA zei paarden houden is geen wiskunde. Loopt altijd anders als hoe het zou moeten zijn.
@Koetjeboe Oke. Dierenarts zei: het heeft te maken met welk stadium de larve zich bevind. In sommige vroege stadia zijn ze nog niet gevoelig voor het ontwormingsmiddel.
Hoe heb jij het aangepakt?
OYYO schreef:Nou de eerste ontworming met pyrantel heeft niets opgeleverd. Ik had er al weinig vertrouwen in maar je wil het advies van een DA niet zomaar naast je neerleggen. Toen een 2e ontworming met ivermectine. (op mijn vraag). Deze had meer resultaat. Toch 25 larven geteld na het ontwormen. Het kan zijn dat ik enkele gemist heb. Ik heb het bijgehouden tot dag 5 na de ontworming.
Hij staat nu op 1 m/kg omeprazole en volgende week ga ik sulcrafaat bijgeven. (kon niet eerder, moest besteld worden.)
Welke dosering hadden jullie van sulcrafaat?
Hij is wel vrolijker geworden dus hij lijkt zich beter te voelen.
Rizette schreef:OYYO schreef:Nou de eerste ontworming met pyrantel heeft niets opgeleverd. Ik had er al weinig vertrouwen in maar je wil het advies van een DA niet zomaar naast je neerleggen. Toen een 2e ontworming met ivermectine. (op mijn vraag). Deze had meer resultaat. Toch 25 larven geteld na het ontwormen. Het kan zijn dat ik enkele gemist heb. Ik heb het bijgehouden tot dag 5 na de ontworming.
Hij staat nu op 1 m/kg omeprazole en volgende week ga ik sulcrafaat bijgeven. (kon niet eerder, moest besteld worden.)
Welke dosering hadden jullie van sulcrafaat?
Hij is wel vrolijker geworden dus hij lijkt zich beter te voelen.
Toch wel de Ivermectine die beter werkt. Je mag er dan nu vanuit gaan dat ze weg zijn.
cupido1996 schreef:Mijne krijgt op dit moment 2x daags 30 ml sucralfaat. Dit is voor 500kg paard.
Hij staat nu nog op de kliniek. Hoop hen morgen op te halen, is nog even afhankelijk van bloeduitslagen.
Daarna ook behandelen tegen maagzweren. Deze heeft hij secundair ontwikkeld na een maagimpactie. De behandeling duur en dosis weet ik nu nog niet.
Rizette schreef:Lijkt me toch een goed teken dat hij zijn hooi eet. Ook voldoende? Mijn vader zei vroeger altijd dat ze eerst van binnen groeien en dan pas van buiten. Ik weet niet of het waar is maar je wordt er wel wat geduldiger van. Opname van voeding wat hij at zal ook slecht zijn geweest. Krijgt hij nu nog extra mineralen enz? Of is dat te scherp in korrelvorm oid? Misschien weken in bietenpulp geen idee of dat kan om het minder scherp voor de maag te maken of elke dag lijnzaadpap koken en daarin geven.