[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:28

Mijn pony staat nu op:
Marstall naturel
Marstall pro Caval-Struktur (om haar wat langzamer te laten eten)
Marstall Force (vitaminebrokje)

Heb voorheen ook wel omega 369 en appelazijn gegeven, maar had niet echt de indruk dat dat wat deed...
Ook heb ik 2 jaar de drainage kuur gegeven, maar ook zonder werking had ik het idee...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:48

Ah oké, sups voor de exceem geef ik niet, wel krijgt ze 2x per week 45 gram psyllium husk omdat ze zand eet, Chevivit E-Selen wegens tekort hiervan (wordt 2x per jaar via bloed gecontroleerd) en Equistro Kerabol voor de hoeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:41

Vandaag heerlijk weertje hier, maar niet erg warm ofzo. Afgelopen week al wel een paar keer rond de 12graden geweest. Ik vind Wisse's manen nog niet veel bijgetrokken (bovenop nog steeds korte plukken en de voorpluk ook nog niet veel gegroeid. Hij heeft de hele winter onder eczeemhals en masker gestaan en die heb ik nu maar afgedaan; de dikste kou is weg en nu kan hij nog mooi even een paar weken luchten voordat hij weer ingepakt moet worden. Volgens mij begint hij vaak pas rond mei met jeuk, dus ik doe de deken rond april wel weer op (nu dus alleen regendekentje op). Dan blijft hij ook de hele zomer strak op, ik ben zelf in juni uitgerekend dus juist in het eczeemseizoen zelf niet aanwezig, ben dus afhankelijk van mijn stalgenoten. Denk dat ik dit jaar hem wel meer op gras laat dan vorig jaar, heb vorig jaar niet echt verschil gezien met zijn grasdagen/paddockdagen.
Wisse's staart is ook dun trouwens, hele winter al.
Iemand daar een verklaring voor? Ik borstel hem bijna nooit, wordt niet aan gegeten en hij heeft gewoon een staartflap maar juist onderaan de staart is het nu zo dun...

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:29

Mijn dierenarts zei dat ik het beste eind februari weer kon inpakken, vanaf 10 graden.
Ze staat nu als het niet waait onder een exzeemdeken, als het waait gaat hij af.
Misschien is dat erg vroeg? Wannneer gaan jullie de paarden weer inpakken?
Dit is het eerste jaar met mijn nieuwe paard, ik weet dus niet hoe snel ze jeuk krijgt en hoe erg de jeuk is bij haar.
Ze krijgt bieten pulp met een hand basis brok(subli) knoflook poeder, omega 369 olie en appelazijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:16

bij appie gaat de deken er op zodra ik zie dat hij jeuk krijgt,dat is bij hem vroeg genoeg :j

kwa voer zit hij nu op 1x daags een volle schep dieetmix van subli,plus een pompje omegaolie van de stalhouder.
en als ik er zelf ben krijgt hij er nog een schepje vitamine doorheen en wat selenium omdat hij daar snel tekort aan heeft.

opisop, denk dat de staart zo dun lijkt omdat de nieuwe haren natuurlijk bovenaan groeien en het dan daar natuurlijk altijd voller lijkt?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:27

Stal_Fiore:
Ik heb shadow 2 seizoenen vol moeten geven met de drainage, toen kwam ik pas door de vicieuze cirkel heen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:01

Ik doe de deken ook pas weer op als ze onrustig worden. Verder doe ik eigenlijk helemaal niks. Geen bijzonder voer of supplementen of wat dan ook. Mogelijk doe ik ze dit jaar de laatste paar weken van het seizoen nog een kap op ofzo. Afgelopen najaar hebben ze allebei nog net even aan het eind van het seizoen de kuif eraf geschuurd. Bij de één is het wel weer redelijk mooi. Bij de ander is het nog steeds lelijk kort. Dan ben je gewoon in één dag een kuif van zo'n 25 cm kwijt. Waaaaah!! Dan is die 5 cm die er nu weer staat natuurlijk nog steeds niks. Vandaar dit jaar dus maar een kapje de laatste paar weken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:12

Vandaag Wisse's manen even gewassen, als ze vet zijn, zijn ze ook gelijk weer wat breekbaar heb ik altijd het idee. Zagen er daarna weer lekker luchtig uit :)
Bovenin is de staart mooi vol inderdaad, maar zoveel heeft hij niet aan de staart geschuurd afgelopen zomer, dat het verschil daardoor zou moeten komen?

Even 3 foto's ter vergelijking.

2010:
Afbeelding

2011:
Afbeelding

gisteren:
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:40

Ik zag vandaag wel alweer wat rotbeesten rondvliegen! :oo Maar geen kriebelig paard gelukkig...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:48

klopt, hier in de tuin ook alweer hele wolken met kleine rotmugjes :(

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:50

Hier gelukkigg nog niet... waait nog te hard...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:40

ik ben met appie aan het afbouwen met winterdeken.
heb hem vanavond een ongevoerde regendeken op gedaan en dinsdag gaat die er af zodat hij met wat geluk nog even een paar weken in zijn blootje kan lopen voor de eczeemdeken er op moet.

vorig jaar was het rond 10 maart dacht ik dat de deken er weer op moest.

vliegjes genoeg vandaag,maar hopelijk prikken ze nog even niet

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:07

Mijne sinds 3 dagen onder 0 gr, maar merkte vandaag dat hij daaronder had gezweet. Komt wellicht door t zonnetje, komende dagen weer regen.
Vind het dus wat lastig om te bepalen of hij nog bloot gaat. Zn staart en manen zijn nog zo goed!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:11

Roos is geschoren en echt nog bloot, dus die staat nog wel onder haar winterdeken, ben uiteraard wel al aan het afbouwen daarmee.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:07

Hier ligt de deken op sinds donderdagavond en ben er best blij om :j

Hier vliegen zwermen kleine vliegjes rond en aangezien ik geen knutjes herken
vond ik het veiliger de deken al op te leggen :j

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:17

Ik begin ook binnenkort met de deken.
Zag mijn haf gisteren weer met haar hoofd tegen het hek aan schuren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:33

Pony staat helaas sinds gister weer met deken, heb haar nog niet zien schuren maar wil het dit jaar graag voor zijn.. Zag gister wel al mugjes vliegen.. Joepie!..

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:00

morgen gaan bij mij de dekens ook weer op.
helaas maar is niet anders
even kijken hoe ik het doe heb namelijk 2 paarden zelfde maat deken en nog maar 1 boette deken die past.
dus even snel naar een oplossing zoekken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:02

:oo Jeetje wat vroeg iedereen zeg! Het wordt deze week nog geen een keer 's nachts boven de tien graden, dus ik wacht nog wel even..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:08

Hier is het 's nachts rond de 5 à 6 graden, had ooit gelezen dat ze actief werden vanaf 5 graden,
dus ik neem graag mijn voorzorgen :D

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:07

Ook hier zie ik alweer een tijdje terug mugjes rondvliegen. Zelfs al op de eerste dag dat het begon te dooien :(

Ik heb vandaag voor de zekerheid Derfen gesmeerd, op een klein stukje van de manen dat al aan het uitdunnen was. Het is het stukje net voor de schoft, dus ik weet niet of het is gekomen door te schuren of door een vriendje die is gaan kriebelen.
Zijn vriendjes zijn niet geschoren, hebben een hele dikke wintervacht en zijn dus nu lekker haren aan het verliezen => Jeuk! De eczemer is wel geschoren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:42

nou hier nog niks geen jeuk, niet meer in elk geval als dat ze altijd wel heeft.
Ik wacht nog wel een maand of misschien iets meer voordat ik een deken op doe.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:44

Hier gelukkig ook nog niet aan het schuren,wel twijfel ik na het lezen dat er een aantal de deken op hebben.
Ik zoek nog een oplossing voor de voorpluk/maantop.Mijn pony schuurt altijd de deken van de oren en verliest zo haar halve voor pluk :+

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:35

Voert iemand hier ook appelazijn?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:44

timokyana schreef:
Hier gelukkig ook nog niet aan het schuren,wel twijfel ik na het lezen dat er een aantal de deken op hebben.
Ik zoek nog een oplossing voor de voorpluk/maantop.Mijn pony schuurt altijd de deken van de oren en verliest zo haar halve voor pluk :+

Afbeelding