[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:14

Monnikspeper doet daadwerkelijk meer dan alleen de waarde laten zakken.
Ik vermoedde bij mijne al PPID door klachten maar ben eerst gestart met monnikspeper en nog wat andere dingen zoals Duivelsklauw kuurtje Curcuma, ondersteunde kruiden.
Pony knapte met een week of 2 al lichtelijk op en toen de test ook nog gedaan.
Deze was bij haar extreem hoog desalniettemin, maar ook tegen advies in staat ze nog maar op 1/8 tablet en doet het hier heel goed op.
Benieuwd als ik haar ga ‘her’ testen wat de waarde dan is. En ja ze staat nog steeds op monnikspeper.

Zou je paard inderdaad niet direct een hele tablet geven, halve en kijken of je de bevangenheid etc onder controle kan krijgen. Later eens hertesten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:32

Ik heb helaas door overlijden van mijn pony twee dichte zakken dodson horrell Cushcare voer over, mogen voor klein prijsje weg, evt met nog paar pillen prascend. PB voor meer info

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:39

Solistar schreef:
Ik heb helaas door overlijden van mijn pony twee dichte zakken dodson horrell Cushcare voer over, mogen voor klein prijsje weg, evt met nog paar pillen prascend. PB voor meer info

Sterkte met je verlies :(:)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 11:54

Vraag me af of een ppid paard het nu sneller koud heeft.
Mijn paard heeft sinds een jaar ppid. Normaal is het absoluut geen koukleum. Hij heeft nu een megadikke vacht. Hij staat onder een dunne bucas deken (3 tot 16 graden). Nu wordt het veel kouder opeens. Vraag me af wat ie nu aankan met die dikke vacht. Om hem nu te verstoppen onder een te dikke deken wil ik ook niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:43

PPIDers kunnen een minder goede thermoregulatie ontwikkelen. Maar dat geld ook voor gezonde oudere paarden trouwens. Ze kunnen het dus sneller warm en koud hebben. Het beste is dagelijks goed blijven voelen met je handen onder de deken en op de huid.

Mijn regel is eerst bepalen of de vacht nog goed isoleert. Is de vacht koud, maar de huid warm, dan isoleert het nog goed. Is de vacht warm dan isoleert het minder goed.

Bij goede isolatie:
- Erg warm onder de deken = te warm.
- Licht warm onder de deken = Prima.
- Koud onder de deken maar warm op de huid = prima.
- Koud onder de deken en op de huid = te koud.

Als de isolatie van de vacht niet meer zo goed werkt dan wil je ze vaak iets warmer voelen onder de deken. Maar met een dikke vacht heb je kans dat bovenstaand wel redelijk overeen komt met mijn paard. Het aantal grammen kan ik niks over zeggen want dat varieert echt per paard. Belangrijkste met een dikke vacht is vaak de wind en regen buiten houden. Mijn paard staat veelal onder 0g of 50g en heel soms 100g. 200g heb ik liggen maar die heb ik pas 2x een dag gebruikt met echt heel guur weer.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:00

Celebi schreef:
PPIDers kunnen een minder goede thermoregulatie ontwikkelen. Maar dat geld ook voor gezonde oudere paarden trouwens. Ze kunnen het dus sneller warm en koud hebben. Het beste is dagelijks goed blijven voelen met je handen onder de deken en op de huid.

Mijn regel is eerst bepalen of de vacht nog goed isoleert. Is de vacht koud, maar de huid warm, dan isoleert het nog goed. Is de vacht warm dan isoleert het minder goed.

Bij goede isolatie:
- Erg warm onder de deken = te warm.
- Licht warm onder de deken = Prima.
- Koud onder de deken maar warm op de huid = prima.
- Koud onder de deken en op de huid = te koud.

Als de isolatie van de vacht niet meer zo goed werkt dan wil je ze vaak iets warmer voelen onder de deken. Maar met een dikke vacht heb je kans dat bovenstaand wel redelijk overeen komt met mijn paard. Het aantal grammen kan ik niks over zeggen want dat varieert echt per paard. Belangrijkste met een dikke vacht is vaak de wind en regen buiten houden. Mijn paard staat veelal onder 0g of 50g en heel soms 100g. 200g heb ik liggen maar die heb ik pas 2x een dag gebruikt met echt heel guur weer.

Dank je wel voor de uitleg. Soms voelt niet super warm aan. Heb meestal niet te dik op.
Vroeg het me af hoe dit zat .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 16:42

Mijn ene oudje heeft het nu sneller koud en loopt met een mammoet vacht en een 200 grams deken.
M'n andere oudje heeft het snel warm, die begint nu pas een beetje te leven.

Beide zijn extremer geworden dan vroeger.

_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:20

Sinds kort ben ik erachter gekomen dat mijn oudste paardje cushing heeft, dus ik volg even mee

Graag had ik ook eens gehoord welke slobber jullie geven aan jullie paard met cushing?

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Deze van mij staat heel mager, omdat ze heel snel achteruit gegaan is. Hier komt ook nog bij dat ze enkele tanden kwijt is dus alles dat ze krijgt van eten moet kunnen geweekt worden.

Momenteel krijgt ze dan ook een hele combi van voeding en het krachtvoer/slobber die ze krijgt is deze van Este Horse Care (https://estehorsecare.com/producten#!/N ... /728116736). Maar deze is zeer prijzig en dus wou ik eens vergelijken als er betere opties zijn. Natuurlijk als deze er niet zijn dan blijft ze deze krijgen.

Bijkomend wou ik eens luisteren als iemand van jullie ook iets van grasbrok of fijngesneden hooi heeft? Gewoon hooi uit een baal kan ze niet meer genoeg kouwen en dan vormt het proppen. Ik had gezien dat er in sommige grasbrokken melasse wordt toegevoegd dus deze kan ze al niet krijgen.

Zelf ben ik ook al alles aan het onderzoeken maar vind maar weinig die onder de waarden blijft waaronder ik moet blijven van de dierenarts (suiker + zetmeel samen onder de 10%)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 18:54

Pavo fibrebeet?

Je kan ook eens kijken naar het voer van vital style.

_Tony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:00

Skessa_ schreef:
Pavo fibrebeet?

Je kan ook eens kijken naar het voer van vital style.

Dank u! Dat is een merk dat ik zelf minder ken dus zal eens kijken op hun site!

De Fibrebeet is een samenstelling van bietenpulp en luzerne, wat ze nu al krijgt maar dan zelf samen gesteld zodat ik de hoeveelheden van beide zelf kan aanpassen. Dus zoek echt een krachtvoer/slobber voor daar nog bij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 21:36

Ik geef seniorcrumbs van havens met complete care senior van hartog. Daar kan ik hem aardig mee op gewicht houden

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:18

Voor het aanvullen van de kilo’s hooi krijgt mijne gewoon haycobs van hartog.
Daarnaast krijgt ze een goede brok met een hoog eiwitgehalte equifit gold en power tegenwoordig ook nog.
Ze krijgt zeker (Shetlander) dit samen al zo een kilo per dag verdeeld in 2 of 3 porties.

Bovenstaand allemaal onder de 10%