Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Celebi schreef:PPIDers kunnen een minder goede thermoregulatie ontwikkelen. Maar dat geld ook voor gezonde oudere paarden trouwens. Ze kunnen het dus sneller warm en koud hebben. Het beste is dagelijks goed blijven voelen met je handen onder de deken en op de huid.
Mijn regel is eerst bepalen of de vacht nog goed isoleert. Is de vacht koud, maar de huid warm, dan isoleert het nog goed. Is de vacht warm dan isoleert het minder goed.
Bij goede isolatie:
- Erg warm onder de deken = te warm.
- Licht warm onder de deken = Prima.
- Koud onder de deken maar warm op de huid = prima.
- Koud onder de deken en op de huid = te koud.
Als de isolatie van de vacht niet meer zo goed werkt dan wil je ze vaak iets warmer voelen onder de deken. Maar met een dikke vacht heb je kans dat bovenstaand wel redelijk overeen komt met mijn paard. Het aantal grammen kan ik niks over zeggen want dat varieert echt per paard. Belangrijkste met een dikke vacht is vaak de wind en regen buiten houden. Mijn paard staat veelal onder 0g of 50g en heel soms 100g. 200g heb ik liggen maar die heb ik pas 2x een dag gebruikt met echt heel guur weer.
Skessa_ schreef:Pavo fibrebeet?
Je kan ook eens kijken naar het voer van vital style.