[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:45

Heb ik even gemist. Bedankt. Met Isabella ging het vanaf dag 1 niet helemaal lekker, veel liggen, suf en geen trek. Moest ik heel rustig opbouwen toen. Met Yoob niets aan de hand dus al direct naar 1/4 pil gegaan, maar nu is hij ineens heel kalm en tam sinds een paar dagen. Erg 'on Yoob' achtig.
Ook is hij niet rad viel mij op. Van die kleine dingen zeg maar.

En Isabella weigert nu echt nog een druif te eten, dus over gegaan op stukje appel. Vooralsnog werkt het.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:26

tine10 schreef:
cynthiar schreef:
Met de pergolide werd altijd gezegd dat de 3e of 4e week wat slechter zal gaan en daarna weer beter. Meeste da's weten dat denk ik niet. Maar je moet dan gewoon even doorbijten.

Dat staat volgens mij ook in de openingspost. Eerst gaat het beter, dan even poosje slechter en dan weer beter.

Daar ga ik.dan ook maar rekening mee houden, goed om te weten!

Best ellendige medicijnen eigenlijk met al die bijwerkingen.....
Dit is echt de eerste keer dat ik bijwerkingen meemaak van medicijnen bij mijn beestje.
En ik heb toch al heel veel verschillende soorten dieren medicijnen gegeven. ...!
Olly eet nu gelukkig met een halve pil weer goed.
Biks gaat allemaal op en de speedibeet met schepje slobber ook. Dat geeft weer hoop!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:22

Gwendolyn krijgt haar pil gewoon tegelijk met haar brokken. De eerste maanden wel moeite gehad de pil erin te krijgen. Op een gegeven moment wilde ze echt niets meer uit mijn handen eten. In een tot bolletje gemaakte boterham ging het wel goed.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:27

Met mil gaat het goed heb ook eindelijk de uitslag. Mijn da dacht dat ik het al van vrouw had gehad haha. Dus hij mag gewoon op 1/4blijven. Moet zeggen nu hij weer geschoren is dat hij gelink weer goed in zijn vel zit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:18

Update Kootje:
Na meerdere scheersessies ziet hij er nu zo uit: :o
Ademhaling na 2x Ventipulmin + de 2 scheersessies
https://www.youtube.com/watch?v=_K9tccTJ198
Afbeelding

Morgen ga ik een pillensnijder halen zodat ik als Kootemans en ik dat nodig vinden toch omhoog kan naar 3/4 tablet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:24

Illo staat met dit weer ook weer met wijde neusgaten van de warmte. Ik heb hem 4 weken geleden helemaal geschoren. Binnenkort maar weer scheren.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:32

De Ventipulmin doet duidelijk veel, maar Kootje heeft/had ook (helaas) voor de veearts hoorbare bronchitis.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:33

Mijn merrie krijgt haar pil door dr slobber. Al bijna 2 jaar een halve per dag.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
We zijn haar weer aan het rijden sinds kort. Hoeven en alles gaat goed. Enkel zweet ze wel als een otter. Mede door haar vacht denk ik en omdat ze zo graag vooruit wil haha.

Nu had ik een discussie met mijn vriend. Die denkt dat ze het niet helemaal aan kan.
Ik wil namelijk graag volgend jaar een Grote rit gaan maken. En daar dus rustig aan voor trainen.

Da en smid hebben groen licht gegeven voor rijden. Ze is nu 16.
Is dit reëel of zou ik dit niet meer van haar kunnen vragen vanwege de cushing en alles er omheen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:40

Wij rijden met onze cushing pony gewoon nog menwedstrijden. En gisteren meegedaan met onderlinge springwedstrijd. Nu is hij al wel 6 jaar bij ons en aldoor in de sport geweest. Maar als je het rustig aan opbouwt en je pony goed in de gaten houdt dan moet het prima kunnen hoor.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:43

Tyrcanol, heeft je paard niet een te dikke vacht? Er zijn er meer die door hun dikke vachten hun warmte niet kwijt kunnen en het daardoor snel te warm krijgen, zelfs al doen ze niets.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:50

Wat versta je onder "grote rit"?
Persoonlijk zou ik gewoon lekker gaan rijden en dan zie je vanzelf wel waar je grenzen tegenkomt. En als ze zo zweet zou ik wel een stuk scheren, dat scheelt enorm voor ze.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:53

Jawel. Ze heeft een heel erg dikke vacht. Maar dekens vind ze verschrikkelijk. Ze droogt wel vrij snel op.

In de zomer zweet ze ook vrij snel. Terwijl haar conditie dan gewoon goed lijkt.

Onder grote rit versta ik 35-40 km met de nodige pauzes natuurlijk.
Dit zou over een jaar zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:56

Scheer dan een (beperkt) jachtmodel, dan kunnen ze zonder deken blijven en toch hun warmte goed kwijt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:57

Onze cushy <3 <3
Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:13

Ik zal me eens verdiepen in wat scheer patronen.
Had eigenlijk gezegd geen dekens en niet scheren. Haha.
Maar als ze zonder deken kan blijven staan wil ik het wel overwegen.

Wat een leuk ding tine!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:41

Ik ben tegen scheren en tegen dekens, maar met een Cushingpatient moet je soms je principes overboord gooien en doen wat het beste is voor het lijf van je Cushie.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:11

Zo ziet ze er uit na een klein uurtje (druk, luid hinnikend) stappen.

Ze heeft geen echte cushing krullen.
Ze staat 24/7 buiten.
Zal ik een deel van haar hals weghalen met een streep over haar flank?

Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:01

Hmm paola gaat hard achteruit, eigenaar heeft haar nu gelijk een hele tablet gegeven. Wat ik hier dus lees dat het niet goed is...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:13

Nou dan weet je iniedergeval waar het aan ligt gett. Probeer de eigenaar te overtuigen om het rustig op te bouwen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:35

Tyrcanol, ik scheer eigenlijk niet veel meer dan de bolling van de slokdarm vanaf de keel tot op de boeg. Dus 2 a 3 keer de breedte van de scheerkop. Vanuit dat patroon kun je dus nog een stuk uitbreiden tot halve hals en het grotere deel van de boeg, net wat je wil. Als je aan de zijkant van het paard scheert, zorg dat je onder het breedste deel van het paard blijft, dan is je regenafvoer goed geregeld :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:47

Tyrcanol, dat lijkt nog een gewone wintervacht.
Een stukje scheren is niks mee, juist met een pony met PPID zou ik niet willen dat die lang met een natte vacht staat Koudje is zo gevat.
Mooi zadel heb je op je pony.

Blacky vertrouwt de appels al niet meer, vandaag weigerde hij het volgende stukje na de appel met Prascend. Morgen maar eens wortel met en appel zonder proberen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:48

cynthiar schreef:
Nou dan weet je iniedergeval waar het aan ligt gett. Probeer de eigenaar te overtuigen om het rustig op te bouwen.

Nou vandaag heeft ze haar eerste gehad, omdat het zo echt niet meer kon. Dus ze is nog niet slecht van het medicijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:00

Oh jakkes gett. Hopelijk wil het wat verbeteren.

Ze heeft wel al flink vacht hoor. Zeker vergeleken met de rest van onze ponies.
Zal vrijdag eens een stuk bij de slokdarm wegscheren. Dat gaat er niet uit zien met mijn kunsten denk ik haha. Maar ach zolang het nuttig is. Dat zal genoeg zijn denk je?

Bedankt tlwl :) is een stubben Juventus dressuur. Ben er heel blij mee. Destijds overgenomen van een bokker :D

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:09

Mijn pony staat in de kliniek..
In een paar uur tijd ineens zo slecht. Tot de hoefsmid toe de dag ervoor zei iedereen, goh het lijkt wel of de medicatie al aan begint te slaan.. Twee weken op de Prascend, dus mss bijwerkingen? Dierenarts kwam en hartslag was heel zorgwekkend. Lag languit te pompen, reageerde nauwelijks. Wat moet je dan, gelijk inslapen niet wetend wat eigenlijk het probleem is. Toch gekozen om het ouwe dametje op te laden en tot onze verbazing ging ze gelukkig ook weer in de benen. Nog even getwijfeld of we het thuis gingen proberen, maar de dramatische voorstelling was ook niets en haar hartslag bleef te hoog. Bloed checken kon dat ook pas op zijn vroegst maandag.

Gelukkig ook maar, want aangekomen was ze nog erg suf. Echo en ontsteking in de darm en en bloed zei dat ze aan het uitdrogen was. Vandaag weer geweest en zoveel verschil met gisteren.

Ze zorgt maar dat ze thuis komt want heb verdorie niet voor niets die veel te dure pillen gekocht he. -O-

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:10

Ok gett, dan had ik het verkeerd begrepen. Dan hoop ik dat je snel verbetering ziet nu ze medicijnen krijgt. Wordt het dan wel opgebouwd?
Wat is er dan zo slecht geworden bij haar?