Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:36

Rizette schreef:
Kun je de hoeveelheid vergroten waar het doorheen zit? Om de smaak minder sterk te maken? Lijnzaadolie gekookt met pap er door? Als hij dat lekker vindt? Je komt al snel op iets met veel suiker maar dat wil je liever ook weer niet. En met een dikke spuit samen met appelmoes achter in de mond spuiten?

Hij krijgt al best grote hoeveelheden fibrebeet en ik voeg er sinds 2 dagen ook lijnzaadolie aan toe (wel gewoon uit een fles).

Spuit met appelmoes heeft niet mijn voorkeur. Ik geef hem namelijk ook een vloeibaar supplement tegen de stress met een spuit (eet ie anders ook niet..), dus dan zou ik 3x per dag iets in z'n mond moeten spuiten. Dat zou m'n laatste redmiddel zijn.

Gitana schreef:
heeft de ekygard uberhaupt nog effect als je zoveel slobbermash van pavo, muesli of appelmoes gaat geven?

Hij krijgt 2 handjes slobbermash om de fibrebeet en toevoegingen aantrekkelijker te maken, dat zal toch niet zo heel veel uitmaken? De muesli die hij krijgt is laag in suikers, waar ook iets voor de maag aan toegevoegd is.

Hij krijgt het overigens ter preventie van maagproblemen, aangezien hij flink veel stress heeft van het vuurwerk. Hij heeft nog geen klachten, gelukkig. (Maar geen scopie dus kan niet met 100% zekerheid zeggen dat er geen zweren zitten, natuurlijk)

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:57

Wij zitten volop in een behandeling na 6 weken volle dosis nu sedert een week op halve dosis en nog steeds sucralfaat. Nu is het de tijd om te gaan ontwormen op onze huidige stal. We verhuizen ook eind deze maand naar een stal waar hij dagelijks buiten gaat. Hierdoor gaan we wat langer door met de behandeling tot hij gesetteld is. Maar daar hij samen met een ander paard op de weide komt vroeg ik me dus af of we kunnen/ mogen ontwormen tijdens de behandeling. Mestonderzoek wordt ook gedaan. Paardje waar hij bij komt te staan krijgt een mestonderzoek en wordt ontwormt.

Polar

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:49

Ik deel hier toch even een (voor nu) wondermiddel.
Gisteren begonnen met geven en het werkt echt als magie.
Zo'n enorm verschil qua gedrag en buiktrekken.

Afbeelding

Het is wel ondersteunend en lost de zweren niet op, dus je zult er wel iets van Omeprazol bij moeten gebruiken.
Maar ik ben echt verbaasd over het snelle resultaat.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:44

Polar schreef:
Ik deel hier toch even een (voor nu) wondermiddel.
Gisteren begonnen met geven en het werkt echt als magie.
Zo'n enorm verschil qua gedrag en buiktrekken.

[ Afbeelding ]

Het is wel ondersteunend en lost de zweren niet op, dus je zult er wel iets van Omeprazol bij moeten gebruiken.
Maar ik ben echt verbaasd over het snelle resultaat.

Interessant. Maar ik lees dat dit vooral voor botten en tanden is, wat is dan de werking op de maag?
En heb je dit via een dierenarts verkregen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:55

Het is het hoofdbestandsdeel van Acid Buf (90/95%) en bijv. Rennies.
Ik heb het zelf gekocht, maar overleg met dierenarts is altijd verstandig.

Het moet wel meerdere keren per dag gegeven worden, voor de beste werking.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:57

calciumcarbonaat is een sterke maagzuurneutralisator en eigenlijk ook het hoofdbestanddeel van de Maerl/algen supplementen zoals Equine 74 uit bestaan.

Ik geef het door een beetje slobber of geweekte grasbrok net voor het rijden, zodat ik zeker ben dat er geen maagzuur kan opspatten naar de gevoeiligere delen van de maag.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:13

wat fijn dat het zo goed werkt maar tis wel een beetje symptoombestrijding natuurlijk. alsof je een handje ibuprofens neemt bij een afgehakte vinger zegmaar.. als het zo'n enorm verschil is zoals je schrijft, dan maakt dat het alleen maar duidelijker hoeveel last die ervan heeft en dat hij medicatie nodig heeft..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:15

Maar dan lees je over mijn laatste zin in die post heen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:21

Ah interessant, dat is ook zo. Klinkt als een prima aanvulling, naast de behandeling van de dierenarts;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:36

Polar schreef:
Maar dan lees je over mijn laatste zin in die post heen.

Ohja, niet gezien vanwege het plaatje denk ik :')

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 15:35

Kan je net zo goed bakingsoda kopen, precies hetzelfde en een stuk goedkoper

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:52

Calcium carbonaat heeft minder bijwerkingen. :)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:24

Graag jullie ervaring.
Ik ben ruim 4 weken aan t behandelen met pepticure (omeprazole). Na 4 weken had ie eigenlijk al aan de beterende hand moeten zijn. Overlegt met DA en dan toch maar besloten om een maagsopie te doen.
Tijdens de scopie viel op dat er een cluster horzellarven tegen de maagwand aan zat.. Echt wel goor!
Maar goed ik heb 4 weken geleden ontwormt met Pramox dat deze krengen gewoon moet meenemen naast ingekapselde bloedwormen en lintworm. Netjes na de eerste nachtvorst.
Nou deze waren dus niet echt onder de indruk ervan en zijn deftig blijven zitten. Onder dat cluster zit natuurlijk een zweer. Dus kan weer helemaal opnieuw gaan beginnen.
Mijn dierenarts adviseert nu wormkuur o.b.v. Pyrantel en over 3 weken nogmaals. En goed de mest controleren en tellen hoeveel krengen dat we vernietigd hebben. We schatten het cluster 30 tot 40 stuks. En natuurlijk nog een maand medicatie.
iemand dat ooit al meegemaakt of gehoord?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:37

Oei heftig zeg!
Wat goed dat er toch nog een scopie gedaan was

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:02

@oyyo, nee niet icm een maagzweer.
Ik zou in jouw geval wel eerst de wormen aanpakken, in hoeverre heb je bevestiging dat er een zweer onder zit?
Zo'n cluster kan namelijk ook serieuze klachten geven.
Komen ze er door de ontworming niet uit dan zul je geduld moeten hebben, kon de DA ze tijdens de scopie niet los maken? Dit is wel precies de reden dat mijn DA altijd eerst wil scopen voordat de medicatie start, kun je een boel kosten mee besparen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:02

Wow wat heftig zeg! Naar ook zoveel, en dat je ook nog niet zo lang geleden met het juiste hebt ontwormt is ook wel zorgelijk. Hopelijk gaan ze met de volgende ontwomrkng wel allemaal mee. Moet je dan de mest gaan weken/uitpluizen of iets? Zelf geen ervaring mee. Sterkte!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:41

OYYO schreef:
Graag jullie ervaring.
Ik ben ruim 4 weken aan t behandelen met pepticure (omeprazole). Na 4 weken had ie eigenlijk al aan de beterende hand moeten zijn. Overlegt met DA en dan toch maar besloten om een maagsopie te doen.
Tijdens de scopie viel op dat er een cluster horzellarven tegen de maagwand aan zat.. Echt wel goor!
Maar goed ik heb 4 weken geleden ontwormt met Pramox dat deze krengen gewoon moet meenemen naast ingekapselde bloedwormen en lintworm. Netjes na de eerste nachtvorst.
Nou deze waren dus niet echt onder de indruk ervan en zijn deftig blijven zitten. Onder dat cluster zit natuurlijk een zweer. Dus kan weer helemaal opnieuw gaan beginnen.
Mijn dierenarts adviseert nu wormkuur o.b.v. Pyrantel en over 3 weken nogmaals. En goed de mest controleren en tellen hoeveel krengen dat we vernietigd hebben. We schatten het cluster 30 tot 40 stuks. En natuurlijk nog een maand medicatie.

herkenbaar, ik heb vorig jaar mijn 3 jarige laten scopen vanwege klachten waar ik mijn vinger niet op kon leggen, die was ook net ontwormd met pramox en ik weet zeker dat ze nagenoeg niks had uit gespuwt . toch had zij ook nog een heel aantal larven in de maag zitten. denk stuk of 20.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:53

@popstra
Ja, inderdaad. Zonder scopie waren we er niet achter gekomen. Het vermoeden was dat de zweren heel ver naar achteren zaten. Daarom advies 18 uur vasten. Echt, ik zag er zo erg tegenop.
Maar er zaten dus geen zweren maar die horzellarven met daaronder een zweer.

@Wildgirl Hoe stel je dat voor ze losmaken eraf pulken???? Die krengen bijten zich vast in de wand. Het is een grote die rups die eet aan de maagwand. Ze zuigen zich vast. En dan als ze eraf zijn? Dan leven ze nog steeds en kunnen zich ergens anders nestelen.
Je moet ze vergiftigen met een ontwormingsmiddel dan sterven ze, laten los en komen met de mest naar buiten.
En wat bedoel je met wachten totdat vanzelf gebeurd. Mijn paard is doodziek. Moet ik wachten tot het lente wordt?

@Tancreda4 Ja inderdaad zorgelijk. Je denkt dat alles goed gedaan word en nog is het niet voldoende.
DA zei paarden houden is geen wiskunde. Loopt altijd anders als hoe het zou moeten zijn.

@Koetjeboe Oke. Dierenarts zei: het heeft te maken met welk stadium de larve zich bevind. In sommige vroege stadia zijn ze nog niet gevoelig voor het ontwormingsmiddel.
Hoe heb jij het aangepakt?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 01:21

Hoho niet zo defensief. Je hebt ontwormt maar dat heeft niet geholpen tot op heden, een 2e ontworming is sowieso verstandig. Afhankelijk van hoe vast het kluster zit had de DA ze los kunnen 'wippen', maar ik begrijp uit je verhaal dat dit niet kon.
Je kunt niet heel veel meer doen dan nu nogmaals ontwormen, en ja, ze komen er uiteindelijk uit want ze overleven niet in een paardenmaag maar dat kan wel even duren idd en je weet niet wat voor schade er ondertussen ontstaat.
Je kunt nu wel gelijktijdig gaan behandelen voor de zweer echter kan het nog weken duren totdat het cluster eruit komt en gaat de omeprazole dan pas wat doen.
Ik zou ontworpen, herhalen na 2 a 3 weken en bij geen larven in de mest opnieuw een scopie. Overigens dan wel 24 tot 36 uur vasten, juist als je de overgang darm goed in beeld wilt brengen. Bij een horzelvrije maag de pepticure weer opstarten voor minimaal 8 weken + afbouw en evt een supplement erbij, geen krachtvoer de eerste weken en daarna zo laag mogelijk in zetmeel. Veel sterkte!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:21

Pff heftig. Hopelijk doet de andere wormenkuur qua werkzame stof wel iets. Dit is precies wel waarom er niet meer blind ontwormd wordt. Steeds meer van die krengen raken resistent…of idd net een ongevoelig stadium.
Sterkte en duim dan de nieuwe kuur aanslaat

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:06

OYYO schreef:
Graag jullie ervaring.

Wat beroerd !Bij mijn weten werkt Ivermectine het beste bij horzellarven. Is dat niet zo? Had je ook veel eitjes op jouw paard gezien dit jaar?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:08

OYYO schreef:
@popstra
Ja, inderdaad. Zonder scopie waren we er niet achter gekomen. Het vermoeden was dat de zweren heel ver naar achteren zaten. Daarom advies 18 uur vasten. Echt, ik zag er zo erg tegenop.
Maar er zaten dus geen zweren maar die horzellarven met daaronder een zweer.

@Wildgirl Hoe stel je dat voor ze losmaken eraf pulken???? Die krengen bijten zich vast in de wand. Het is een grote die rups die eet aan de maagwand. Ze zuigen zich vast. En dan als ze eraf zijn? Dan leven ze nog steeds en kunnen zich ergens anders nestelen.
Je moet ze vergiftigen met een ontwormingsmiddel dan sterven ze, laten los en komen met de mest naar buiten.
En wat bedoel je met wachten totdat vanzelf gebeurd. Mijn paard is doodziek. Moet ik wachten tot het lente wordt?

@Tancreda4 Ja inderdaad zorgelijk. Je denkt dat alles goed gedaan word en nog is het niet voldoende.
DA zei paarden houden is geen wiskunde. Loopt altijd anders als hoe het zou moeten zijn.

@Koetjeboe Oke. Dierenarts zei: het heeft te maken met welk stadium de larve zich bevind. In sommige vroege stadia zijn ze nog niet gevoelig voor het ontwormingsmiddel.
Hoe heb jij het aangepakt?

Komen die larven op de maagzweer af, omdat ze zich daar clusteren of ontstaat de maagzweer omdat die larven zich clusteren?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:48

De wormkuur heeft hij al 24 uur geleden gehad. Ik ben nu natuurlijk de mest aan het controleren of het nut heeft gehad en meer kan ik op dit moment niet doen.
Hij krijgt nog steeds omeprazole anders zakt ie in elkaar als een plumpudding.

@rizette Tja wat is eerder de kip of het ei. Ik denk dat hij al een maagzweer had voordat de besmetting met horzellarven plaatsvond. Echter zijn die horzellarven als extraatje erbovenop gekomen en had ik dikke pech dat pramox zijn werk niet deed. Ik denk dat deze larven de meest kwetsbare plek zoeken in de maag.

Nou ik zit dus iedere avond de benen en manen te checken en gelijk met poetsblokje en scheermesje aan de slag als de tijd van het jaar is. Voor 3 paarden ben ik daar wel eventjes mee bezig. Dus baal dan ook als een stekker dat ook dat niet voldoende blijkt te zijn. En zijn het veel eitjes? Dat weet ik niet. Ik zie ze wel regelmatig maar daarom haal ik ze iedere dag weg en ben daar zeer consequent in.

Ivermectine werkt inderdaad het beste tegen horzellarven maar omdat ie 3,5 week gelden pramox heeft gehad (sterke vorm van Ivermectine) had dat eigenlijk afdoende moeten zijn. Nu dus pyrantel waar ik overigens weinig vertrouwen in heb.
Zou dit niet werken wil ik toch voorstellen aan mijn DA om over 3 weken nogmaals ivermectine erin te stoppen. Maar goed eerst maar eens zijn beleid volgen en hopelijk lukt het ook hiermee.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:55

Komt op zijn vroegst pas 24 uur later tot wel een week later die larven. Goed dat je controleert.
Pramox is volgens mij niet zo goed op horzellarven als Ivermectine. Het pretendeert wel alles weg te halen maar of het dat doet. Ik geeft zelf na eerste nachtvorst ivermectine. Elk jaar. Kijk dan nauwgezet per paard wat er uit komt, haal ook drollen uit elkaar. Als er iets bloedworm uit komt gaat er een pramox achteraan in overleg met de dierenarts We halen elke dag alle mest weg. Dit gaat al een 25 jaar goed. Wel nieuwe paarden met besmetting gehad.,maar dan meteen goed aanpakken in overleg met da. We hebben wel veel ruimte voor de paarden. Wormkuur na 3 weken weer is denk ik te vroeg. Maar de da zal het weten.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:38

Inderdaad. Ik moet nu even vertrouwen op zijn kennis. blijkt over 2 tot 3 weken dat het geen effect heeft ga ik iets anders voorstellen. Heel vaak heeft hij het bij het rechte eind dus ik heb wel alle vertrouwen.
Daarnaast hebben 2 DA de scopie gedaan en ze gaven beide hetzelfde advies.