[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:06

inderdaad!!! ik heb een bijna 2jarige.ze komt niet eens van het erf en geen ander heeft het op stal.
2 weken terug ging ik haar borstelen schrok met rot haalde haar manen opzij en zag een oorlogsveld aan neten.1 maar 1 lopende gevonden.
Vandaag voor de 2 de keer wassen en dan hopen dat die vervelende dingen weg zijn.
Maar ik heb mijn beestje nooit zien schuren.hihihi. al moet het haast wel gebeurd zijn kan niet anders.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:14

mijn pony schuurde ook niet toen hij luis had, de ander wel. ik merkte het bij het kroelen, pony reageerde daar zó extreem op dat ik ben gaan zoeken. als je niet aan hem zat merkte je niet direct heel veel bijzonders, zo vreemd.
bij Flicka ging dat wel anders, die had haar onderhals kaal geschuurd op twee plekken en toen ik de plekken bekeek, onder haar zittend, is er een luis op mijn eigen hoofd gekomen. die heeft mijn zusje toen opgespoord en daar was ons antwoord!

@ ikenindi inderdaad. en stoppeltjes kúnnen ook nog meer jeukerig worden dan lange losse haren. bij een korte vacht zullen de losse stukjes misschien minder makkelijk tussen de andere haren blijven hangen, waardoor ze eerder op de grond liggen dan bij een langere vacht? ik zou het niet weten. wat ik wel weet is dat de meeste paarden direct na het scheren even helemaal idioot uit hun plaat willen gaan van kriebeligheid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:43

_CS_ schreef:
Breghje: Die van mij krijgt standaard een kuurtje vanaf begin maart.

Ik heb dat vorig jaar voor het eerst gedaan, was idd zo goed bevallen dat ik het weer ga doen. Alleen kan ik me niet meer herinneren of ik nou de wormenkuur ervoor (gaat alle troep mee uit het lichaam) of erna (is het lichaam schoon en kan hij dus beter zijn werk doen) heb gedaan...

Begin jij ook met 10 druppels en dan elke paar dagen druppels erbij?

robincera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:45

Over wat voor kuurtje gaat dat :) ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:55

Breghje, je kunt ontwormen voor of na die tijd doen.
Ervoor moet je wel wachten met de kuur, zodat de ontworming zijn werk kan doen alvorens je alles eruit gaat spoelen.

Opstarten met 10 en en dan afhankelijk van hoe je paard reageert (maar voor jou is het niet de eerste keer dus kun je wat sneller opbouwen) elke dag met een dosis van 5 erbovenop.

Ben blij te horen dat het je vorig jaar goed bevallen is ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:57

Drainage kuur van Groene Os. Bregh reageert heel erg heftig op eiwitten/suikers in het gras en door het lichaam van alle rotzooi af te helpen door die reinigingskuur is dat een heel stuk minder, waardoor ze ook een heel stuk minder heeft geschuurd. Ook een graasmasker vorig jaar heeft ervoor gezorgd dat ze mooi slank bleef ipv dik(ker). Haar manenkam bleef wel harder, maar werdt niet erger en is nu weer mooi zacht. Dus vandaar dat ik het nu opnieuw wil doen en dan eerder het graasmasker.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:59

_CS_ schreef:
Breghje, je kunt ontwormen voor of na die tijd doen.
Ervoor moet je wel wachten met de kuur, zodat de ontworming zijn werk kan doen alvorens je alles eruit gaat spoelen.

Opstarten met 10 en en dan afhankelijk van hoe je paard reageert (maar voor jou is het niet de eerste keer dus kun je wat sneller opbouwen) elke dag met een dosis van 5 erbovenop.

Ben blij te horen dat het je vorig jaar goed bevallen is ;)

Dat klinkt eigenlijk wel heel logisch idd. Dan denk ik dat ik het erna doe, want nu is nog niet echt het seizoen van de bloedwormpjes dacht ik? (Even opzoeken) dan kan ik over een week ofzo wel beginnen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:03

Hier ook ervoor ontwormen, ik gebruik wel de reinigingskuur van phytonics die werkt bij mijn ponys beter dan die van de groene os.
Hier geen jeuk meer gehad na de klitwortel en nu met die muggen doe ik wel 1x in de week derfen gebruiken.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:09

Weet iemand hier hoe de rabo sweet itch hoody valt ?
En of hij zn geld een beetje waard is ? . Ik wil dit jaar een eczeem deken gaan kopen voor mijn tinker x haflinger ( heel breed maar niet zo groot '1.48' Maar wel weer lang) omdat ze zomers gewoon heel veel last heeft van jeuk . Nu heeft ze meestal een 195 voor gewone dekens maar die ziten vaak krap bij de borst en billetjes net bloot .

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:32

hier al wel jeuk.
en 100% zeker wegen geen luis of andere dingen.
wand dat is na gekeken door de DA
zit eigenlijk beetje met me handen in het haar.
ze staan snachts binnen.
en voerdag buiten.
maar nu al eczeemdekens op gooien lijkt me ook niet iedeaal.

ga zo wel gelijk puur culio bestellen.
en vanaf morgen bijde op deen drainage kuur zetten.
en dan hoopenlijk ben ik er nog redelijk optijd bij.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:35

Breghje schreef:
Zijn er meer die ter reiniging een kuur drainage compositum geven? Dat is me vorig jaar heel erg goed bevallen moet ik zeggen dus ga er binnenkort weer mee beginnen.

Ik gebruik het ook voor mijn Fries, 2x per jaar. In het voorjaar en in het najaar.
Dat, in combinatie met 2x per maand wassen (in de zomermaanden) en een eczeemdeken doet mijn paardje goed. Weinig kriebeltjes. ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:37

Bij mij valt de RSIH goed, gewoon als de normale maat. En is zeker zijn geld waard!

Mijn geschoren pony (nog echt kaal) verhaart ook, dus scheren helpt niet tegen het verharen hoor.

Geven jullie die drainage kuur het hele seizoen door?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:37

Ah antwoord hierboven al gehad... haha

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:39

skyline schreef:
En of hij zn geld een beetje waard is ? . Ik wil dit jaar een eczeem deken gaan kopen voor mijn tinker x haflinger ( heel breed maar niet zo groot '1.48' Maar wel weer lang) omdat ze zomers gewoon heel veel last heeft van jeuk . Nu heeft ze meestal een 195 voor gewone dekens maar die ziten vaak krap bij de borst en billetjes net bloot .

De RSIH valt gewoon. Ik heb meestal een maat groter dan waar mijn paard in past, want zijn front en hals nemen veel ruimte op.
Ik heb maat 205 voor mijn Fries van 1.63 met veel body. En de hals past maar net dicht.

Denk dat voor jouw paardje de 195 zeker gaat passen.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:44

Oke bedankt :) , Ik ga hem denk ik dus gewoon maar bestellen :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:57

skyline schreef:
Oke bedankt :) , Ik ga hem denk ik dus gewoon maar bestellen :P

Je kan hem mss het beste bij Josie hier op Bokt bestellen. Denk dat zij ze het goedkoopst kan leveren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:01

Wat voor voer geven jullie je eczeempaarden?

En welke supplementen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:11

Basisvoer is hier: 2e snede grof stengelig droog voordroog en sempercubes van st hippolyt ( vitaminebrokken)
Nu ook nog 1x per dag een klein beetje bietenpulp met beetje zemelen en veendrenkstof af en toe zeewier.
Als er meer gras is dan weer glucobalance en kuur phytonics.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:15

Wat houdt dat Glucobalans en Pytonics in?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:18

skyline schreef:

Ik had als eerste deken een RSIH, maat 195 omdat ze ook een Amigo deken heeft in die maat en de verkoper me vertelde dat ze hetzelfde vielen. Niet dus. Nu heb ik twee bruine (moet even spieken welk merk) met een buikflap in maat 195 die heel groot valt en dus past een 215 die beter zit dan de 195. Maar omdat ze nooit last heeft van buikkriebels wil ik toch weer een RSIH proberen, maar dan maat 205-215.
Mijn Fries heeft een brede boeg, echt oud type Fries, dus als je een breed paard hebt houdt rekening met de maat van de RSIH.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:19

nadita schreef:
skyline schreef:

De RSIH valt gewoon. Ik heb meestal een maat groter dan waar mijn paard in past, want zijn front en hals nemen veel ruimte op.
Ik heb maat 205 voor mijn Fries van 1.63 met veel body. En de hals past maar net dicht.

Denk dat voor jouw paardje de 195 zeker gaat passen.

Dan denk ik dat ik ook voor een 205 moet gaan idd, mijne is een Folkert x Naen en best zwaar. Maar gewoon valt ie niet, haar AMigo 195 zit perfect, maar die RSIH was in no time gesloopt aan de sluitingen want te krap.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:20

Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 25-02-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:21

Stal_Fiore schreef:
Wat voor voer geven jullie je eczeempaarden?

En welke supplementen?

Nu 1 kg per dag Equiral Sport en een handje Marstall Excem, en dat wordt straks langzaam omgedraaid naar meer Excem en minder Equiral. Sups geef ik eigenlijk niet, ik heb wel nog een flesje smeer staan van dat project vorig jaar waar je voor in kon schrijven, maar omdat ze geen jeuk heeft gehad heb ik het bewaard tot nu, wil haar zo lang mogelijk zonder deken houden deze keer.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:22

maxi voer ik inmiddels op half om half.
cavalor Basefeed 03 Essential 200 gram
en cavalor Top-Action nu op dit moment handje, als ze straks weer gewoon alles mag en kan daar ook 200 gram van per keer en ze word 2 keer daag's gevoert)
en het is de bedoelling dat ik voor de zomer over stap op alleen maar Top-Action en dan ongeveer een halfve kilo per keer.

en iejoor/frits staat nu op 200 gram per keer en word 2x daags gevoert.
hij heeft cavalor Strucomix Sensitive (is speciaal voor eczeem paarden maar ker ik helaas niets van)

veder krijgen ze het volgende.
2 keer per jaar een zandweg kuur (bijde paarden)
vitamine rapovitaal 1keer daags 1 schepje (maxi)
knoflook in de winter 1 keer daags 1 schepje en in de zomer 2 schepjes (iejoor)
zeewier granulaat 1 keer daags 1 schepje (bijde paarden)
lijnzaat brokken 1keer daags 1 schep (bijde paarden)
puur culio 1 keer daags 20 a 40 druppels (bijde paarden)
en 2 keer per jaar een drainage kuur van groene os (bijde paarden)

soms in de winter gebroken mais vlokken.

ik smeer de paarden in met befix of sweet itch gel.
en ze staan bijde met een eczeemdeken op.
of een bood deken of een rambo sweet tich.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:25