Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:33

Douraque schreef:
Mijn dierenarts zei ook beginnen met een hele, maar ben blij dat ik naar de mensen in dit topic heb geluisterd. Mijn paard had last van bijwerkingen, zelfs bij een halve pil. Eigenlijk heb ik nog geen DA gehoord die niet een hele aanraad, terwijl dat juist zo'n heftige impact heeft op een paard

Ik ben vandaag begonnen met een kwart pilletje (zonder overleg met de dierenarts overigens). Ga dat dan over een ongeveer een week opbouwen naar een half pilletje, dan driekwart en zo naar een hele. Wacht ik gewoon wat langer, voordat ik weer nieuw bloedonderzoek laat doen.

Anoniem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:30

hahahaha! Je hebt gelijk hoor Pandora, denk dat de 20kg zakken geduld het nog niet aangevuld krijgen op moment. En het zijn ook steken hoor en als je van het strand v. h.v.holland komt, weet je ook echt niet wat je meemaakt hier wat insecten betreft; maar ik doe er werkelijk alles aan om dit te verkomen; dekens en het hele scala aan antivliegmiddel heeft revue al gepasseerd, anyway; je hebt gelijk; knar houden en er effe doorheenbijten, Thanks!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:55

@homiafortuna na 4 weken op een volledig pilletje ( als dat de voorgeschreven dosis is tenminste...) kan je laten hertesten hoor. Heb het hier ook zo gedaan en we waren dus gezakt van 289 naar 48 na 4 weken volledig tabletje.

@ohjajoh die stekende beesten gaan stilaan verdwijnen nu...En vergeet niet dat heel veel van die kleine en minder kleine probleempjes gerelateerd zijn aan overtollig vet. Sinds ze hier gezamelijk op dieet zijn, schuurt er geen enkele meer...zelfs de PRE waarvan ik dacht dat het zomerexzeem was, is zo goed als '' jeukvrij '' dit jaar :)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:36

@Homiafortuna
Hier word ook gewoon doorgewerkt met mijn paard. Ben zelf van mening dat er maar op een wijze de spieren terug op te bouwen zijn door middel van training. Dit kan natuurlijk alleen wanneer het paard zich goed voelt en de stofwisseling weer op orde is door medicatie. Of wedstrijden rijden mag weet ik niet, kan me herinneren dat mijn DA zoiets zei dat dit niet mocht in combi met medicatie.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:42

Ik rij geen officiële wedstrijden meer. Rij recreatief oefencrosjes. Geloof niet dat daar op doping wordt gecontroleerd. Ben vanochtend begonnen met een kwart pilletje. Ben blij dat ik jullie raad heb opgevolgd en niet meteen een hele heb gegeven, want toen ik haar uit de wei haalde om naar een clinic te gaan, stond ze al behoorlijk te zweten in de flanken en keek wat drollerig uit haar ogen. Heb haar dus maar niet meegenomen. Heb de veearts gebeld en die stonden er van te kijken dat ze al zo reageerde op een kwart pilletje. Morgen maar weer eens kijken wat er gebeurd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:27

Pandora2 schreef:
@homiafortuna na 4 weken op een volledig pilletje ( als dat de voorgeschreven dosis is tenminste...) kan je laten hertesten hoor. Heb het hier ook zo gedaan en we waren dus gezakt van 289 naar 48 na 4 weken volledig tabletje.
@ohjajoh die stekende beesten gaan stilaan verdwijnen nu...En vergeet niet dat heel veel van die kleine en minder kleine probleempjes gerelateerd zijn aan overtollig vet. Sinds ze hier gezamelijk op dieet zijn, schuurt er geen enkele meer...zelfs de PRE waarvan ik dacht dat het zomerexzeem was, is zo goed als '' jeukvrij '' dit jaar :)

Hier sta ik dus echt niet achter ...
Pas na 6 tot 8 weken zie je goed wat het resultaat is van een dosis en of deze voldoende werkt. Het liefst zelfs 8 weken, de ziekte doet er jaren over om zaken van slag te maken, geef het medicijn dan ook voldoende tijd om dingen te stabiliseren zodat je zinnig wat kunt zeggen over de resultaten en de dosis die je geeft. Vaak hebben paarden vaak in de 3e of 4e week nog een terugval, dus het is niet slim om dan al te testen. Je wilt een test die echt wat zegt en die wat zinnigs meet met name of je dosis goed is nadat deze de kans heeft gehad om zijn werk te doen en om de hormonen in balans te brengen.

@Pandora. Jij hebt mazzel gehad dat het al zo goed zichtbaar was maar dat komt ook omdat je best een hoge waarde had - to begin with.
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-09-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:28

Homiafortuna schreef:
Ik rij geen officiële wedstrijden meer. Rij recreatief oefencrosjes. Geloof niet dat daar op doping wordt gecontroleerd. Ben vanochtend begonnen met een kwart pilletje. Ben blij dat ik jullie raad heb opgevolgd en niet meteen een hele heb gegeven, want toen ik haar uit de wei haalde om naar een clinic te gaan, stond ze al behoorlijk te zweten in de flanken en keek wat drollerig uit haar ogen. Heb haar dus maar niet meegenomen. Heb de veearts gebeld en die stonden er van te kijken dat ze al zo reageerde op een kwart pilletje. Morgen maar weer eens kijken wat er gebeurd.

Ja paarden zijn behoorlijk gevoelig voor de werking van prascend, goed dat je het terug gekoppeld hebt aan je veearts. Zo kunnen ze een volgende patient wellicht beter helpen en adviseren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:31

Homiafortuna schreef:
Douraque schreef:
Mijn dierenarts zei ook beginnen met een hele, maar ben blij dat ik naar de mensen in dit topic heb geluisterd. Mijn paard had last van bijwerkingen, zelfs bij een halve pil. Eigenlijk heb ik nog geen DA gehoord die niet een hele aanraad, terwijl dat juist zo'n heftige impact heeft op een paard

Ik ben vandaag begonnen met een kwart pilletje (zonder overleg met de dierenarts overigens). Ga dat dan over een ongeveer een week opbouwen naar een half pilletje, dan driekwart en zo naar een hele. Wacht ik gewoon wat langer, voordat ik weer nieuw bloedonderzoek laat doen.

3 tot 5 dagen per stap is in principe voldoende om weer verder te gaan met opbouwen TENZIJ je paard afwijkend gedrag vertoont waardoor je de dosis langer vasthoudt. Bijvoorbeeld sufheid, niet eten, misselijkheid, erg angstig, diarree e.d. Heeft je paard dat allemaal niet dan is het onzin om een week per stap te nemen hoor. Het is een kwestie van je paard kennen en in de gaten houden en op die manier opbouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:40

Pandora2 schreef:
Hier ook cushing-patientje van 17jaar ( acth waarde van 289 vorig jaar )...wordt nog zo'n 4 keer per week serieus in dressuur gereden of lange buitenrit mee gemaakt, net zoals ze vroeger altijd gedaan heeft.
Symptoom was dikke, lange berevacht....boordevol krulletjes als het regende :( Heb ze na vorige winter een modelletje geschoren omdat die dikke wollevacht niet praktisch was met rijden toen het wat warmer werd. Vanaf maart staat ze op prascend en zit al de hele zomer mooi glimmend in het zomervachtje...fingers crossed voor volgende winter :j
Gewoon doen wat paardlief het liefste doet, hetgeen waar ze zich het prettigst bij voelt ! Beweging en werk zijn trouwens erg goed voor onderhoud en opbouw van de spieren bij cushies.
Heeft je DA je aangeraden om langzaam de dosis prascend op te bouwen ? Dus beginnen met 1/4 pilletje en zo per 5 of 10 dagen naar boven tot de gewenste dosis?
Heb hier in het topic al gelezen dat ze anders serieus bijwerkingen kunnen krijgen, vandaar mijn vraagje als je er morgen mee gaat starten... :)

Ik vind dat je super goed mee denkt, maar ik vind het wel jammer dat je dan net weer andere adviezen geeft dan eigenlijk hier de norm zijn en we proberen juist kennis te delen en daarin duidelijk te zijn .. Opbouwen van de pil kan per 3 tot 5 dagen, 5 tot 10 is echt niet nodig, dat zou wel nodig zijn als het paard klachten krijgt - in dat geval laat je een stap langer duren totdat het paard gewend of gestabliseerd is bij de dosis van dat moment.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:06

Hier raden dierenartsen aan om na een week of 4 te hertesten om te zien of de prascend aanslaat. Om het uiteindelijke resultaat te zien, wordt er dan later nog eens getest. Er zijn nog altijd paarden waarbij pergolide niet werkt, en dan zou het jammer zijn om die medicatie te blijven geven en niet iets anders te proberen.

In elk geval heb ik het gevoel dat ik dit topic beter verlaat...ik heb geprobeerd mijn eigen ervaringen te delen ( en dat zijn er toch een paar na 35 jaar tussen de paardjes ) en hoopte zo toch een bijdrage te kunnen leveren voor mensen die dezelfde problemen tegenkwamen. Blijkbaar is dit niet de bedoeling in dit topic....jammer.
Heel veel succes voor de cushing-paardjes hier, hopelijk nog een lang en aangenaam leven voor elk diertje!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:13

Morgen wordt Fik zijn acth weer geprikt.
Ik hoop dat de uitslag duidelijkheid geeft.
Dit is zoon beetje de 4 de week waarin zijn karakter stabiel is.
Ik krijg toch het idee dat dat een bijwerking is van de prascend , cq zijn hormoonhuishouding bepaald toch wel heel erg sterk zijn karakter. Hij is zoon doetje nu....
Na vorige week donderdag wel weer gestopt met logeren etc...Ik neem al een beetje afstand om mezelf te beschermen. Heb geen goed gevoel , ik vrees dat hij naast de cushing toch ook een ander probleem heeft.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:25

Pandora 2 , ervaring delen mag altijd!
Ieder maakt zijn eigen keus , gebaseerd op wat men zelf heeft gelezen of heeft ondervonden.
Dat men probeert duidelijkheid te scheppen hier in dit topic , is heel begrijpelijk , juist omdat de meningen onder de dierenartsen zo verschillend zijn , en die meningen zijn ook gebaseerd op wat ze zelf hebben meegemaakt .
In mijn geval heb ik zelfs 15 weken gewacht voordat ik opnieuw de acth laat bepalen. Dat is mijn keus , gebaseerd op mijn opgedane kennis.
Gewoon je kennis blijven delen , en niet weggaan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:29

Hee , blijf nou Pandora2! Ik heb persoonlijk juist ontzettend veel aan je gehad hoor, da ken ik nog niet missen hoor!!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:59

Pandora het zou jammer zijn als je hier zou weggaan

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:04

Nammie, heftig wat je allemaal mee maakt met Fik en je andere paardjes.........

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:31

Waren jullie paarden in het begin ook zo duf en is dat weer beter geworden of zijn ze zo gebleven. Ik weet, ik ben pas 2 dagen onderweg, maar ik ken haar zo helemaal niet en dat duffe gedrag is ook helemaal niets voor haar. Ze is normaal zo'n heethoofd.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:47

Dat kan door de medicijnen komen, mijn paard was ook duf en is veel beter geworden

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:45

kan zeker door de medicatie komen, daarom, rustig opbouwen. :j
Het verandert wrs ook weer als ze er zo meer aan gewend is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 06:55

Pandora2 schreef:
Hier raden dierenartsen aan om na een week of 4 te hertesten om te zien of de prascend aanslaat. Om het uiteindelijke resultaat te zien, wordt er dan later nog eens getest. Er zijn nog altijd paarden waarbij pergolide niet werkt, en dan zou het jammer zijn om die medicatie te blijven geven en niet iets anders te proberen.

In elk geval heb ik het gevoel dat ik dit topic beter verlaat...ik heb geprobeerd mijn eigen ervaringen te delen ( en dat zijn er toch een paar na 35 jaar tussen de paardjes ) en hoopte zo toch een bijdrage te kunnen leveren voor mensen die dezelfde problemen tegenkwamen. Blijkbaar is dit niet de bedoeling in dit topic....jammer.
Heel veel succes voor de cushing-paardjes hier, hopelijk nog een lang en aangenaam leven voor elk diertje!

Pandora dat is absoluut niet mijn bedoeling dat je het topic verlaat, ieders ervaringen zijn relevant en belangrijk. Alleen proberen we wel een beetje duidelijkheid te scheppen in de chaos en een bloedonderzoek wordt over het algemeen toch echt pas na 6 en dan liever nog na 8 weken gedaan. Maar ik denk zeker dat je veel te delen en te melden hebt, dus blijf dat vooral doen hoor! Ik zal dit ook even naar je pb-en.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:50

Vanmiddag gebeld door de DA, haar bloedwaarde acth is 168 (referentiewaarde 47) dus toch te hoog....
DA vertelde idd over de medicatie, maar ook dat deze behoorlijk duur was. Ook vroeg ze zich af of we het niet nog konden uitstellen aangezien er geen giga grote klachten zijn. Heb haar de monnikspeper (toch?) voor gesteld. Ze vond het zeker het proberen waard! Ook wilde ze dat ik haar op de hoogte zou houden daarvan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:51

Maar wat is duur?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:52

Gemiddeld gezien 1,80 per tablet (1mg) geloof ik.

Mijn paard had aardige klachten (soort epileptische insulten, hoefbevangen, veel drinken/plassen, depressief) , Epony, doet het nu goed op een half tablet per dag en is daarmee klachtvrij .

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:14

Focussed schreef:

Mijn paard had aardige klachten (soort epileptische insulten, hoefbevangen, veel drinken/plassen, depressief) , Epony, doet het nu goed op een half tablet per dag en is daarmee klachtvrij .

Ik was 102 euro kwijt voor 120 tabletten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:15

Homiafortuna schreef:
Focussed schreef:

Ik was 102 euro kwijt voor 120 tabletten.

Dan heb jij een hele goedkope DA!!! Ik begreep dat de inkoopsprijs bij BI ligt op €1,20 per tablet.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:02

Dus tussen de €25 en €50 per maand dan dus?