[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dena_mii

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:54

Mijn 2-jarige merrie is sinds deze zomer ook gaan schuren en heeft ook erge last gehad van zomerexceem. Ik heb het eerst een poosje onder controle kunnen houden met Efrata (shampoo + gel), maar op een gegeven moment werd het zo ontzettend erg dat mijn opa wat anders had bedacht:
Hij heeft namelijk van vroeger uit geleerd dat als je dieselolie op de plekken smeert waar ze exceem hebben, het overgaat. Hij heeft zelf een paar jaar geleden een shet gehad die het in zeer extreme mate had en heeft haar dan ook met dieselolie behandeld. Ze heeft het nooit meer terug gehad.
Nu hebben we mijn merrie ook behandeld en een week op stal gehouden en deze is nu ook zo goed als exceemvrij. Ze heeft geen jeuk meer en op bijna alle plaatsen zijn de haren alweer teruggegroeit. We hebben haar sinds deze week weer op de wei gezet met haar maatjes en het gaat tot nu toe goed.
Haar vacht is gaan verschilferen en daarna is het teruggegroeit.

Ik dacht dat dit misschien wel de moeite waard was om te plaatsen in dit topic Knipoog

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:41

Nathalie84 schreef:
bij mij blijven de oortjes aardig zitten Ja, meestal na een paar keer stevig rollen zijn ze los, maar verder blijft de deken super zitten Ja.

Heb sinds kort ook zo'n deken voor mijn nieuwe paardje. Ze begon toch aardig te schuren.........en kreeg deze deken als tip van een stalgenoot. Moet zeggen dat ik even moest slikken toen ik de prijs zag Knipoog maar het is een super ding. Blijft mega goed zitten en de oortjes ook meestal. Alleen die hele lichte kleur pffffff hij is mega vies nu. Heb hem al 2x gewassen maar dat is eigenlijk zinloos want na een paar dagen weer hetzelfde verhaal.
Hoe vaak wassen jullie de dekens eigenlijk???

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:53

Ik was de deken eigenlijk niet omdat het me te lang duurt voor dat hij weer droog is.
En verder zo'n vieze stinkdeken in de wasmachine... Al die haren Bloos
Heb het 1 keer gedaan maar doe het niet weer.

Ik klop hem nu gewoon regelmatig uit Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:39

dena_mii schreef:
Hij heeft namelijk van vroeger uit geleerd dat als je dieselolie op de plekken smeert waar ze exceem hebben, het overgaat. Hij heeft zelf een paar jaar geleden een shet gehad die het in zeer extreme mate had en heeft haar dan ook met dieselolie behandeld. Ze heeft het nooit meer terug gehad.
Nu hebben we mijn merrie ook behandeld en een week op stal gehouden en deze is nu ook zo goed als exceemvrij. Ze heeft geen jeuk meer en op bijna alle plaatsen zijn de haren alweer teruggegroeit. We hebben haar sinds deze week weer op de wei gezet met haar maatjes en het gaat tot nu toe goed.
Haar vacht is gaan verschilferen en daarna is het teruggegroeit.

Ik dacht dat dit misschien wel de moeite waard was om te plaatsen in dit topic Knipoog

gauw mee stoppen,van olie is het bewezen dat het kanker veroorzaakt als het opgenomen word door de huid.

ik heb een merrie gehad die veelvuldig behandeld is met olie tegen mok,dat werkte ook prima maar deze merrie is dus overleden toen ze 8 was aan kanker.

echt mee stoppen hoor,gevaarlijk spul!!!!

dan nog dit:
als het wegtrekt na behandelen met olie,dan heeft het paard geen eczeem,maar waarschijnlijk een schimmel of mijt.
zeker als het dier dan ook nog een week binnen heeft gestaan denk ik eerder aan een verband met gras dan echt aan eczeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:53

Net als je paard overgieten met petroleum als ie luis heeft...
allemaal 'oude' en ondoordachte truukjes..

Nou ik moet mijn DA terugbellen hoe het gaat.. hij wist 100% zeker dat dit zou werken.. maar helaas Lachen dacht ik al.

Hij heeft haar een prik gegeven met prednison en een paar middeltjes waarmee ik haar moest wassen
de prednison heeft 3 daagjes geholpen maar nu schraapt ze met haar tanden alweer de huid van haar benen af.
Ga m zo in mijn pauze even bellen en dan ook meedoen aan het ondezoek naar hipp excema.. Ga zelf wel weer dingen bedenken want het schiet niet op zo.

Ik heb eigenlijk het idee he... dat ze allergisch is voor die gewone 'huis'vliegen... daar hebben we er heel veel van en die zitten op haar benen... geen mugjes of horsels..
die gewone vliegen kunnen ook prikken (weet ik uit ervaring Lips are sealed )

maar wat helpt er tegen gewone vliegen? ik denk dat ik maar gewoon een heel stom,. normaal vliegenmiddeltje ga halen...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:10

ik was de deken elke 2 weken ofzo, als hij echt vies begint te worden. Maar dat heeft er denk ik ook me te maken dat mijn dier (alweer Boos! )schimmel heeft...steeds op dezelfde plek!! nu weer met kleine wondjes....misschien toch maar laten enten tegen de schimmel?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:23

elke 2 weken?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:26

om de 2 weken was ik de deken standaard (is wel die witte rambo Knipoog ), meestal savonds als ik de deken af doe, smorgens leg ik hem gewoon weer op, soms is hij nog een beetje klam maar dat is zo droog op de wei Ja.

Als de schimmel weer opkomt was ik de deken meestal direct. De schimmel zit nu wel tussen de voorbenen in (daar zit in mijn geval geen deken), dus was ik de deken niet elke keer als ik hem behandel met de imaverol.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:37

tegen huis- en stalvliegen werkt een gewoon middeltje, maar tijdelijk.
Een broek naaien ? Zag ik laatst een ezel mee op de foto, maar 't helpt wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:40

hahah omg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:06

ikenindi schreef:
donderdag komen ze langs van dat proefonderzoek of hoe je t wilt noemen bij indi om enquette af te nemen... ben benieuwd. heb verder nog weinig gehoord over hoe en wat...

ze komen bij mij ook langs Haha!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:26

hallo
ik kom ook even binnenwaaien!
Heb sinds 2 week een eigen paard. Het rare is alleen hij heeft wat korstjes tussen zijn manen zitten ( niet de hele manen kam) en dat jeukt. Hij staat niet opstal op dit moment, maar in het land. Hij is 3, maar hij heeft dus ook wat plekjes tussen zijn oren. Verder schuurt hij niet zijn staart want die ongelovelijk dik. Kan dit zomerexceem zijn? Heb hem vandaag gewassen met betadine shampoo.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:27

Yvank_ schreef:
ikenindi schreef:
donderdag komen ze langs van dat proefonderzoek of hoe je t wilt noemen bij indi om enquette af te nemen... ben benieuwd. heb verder nog weinig gehoord over hoe en wat...

ze komen bij mij ook langs Haha!

Bij mij ook, hoop ik in ieder geval, want ik kan niet op het tijdstip dat ze willen komen, heb gevraagd of het later kan....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:59

Dan gaan ze voor het onderzoek dus wel verder als alleen Utrecht? ik had namelijk begrepen dat ze alleen paarden dichtbij Utrecht wilden doen?
Ik was mijn deken ook regelmatig. Als ik hem 's avonds was is ie de volgende morgen alweer droog. (Heb de paarden 's nachts op stal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:03

Ja mijn pony staat in erica (zuid-oost drenthe)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:09

Das dichtbij Yvank, ik woon in buitengebied van Coevorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:16

oke Ja

brenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:21

hallo paardenliefhebbers.ik heb een goed middel tegen taart en manexceem . gebruik aub geen verlopen olie of oude traktor olie of wat dan ook. ik heb heel veel problemen mee hiermee gehad. maar dit werkt wel lees maar.

ik heb een fries sinds 2 jaar en vorig jaar begon ze te schuren. staart en manenexceem. maar ze schuurde zo erg tot bloedens toe dat ze in haar gezicht bij haar oren onder haar buik en aan haar benen allemaal plekken kreeg. ik ben allerlei middeltjes gaan proberen en heb er 2 gevonden die ik wil delen met jullie, want het begint hier in nederland steeds erger te worden met zomer exceem geloof ik.
ik heb een eigen creme gemaakt, en dit helpt echt. deze creme is voor gezicht, oren en open/kale plekken. mag in de zon omdat ik er een zonnefactor in heb gedaan. de creme werkt erg goed dit heb ik getest op een aantal paarden met ernstige zomerexceem. (eentje was erbij die eigenaar was radeloos hij wist het niet meer en knipte al haar manen eraf.) en nu na een week gebruik van de creme beginnen er weer haartjes te groeien. voor de manen heb ik dit zelf ook meegemaakt met mijn eigen paard je hoefde de manen niet te knippen die schuurde ze zelf wel af. de exceem gaat er niet door weg maar als je het dagelijks gebruikt en precies deze beschrijving volgt dan gaat het goed en gaan de manen zelfs groeien in de zomer. en de kale plekken verdwijnen en de schilfers ook.
uitleg:
bij kale plekken op gezicht en oren gebruik ik mijn zelfgemaakt creme die ik ook nog door zal geven bij voldoende animo.elke dag erop smeren. tot er weer haar groeit.(dit mag ook op open wonden)je kan hem zelf ook maken want het is een mix van allerlei middelen in de winkel. hij kost dan ongeveer 30 euro en dan heb je ongeveer 500ml. (mail me anders maar voor het recept. brendaschuurmans@yahoo.com
daarna als onderhoud gebruik ik de hele zomer "dermolin bodylotion" 7,95 bij etos. elke dag erop smeren. en dan zie je dat de hele huid hersteld blijft. smeer je niet dan gaat de huid weer schilferen en gaan ze meer schuren. en dan begin je weer opnieuw. blijven smeren dus.word het erger dan weer de creme gebruiken.
voor de manen neem ik een grote plantenspuit (met druk die je moet pompen, die zijn altijd dezelfde maat) die vul je met de hele fles dermolin en je vult de spuit verder met water tot hij vol is. dit doe je elke dag in de manen spuiten. voor de staart neem ik pure dermolin bodylotion ook elke dag smeren.
nou ik hoor het wel vriendelijke groet ineke Pling

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:41

Hoi,

Ik heb een vraag je waar jullie vast wel antwoord op hebben.
Ik heb een hele leuke shet gezien waar ik helemaal verlieft op ben.
Ik wil van de week even gaan kijken want gelukkig staat hij dicht bij huis.
Nu heeft deze pony ook staart en manen eczeem.
Ik heb me een beetje ingelezen maar mijn antwoord nog niet gevonden.
Is dit teverhelpen?
Of krijg je dit nooit meer weg.
Ik heb al begrepen dat er verschillende spulletjes dekens en smeersels voor zijn om het teverhelpen en het dragelijker voor je pony temaken.
Maar gaat dit ooit nog weg of is dit iets blijvends?
Het zou gaan om een gezeldschaps pony voor bij mijn merrie in stal.
En is het besmettelijk?

*sorry voor al mijn vragen er zal vast wel eens een antwoord opgegeven zijn in dit topic ik heb alleen niet alle tijd om alles door tegaan lezen. Bloos
Ga nu weer even verder info zoeken Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:56

Ja lastig...
Als je weet dat ze het hebben is het wel iets waar je voor kiest...
En dan kies je ook voor de extra verzorging én de extra kosten....
Dus dat is iets waar je zelf voor moet kiezen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:16

Volgens mij gaat het niet over en is het niet besmettelijk. Wordt de pony nu behandeld voor ZE? Of wordt er niets aan gedaan.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:18

Ja dat is waar gelukkig zullen dat de enigste koste zijn dus dat is het probleem niet.
Maar waar ik mee zit ik vind het heel leuk maar als het besmettelijk is ja ga ik geen pony bij mijn paard zette zodat mijn merrie het ook krijgt...
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het maakt niet uit al is het voor even maar al is er maar wat aan tedoen.
Maar als dit iets blijvends is gaat het verhaal gewoon weg niet door dan zoek ik nog even verder. Haha!

@Zammie
Dat weet ik niet ik heb de pony van marktplaats.
Ze had het wel over een pyama?
Maar of er wat aan gedaan word weet ik dus nog niet daarom wil ik van de week langs om het er even over tehebben.
Want ik weet er eigenlijk vrij wijnig van af dus voor dat alles door gaat wil ik wel het nodige weten der over.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:20

Pyama is een ZE deken en als dat voldoende helpt, tja dan zie ik er geen probleem in. De meesten kunnen het hier in dit topic toch vrij goed onder controle houden met een pyama en vaak nog een middeltje tegen de schilfers/jeuk. Ik zou niet gauw een paard met ZE kopen, maar ben er nu wel van overtuigd dat er door dingen zoals de pyama wat aan gedaan kan worden. En het is absoluut niet besmettelijk...

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:37

Hmm lastig...
Ag ik ga gewoon kijken en dan kijk ik even verder.
Kan ik meteen zien hoe erg het is...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:59

femmie1996 schreef:
Yes...ik heb net een mailtje gehad van de Paardenfacultiteit te Utrecht voor het voedingssupplement voor staart en maaneczeem. Aanstaande donderdag komen ze langs om de proef op te zetten en ik moet een enqueteformulier invullen...nog meer reacties gehad van jullie kant?

Bij mij komen ze over 3 weken pas richting arnhem Knipoog.