[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:15

Dan zou ik een zandweg kuur gaan geven en heb je dat ook al geprobeerd, wormenkuur. En anders even melden wat je allemaal al wel hebt gedaan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:22

Poownie heeft geen ppid... Heel goed, maar blijft wat raadselachtig wat het wel is... :-/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:34

Voor diaree: psyllium vezels werkt hier altijd goed. Neemt vocht op en als bonus zand eruit.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:36

Wormenkuur heeft hij 1,5 maand geleden gehad.
Zandweg heeft hij 2 jaar geleden gehad, heeft toen niet geholpen (er zit ook geen zand in zijn mest).
Biosponge heeft totaal geen verbetering opgeleverd.
Hij heeft PUUR darm gehad.
Psylliumzaad werkte maar 1 week.
Algae-Vitalis heeft hij ook gehad, deed ook weinig tot niks.
Zemelen werkten ook niet.
Natuur Yoghurt werd het nog slechter van.

Volgens mij is dit alles wat ik geprobeerd heb.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:49

Hallo,
Ik kom hier ook even binnenvallen en zal in de toekomst ook regelmatig mee lezen. Mijn paard heeft in 2011 een test gehad, welke twijfelachtig was het leek verder goed te gaan dus niet meer verder er naar gekeken. Deze week weer een test gedaan aangezien hij nu wel symptomen had en de waarde blijkt 20 te zijn, dus nu geen twijfel mogelijk. Volgende week starten met medicatie. Ik had in 2011 wel een recept gehad om pergolide te proberen, i.v.m. de hoge kosten van prascend mijn apotheek gebeld om te kijken of ik het nog op de oude recept kan krijgen, na overleg was dit mogelijk. ..helaas is er een onbepaalde leveringsstop vanuit de fabrikant en kan ik in december bellen of het geleverd kan worden. Baal hier enorm van! Mijn paard is nu 22 staat op senior priores en grasbrok, aangezien hij slecht aankomt. Ik behoorlijk topic om bij te lezen, maar ga mijn best doen om jullie ervaringen eruit te pakken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:25

Psyllium vezels, niet psyllium zaad.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:04

Nog even een vraag. Ik kan hem toch pergolide geven, ik dacht eraan om te starten met 0,5 mg. Hij is 1.60. Met hoeveel zijn jullie begonnen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:39

Wij zijn gisteren begonnen met 1/4 voor een pony van 1.35 en zien nu al een andere pony. Veel levendiger, het viel mijn dochter ook op toen we er net waren.

Kari_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:10

Hallo,

Ik voeg me bij deze topic. Omdat ze mijn 9 jarige merrie verdenken van de ziekte van Cushing.
Kan iemand mij vertellen hoe zit met het trainen van paarden met Cushing? Moet je ergens op letten?
Zijn er dingen die je niet meer mag doen, of juist wel moet doen.
Ik ben ik afwachting van de uitslag van de bloedtest.

Hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen.

Groetjes Kari-Janne

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:11

Nu al, dat is snel wat goed! Ben dan wel heel benieuwd hoe het bij die van mij aanslaat

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:19

Ja wij vinden het ook opvallend omdat gezegd wordt dat het 6 weken kan duren voor er effect zichtbaar is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:21

In dit topic wordt gezegd dat je met een paar dagen al verschil zult merken. Ik merkte zelf ook al heel snel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:29

Even ter vergelijking:

Toen ik mijn hartmedicatie ging slikken, voelde ik ook na enkele dagen al verschil in het mij beter voelen, maar dat heeft zelfs jaren geduurd voordat de bloeddruk weer tot normaalwaarde was gedaald en wel meer dan 2 jaar voordat het hart zelf weer tot normale grootte was geslonken en alle kleppen niet meer lekten... En dan heb ik dus mazzel gehad, dat de medicijnen zo ontzettend goed zijn aangeslagen.

Ik durf dus zelfs te stellen dat je met geluk na een aantal dagen kan zien dat je paard zich beter gaat voelen (mits je er niet gelijk de volle dosis inknalt!)
En dat je pas een zinvolle 2e controle test kunt laten doen, als je minstens! 2 maanden op een uiteindelijke dosis staat, dus daar moet het opbouwen van af getrokken worden.
En dan is het nog steeds wijsheid om je niet blind te staren op die acth waarde, maar toch vooral naar je paard zelf te blijven kijken en op basis van symptomen en/of SR de dosis te verhogen of te verlagen bij ernstige bijwerkingen.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:05

ohjajoh6 schreef:
Dus je bent gestopt met het geven van de prascend, toen je toch al te magere paard stopte met eten Eukje? Of was jij dat niet? Ben je toen je weer begon dan wel met een 1/4e tablet begonnen? Omdat je nu zo snel al weer op een halve zit? En je gaat doen wat je DA adviseert om er een hele in te gaan stoppen? Straks stopt die weer met eten? Ik snap het even niet meer eigenlijk?

Ik ben niet gestopt maar geminderd van een hele naar een halfje. Dat ging goed dus daarom afgelopen dinsdag weer een hele gegeven maar dat gaat dus niet goed.
Volgens de DA is de oplossing om dan 2x per dag een halve te geven!
Voor zijn gewicht schrijft de bijsluiter 1 1/2 tablet voor.....

Ik denk dat ik maar lekker eigenwijs ga doen en hem de komende 2 weken op een halfje per dag hou! Daarna 3/4 proberen....

Vanavond heeft hij wel de speedibeet (aangemaakt met een klein beetje pavo slobber)
die ik meegenomen had lekker opgegeten. Gaan we morgen maar een grote zak van kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:11

eukje schreef:
ohjajoh6 schreef:
Dus je bent gestopt met het geven van de prascend, toen je toch al te magere paard stopte met eten Eukje? Of was jij dat niet? Ben je toen je weer begon dan wel met een 1/4e tablet begonnen? Omdat je nu zo snel al weer op een halve zit? En je gaat doen wat je DA adviseert om er een hele in te gaan stoppen? Straks stopt die weer met eten? Ik snap het even niet meer eigenlijk?

Ik ben niet gestopt maar geminderd van een hele naar een halfje. Dat ging goed dus daarom afgelopen dinsdag weer een hele gegeven maar dat gaat dus niet goed.
Volgens de DA is de oplossing om dan 2x per dag een halve te geven!
Voor zijn gewicht schrijft de bijsluiter 1 1/2 tablet voor.....

Ik denk dat ik maar lekker eigenwijs ga doen en hem de komende 2 weken op een halfje per dag hou! Daarna 3/4 proberen....

Vanavond heeft hij wel de speedibeet (aangemaakt met een klein beetje pavo slobber)
die ik meegenomen had lekker opgegeten. Gaan we morgen maar een grote zak van kopen!

Dat is niet eigenwijs, maar juist verstandig!! :j :j Zorg nou eerst maar eens dat je er wat gewicht aankrijgt en trouwens er zijn hier meerdere grote paarden die het heel lang op een kwartje of halve goed hebben gedaan hoor, blijf kijken naar je dier en waar hij/zij zich het prettigst bij voelt en bedenk maar zo; beter zo lang mogelijk een lage dosis, want verhogen moet je uiteindelijk altijd...
Alsof het niks kost ook die prascend.. :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:13

He Eukje, ik zie nu dat ik jou ken. Zie het aan Baron en Vincent. Ik ben van Illo :) .
Illo staat ook al 5 jaar op een hele maar ik heb dat toendertijd met een 1/4 per 2 weken op moeten bouwen naar een hele. Illo heeft toen helemaal geen bijwerkingen gehad. Zit jij nog bij dierenkliniek Ridderkerk?

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:17

Welzijn van mijn beestje is echt het belangrijkste! Ook al moet hij 3 pillen per dag, dan krijgt hij ze.....!

Ja cynthiar, klopt!
Fijn dat Illo het nog zo goed doet zeg!
En ik ben idd nog steeds bij Ridderkerk. We vinden Piet een fijne dierenarts.
Twee jaar geleden wel een keer een uitstapje gemaakt naar de Raaphorst in Wassenaar ivm een peesblessure (ook een hele fijne en kundige arts daar, echt top) maar Ridderkerk is verder prima.
Heeft Piet de prascend voor Illo voorgeschreven?
Want vreemd dat jij wel langzaam op moest bouwen en ik niet.....

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:30

Ik zit met mijn shetje ook bij Ridderkerk. Bij mij werd ook eerst aangeraden om in één keer met de aanbevolen dosis te beginnen. Omdat ik o.a. hier veel las over advies met opbouwen heb ik toch nog even gebeld met de DA om te overleggen en afgesproken om eerst twee weken de halve dosis te geven en dan de hele. Ik ga dit weekend beginnen met het geven van de medicijnen, hopelijk krijgt met pony geen last van bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:41

Nou 3 pillen per dag gaat het mij niet waard zijn hoor, dan kies ik toch voor de laatste keuze..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:38

Ik stuur je Pb Eukje

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:12

Shanna schreef:
Nou 3 pillen per dag gaat het mij niet waard zijn hoor, dan kies ik toch voor de laatste keuze..

Dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk....als mijn paard het nodig heeft om nog een fijn leven te kunnen hebben, dan krijgt hij ze echt wel. Het is al 20 jaar mijn maatje, die altijd 100% geeft; ik zou het dan niet kunnen om geen 100% te geven.
Maar ik kan het me voor een ander wel voorstellen dat diegene zo denkt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:28

Ik ben even gestopt met de pillen. Mijn merrie gedraagt zich zó anders de laatste weken. Ze is super chagrijnig en zelfs wat agressief naar de andere paarden, opeens heel schrikkerig met rijden en heel fel, niet echt leuk meer :n

Ik kijk het even een maandje zo aan. En begin dan misschien weer met een hele lage dosis 1/4 pil ofzo. Want ik ken mijn pony niet meer terug.. -O-

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:43

Na 14 dagen Prascend vond ik Yoob vanochtend ineens beduidend minder goed in zijn vel zitten. Ben nog in de opbouwfase naar een halve. Dus maar even zo houden tot hij wat fitter wordt denk ik zelf.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:48

Met de pergolide werd altijd gezegd dat de 3e of 4e week wat slechter zal gaan en daarna weer beter. Meeste da's weten dat denk ik niet. Maar je moet dan gewoon even doorbijten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:13

cynthiar schreef:
Met de pergolide werd altijd gezegd dat de 3e of 4e week wat slechter zal gaan en daarna weer beter. Meeste da's weten dat denk ik niet. Maar je moet dan gewoon even doorbijten.

Dat staat volgens mij ook in de openingspost. Eerst gaat het beter, dan even poosje slechter en dan weer beter.