Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 00:18

Heeft iemand ook nog ulcergold ter overname?
Dan hoor ik dat graag.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:12

Hebben jullie ervaring met omeprazol toedienen ook al is er geen scopie gemaakt? Ik woon in Noord Zweden en de dichtstbijzijnde kliniek die een scopie doet is 3 uur enkele reis en alles bij elkaar vind ik dat wel heel heftig voor hem.

Heb sinds een weekje een quarter voor rehab staan voor zijn hoeven. Echter heb ik sterk het vermoeden dat hij last heeft van maagzweren. Als hij in zijn geheel niet wat gezonder wordt kan ik bekappen tot ik een ons weeg.
Bij de eigenaar vrat hij veel aan het hekwerk, dat doet hij bij ons niet maar hij krijgt hier wel 5 voerbeurten op een dag ipv de 2 grote die hij bij de eigenaresse kreeg + berken om aan te knabbelen als hij wilt.

Mijn vermoeden komt vooral door de volgende symptomen:
Gapen na het eten.
Zijn vacht is slecht en dof.
Hij is schraal met weinig bespiering.
Vandaag toen ik zijn buik aanraakte tijdens het eten werd hij erg boos (bijten / trappen, niet gericht maar al waarschuwing).
Zijn maag maakt enorm veel geluid na het eten en hij is winderig.

Afbeelding

Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:28

Het kan ook zonder scopie. Met zo eentje zal je hem heel snel zie opknappen als het wel maagzweer is als je omeprazol toedien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:26

Die quarter/paint ziet er slecht uit zeg! Geen spieren. Ik denk eerder dat deze een genetische ziekte heeft als pssm, imm.
Zou het gewoon geven. Kijken of die er van op knapt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:24

je moet wel, voordat je aan omeprazol begint, besluiten om een kuur af te maken en dus altijd langzaam af te bouwen. als je het even een weekje probeert en daarna ineens stopt maak je alleen maar dingen stuk. omeprazol verminderd de maagzuur productie, die bij het stoppen met omeprazol dus heel snel weer op gang komt. dus ineens erg sterk maagzuur, wat voor klachten zal zorgen.
je kunt het dus prima geven om te kijken of er een effect is, maar WEL inclusief heel rustig afbouwen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:59

Ja hij is 4 jaar en wel flink de hoogte in gegaan dit jaar. Ik heb pssm ook nog niet uitgesloten in mijn hoofd en vandaag vertelde de eigenaresse dat hij daar niet op getest is. De hengst is sowieso pssm vrij, maar de moeder kan ik niets over vinden. Ga vandaag met onze dierenarts bellen zien wat zij denkt.

Als we de kuur doen dan idd de volledige 28 dagen + 28 dagen afbouw. Lastig om te beslissen waar te beginnen aangezien het ook niet mijn paard is, andere optie in mijn hoofd is de pssm test idd.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:06

Gitana schreef:
je moet wel, voordat je aan omeprazol begint, besluiten om een kuur af te maken en dus altijd langzaam af te bouwen. als je het even een weekje probeert en daarna ineens stopt maak je alleen maar dingen stuk. omeprazol verminderd de maagzuur productie, die bij het stoppen met omeprazol dus heel snel weer op gang komt. dus ineens erg sterk maagzuur, wat voor klachten zal zorgen.
je kunt het dus prima geven om te kijken of er een effect is, maar WEL inclusief heel rustig afbouwen.

Hoe lang duurt de kuur incl. het afbouwen?
Ik verdenk onze pony ook van maagzweren, maar wil 'm de stress van een gastroscopie besparen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:23

Als je een behandeling met omeprazole opstart en je merkt geen effect binnen de week, dan kan je naar mijn ervaring ook over een periode van een week weer afbouwen.
Als er duidelijk verschil te merken is, dan doe je er naar mijn gevoel goed aan om minimaal 6 weken aan volle dosis te behandelen en daarna over 6 weken af te bouwen.
Ik hoor veel te vaak dat DA's om kosten te drukken slechts 3 weken en een week afbouw aanraden en mijn ervaring is dat dit vaak toch te kort is en er snel hervallen wordt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:26

inderdaad petitparis. daar heb ik ook ervaring mee. ondanks een heel goed meedenkende DA werd mij gezegd de dosis direct te kunnen halveren bij afbouwen, om daarna na een week weer te kunnen halveren. dat was echt véél te snel.
ik zou bij afbouwen adviseren om goed op je paard te letten en het daarop af te stemmen. je kent hem zelf het beste

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:33

petitparis schreef:
Als je een behandeling met omeprazole opstart en je merkt geen effect binnen de week, dan kan je naar mijn ervaring ook over een periode van een week weer afbouwen.
Als er duidelijk verschil te merken is, dan doe je er naar mijn gevoel goed aan om minimaal 6 weken aan volle dosis te behandelen en daarna over 6 weken af te bouwen.
Ik hoor veel te vaak dat DA's om kosten te drukken slechts 3 weken en een week afbouw aanraden en mijn ervaring is dat dit vaak toch te kort is en er snel hervallen wordt.

Dankjewel, dan kan ik dit als leidraad aanhouden.
Ik wil het met Abler (levering in België) gaan proberen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:10

Ik kan me hier helaas weer aansluiten.
Het was echt perfect op een gerichte dosering omeprazol, ik had mijn paard nog niet eerder zo ontspannen en lief gezien.
Na enkele weken heeeeel voorzichtig afgebouwd, maar ook een paar kleine triggers gehad en het is nu erger dan ooit tevoren. ;(
Ik heb weer een e-mail gestuurd naar de kliniek om de scopie toch door te laten gaan.

De triggers waren dingen als haar vriendje die een paar pasjes buiten de omheining (in haar zicht) stapte, enting van de dierenarts waarbij ze een half uurtje in een box moest staan, dat soort dingen.
Ik baal enorm voor de stress en pijn die ze op dit moment voelt... zou zo graag willen dat ik het voorgoed weg kon nemen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:41

roosje78 schreef:
Op aanraden van de veearts geef ik mijn paard het supplement Mucosa. Is alleen via de veearts te verkrijgen, dat is misschien een nadeel, maar ik merk het meteen als hij het niet krijgt. Het helpt mijn paard dus goed.

Dat is toch homeopatisch? Dan is het toch vrij verkrijgbaar? Hoeft toch geen da aan te pas te komen dan?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:17

Is alleen via de veearts te verkrijgen, meende ik. Tenminste, ik bestel het via de veearts. Daar is het ook het goedkoopste.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:06

Ik voer nog steeds gastrovet bij, qua krachtvoer staat ze nu alleen op lucernebrok. Gaat goed *klopt af

@kasmir, 2 maanden op de gok gaan behandelen zou ik qua kosten niet zien zitten. Ik was voor 10 weken ruim 600 verder. Ik denk dat ik ook eerst pssm zou testen, hij is redelijk 'volgens het plaatje' helaas.
Scopie kost bij mijn da aan huis 150 euro dus dat zijn de kosten ook niet.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:20

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:36

Ik heb de variant van horse stopping.nl. volgens mij hetzelfde, maar goedkoper omdat er geen custom hoesje omheen zit; https://horse-shopping.nl/product/celti ... uf-inside/

Ik geef het nu al een tijdje aan m'n pony. Qua zweren lijkt ze goed te gaan. Pas geleden wel weer heftige koliek en opname, maar dat leek door zand te komen. Inmiddels opgeknapt en opbouwen gaat ook goed.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:01

callass schreef:
Voor de mensen die celtix buf voeren hebben jullie al eens verder gezocht? Ik kwam op dit uit is volgens mij exact hetzelfde https://www.heemskerk-dairy.com/nl_NL/p ... 5-kg/6813/

Die is die van ruiterhart. Stuk goedkoper. Even bellen en je ze maken een account voor je aan. :D

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:03

Tancreda4 schreef:
Ik heb de variant van horse stopping.nl. volgens mij hetzelfde, maar goedkoper omdat er geen custom hoesje omheen zit; https://horse-shopping.nl/product/celti ... uf-inside/

Ik geef het nu al een tijdje aan m'n pony. Qua zweren lijkt ze goed te gaan. Pas geleden wel weer heftige koliek en opname, maar dat leek door zand te komen. Inmiddels opgeknapt en opbouwen gaat ook goed.

Die prijs is ex. Btw daarom lijkt het goedkoper. Komt op hetzelfde neer als je gaat afrekenen. Is ook van hetzelfde bedrijf alleen andere naam.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:46

Oh lekker blond van mij haha.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:14

IwanLuver schreef:
Eerder is in dit topic dit product besproken https://ruiterhart.nl/verzorging-en-gez ... eschermer-

Hoe zijn de ervaringen ermee? En zou ruiterhart ook BF korting hebben?

Ik ben hier echt super tevreden over geweest. Mijn merrie is er destijds na een stalverhuizing echt heel erg mee vooruit gegaan.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:45

Maaik schreef:
callass schreef:
Voor de mensen die celtix buf voeren hebben jullie al eens verder gezocht? Ik kwam op dit uit is volgens mij exact hetzelfde https://www.heemskerk-dairy.com/nl_NL/p ... 5-kg/6813/

Die is die van ruiterhart. Stuk goedkoper. Even bellen en je ze maken een account voor je aan. :D

Ik heb die van Heemskerk.
Ik maak altijd voor paar dagen voer klaar omdat ik niet dagelijks op stal ben.
Ik vind best vaak het poeder terug in de voerbak. Weet iemand of ik wat lijnzaadolie toe kan voegen omdat ik het voer van tevoren klaarmaak?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:12

Ik kom even binnenvallen

Heeft er iemand nog tubes ulcergold of pepticure liggen die weg mogen? Ik neem ze graag over.
Of eventueel iemand die in Frankrijk woont zodat ik ze online kan bestellen?

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:55

Iemand nog tips om Ekygard erin te krijgen? Meneer kieskeurig haalt er echt z'n neus voor op..
Ik heb nutrimash van vitalbix & fibrebeet en slobbermash van pavo die ik in alle combinaties samen geprobeerd heb. Daarnaast door z'n brokken en door z'n muesli geprobeerd, geen succes.. Ook nog geprobeerd om er kurkuma bij te doen; dit lust hij namelijk wel en ruikt & smaakt heel sterk, maar zodra de ekygard erdoor zit neemt hij een paar happen en is het klaar :+

Ik dacht misschien heeft iemand hier nog de gouden tip? :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:45

Kun je de hoeveelheid vergroten waar het doorheen zit? Om de smaak minder sterk te maken? Lijnzaadolie gekookt met pap er door? Als hij dat lekker vindt? Je komt al snel op iets met veel suiker maar dat wil je liever ook weer niet. En met een dikke spuit samen met appelmoes achter in de mond spuiten?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:19

heeft de ekygard uberhaupt nog effect als je zoveel slobbermash van pavo, muesli of appelmoes gaat geven?