Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:19

ohjajoh6 schreef:
stomme vraag misschien, maar ik denk erover om MiniMe wederom te scheren, ook al is dit 4 mnd. geleden ook al gedaan, staat ze met die hitte weer zo dik in haar vacht en verhaart ze voor geen meter in tegenstelling tot mijn grote paard. Wat vinden jullie? Omdat het niet echt gebruikelijk is qua tijd van het jaar etc....

Als het nodig is, is het nodig. Zo'n dikke vacht sloopt ze en vraagt heel veel energie. Je zult zien dat ze er erg van op knapt en veel fitter is daarna, dus gewoon doen! Als het meezit en de medicijnen langer hun werk doen en je op orde bent dan wordt het minder nodig om te scheren..

Anoniem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:56

Ik heb nog geen medicijnen he voor MiniMe. DA hoopt dat de niet extreem te hoge acth waarde komt door pijn en dat ze na afvallen zich beter zal gaan voelen, we testen nogmaals zodra ik er 50 kg afheb. Ze krijgt nu een 4 uurtjes weidegang en de rest moet ze op haar eigen stukje, met 1 ruime plak hooi in net. En toch 1x per dag dat handje dieet muesli aangelengd met wat water voor de monnikspeper en magnesium. Dit is nu halve week zo,(ben 2 dagen bezig geweest met het afzetten van stukje, ken mijn pappenheimers en moest wel gelijk goed om niet te kunnen ontsnappen etc.) maar liefst kijk ik die kg's eraf, maar zie haar alleen maar groeien lijkt wel, hopelijk lijkt het nu weer stukken minder, zonder vacht, want vond haar 4 mnd. geleden ook te dik, totdat ze geschoren was, bleek toch echt een niet te zware shet onder te zitten....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:28

@ohjajoh Is een graaskorf geen oplossing voor shettie? Want ik vrees dat je er met 4 uur weidegang per dag niet gaat komen om er 50kg af te krijgen....Tenzij er geen spriet meer op het land staat, maar dat zal wel niet aangezien ze de rest van de tijd op een apart stukje gaat.... Als ik de 2 merries ( grote paarden dan ) hier 4 uur per dag laat grazen, heb ik na 2 weken weer ballonnetjes met alle bijhorende problemen... :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:30

Da vanmorgen geweest en opnieuw bloed afgenomen voor de test, ben benieuwd! Argi heeft t ook warm nu en daardoor zie ik aan haar gezicht dat ze t er moeilijk mee heeft.... Heb vorig jaar overwogen om de hals te scheren maar ik durfde niet ivm weerstand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:41

Dat was dus ook mijn eerste gedachte Pandora, maar DA was het hier niet mee eens, om mij onbekende redenen. Nu ben ik toch wel stront eigenwijs hoor, dus heb idd van de week de graaskorf er om heen gehangen, maar toen ging ze heel depressief in een hoekje staan,om daar uur later nog precies zo te staan, kon het niet aanzien eerlijk gezegd.... het is precies wat jij wel eens zei hoor; het is voor de eigenaar dramatischer als voor de pony zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:43

Zou ik dan maar 1 uurtje moeten doen? is toch ook geen leven meer voor die pony, 23 uur per dag moeten toekijken hoe mijn grote paard het hele weiland voor haarzelf heeft... toch nog maar eens een poging wagen met de graaskorf, hoeveel uur mag ze dan eigenlijk?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:13

Ik propte de eerste keer graad door de gaatjes naar binnen, steeds lager bij de grond.. Even niet kijken want idd..ik vind het sneu, maar al gauw begreep hij het hoor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:40

Caballos schreef:
Da vanmorgen geweest en opnieuw bloed afgenomen voor de test, ben benieuwd! Argi heeft t ook warm nu en daardoor zie ik aan haar gezicht dat ze t er moeilijk mee heeft.... Heb vorig jaar overwogen om de hals te scheren maar ik durfde niet ivm weerstand?

Met deze hitte en de verstoorde hormonen hebben ze het veel slechter door de hitte, dat kost zoveel energie. Evt beginnen met de onderkant van de hals richting borst en deel van de bovenbenen, er zijn modellen te vinden die gradaties geven. Wij zijn ook geleidelijk begonnen met delen scheren en als het dan toch warm bleef of prima ging deze verder uitgebreid. Zoek maar op scheerpatronen of scheerpatroon dan moet je een plaatje met varianten tegen komen waar je echt wel wat mee kunt. wij wilden er nooit aan, maar op een gegeven moment ontkom je er niet aan als ze zo dicht in vacht en zo'n verstoorde hormoonhuishouding en dus thermostaat (denk opvliegers bij vrouwen ;-) ) hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:26

Ja hoor, gewoon die graaskorf omdoen en de tijd geven om te wennen. Hier is iemand in het topic die het ook zo voor elkaar heeft, maar weet even niet meer wie :? Dacht dat die overdag op de wei stond met graaskorf en 's nachts op de paddock zonder korf en met hooi en stro....Kan je misschien ook proberen? En die grote er dan gewoon 's nachts bij op de paddock zetten....staan ze altijd samen.
En als dat geen optie is...dan toch even doorbijten...een uurtje weide en de rest paddock met wat hooi. Als je er stro kan bijgeven, is dit natuurlijk ideaal ! Minder energie en meer knabbeltijd!
Of, als dat mogelijk is natuurlijk, strookbegrazing voor shettie vanuit die paddock...elke dag 10cm gras erbij geven ofzo. Dat werkt hier nu al meer dan een jaar het beste...een kaalgevreten stuk en van daaruit strookbegrazing...elke dag 10cm over een lengte van 10 à 20m ...
Enne...denk erom...poown past zich vele malen sneller aan dan baasje, dus niet teveel nadenken, gewoon doen ! :D Van bevangenheid en ems enzo worden de dieren ook niet vrolijk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:17

Thanks Pandora en IMJ! Ik weet dat ze het best red met het graasmasker, ze heeft hem al eens eerder omgehad en toen ik idd wegliep ging het heel snel prima... heb dat met het gras ook gedaan, maar zodra ik wat lager ging, ging haar blik doodleuk op oneindig. Ik heb me gewoon in de maling laten nemen door haar. Stro geef ik idd ook plakje voor de knabbel. Ik doe morgen gewoon het graasmasker op als ze eruit mag en dan ga ik gewoon gelijk weer weg, zie ik het niet haha. Ik zit er gewoon vreselijk doorheen op moment; ik maak me vreselijke zorgen om allebei; die kleine zo ziek en met mijn grote gaat het ook al niet goed; heeft een heel wit oog van de ontsteking en zag vandaag dat ze erg slecht loopt met haar achterhand, trut had tijdens longeren een onvervalste pestbok gegeven en gleed best heftig uit (op het zand notabene), toen zag ik niets naderhand, maar met haar zwakke rug is het zo weer raak natuurlijk. En dan heb ik het zelf met dit weer ook al niet al te best (hartpatient) Weet onderhand niet meer waar ik het zoeken moet eigenlijk, pfff wij drie trutten in de lappenmand...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:46

Ik ken idd de scheerpatronen met die meneer ernaast :z :D zal het toch weer in overweging nemen. Van het voorjaar toen het zo lang zo koud bleef had mevrouw het juist lekker, terwijl onze andere paard al in behoorlijke zomervacht het koud leek te hebben........... Maar in de winter heeft ze het met echte kou ook koud, dus dan heeft ze een deken op, en als er regen op komst is gewoon ook deken op.
Ben heel benieuwd naar de uitslag. Idd Fargo, ik dacht ook aan opvliegers, geloof ook wel dat je geheel door de war kan gaan qua hormonen. Wat ik merk is dat hoe ouder ze wordt hoe erger haar hengstigheid, het is eigenlijk gewoon genant.............

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:49

Wij hebben ook een graaskorf (greengard) gebruikt, echt prima, gewoon overdag op de wei met de korf, kunnen ze gewoon mee op 't land en in de nacht op een klein stukje weide met bijna geen gras en de bak om te overnachten. We hebben geoefend met gras er doorheen stoppen met zijn hoofd laag bij de grond en het verder aan hem over gelaten, binnen een uur had hij m door!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:49

Ze schijnen 50% minder te eten/binnen te krijgen, dus 6 uur op de wei is eigenlijk 3 uur gras eten....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:19

Die greenguard is inderdaad de beste vind ik. Heb ( nou ja..had :D ) er ook zo eentje met gewoon 1 gat onderaan, maar dat vond de dame in kwestie maar nix...heeft ook niet lang overleefd, dat ding.... :roll:
Maar dat zal dan weer van paardje tot paardje verschillen met wat ze het beste overweg kunnen, alhoewel er waarschijnlijk vreetzakjes zijn die gewoon elke graaskorf oké vinden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:24

Pis verziekend link was ze , heb doorgezet en ga zo terug (even zalf voor Lona ophalen bij DA), mij benieuwen of het masker het overleeft heeft...

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:40

472 pagina's. Sorry die ga ik niet allemaal doornemen of te kijken of het antwoord op mijn vraag er tussen staat. Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn 24-jarige merrie Cushing heeft. Ze heeft niet de symptomen van kreupelheid, lange vacht etc. Ik vond dat ze de laatste tijd teveel ribben toonde en wat rugspieren verloor, dus wilde onderzocht hebben of er wat mis was. Maar de bloedwaarden waren normaal, de ontlasting ook, hart en longen waren ook prima, maar haar tanden moesten wel gedaan worden. Eigenlijk had ik dat al verwacht, want ze propte en knoeide met haar eten. Toen de veearts voorstelde om ook bloed af te nemen voor Cushing, dacht ik, doe maar, niet verwachtende dat die waardes dus veeeeeeel te hoog waren (107). Nu heb ik vandaag dus Pracend opgehaald en ga daar morgen mee beginnen. Maar om dit paard nu alleen nog maar in het land te zetten, daar maak ik haar echt niet blij mee. Ze is pas happy als ze kan laten zien hoe hard ze kan en hoe leuk ze het vind om natuurlijke hindernissen te springen. Ik wilde dus eigenlijk gewoon doorgaan met de oefencrosjes en endurance/buitenritten, zolang ze niet meer symptomen gaat vertonen. Hopelijk komt ze met de medicijnen en aangepast voer weer een beetje beter op gewicht (is nog niet echt dramatisch hoor). Mijn vraag is nu eigenlijk, zijn er hier nog meer mensen wiens paard Cushing heeft en gewoon nog alles met haar doen, ook wedstrijden bijvoorbeeld? En indien niet, waarom niet?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:43

Mmmm Paard lief raakt toch weer opgeblazen . Bolle buik .
Misschien kijk ik wel te veel naar haar . Gek genoeg is het uier wel leeg sinds 2 dagen .
Durf niet te melken om te kijken of het ook echt droog staat .
Voor haar overgewicht was de pracsend wel goed .
Ze stond gisteren ook extreem hengstig te zijn , zichzelf gewoon aan het opdringen aan de ruin .
En ruin had voor de verandering geen goesting .
Hihi

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:44

Homiafortunia : Zolang je paard nog graag werkt en zich lekker voelt lekker blijven werken .
Maar goed blijven kijken .
Stilzetten is vaak het gezegde rust roest .

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:46

Mijn pony is ongeveer een maand geleden gediagnoseerd met Cushing's. Hij heeft wel een aantal symtpomen; lange vacht, (krullend bij nat) moeilijk op gewicht te houden, en veel spieren verloren op de toplijn. Omdat hij extreem mager is geworden heeft hij deze zomer 2,5 maand vakantie gekregen waarvan 1 maand compleet niks, daarna wat wandelingetjes en weer rustig het longeren opgepakt de laatste 3 weken. Omdat hij weer redelijk op gewicht is en hij een rothekel heeft aan longeren heb ik deze week weer voor het eerst met hem gereden - een lekker buitenritje van een uurtje of anderhalf. Ik zie hem meteen weer verbeteren; hij is weer hartstikke happy terwijl hij de laatste twee weken toch een beetje down was en zich duidelijk verveelde. Ik ga het rijden weer langzaam oppakken, wat langere ritjes maken en uiteindelijk ook weer de bak in, gewoon rustig aan alles opbouwen en kijken in hoeverre het aankan.
Ik zou gewoon lekker kijken wat je pony wel of niet kan. Ik neem uit jouw verhaaltje op dat je pony 't heerlijk vindt om lekker te crossen, ik zou zeggen ga hier dus lekker mee door mits het veilig is! Veel plezier en succes nog met elkaar! :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:00

Dank jullie wel voor jullie reactie. Ik ga lekker door zolang het vertrouwd is. Blijf inderdaad wel goed opletten, want het is inderdaad niet de bedoeling dat ik straks ergens onder mijn paard eindig. Maar op het moment heeft ze verder nog nergens last van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:38

Hier ook cushing-patientje van 17jaar ( acth waarde van 289 vorig jaar )...wordt nog zo'n 4 keer per week serieus in dressuur gereden of lange buitenrit mee gemaakt, net zoals ze vroeger altijd gedaan heeft.
Symptoom was dikke, lange berevacht....boordevol krulletjes als het regende :( Heb ze na vorige winter een modelletje geschoren omdat die dikke wollevacht niet praktisch was met rijden toen het wat warmer werd. Vanaf maart staat ze op prascend en zit al de hele zomer mooi glimmend in het zomervachtje...fingers crossed voor volgende winter :j
Gewoon doen wat paardlief het liefste doet, hetgeen waar ze zich het prettigst bij voelt ! Beweging en werk zijn trouwens erg goed voor onderhoud en opbouw van de spieren bij cushies.
Heeft je DA je aangeraden om langzaam de dosis prascend op te bouwen ? Dus beginnen met 1/4 pilletje en zo per 5 of 10 dagen naar boven tot de gewenste dosis?
Heb hier in het topic al gelezen dat ze anders serieus bijwerkingen kunnen krijgen, vandaar mijn vraagje als je er morgen mee gaat starten... :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:51

Nee mijn dierenarts heeft aangegeven dat ik met een hele moet starten. Maar ik had de bijsluiter gelezen en zat al te twijfelen, aangezien ik zelf ook medicijnen voor mijn schildklier moet slikken en dat bouw je ook langzaam op. Dus ik zal morgenochtend eerst nog eens even contact met de kliniek opnemen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:53

Mijn dierenarts zei ook beginnen met een hele, maar ben blij dat ik naar de mensen in dit topic heb geluisterd. Mijn paard had last van bijwerkingen, zelfs bij een halve pil. Eigenlijk heb ik nog geen DA gehoord die niet een hele aanraad, terwijl dat juist zo'n heftige impact heeft op een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:11

Nou MiniMe is weer geschoren (maak het morgen af, benen en gezicht enzo) maar het overgrote deel is er dus af. Vind haar deze keer niets slanker tonen als met vacht (oliebol). Heb vandaag graasmasker opgedaan, haar een paar keer laten zien hoe ze kon eten, heb haar zien drinken en ben toen snel weggegaan, om haar een uur of 4 later nog steeds met kap op *\o/* weer terug te zien. Haar beloond met stukje komkommer en trut stikt gelijk weer eventjes de moord, een tweetal x flink hoest om daarna doodleuk verder te eten, zo raar vind ik dat... Maar ze sterft het van de jeuk, dus ik ga vanavond even kijken, zit ze echt helemaal onder de bulten en wondjes, van steken vooral (die jeuken, ken dat gevoel) en die rare wondjes met wondvocht en maar gapen he...voorhand geen pulsaties, achterhand wel en ze word natuurlijk met de dag stijver zonder beweging, dat snap ik ook nog wel, maar zit er toch sterk over na te denken om toch al om prascend te gaan vragen, hoop ook dat DA gelijk heeft en het pijn is dat acth waarde verhoogt, maar ze vertoont zo veel symptomen, of snap ik het nou gewoon niet?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:07

@ohjajoh Potje geduld halen bij de apotheker voor jezelf ! :D :D Duurt een tijdje eer je er voldoende kilo's afhebt om resultaat te zien. Die jeuk kan van '' te dik '' zijn, kan ook van de insecten zijn ( staan ze daar in bebost gebied misschien? ik heb hier in de weide tegen de kant met de bomen ook duizend keer meer vliegbeesten dan op de andere weide) En trouwens, het is vandaag al een aardig jasje frisser, dus hopelijk al minder steekbeesten <<)
Ik zou nog maar even wachten met de prascend...probeer maar eerst es die EMS onder controle te krijgen, want ems vertoont ook veel gelijkaardige symptomen als cushing.