[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:08

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:53

Mijn pony begint nu wel iets te schuren helaas. Het ging zo goed deze zomer! Maar ze is nu ook ziek dus nu krijgt ze aardig wat binnen zonder dat ze werkt. pfff...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:54

als ze ziek is toch een goed vitaminesupplement gaan geven,kan ze wel gebruiken ook!
daarnaast minimaal krachtvoer en dan vermengen met wat zonnebloem olie en supplement, dat helpt echt enorm!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:57

heb ook een mailtje gehad van het onderzoek waar ik me voor had aangemeld, kon helaas niet meedoen omdat ik de enige was in zeeland die zich had aangemeld. ach, ik ben er vandaag toch al om gegaan (hippo ex-zema) ik kon er niet meer op wachten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:13

@ ikenindi: weet niet van wie je dat gehoord hebt hoor, bij mij blijft de deken ook supergoed zitten. Iedere dag zit het oorgedeelte wel achter de oren, maar daar blijft hij ook goed zitten. Zelf doe ik het niet eens meer over de oren heen, maar maak het gewoon vast achter de oren.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:11

ikenindi schreef:
paar cm? geen idee eigenlijk... indi der manen zijn zo`n 20 a 30 cm gegroeit in een half jaar...

W-O-W Jaloers xD.
mischa schuurde in het begin nooit, maar de manen groeide ook voor geen meter, wat is je geheim?/

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:15

Ik knip elke week/elke 2 weken ruim een cm van de manen.
Ze heeft iets langer als handbreedte....
Vroeger had ze lange manen maar sinds vorig jaar op deze lengte, dat lange begon een beetje duf te staan vond ik Lachen

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:20

HanneRonja schreef:
Hoi, ik heb een abonnement genomen op dit topic, er komen zoveel interessante dingen voorbij!

Heeft een van jullie dit boek gelezen? En de methode uitgeprobeerd?
http://nicolette.hebing.net/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=49

Ben er wel min of meer mee bezig maar het is lastig uit te voeren als je niet zoveel te zeggen hebt over de weide en het weidebeleid.
Het spreekt me wel aan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:43

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:50

Ik heb het boek niet, maar ik geloof wel in de oplossing met voeding. Bij mijn 3jarige merk ik wel verschil nu ik hem eczem en eczem plus bijvoer. Zonder deken en middeltjes sprayen, beginnen zijn kale plekken weer helemaal te groeien. Ik voer dit spul nu 3 weken denk ik. Bij Amber slaat het nog niet aan, maar dat eczem plus is ook voor paarden tot 3 jaar, dus de kans is groot dat het bij haar niet gaat helpen. Met spray's blijven haar manen en staart toch wel redelijk heel.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:17

Ik kom ook even binnenwaaien.

Dat boek spreekt mij ook aan, ik geloof dat voeding inderdaad veel invloed kan hebben, maar zij noemt sowieso nog meer dingen waar ik me veel bij voor kan stellen, zoals de aanslag op je weerstand door vervuiling met lichaamsvreemde stoffen, en stress.
Bij mijn lusitano is al het gedonder begonnen na zijn castratie (=narcose+stress+hormonale verandering), en heeft hij zijn zwaarste schuuraanvallen gehad na zijn entingen (hij moest twee keer omdat hij nog geen basisenting had, maar ik durf het nu eigenlijk volgend jaar niet meer te doen...).
Daarbij heeft ie dus ook nog de verhuizing na 6 jaar uit zijn "ouderlijke stal & weide" naar mij toe meegemaakt etc.... en ik heb maar zo het idee dat dit echt allemaal meespeelt.
Ik ga er in ieder geval eens een reinigingskuur tegenaan gooien.
En verzinnen wat ik nog meer kan doen om hem zo goed mogelijk in balans te krijgen. Volgens mij is dat echt de crux.
Met brok was ik al gestopt, en zijn omega-olie krijgt ie in een beetje pulp/zemelen.
Het boek zweert wel bij zeewier als multi-vitamine, maar daar lijken de meningen toch over verdeeld. Er zijn ook weer mensen die zeggen dat al die vitaminen er wel in zitten, maar in zo'n kleine hoeveelheden dat het geen zoden aan de dijk zet, en ik heb ook al gehoord dat het onwaarschijnlijk lijkt dat iets gezond kan zijn wat in principe de vuilfilter van de zee is...

Hmm, Tannetje, is Stevo de 'oude' Stevo van Ed?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:25

ik weet hoe indi haar deken dit keer kapot is gegaan... mevrouw was weer eens uit de wei gesprongen en is dwars door de boomgaart heen gegaan. tsja, die takken scheuren alles wel kapot. daar is geen enkele deken tegen bestand... ook heeft ze het waterreservoir omgegooid, waarschijnlijk omdat ze wilde schuren... grrrrrrrrrr

ze staat nu dus al een paar dagen zonder deken... en ik heb net gemeten. haar ruglengte is 88 cm, en de onderlengte van verste naar verste punt 175 ongeveer... welke maat zou dan perfect moeten passen? want die ik nu had was toch echt te groot volgens mij...

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:14

Ik heb het boek en sinds het voorjaar geprobeerd om zoveel mogelijk de richtlijnen aan te houden (is voor 95 % gelukt) en ik kan niet anders zeggen dan dat mijn paard heel weinig last van jeuk heeft. Ze heeft alleen een vliegendeken om (geen halsdeken) ipv een exceemdeken, wel buikbescherming omgedaan en ze kan altijd de inloopstal in, maar dat was altijd al zo. Dit jaar dus inderdaad beduidend minder jeuk, niet helemaal jeukvrij maar ik woon in een veengebied met dus veel muggen en volgens het boek mag ze een jaar lang geen gras maar ik heb haar op een zeer kale wei lopen. Verder hooi van onbemest land + bietenpulp en diverse toevoegingen. Ik vind het boek zeker een aanrader.
Ik had onvoldoende hooi dus nu krijgt ze noodgedwongen ander hooi (van bemest land) en ze begint prompt haar manen weer licht te schuren......

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:32

ruglengte 88 cm bij een tinker? Dat zijn shetmaten Knipoog 175 onderlengte zou wel kunnen (en daar hoort meestal een bovenlengte van 125 bij)

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:50

ellepel schreef:
als ze ziek is toch een goed vitaminesupplement gaan geven,kan ze wel gebruiken ook!
daarnaast minimaal krachtvoer en dan vermengen met wat zonnebloem olie en supplement, dat helpt echt enorm!

Super bedankt voor je advies Haha!
Ik heb toevallig nog een vitaminespuit liggen dus die zal ik morgen geven en ik heb ook nog zonnebloemolie. Hopen dat het weer gaat lukken Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:10

niet teveel olie geven,dat werkt namelijk dan laxerend.
ik gebruik olie om het supplement te mengen omdat het vaak de smaak wat wegneemt van bepaalde poeders..ook plakt het door de olie goed aan het voer waardoor het paard alles goed binnenkrijgt

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:17

Ik denk ook dat de aandoening gedeeltelijk met goede voeding en huisvesting te maken heeft. Maar zoals iemand hierboven ook al zei: Het is niet altijd mogelijk om het land naar je eigen wensen aan te passen. Ik sta bij een boer die bijv de grond bemest met koeienmest en kunstmest. Volgens mij is dat niet helemaal ideaal! Deze winter krijgen we wel hooi van een onbemest natuurgebied.
Tja als je je paardjes bij je eigen huis hebt staan dan is het makkelijker te realiseren. Maar dat zal voor velen van ons slechts een droom blijven...

De hoofdkap (Everline) was trouwens na 1 nacht al af, heb gisteren het halster er overheen aangedaan, hopelijk zit hij nu nog wel... Het gaas bij de ogen is niet zo stug, en zit dicht bij het oog, dus steeds tegen haar (nogal lange) tastharen aan. Zou dat vervelend zijn? Ze knippert wel iets vaker met haar ogen heb ik het idee. Is het misschien fijner als ik ze afknip? (Ben ik eigen faliekant tegen maar in dit geval.... )

Wat denken jullie?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:03

Hoe lang duurt over het algemeen het zomereczeem-seizoen? Mijn jaarling wordt een beetje ellendig van de jeuk inmiddels, heeft ook veel wondjes in manen, staart en onder zijn buik.
Ik probeer het nu even zo comfortabel mogelijk te maken met smeerseltjes maar zoals jullie weten (en ik sinds kort helaas ook) werkt dit niet echt. Hij staat 24/7 buiten en dit kan ik nu ook niet veranderen.
Ben dus erg benieuwd wanneer dit minder gaat worden, en volgend voorjaar gaat er een eczeemdeken op.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:15

deedee19 schreef:
ruglengte 88 cm bij een tinker? Dat zijn shetmaten Knipoog 175 onderlengte zou wel kunnen (en daar hoort meestal een bovenlengte van 125 bij)

ja, ik zat ook al te kijken... vaag. zal wel verkeerd afgelezen hebben Tong uitsteken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:39

Pas op hè met hooi van een natuurgebied ivm JKK Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:50

donderdag komen ze langs van dat proefonderzoek of hoe je t wilt noemen bij indi om enquette af te nemen... ben benieuwd. heb verder nog weinig gehoord over hoe en wat...

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:02

ikenindi schreef:
donderdag komen ze langs van dat proefonderzoek of hoe je t wilt noemen bij indi om enquette af te nemen... ben benieuwd. heb verder nog weinig gehoord over hoe en wat...

Heeee, supertop...ik ben ook heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb een afspraak in Bilthoven m 10.00 uur en jij? Knipoog

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:23

Bojangles schreef:
Pas op hè met hooi van een natuurgebied ivm JKK Lachen

Ja, daar letten ze op, ze hebben zelf ook paarden. Maar bedankt Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:24

Oké super.
Vind dat zo eng he!
Natuurhooi harstikke goed natuurlijk, maar als ik wel eens langs die natuurgebieden rijd staat daar wel eens wat JKK naast de sloten e.d. en dan trekken ze ze er wel uit die planten, maar vind het toch altijd griezelig!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:51

Ik heb 't boek van Nicolette Hebing net binnen. Heb er al wel door gebladerd. Ben benieuwd. Het fructaangehalte en vers gras in het algemeen hebben naar mijn idee wel degelijk ook invloed op jeukerigheid. Deze jeuk, maar ook de hoefbevangenheid hebben voor een groot deel te maken met een teveel aan afvalstoffen die de dieren opnemen. Vaak teveel, te vers, te zwaar bemest (weide). Ik heb een pony die zeer gering jeukerig reageerd als ze grotere hoeveelheden gras ineens krijgt. Maar daarnaast ook een pony die (denk ik) ook door te heftig eten eczeem aan het ontwikkelen is. daar liggen de manen af. Verder goede ervaringen met hals stukken van Laykra-stof. (gaat iets eerder stuk maar is ook makkelijk te repareren.)