[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:50

Ik kan me voorstellen dat tectonik ingredienten bevat die (zeker op lange termijn) schadelijk kunnen zijn voor de organen. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat het hoofd een stuk kwetsbaarder is dan de rug. Denkt bijvoorbeeld humaan eens aan hormoonzalf, dat kan je beter niet langer dan twee weken op het lichaam smeren en bij voorkeur niet in het gezicht.
Als het niet anders is, dan is het niet anders, maar het zou niet mijn eerste voorkeur hebben.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:24

Het is het enige middel tot nu toe wat er voor zorgt dat hij zijn hoofd niet tot bloedens toe open schuurt, helaas is zijn hoofd zijn ‘probleemgebied’. Ik heb nu een heel vrolijk en opgelucht paard op stal staan. Zodra ik het idee krijg dat hij er klachten van krijgt zal ik er uiteraard direct mee stoppen, maar als ik hem op deze manier kan helpen dan blijf ik dat vooral doen. Bedankt voor de waarschuwingen, ik gebruik het middel wel minder vaak dan aanbevolen en ook is de dosering lager. Hij staat onder scherp toezicht :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 21:46

Ook ik gebruik het over het hele lichaam. Dosering in een bakje. Helft over de kont. Rest langs manen met kwastje. Langs benen en onder haar voorpluk. Werkt voor ons het beste.

Net als bij grote honden verdelen over het lichaam/rug. Ik pak alleen altijd even met kwastje voorpluk en benen tussen voor en bij uier achter mee

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:06

wendy1987 schreef:
Ook ik gebruik het over het hele lichaam. Dosering in een bakje. Helft over de kont. Rest langs manen met kwastje. Langs benen en onder haar voorpluk. Werkt voor ons het beste.

Net als bij grote honden verdelen over het lichaam/rug. Ik pak alleen altijd even met kwastje voorpluk en benen tussen voor en bij uier achter mee

Is t niet zo dat t normaal gesproken alleen op de rug wordt aangebracht omdat ze t daar dan niet kunnen oplikken/bijten/ binnen krijgen? Mijn ruin heeft ook ontzettend jeuk bij oren, koker, oksels zeg maar, buik en benen. Maar omdat ie daar bijt durfde ik t daar niet aan te brengen. Ben sowieso heeeel benieuwd of ik effect ga merken. De ervaringen zijn nogal wisselend

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:09

Klopt. Maar ik breng het met kwast op de plekken aan waae ze niet bijkan door haar deken.
Op hoofd dus ook heel dun en alleen langs voorpluk op zeg maar. Net als langs de manen kam beide kanten.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:19

Vraagje voor de Helmosan gebruikers:
Is dit ook makkelijk te smeren op de buik/navelstreek?

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:20

Kayleigh327 schreef:

Ja gaat prima, op je hand doen en smeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:25

Normaal is tectonik voor koeien toch?
Die staan wel in groepen dus kans dat een ander dier het op hoofd krijgt als het er langs wrijft is er natuurlijk wel.
Denk dat als je wat voorzichtig bent en je je goed aan de dosering houd het wel kan.
En het bliijft permethrin, erg gesond is het natuurlijk niet

Vond dit nog:

As a general rule, dogs, livestock (cattle, sheep, goats, swine), horses, and poultry tolerate permethrin and most synthetic pyrethroids very well, since toxicity is about 1000x higher to insects and other arthropods than to mammals. But in case of sustained skin or inhalation exposure, or after direct contact with open wounds toxicity to mammals can be higher.
Besides neurotoxic effects, permethrin has also hepatotoxic effects and induces microsomal enzymes in the liver.

Bron
http://parasitipedia.net/index.php?opti ... temid=3018

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 06:21

Ik weet de risico's idd. Is bij honden ook zo.
Nog even gekeken naar z itch maar daar adviseren ze dubbele van wat ik doe en ook nog elke week ipv de 4 weken die ik nu vaak aanhoud. En dat is dan echt voor paarden.
Bizar dat het zo verschilt.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 06:29

wendy1987 schreef:
Ik weet de risico's idd. Is bij honden ook zo.
Nog even gekeken naar z itch maar daar adviseren ze dubbele van wat ik doe en ook nog elke week ipv de 4 weken die ik nu vaak aanhoud. En dat is dan echt voor paarden.
Bizar dat het zo verschilt.

Zit er dan hetzelfde percentage permethrin in?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:32

Natasja, heb je ooit een injectie met corticosteroïden overwogen voor je paard?
Is mss een overleg waard met de DA

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:54

Kayleigh327 schreef:

Is helder vloeibaar spul, gewoon op je hand en smeren kan prima.

Stinkt trouwens ook niet _/-\o_ . Haha, eindelijk iets wat niet meurt als een bunzing :P

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:59

Amalarab schreef:
Natasja, heb je ooit een injectie met corticosteroïden overwogen voor je paard?
Is mss een overleg waard met de DA

Ben er mee bekend maar daar zit mij teveel risico op hoefbevangenheid aan

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:27

ellepel schreef:
Dat buikschuren zie ik vaak als reactie op suikers, of vet gras/ruwvoer

Maak eens een foto van die bultjes?

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn niet erg duidelijk, de bultjes zijn verdwenen nadat ik de deken op heb gedaan en derfen heb gesmeerd. Je ziet nog wel kale plekjes en op de onderste foto zijn wat roze vlekjes te zien maar die vallen op de foto bijna niet op

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:36

Ik heb het al eens eerder geplaatst; maar wie wat meer wil weten over insecticides als Tektonic, Permetrine etc kan hier wat meer info vinden. Het wordt geadviseerd om een paar middelen af te wisseln om resistentie te vookomen, en om het systeem van je paard niet te eenzijdig te belasten. Tektonic smeer je op de huid en het verdeeld zich over het onderhuidse bindweefsel. Daarom werkt het zo goed tegen ongedierte. http://edepot.wur.nl/116997 zie pagina 49

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:54

Zo heb ik spotinor,werkzame stof is deltamethrin.
Maar dat had ik voor de luizen van mijn merrie
.Kan dus ook werken tegen vliegen, en misschien ook de knutjes?
Maar ik weet niet,appie is al zo gevoelig voor van alles en nog wat.
Zou het best eng vinden,doe er liever een deken op :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:05

Rot zomer.... ik heb mijn Haflinger sinds december aan de immuuntherapie, maar ze stond vanavond als een idioot te schuren. Ze had geen deken op nog, wel ingespoten met vliegen spray. Maar ik vrees dat de immuuntherapie niet echt aanslaat.... ik baal echt als een stekker. Arm paard.

Iemand een tip als oor-bescherming? Ik gebruik een Rambo sweet itch hoody, maar die heeft geen oortjes, en van een vliegenkap gaat ze enorm headshaken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:34

Ik lees even mee qua hoofd/oorbescherming. Ik ben ook zoekende voor mijn paard.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:52

Je kan toch van die oornetjes gebruiken die ze met springen enzo ophebben.
Laatst bijgewerkt door tylando op 19-04-18 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:52

xApple schreef:
Ik lees even mee qua hoofd/oorbescherming. Ik ben ook zoekende voor mijn paard.

Ik heb nog een kapot vliegenmasker (zijn alleen de oortjes) dus die ga ik morgen aan de deken stikken. Hopen dat dat helpt. Ik laat het weten!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:53

tylando schreef:
Je kan toch van die oornetjes gebruiken die ze met springen enzo ophebben. Kan even niet op naam komen

Die liggen er zo af, omdat mijn paard de hoody ook al over de oren naar achter trekt.
Maar ga morgen oude oortjes aan de deken stikken, icm een oude frontriem. Kijken wat ik kan fabriceren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:03

Ik was van 7 tot 8 op de wei vanavond. Dra-ma. Nog nooit zoveel mugjes gezien in april. Alsof het augustus was. Zelfs de niet-eczemers stonden naar hun buik te trappen. -O- Ik heb die van mij maar haar hoofdkap opgedaan. Buiknaad ingesmeerd met een mix van derfen en biohuidolie, zat alweer vol korsten ondanks de deken. Hopelijk waait het morgen een beetje.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:43

Over permitrhin. Zitch is 40mg/ml en tectonick 36mg/ml uit mijn hoofd. Dus dosering is hoger van zitch een ze adviseren ook nog eens ipv max 25 ml 40 ml per dier. En elke week.
Dat vind ik dan weer teveel. Het werkt namelijk echt wel langer dan een week. Iig bij die van mij wel.

Immuuntherapie las ik ook nog over. Balen dat t bij jou ook niets lijkt te doen. Kan wel nog komen want je bent nog niet lang bezig. Maar wel vervelend.
Oren. Drama. Mijne wil niets over hoofd in algemeen. Deken dus ook teruggeklapt altijd.

Maar kijk dit bekkie nou :+: Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:49

Ha! Die heeft net zo'n ontspannen lip als de mijne :=

Hier gaan ze morgen of zaterdag weer het land op. Ander weiland dan andere jaren, meer bomen dus ik vrees er een beetje voor.
Even kijken hoe het gaat bloot, maar denk dat we de deken snel weer uit de kast mogen trekken.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 06:16

wendy1987 schreef:
Over permitrhin. Zitch is 40mg/ml en tectonick 36mg/ml uit mijn hoofd. Dus dosering is hoger van zitch een ze adviseren ook nog eens ipv max 25 ml 40 ml per dier. En elke week.
Dat vind ik dan weer teveel. Het werkt namelijk echt wel langer dan een week. Iig bij die van mij wel.

Immuuntherapie las ik ook nog over. Balen dat t bij jou ook niets lijkt te doen. Kan wel nog komen want je bent nog niet lang bezig. Maar wel vervelend.
Oren. Drama. Mijne wil niets over hoofd in algemeen. Deken dus ook teruggeklapt altijd.

Maar kijk dit bekkie nou :+: [ [url=m/3PHwyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat raar dan weer die verschillen in opbrengen. Ga maar eens kijken of het überhaupt wat doet en zo ja hoe lang dan. Lache, die maflinger van mij staat ook altijd met zo’n enorme centenbak lip te suffen