[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:23

tine10 schreef:
Ik geloof dat ik iets te enthousiast was. Krentebol wordt niet meer gegeten -O- Vanmiddag dan maar proberen met een spuit. Lossen jullie het op in warm water of gewoon koud?

Die van mij krijgt hem door z'n slobber. Hij lost wel op in een beetje warm water.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:26

Slobber ofzo durf ik niet. Dan kan ik niet meer zien of hij hem wel op heeft of niet. Hij laat geregeld wat voer liggen (altijd al, ook voor de medicijnen). Heb net met een spuitje in zijn bek gespoten. Hij was niet heel blij met me, maar ja, ik kan het ook niet helpen dat ze zo vies zijn. Hij moet het middel wel binnen krijgen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:28

tine10 schreef:
Slobber ofzo durf ik niet. Dan kan ik niet meer zien of hij hem wel op heeft of niet. Hij laat geregeld wat voer liggen (altijd al, ook voor de medicijnen). Heb net met een spuitje in zijn bek gespoten. Hij was niet heel blij met me, maar ja, ik kan het ook niet helpen dat ze zo vies zijn. Hij moet het middel wel binnen krijgen.

In een handje slobber zie je dat wel. Ik pak ook een handje die ik aan haar geef, die slikt ze helemaal leeg. Dan geef ik de rest van de paarden ook een handje. Meer krijgt ze niet, hou je het ook nog wat speciaal ;)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:29

tiwi1969 schreef:
Helaas hebben wij vandaag een mindere uitslag gekregen van onze pony Blacky, hij heeft een testwaarde van 24.

De aanleiding om te testen is dat hij de laatste twee jaar geregeld ziek is, koliekje, infectie en sinds deze zomer heeft hij een speknek, terwijl hij op zijn ribben gewoon goed is. Vorig weekend troffen wij hem met koliek liggend in de wei en was hij licht onderkoeld 36,7. Daar zijn we erg van geschrokken.
Vorig jaar merkten wij dat hij begon af te vallen, werd dunner(eigelijk precies goed) op zijn ribben terwijl hij altijd juist de neiging had om dik te zijn.
Hij is gelukkig nog nooit bevangen geweest en zijn gebit is heel erg goed voor een pony van 21 jaar.

Morgen wordt ik gebeld door de dierenarts om de uitslag toe te lichten en te overleggen over het al dan niet starten van medicatie.
Ik voel er zelf wel voor om in een lage dosering te beginnen om te zorgen dat hij zich wat beter gaat voelen en niet zo vaak ziek is.

Is het zo dat de hoogte van de waarde bepalend is voor de dosis medicatie die nodig is om de waarde te laten dalen?

Verder krijgt hij dagelijks een warme senioren slobber, met regen een regendeken en als het erg hard gaat mag hij op stal schuilen.

Word meer bepaald naar de grote en het gewicht van het dier. Het is aan te raden om op een lage dosering te beginnen, omdat, net als met veel medicijnen, ook dit medicijn wat bijwerkingen kan hebben. Zoals lichte koliek, in zichzelf keren en gebrek aan eet en drinklust

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:35

Heel veel sterkte Eliana, de juiste maar zwaarste keuze die je hebt moeten maken..

wat betreft het geven van de pil. Variatie wilt ook nog wel helpen, ook om te voorkomen dat ze het product gaan linken aan de vieze smaak en daardoor bijv. Helemaal geen appels meer willen.
Sed weet hem bij alles naar buiten te wurmen, dus die geef ik hem nu bij wat vrijheidsdressuur oefeningen. Tegen de tijd dat hij het door heeft is de pil al weg haha! :D

Vandaag komt de hoefsmid, ik heb de fotos van Sedje zn voeten maar meegenomen, misschien heeft de smid er wat aan..

Hoop dat Sed dan toch wat soepeler loopt..
Toch balen hoor, 2 zorgen-paardjes wat betreft de hoefen maken mij er niet geruster op.. :n

eukje

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:46

Ik boor een gaatje in een stukje wortel en prop het pilletje daar dan in. Dat gaat prima, althans nu nog wel!

Net de da gebeld en die zei dat ik nu 2 x daags een halfje moet geven ipv 1 x een hele pil.
Gaan we dat maar weer proberen......

Baal er alleen van dat ik het geven van de medicijnen nu uit handen moet geven, ik doe het liever zelf.
Helaas slechte ervaringen met het geven van medicijnen door stalpersoneel. Wel op een andere stal maar toch......
Wat dat betreft vertrouw ik alleen mezelf!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:21

Handje muslie, tussen stukje roggebrood, tussen stukje ontbijtkoek. Bij Judith werkt niets meer, het lekkers gaat naar binnen, en de pil komt er weer uit. Dennis probleemloos.
Judith haar pil gaat in een oud metacam spuitje met wat water. En dat gaat probleemloos, daarna wel een stukje brood ofzo er achter aan, ze moet er geen hekel aan krijgen.
Laatst had m'n vriend de pony's op het land gezet, en hij vond het raar dat Judith niet de paddock uit wou. Bij mij krijgt ze eerst haar pil uit de spuit + wat lekkers en dan het land op en die miste ze ;).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:04

Sterkte Eliana, het is bepaald niet makkelijk om je paard te moeten missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:16

Dus je bent gestopt met het geven van de prascend, toen je toch al te magere paard stopte met eten Eukje? Of was jij dat niet? Ben je toen je weer begon dan wel met een 1/4e tablet begonnen? Omdat je nu zo snel al weer op een halve zit? En je gaat doen wat je DA adviseert om er een hele in te gaan stoppen? Straks stopt die weer met eten? Ik snap het even niet meer eigenlijk?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:21

Ik stop het in een klein stukje appel en dan in de slobber.Dan met een pollepel wacht ik dat ze een hap wil nemen en schuif dan gauw het appeltje ervoor.Werkt bijna altijd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:25

Sterkte Eliana.

Nu ik 3/4 pil ben gaan geven is het afgelopen met de druif.
Zelfs eentje zonder pil weigert Isa nu aan te nemen. Balen ... ging een half jaar lang zo goed.

Ook gekeken naar cushinaze van de paardendrogist.
Iemand daarmee bekend?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:45

Ik moet ook steeds iets anders bedenken.
Nu gaat het al een tijdje goed met muesli maar ik moet wel de soort muesli afwisselen.
Eerst klein beetje geven zonder pil, dan met pil en hand eronder houden want anders spuugt hij het uit en daarna nog een beetje extra terwijl hij op de pil kauwt.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:03

Een vraagje die vet bulten boven het oog, zijn die zacht?

Paola krijgt steeds meer kenmerken....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:10

Vanmorgen trof een een vrolijke pony aan in de wei, nog lekker warm onder zijn eczeemdeken, dus die houden we voorlopig nog maar even op zolang het weer zo blijft.
Eigenlijk heb ik hem lang niet zo vrolijk en vlot gezien. Zou die ene pil nu al uit kunnen maken? Denk het eigenlijk niet maar ik vind het wel opvallend.

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:10

2 dagen geleden heb ik bloed laten afnemen bij mijn merrie. De uitslag is inmiddels binnen, maar de assistente mag deze niet geven. Alhoewel ik niet echt ppid verwacht/ vermoed, wordt het nu toch ineens wel spannend :-S

Merrie heeft sterk wisselende energie, bolle buik, schrale bespiering, weerstandsprobleempjes, een afschuwelijk humeur soms ;-) Bouwt moeizaam conditie op en heeft ineens steeds vieze oogjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:11

gett schreef:
Een vraagje die vet bulten boven het oog, zijn die zacht?

Paola krijgt steeds meer kenmerken....

ja, die bulten zijn zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:14

Waarom mag de assistente die niet geven? Wanneer krijg je de uitslag te horen?

De smid is geweest en heeft o.a. Sedje zn zolen wat dunner gemaakt. Hij leek wel wat beter te lopen hierna.
Maar ik dacht altijd dat dikke zolen niet erg was (juist een teken van gezonde/ sterke hoeven), weet iemand waarom dikke zolen dan toch ''erg'' kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:16

Shanna schreef:

Ze geeft aan dat een dierenarts dat altijd moet doen.
Tijdstip waarop ik gebeld word is ook nog niet duidelijk, gewoon geduld hebben maar... Niet mijn sterkste kant ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:21

Shanna schreef:

De smid is geweest en heeft o.a. Sedje zn zolen wat dunner gemaakt. Hij leek wel wat beter te lopen hierna.
Maar ik dacht altijd dat dikke zolen niet erg was (juist een teken van gezonde/ sterke hoeven), weet iemand waarom dikke zolen dan toch ''erg'' kunnen zijn?

Te dikke, of dubbele zolen geven veel druk op het hoefbeen en hoefgewricht. Zeker als een paard bevangen is geweest of nog is kan dit problematsch zijn. Een goede smid zal de zolen natuurlijk niet te dun maken maar oude en dode zool weghalen is zeker niet verkeerd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:24

Ninx schreef:
Shanna schreef:

Ze geeft aan dat een dierenarts dat altijd moet doen.
Tijdstip waarop ik gebeld word is ook nog niet duidelijk, gewoon geduld hebben maar... Niet mijn sterkste kant ;-)

Ik hoop voor je dat je paardje geen PPID heeft maar de assistente mocht het ook niet tegen mij zeggen, werd teruggebeld door de dierenarts en die vertelde het mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:27

De smid haalt inderdaad standaard wel de oude zool weg, alleen nu heeft hij (aan de hand van de foto's) de zool nog meer uitgedund dan dat hij normaal doet. Het leek wel te helpen, ben benieuwd hoe Sedje over een weekje loopt (dan zal hij er wel aan gewent/ van hersteld zijn denk ik?)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:47

Dat was ook mijn gedachte inderdaad. Dat ze het mogen vertellen als het goed nieuws is, maar moeten wachten als het slecht nieuws is.
Ik heb namelijk wel eens vaker voor uitslagen gebeld en dan kreeg ik ze wel :-S
Enfin, laat ik geen voorbarige conclusies trekken ;-)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:04

Aller eerst sorry dat ik zo kom binnen vallen.

Ik had me ooit al een keer voorgesteld, Ille is mijn 11,5 jarige trekpaard waar in juli cushing is gediagnosticeerd.
Voordat we wisten dat hij cushing had heeft hij al meerdere malen een prednison kuur gehad tegen diarree. Daarna uiteraard direct mee gestopt.
Sinds hij prascend krijgt gaat het een stuk beter met hem. Hij is weer vrolijk en fit.

Helaas heeft hij nu sinds een week weer diarree en ik weet niet wat ik kan geven/weglaten. Hij krijgt voer met zo min mogelijk suiker. Dit heeft hij ook echt nodig omdat hij anders nog meer afvalt.

Voorheen kreeg hij altijd een prednison kuur en was het weer redelijk normale mest. Maar omdat de prednison geen goede combi is met ppid willen de da en ik dit eigenlijk niet geven.
Weet iemand hier nog een middel/medicijn wat zou kunnen helpen?

Misschien dat jullie iets weten wat ik nog niet geprobeerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:08

Ik heb er geen ervaring mee maar schijnt dat algea vitalis, mest weer stevig maakt. Google er maar eens op...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:12

ohjajoh6 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar schijnt dat algea vitalis, mest weer stevig maakt. Google er maar eens op...

Dat heb ik idd geprobeerd, dit werkte helaas maar een paar dagen. Daarna werd zijn mest weer heel dun.
Maar wel bedankt :-)