Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:49

Zinzi_jewel schreef:
Ben de prascend aan het afbouwen . Maar overweeg provarium breeding of de monnikspeper .
Omdat nu wel al blijkt dat prascend zorgde voor de zachte manenkam .
Als ik monnikspeper bij fijn kruid bestel hoeveel geef ik dan per dag ?

Ik vlieg met gedachten van hot naar her nu .
Zoveel diagnoses gehad de laatste tijd dat ik het gewoon niet meer weet ...
Welke van de min of meer deskundige hier mag ik PB en om even te bomen over de gedachtestroom ?

Sorry voor late reactie, zoals gezegd whizzemans in lappenmand dus erg druk gehad :j
Je mag altijd pb-en maar het mag ook echt wel in het topic hoor, daar leert iedereen toch alleen maar van? Kies zelf maar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:01

Douraque schreef:
Dat is mooi om te horen, maar ik vind het voor hem ook zo rot aangezien hij graag wil (enkel langs de dijk, want in de bak wil hij niet eens lopen). En mijn stal staan alleen maar sportpaarden, totaal geen andere soort paarden. En de eigenaar heeft al meerdere malen aangegeven dat mijn paard al lang ingeslapen had moeten zijn aangezien hij sleept dus hij heeft pijn. Hoe vaak je ook dingen uitlegd ze blijven bij deze conclusie. Het is zo vervelend om telkens te worden aangekeken of ik mijn paard mishandel, terwijl ik had gehoopt dat ik hun nu al kon laten zien dat het slepen door de cushing komt. Ik trek me er niets meer van aan, maar het blijft ergens knagen.

En helaas kan ik hem niet verhuizen: een blind paard met cushing raakt gewoon in paniek, daarnaast hij staat al 8 jaar op deze stal en de laatste keer dat ik hem verhuisde raakte hij een stuk van zijn tong kwijt.

Maar het positieve vind ik dan wel dat door de medicijnen hij buiten langs de dijk energie heeft van een jonge hengst (in de bak dan helemaal niets willen). Enkel wat nog niet is veranderd is zijn vacht en het slepen. Ik zat ook te denken om tijdelijk te verhogen om te kijken of het effect heeft. Heeft het geen effect, dan weet ik dat het meer tijd nodig heeft. Maar ik weet het gewoon echt niet, vind het zo moeilijk allemaal. Sorry voor mijn overbezorgdheid...., blijft lastig om een balans te vinden

Misschien is het slim om provarium breeding bij te gaan geven, dat ondersteund de prascend en vaak gaan paarden juist met provarium breeding ook heel goed verharen en fitter en frisser worden bijvoorbeeld schonere ogen en neus e.d. Ik heb shets gezien die werkelijk bossen en bossen haren los gingen laten in echt heel korte tijd met provarium breeding. Het is niet duur en het proberen waard!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:04

Douraque schreef:
Ik geef nu 7,5 week pergolide (hij staat nu op een half) en zie geen verbeteringen meer tov eerdere weken. Hij sloft nog steeds met zijn achterbenen. Hij eet ook al zijn biks niet meer, maar dat gewoon door smaakverandering en kan ik opvangen met slobber. Maar het meest vreemde vind ik toch wel dat hij absoluut weigert om in de bak te wandelen, maar op moment dat we naar de dijk gaan (over het fietspad) kan ik niet zonder hengstenketting op pad. Ik vind dit persoonlijk niet heel erg aangezien ik gewoon langs de dijk ga wandelen, maar op stal wordt ik een beetje aangekeken van waarom ik dit paard nog in leven hou. Totdat ze zien hoe hij langs de dijk is natuurlijk, maar vreemd vind ik het wel

En dan twijfel ik toch of ik niet moet verhogen naar 3/4 gezien het sloffen, heb het gevoel dat 1/2 niet voldoende is. Denk dat ik het toch ga proberen, maar zijn er ook symptomen die duiden over een te hoge dosering?

7,5 week is nog niet zo lang, de wijzigingen kunnen nog steeds op gaan treden, maar bij twijfel zou je na 8 of 9 weken nog ter controle het acth kunnen laten meten en kijken of je omhoog moet. Hoe zwaar is je paardje ook al weer??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:09

Caballos schreef:
Hoi,

ik heb het gehele topic doorgelezen, ooit ook gepost dat mijn 2 beide paarden werden getest, beide geen cushing, maar ik wil graag altijd de uitslag op papier thuis hebben, zo gezegd zo gedaan, ik bekeek hem uitvoerig en (misschien kunnen jullie dat uitleggen) de referentiewaarde is 29 (buiten het "hoogseizoen") en ze heeft 33?
Heb het hier niet bij de hand, maar de waarde zit tussen ?? en de 40 met die referentiewaarde van 29? (zeg ik het goed?).
Zou mijn paard een 'grensgeval' kunnen zijn?

Ik weet niet of er al gereageerd is maar de waarden nu is tussen de 37 en 57 in deze periode. Grenswaarde is namelijk in deze periode - de seasonal rise periode (waarin standaard de waarden wat hoger zijn) namelijk 47 toch ?

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Daar zou je dan dus net onder vallen want je zit onder de 37.. maar je zit er wel in de buurt..

Overigens zie ik nu jongens dat het geen 10% is die randwaardes maar + 10 of - 10 ;-), dus heb %teken in bovenstaande tekst maar weggehaald.. :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:10

nimue2010 schreef:
@fargo: ik was gestopt met alle supplementen omdat ik echt helemaal geen krachtvoer meer wilde geven. En in eerste instantie leek ze het ook goed te doen op alleen de medicijnen.
Maar ben weer begonnen hoor! De DA wilde dat ik op zou gaan voeren tot 1,5 mg per dag, maar ik wacht even af wat de monnikspeper en magnesium voor haar doen...
Ze wordt wel weer echt steeds meer haarzelf. Ze staat sinds een periode 's nachts in haar box, zodat ik zeker weet dat ze geen enkel grassprietje binnenkrijgt. Vanavond stapte ze resoluut de stal uit en ging voor de buitendeur van haar box staan alsof ze wou zeggen: "ik wil gewoon weer 's nachts naar buiten kunnen". Lekker ding!

Dat klinkt goed!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:11

fargo schreef:
Douraque schreef:
Dat is mooi om te horen, maar ik vind het voor hem ook zo rot aangezien hij graag wil (enkel langs de dijk, want in de bak wil hij niet eens lopen). En mijn stal staan alleen maar sportpaarden, totaal geen andere soort paarden. En de eigenaar heeft al meerdere malen aangegeven dat mijn paard al lang ingeslapen had moeten zijn aangezien hij sleept dus hij heeft pijn. Hoe vaak je ook dingen uitlegd ze blijven bij deze conclusie. Het is zo vervelend om telkens te worden aangekeken of ik mijn paard mishandel, terwijl ik had gehoopt dat ik hun nu al kon laten zien dat het slepen door de cushing komt. Ik trek me er niets meer van aan, maar het blijft ergens knagen.

En helaas kan ik hem niet verhuizen: een blind paard met cushing raakt gewoon in paniek, daarnaast hij staat al 8 jaar op deze stal en de laatste keer dat ik hem verhuisde raakte hij een stuk van zijn tong kwijt.

Maar het positieve vind ik dan wel dat door de medicijnen hij buiten langs de dijk energie heeft van een jonge hengst (in de bak dan helemaal niets willen). Enkel wat nog niet is veranderd is zijn vacht en het slepen. Ik zat ook te denken om tijdelijk te verhogen om te kijken of het effect heeft. Heeft het geen effect, dan weet ik dat het meer tijd nodig heeft. Maar ik weet het gewoon echt niet, vind het zo moeilijk allemaal. Sorry voor mijn overbezorgdheid...., blijft lastig om een balans te vinden

Misschien is het slim om provarium breeding bij te gaan geven, dat ondersteund de prascend en vaak gaan paarden juist met provarium breeding ook heel goed verharen en fitter en frisser worden bijvoorbeeld schonere ogen en neus e.d. Ik heb shets gezien die werkelijk bossen en bossen haren los gingen laten in echt heel korte tijd met provarium breeding. Het is niet duur en het proberen waard!

Ik had al eerder in dit topic iets gelezen over provarium breeding en ben dit nu al ongeveer 4 weken naast zijn pergolide aan het bijgeven. Maar daarbij zie ik nog geen effect. Het is zo'n raar paard: als ik in de bak ga lopen weigert meneer pertinent een stap te zetten. Maar gisteren ben ik wederom naar de dijk gegaan, wat doet meneer hij wordt na een half uur grazen ineens wakker en zet het op een lopen. Op een gegeven moment ging hij zelfs aan de hand bokken en steigeren, totdat wij dravend op stal aankwamen. Dat paard van mij heeft gewoon twee gezichten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:12

Douraque schreef:
Dat heeft mijn staleigenaar ook voorgesteld, dagelijks op bute te zetten terwijl ik aangeef dat hij cushing heeft. Die van mijn loopt inderdaad niet in de bak, hij zet totaal geen stap en weigert te lopen. Maar dat vind ik logisch, een paard dat totaal niets ziet en rondjes moet lopen (telkens hetzelfde rondje) gaat zich vervelen en wil dit ook niet. Maar op het moment dat ik naar de dijk ga, dan loopt hij echt goed door en gaat soms uit zichzelf draven, galopperen en bokken. Dus ja, hij wil wel degelijk. Alleen ook tijdens het draven ed blijft dat slepen met die achterbenen aanwezig, maar minder dan op moment dat hij net opstart.

Dan zou ik hem veel liever op metacam zetten dan is ook echt bedoeld voor problemen aan het bewegingsgebeuren en geeft minder dufheid e.d.

en hoe zwaar is hij ook al weer? ivm dosis prascend?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:17

fargo schreef:
Douraque schreef:
Dat heeft mijn staleigenaar ook voorgesteld, dagelijks op bute te zetten terwijl ik aangeef dat hij cushing heeft. Die van mijn loopt inderdaad niet in de bak, hij zet totaal geen stap en weigert te lopen. Maar dat vind ik logisch, een paard dat totaal niets ziet en rondjes moet lopen (telkens hetzelfde rondje) gaat zich vervelen en wil dit ook niet. Maar op het moment dat ik naar de dijk ga, dan loopt hij echt goed door en gaat soms uit zichzelf draven, galopperen en bokken. Dus ja, hij wil wel degelijk. Alleen ook tijdens het draven ed blijft dat slepen met die achterbenen aanwezig, maar minder dan op moment dat hij net opstart.

Dan zou ik hem veel liever op metacam zetten dan is ook echt bedoeld voor problemen aan het bewegingsgebeuren en geeft minder dufheid e.d.

en hoe zwaar is hij ook al weer? ivm dosis prascend?

Hij weegt ruim 600 kg., maar metacam vind ik niet noodzakelijk aangezien hij het niet willen lopen/slepen vooral doet op stal of in de bak. Langs de dijk is het een totaal ander paard, maar ja de winter komt eraan en dan is de dijk te glad om te gaan wandelen.

En je ziet het slepen wel minder worden, stalgenoot zei dat gisteren nog, alleen we hadden meer verwacht laat ik het zo zeggen. Zijn vacht is zoveel beter, glanst weer zei mijn stalgenoot. Weet je wat het is, naarmate de tijd vorderd zie je de veranderingen zelf niet meer zo en zien anderen de veranderingen wel. Wat ik als geen verandering zie, ziet een ander als een grote verandering.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:26

Met 600 kg zou je volgens de vuistregel tot 1,2 mg kunnen geven. Als hij nu maar 0,5 krijgt en daar eigenlijk nog NET niet genoeg aan lijkt te hebben, dan zou ik denk ik een tijdje 0,75 gaan geven en dat een poosje aankijken of dat wat doet en evt doorbouwen omhoog. Wordt hij er niet lekkerder van dan kun je weer terug. Maar op basis van zijn gewicht mag en kan hij dus meer hebben...

gewicht x 0,002 = vuistregel
600 x 0,002 = 1,2

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:30

Aha, die vuistregel had ik nog niet eerder gelezen. Heel handig, thanks fargo. Ik ga het denk ook maar ophogen, gewoon om te kijken hoe hij erop doet. En het geld is het niet aangezien ik gelukkig nog op pergolide zit en nog gewoon kan krijgen via mijn DA

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:45

Douraque schreef:
Aha, die vuistregel had ik nog niet eerder gelezen. Heel handig, thanks fargo. Ik ga het denk ook maar ophogen, gewoon om te kijken hoe hij erop doet. En het geld is het niet aangezien ik gelukkig nog op pergolide zit en nog gewoon kan krijgen via mijn DA

Het is een MAG vuistregel en niet een moet :j
In principe kijk je natuurlijk naar zowel gewicht als de symptomen (en ACTH waarde als er bloed is afgenomen) en probeer je eigenlijk zo laag mogelijk (en dus met zo weinig mogelijk bijwerkingen) het juiste resultaat te krijgen. Maar zo te horen ben je er net niet, dus dan zou ik gewoon paar weken 0,75 gaan proberen en aan kijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:55

@focussed hier alle 3 lekker haartjes aan het verliezen...dus ik zie er ( nog ) geen graten in voor cushie :) Hoop echt op niet zo'n wolliebol als vorige winter...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:40

@ Focussed, die van mij is sinds een paar weken al giga aan het verharen....qua kleur wordt ze een toverbal ;)

De dierenarts zei al; dat is een goed teken al dat haar....
Nu maar hopen dat haar wintervacht niet a la shet wordt net als de afgelopen 2 winters.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:47

Hallo allemaal,

Ik heb al een enige tijd niet meer gereageerd op dit topic, maar wel steeds alles bij gelezen.

Ik wil graag een update plaatsen over mijn paardje.
In maart is Cushing bij haar geconstateerd, met een waarde van 160.
In mei hebben we haar weer laten testen, en het was minimaal gezakt naar 154 :(
Mijn veearts had overleg gehad met utrecht, en die raadden toen aan om te kijken of mijn paard ergens pijn had. Want door pijn kunnen de waardes ook hoog blijven. We zijn toen naar de kliniek gegaan, en bleek dat zijeen geirriteerd griffelbeentje had in haar linkervoorbeen. Ze moest 3 maanden op rust, de wei op, en smeren met zalf. Vorige week weer naar de kliniek. Been weer op de foto, geen verandering -O- Rechtervoorbeen op de foto en echo gemaakt, blijkt dat ze daar een peesblessure heeft :( Dus nog een paar maanden op rust en dan moet het weer helemaal goed komen.
Ook is er vorige week weer bloed geprikt. En vandaag kwam het verlossende telefoontje: De waardes zijn gezakt van 154 naar 57, en is nu goed *\o/*
Ben echt blij dat de medicijnen en de rust haar goed doen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:24

Wel zeer doordacht van je DA om contact te nemen met Utrecht en zo het probleem verder door te spitten, ValerieM ! Hier kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen, denk ik ! Fijn dat het nu weer beter gaat met je paardje !

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:43

fargo schreef:
Caballos schreef:
Hoi,

ik heb het gehele topic doorgelezen, ooit ook gepost dat mijn 2 beide paarden werden getest, beide geen cushing, maar ik wil graag altijd de uitslag op papier thuis hebben, zo gezegd zo gedaan, ik bekeek hem uitvoerig en (misschien kunnen jullie dat uitleggen) de referentiewaarde is 29 (buiten het "hoogseizoen") en ze heeft 33?
Heb het hier niet bij de hand, maar de waarde zit tussen ?? en de 40 met die referentiewaarde van 29? (zeg ik het goed?).

Ik weet niet of er al gereageerd is maar de waarden nu is tussen de 37 en 57 in deze periode. Grenswaarde is namelijk in deze periode - de seasonal rise periode (waarin standaard de waarden wat hoger zijn) namelijk 47 toch ?

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Daar zou je dan dus net onder vallen want je zit onder de 37.. maar je zit er wel in de buurt..

Overigens zie ik nu jongens dat het geen 10% is die randwaardes maar + 10 of - 10 ;-), dus heb %teken in bovenstaande tekst maar weggehaald.. :j

Dankje voor je antwoordt, ze is getest in de nov-jul periode en de waarde is 33 dus net boven de referentie waarde 29.
Ze heeft meer moeite met verharen maar verhaart uiteindelijk wel helemaal, krul vacht alleen als deze nat is geworden. Wel gevoelige ogen, heb altijd iedere zomer wel een tube oogzalf nodig.. Vroeger ook overgewicht gehad. Heb niet het idee dat ze veel drinkt dan wel plast. Boven haar ogen zitten gewoon kuiltjes...... Ben begonnen met magnesium, daar lijkt ze toch echt wel positief op te reageren......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:00

Caballos schreef:
Caballos schreef:
Hoi,

Dankje voor je antwoordt, ze is getest in de nov-jul periode en de waarde is 33 dus net boven de referentie waarde 29.
Ze heeft meer moeite met verharen maar verhaart uiteindelijk wel helemaal, krul vacht alleen als deze nat is geworden. Wel gevoelige ogen, heb altijd iedere zomer wel een tube oogzalf nodig.. Vroeger ook overgewicht gehad. Heb niet het idee dat ze veel drinkt dan wel plast. Boven haar ogen zitten gewoon kuiltjes...... Ben begonnen met magnesium, daar lijkt ze toch echt wel positief op te reageren......

Dan zit je inderdaad wel degelijk boven de grens en zeker in het cushingsgebied tussen de 20 en de 40 waarde, dus cushings....

Goed dat je met magnesium begonnen bent, je zou kunnen overwegen om ook met Provarium Breeding te beginnen voor de groene os. Het feit dat haar haren al krullen als ze nat zijn en de ontstoken ogen zijn toch wel een indicatie. Provarium breeding (het kruid dat daar de basis van is) is een goed hulpmiddel juist bij beginnende cushing gevallen en later een goede ondersteuning bij reguliere cushing gevallen.
>> Vaak zie je daar al goede resultaten van juist bij de ogen en met de vacht en vaak ook heel snel al zelfs! Dus de moeite waard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:37

Hmm paar dagen niet hier geweest .
Zal morgen een update cq een verloop verhaaltje om over te bomen posten .
Nammie sterkte met Fik . Hoe gaat hij nu ?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:12

Daar was ik dus al bang voor...... Waarom zegt DA dat het dan allemaal normaal is? Morgen komt de DA dus ga ik voorstellen nogmaals te testen. Is dat omdat het alsnog binnen de waardes zit, of moeten ze meer "out of the box" denken?
Heb inderdaad al aan provarium breeding gedacht, ik denk dat ik dat gewoon maar ga bestellen. Toch heel fijn zo'n topic hier, ben er al aardig doorheen gegaan en daar al behoorlijke info uitgehaald. Vind dat jullie alle heel goed bezig zijn met jullie paarden, ondanks te tegenslagen die ik hier lees........... Mooi om te lezen, geeft de mens moed! Dikke pluim voor jullie!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:20

Gister moest de DA hier op de hof zijn om mijn paardjes hun jaarlijkse prik te geven...heb dan toch maar bloed laten nemen van mijn ex-hoefbevangen patientje....gratis acth test, dat laten we niet liggen, toch ! :D
Ben wel heel errruuug benieuwd...tijdens de seasonal rise is zij nog nooit getest....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:41

Caballos schreef:
Daar was ik dus al bang voor...... Waarom zegt DA dat het dan allemaal normaal is? Morgen komt de DA dus ga ik voorstellen nogmaals te testen. Is dat omdat het alsnog binnen de waardes zit, of moeten ze meer "out of the box" denken?
Heb inderdaad al aan provarium breeding gedacht, ik denk dat ik dat gewoon maar ga bestellen. Toch heel fijn zo'n topic hier, ben er al aardig doorheen gegaan en daar al behoorlijke info uitgehaald. Vind dat jullie alle heel goed bezig zijn met jullie paarden, ondanks te tegenslagen die ik hier lees........... Mooi om te lezen, geeft de mens moed! Dikke pluim voor jullie!

Ik denk dat er sinds relatief kort (lees paar jaar maximaal) dus met die nieuwe regel + en - ongeveer 10 voor de grenswaarde wordt gekeken - met andere woorden dat het dan toch meestal echt al wel cushings of in ieder geval een twijfelgeval is..
En dat misschien niet alle DA's zo bij zijn dat ze dat weten dat er eigenlijk dus vanaf een waarde van 20 eigenlijk meestal al gesproken of gedacht moet worden aan cushings - en dan spreken we uiteraard niet tijdens de seasonal rise..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 01:59

stomme vraag misschien, maar ik denk erover om MiniMe wederom te scheren, ook al is dit 4 mnd. geleden ook al gedaan, staat ze met die hitte weer zo dik in haar vacht en verhaart ze voor geen meter in tegenstelling tot mijn grote paard. Wat vinden jullie? Omdat het niet echt gebruikelijk is qua tijd van het jaar etc....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:08

Ik zou het doen - als ze haar zomervacht niet kwijtraakt, en daarbij wintervacht aanmaakt.. lijkt me niet fijn.
Voor evt kou is een dekentje snel opgedaan toch?
Heb je er een foto van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:40

Thanks JP, zo dacht ik ook namelijk en dekentjes heeft ze dus dat is het probleem niet. Ik heb geen foto, maar zal die eens maken en proberen die hier te kunnen plaatsen (1e I phone, wat een drama!)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:50

Ik scheer ook nog regelmatig hoor. Ik heb 2 weken terug nog geschoren. Hij staat wel 24/7 op het land en dan scheer ik een jachtmodel. Hoeft hij geen deken op en kan toch zijn warmte kwijt.