[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:59

Oh, op die manier :j Heb toch het idee dat het werkt in ieder geval ;) Zit nu te twijfelen of ik de problemen van gisteren niet kan "oplossen" met nog extra medicatie want het is wel weer typisch hooikoortsgedrag (vooral veel jeuk aan neus en dus slomer/moe). Maar dan wordt het misschien toch veel... Misschien op dagen als gisteren nog eentje extra als ik ga rijden? En verder de gewone dosis houden?

Hij heeft dus zo geen last van de medicatie op zich want de voorbije dagen liep hij super, was echt gisteren dat je weer merkte dat hij last had..

(Hij staat nu op 6 per dag, D-pony van zo'n 400 - 450 kg).

NRJ

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:09

Je kunt het altijd proberen toch? Ik heb voor Nayeli de dosering van dit onderzoek aangehouden: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17581764
Wat voor haar inhoudt (320kg) dat ik per 12 uur tussen de 6-12 pilletjes kan geven zonder bijwerkingen. En inderdaad, ik heb niets gemerkt ;)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:44

Ik heb gisteren met Geert een ongepland lang stuk gereden. We waren op een gegeven moment wat verdwaald :+
Het weer was ideaal voor Geert. Met alleen het pollennetje heb ik hem helemaal niet zien schudden.
Geert krijgt de luchtweg mix van de paardendrogist. Ben daar heel blij mee. Toevallig heeft hij nu wat last van tranende ogen, maar alle paarden hebben last van de ogen hier in de omgeving. Maar sinds de luchtweg mix heeft hij anders nooit meer vieze ogen

Afbeelding
Afbeelding

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:02

Jij woont wel heel mooi Marloes, heerlijk buitenrijgebied!!

Diva had de afgelopen dagen juist wat meer last, ik vermoed dat de wind wat irritatie in haar neus gaf of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:44

Wind :j
Ben er nu bijna zeker van dat dit bij [***] ook het geval is ..

Na donderdag kwam er gisteren: 23°C, volop zon (toch eerste stuk), stukken windstil en andere stukken de helft van de wind van donderdag. Op de stukken zonder wind totaal geen schudden, op de stukken met wind wel (maar minder extreem dan donderdag). Af en toe wat briesen maar geen grote dingen, is geen enkele keer gestopt omdat hij jeuk had aan z'n neus en in draf zelfs geen hoestje! Tempo was nog niet echt geweldig, maar dat kan ook zijn omdat ik zelf totaal geen energie had en [***] past zich heel erg aan energieniveaus aan, zeker als dat in zijn voordeel is :P

Had geen extra pilletje gegeven (eigenlijk gewoon vergeten). Vandaag ga ik dat wel doen, maar ga met nieuwe paarden een ronde doen dus dat gaat sowieso al anders zijn qua vergelijken (is voor [***] meer stress enzo dus hij zal wel gaan schudden gok ik..). Maar misschien haal ik er toch wel info uit :) Het weer is ongeveer hetzelfde als gisteren, alleen nog een tikje warmer.

Klinkt goed Marloezz! En altijd fijn dat verdwalen .. achteraf altijd leuk verhaal, maar op het moment zelf toch niet zo handig :P Maar je bent er weer geraakt ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:45

@[***] welke pilletjes geef jij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:41

Sorry, had je reactie wel gezien maar toen geen tijd en daarna vergeten :o

Hier staat die op ceterizine. Ben er nu 2 dagen niet geweest maar als ik naar buiten kijk gok ik dat het nu wel mee zal vallen met de last :+

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:06

De mensen die loratadine geven, hoeveel geven jullie je paard en hoe verdelen jullie dit over de dag?

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:58

Dag mensjes!

Ik wil even hier een reacties posten over mijn paard.
Mijn lieve merrie die te koop staat is zonder gebreken op proef vertrokken voor verkoop.
Paard heeft nooit met het hoofd geschud en na 2 dagen daar is ze beginnen head shaken...
Ze is terug gekomen en hebben haar op een stal gezet , waar we meer mogelijkheden hebben om te rijden.
Vrijdag geen geschud, zaterdag na een goed halfuur rijden was ze weer af en toe eens aan het schudden. Gisteren kwam er iemand langs om haar te rijden en hele tijd shaken. Enorm vervelend en we zijn enorm gefrustreerd , gezien ze dit NOOIT eerder gedaan heeft van haar leven...
De ruiter rijdt behoorlijk wat niveau en heeft haar ook zelf wat bekeken, maar kon niets vinden.

Op stal, om te borstelen, doet ze niets. Stap ook niet, enkel draf. Vandaag naar de weide gedaan (omsloten met bos) en daar begon ze ook in stap te schudden met haar hoofd...
Morgenochtend komt een dierenarts haar grondig bekijken, maar wat moet ik hier nu mee...

Ik verkoop dit paard niet op deze manier, want god weet waar ze dan terecht komt :/

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:31

Ik kan je cranio sacraal therapie aanraden.
Shaken kan meerdere oorzaken hebben o.a. allergie of pijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:07

Wesco schreef:
Ik kan je cranio sacraal therapie aanraden.
Shaken kan meerdere oorzaken hebben o.a. allergie of pijn.

En dus beginnen bij de dierenarts.

Het is bekend dat paarden na een verhuizing plots kunnen gaan schudden. Helaas is dat vaak blijvend.

Ik vind twee dagen echter nog wat kort en zou dus contact opnemen met de dierenarts over de beste aanpak.
Reden zij nog met jou tuig?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:17

Ik heb gemerkt dar er nog ve dierenartsen zijn die niet goed weten wat ze met headshaking moeten.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:32

Eerst de standaard zaken uitsluiten. Er kunnen zoveel oorzaken zijn:
Verkoudheid?
Irritatie op vliegen? verbetert het met een vliegenkap? Verbetering met neusnetje?
Oogproblemen?
Stress?
Oorproblemen?
Koorts?
Tandproblemen?
Ander zadel opgehad, daardoor last van de rug?

Het is nog zo kort aanwezig. Dat ik hoop dat het geen echte Headshaker is.

Het kan zijn dat ze gevallen is of haar kop gestoten heeft. Dan zou ik ook kiezen voor Cranio Sacraal therapie.

Het is systematisch uitsluiten van oorzaken etc om te komen tot de juiste diagnose voor jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:45

Als ik het goed lees is het paard na de nieuwe eigenaars bij jou teruggekomen maar op een andere stal? Is het een optie om terug te gaan naar de oorspronkelijke stal waar die het nooit gedaan heeft? Als het dan weer verdwijnt heb je al meer richting om te zoeken (bepaalde omgeving, bomen, kruiden, stof, noem maar op).

Of de mensen hebben met verkeerd (passend) tuig gereden waardoor iets geïrriteerd is geraakt of misschien wel klem zit. Zoiets kan ook. En alle variaties erop ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:17

Hallo, mijn merrie heeft onlangs een ontsteking gehad,met o.a. Opgezette lymfeklieren en benauwdheid. We vermoeden RAO, inmiddels is het hoofdschudden eigenlijk weg de neusholtes zijn ook terug gewoon normaal roze. Maar langs rechts blijft de lymfeklier toch iets meer opgezet nergens anders is dit nog te merken buiten daar..
mijn paard staat 24/7 buiten met neusnetje dus qua stof ofzo in een stal is geen sprake.

De klier is wel veel minder dik als tijdens de ontsteking maar toch. Iemand hier ervaring mee of wat dit zou kunnen betekenen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:36

Heb je het dan over de klier achter de kaak?
Die van mij hebben beiden chronisch opgezette klieren om de 1 of andere reden, de ene pony (24 jaar) meer dan de andere (21 jaar & headshaker), die laatste heeft het vooral als hij wat last heeft van het weer dus ik denk dat het ook met zijn allergieën/hooikoorts te maken heeft. Dus nu zie ik het vaker dan in de winter zeg maar. De pony van 24 jaar heeft het gewoon het hele jaar rond, maar is verder gezond, DA heeft er al een aantal keer naar gekeken maar kan er verder ook niks van maken, het hoort gewoon bij hem om de 1 of andere reden.

Toevallig ook ervaring bij mezelf, maar weet niet of dat te vergelijken is :+ Ik heb een 6-tal weken geleden een enorm opzette klier in mijn hals gehad, samen met een aantal dagen zware keelpijn. Die keelpijn is weggetrokken, maar de klier is blijven zitten. Was echt groot (in de zin dat je hem gewoon zag zitten als je tegen mij stond/zat te praten) en ben hiermee na 4 weken bij de HA geweest. Deze zei dat, ondanks dat de keelpijn etc. weg was, het kon zijn dat de klier toch nog altijd reactief was, en dit kon nog wel een week of 2 duren. Het hoeft dus niet zo te zijn dat als de ontsteking weg is dat de klier ook meteen verdwijnt. Ondertussen is hij zo goed als weg, nog een beetje vergroot maar niet meer zo fel, dus het zal ook wel wegtrekken gok ik. Misschien is dat bij jou paard ook aan de hand, dat het nog net wat meer tijd nodig heeft ookal zijn de andere symptomen weg ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:01

Ja de dierenarts is terug geweest voor controle hij zei dat alles ok is. En de klier normaal nog verder zou wegtrekken de andere klieren waren terug al normaal zei hij.

Ja idd die achter de kaak.
Vind het toch maar vreemd ..en ook dat het maar om 1 kant namelijk de rechterkant gaat.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:23

Opgezette speekselklieren achter de kaak worden ook vaak veroorzaakt door het eten van kort gras. De zwelling trekt na een tijdje weg als ze een paar uur op stal staan of in een zandpaddock.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:42

Nee nee heb het opgezocht de speekseklier ligt net iets hoger precies.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:40

Sorry dat ik zo laat reageer.

Ondertussen is ze helemaal nagekeken.
Dierenarts vond niets, niet in de oren, niet in de neus, niet aan pezen, rug, ....
Tandjes zijn nu wel bijgevijld, maar het was in principe nog niet echt nodig. Hij kan geen losse tanden vinden, en zag ook geen teken van ontsteking.

De hoefsmid heeft haar hoeven nagekeken en daar ook niets aan de hand.
De osteopaat is vrijdag langs geweest en zei dat ze enkel wat vast zat in de lenden.
Hij heeft haar behandeld en komt woensdag terug op controle. We moesten nu het weekend met een halster longeren en kijken of er verbetering in zat, maar helaas...
Ook met neusnetje geen verschil.
Enkel als je haar héél erg kort op de longe pakt, doet ze het niet/amper. Wel is het zo dat ze op linkerhand echt enorm haar hoofd naar binnendoet. Maar er zit dus nergens spanning of opgezette klieren ofzo.
Enige wat ze konden bedenken is dat er iets gebeurd is daar of er met slechtpassend materiaal is gereden. Ons zadel is nu aangepast in de hoop dat als ik maandag rijdt, het beter zal zijn...

Wat ik ook merk dat ze enorm briest aan de longe. De piste was nat, dus niet echt teken van opwaaiend stof. Ze doet dit ook met het netje.

We zijn er echt slecht van. Zo'n goed paard, met zoveel capaciteiten voor het hogere werk en dan dit...
Volgens mijn dierenarts hebben we wel genoeg bewijs om eventueel een rechtzaak op te starten, ondanks het verslag van de dierenarts die geweest is bij de mensen daar.

Ze krijgt nu pijnstillers/ontstekingsremmers (Inflacam) op voorschrift van de dierenarts om te kijken of het betert. Mijn osteopaat vond het niet nodig, maar ik geef ze toch.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:55

Lastig is dat hoor. Je hebt haar verhuist na aankoop toch? Dan lijkt het mij dat dat de oorzaak kan zijn, dan is het niet de schuld van de verkopers.

Ter vergelijking, Guus komt van een strak zo'n 20 km verderop vandaan. Daar nooit last gehad, bij mij gaan schudden. Heel naar, maar dat lag toch echt niet aan hun.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:19

Ik blijf er bij probeer cranio sacraal therapie. Mijn pony was ook helemaal nagekeken en er was niets te vinden. Na 3 behandelingen was het schudden weg.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:02

TinGu schreef:
Lastig is dat hoor. Je hebt haar verhuist na aankoop toch? Dan lijkt het mij dat dat de oorzaak kan zijn, dan is het niet de schuld van de verkopers.

Ter vergelijking, Guus komt van een strak zo'n 20 km verderop vandaan. Daar nooit last gehad, bij mij gaan schudden. Heel naar, maar dat lag toch echt niet aan hun.

Mijn paard staat te koop. Ze is naar de mensen gegaan onder proef. Dus om uit te testen. Ze is het daar beginnen doen en we hebben haar zo dus terug gekregen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:10

Maar na terugkomst van het proefgebeuren hebben jullie haar toch ook op een andere stal gezet? Niet gewoon terug naar de oude plaats? Daar vroeg ik in mijn eerste post al achter, want het kan zo maar eens een verklaring zijn...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:20

Misschien heeft iets haar daar op die stal getriggerd ? soort boom, ofzo ?
en heeft het tijd nodig .. wel vervelend !

Moest iemand nog over mijn klier twijfelen ..

Afbeelding

Afbeelding

Het is echt heel mals, en zelfs wat beweeglijk. Maar heb al geprobeerd aan de andere kant dit te zoeken maar vind het niet dus het is echt enkel rechts.