[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:22

Sanniej_ schreef:
Super bedankt voor je post, fijne uitleg.
Welke capsules gebruik jij of waar haal je die?
Zat aan hetzelfde te denken zodat de eigenaar deze ‘s morgens nog op haar bak slobber legt bijv dan is het zo weg.

Ik gebruik op aanraden van Celebi nu ook al een tijdje de roze capsules (maat 2 voor de halve tabletten die mijn shet moet). Mijn "voertruc" is in gedroogd brood. Ik snij van een heel brood dikke plakken en die snij ik dan weer in blokjes van ca 3x3 cm. Deze laat ik drogen. Voor het voeren van de Pergoquin/Prascend maak ik dan met de punt van een pen/schaar/schroevendraaier oid een gaatje in het blokje brood en klem daar de capsule in. De ponnies pakken dit blokje brood graag aan. Meestal doe ik ook direct een handje muesli er achter aan en check goed of ik geen roze capsule uit de mond zie vallen. Gaat al weken goed op deze manier.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:26

Hetzelfde staat in de bijsluiter van Prascend:

Citaat:
Om de toediening te vergemakkelijken kan de
benodigde dagelijkse dosering in een kleine hoeveelheid water worden gedaan en/of worden gemengd
met stroop of een andere zoetstof en te worden geschud totdat alles is opgelost. In dit geval dienen de
opgeloste tabletten te worden toegediend met een spuit. Dien de totale hoeveelheid onmiddellijk toe.
Tabletten mogen niet worden verpulverd.

Ik doe het verder niet want pony vindt de pillen vreselijk vies en zodra hij het proeft spuugt hij het uit. In capsules dus blijkbaar geen probleem, maar denk dat hij zijn eten niet meer zou eten als die smaak van Prascend erin zou zitten. Hij wilde ook geen appels meer. Gelukkig nu eindelijk weer wel nu hij lang niet meer de pillen geproefd heeft.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:33

criollo_yess schreef:
Sanniej_ schreef:
Super bedankt voor je post, fijne uitleg.
Welke capsules gebruik jij of waar haal je die?
Zat aan hetzelfde te denken zodat de eigenaar deze ‘s morgens nog op haar bak slobber legt bijv dan is het zo weg.

Ik gebruik op aanraden van Celebi nu ook al een tijdje de roze capsules (maat 2 voor de halve tabletten die mijn shet moet). Mijn "voertruc" is in gedroogd brood. Ik snij van een heel brood dikke plakken en die snij ik dan weer in blokjes van ca 3x3 cm. Deze laat ik drogen. Voor het voeren van de Pergoquin/Prascend maak ik dan met de punt van een pen/schaar/schroevendraaier oid een gaatje in het blokje brood en klem daar de capsule in. De ponnies pakken dit blokje brood graag aan. Meestal doe ik ook direct een handje muesli er achter aan en check goed of ik geen roze capsule uit de mond zie vallen. Gaat al weken goed op deze manier.

Nog een kleine toevoeging; je zou natuurlijk, als je paard niet in eigen beheer staat (en je niet iedere dag naar je paard gaat), al een aantal blokjes brood mét capsule klaar kunnen maken van te voren, zodat de stalhouder alleen maar 1 blokje brood bij het voer hoeft te doen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:44

Celebi schreef:
Hetzelfde staat in de bijsluiter van Prascend:

Citaat:
Om de toediening te vergemakkelijken kan de
benodigde dagelijkse dosering in een kleine hoeveelheid water worden gedaan en/of worden gemengd
met stroop of een andere zoetstof en te worden geschud totdat alles is opgelost. In dit geval dienen de
opgeloste tabletten te worden toegediend met een spuit. Dien de totale hoeveelheid onmiddellijk toe.
Tabletten mogen niet worden verpulverd.

Ik doe het verder niet want pony vindt de pillen vreselijk vies en zodra hij het proeft spuugt hij het uit. In capsules dus blijkbaar geen probleem, maar denk dat hij zijn eten niet meer zou eten als die smaak van Prascend erin zou zitten. Hij wilde ook geen appels meer. Gelukkig nu eindelijk weer wel nu hij lang niet meer de pillen geproefd heeft.

Mijn paard at de pil de eerste jaren ook alleen dmv allerlei trucjes.
Intussen krijgt hij het al 12 jaar en lijkt hij zich niet meer aan de smaak te storen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:19

Celebi schreef:
Celebi schreef:
https://lege-capsules.com/

Eerst had ik de vegan capsules, maar nu de normale in knal roze zodat ze goed te zien zouden zijn als ze toch op de grond vallen.

In maat 1 past een hele pil Pracend perfect. :j

Even terug gezocht!

Maar op slobber leggen is niet perse nuttig denk ik. Die capsules smelten in vocht. Niet dusdanig snel dat een het meteen in de mond weg is, maar ik zou niet durven zeggen hoe lang ze in natte slobber overeind blijven. De eerste dag gaf ik het in een stuk peer en eer dat ik bij mijn paard was, was de capsule al aan het smelten.

Als de slobber vrij stevig is en het wordt echt pas met voeren er bovenop gegooid haal je het misschien wel.

Top die capsules had ik ook gezien, wel kleine maat besteld want wij gaan maar 1/8 tot 1/4 voorlopig geven.
Ik ga het inderdaad even uitproberen met voeren is de slobber meestal vrij stevig al.

Cemlys

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 07:26

Ik ga de capsules ook maar bestellen, hij wil niks meer van de hand eten. Waar bestellen jullie de capsules?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 07:29

Cemlys schreef:
Ik ga de capsules ook maar bestellen, hij wil niks meer van de hand eten. Waar bestellen jullie de capsules?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 07:30

criollo_yess schreef:
Cemlys schreef:

Welke bestel je dan precies?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 07:43

Ik heb transparant maat 3. Voor mij werken de capsules ook het beste. Appels ging eerst goed, maar die weigert ze inmiddels ook. Toen nog peren en mandarijnen geprobeerd, maar dat was na een tijdje ook niks meer.
Sinds de capsules geen problemen meer gehad.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 07:44

Edit: maat 3 past max 3/4 pil in.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 08:32

In maat 1 past een hele pil Prascend exact in. Kleiner dan dat gaat niet, zit al bijna shocking klem.

Had zelf eerst de vegetarische variant genomen want ik dacht, dat is handig met een paard, maar heb nu gewoon de normale genomen omdat die roze zijn. Ik dacht als mijn paard het dan toch uit zijn mond zou laten vallen of van de hand met brokjes afgooit dan zie je het goed liggen. Stalgenoten geven het nog wel eens en hij kan nogal enthousiaste happen willen nemen dus hij heeft het wel eens een enkele keer bij anderen zo allemaal op de grond gegooid. :+

Dus dan is roze extra fijn om dat ding terug te vinden natuurlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:11

Ik zal even meten hoe groot mijn tabletten zijn, je kunt ze makkelijk door vieren breken dus dan schuif je ze makkelijk in de capsule denk ik. Ja vooral dat laten vallen, hij staat hier op vlas, en het valt geregeld en zoek het dan maar eens terug, daarbij heb ik kippen scharrelen door de stallen vaak, katten lopen dus dat is niet handig.

https://lege-capsules.com/products/caps ... ransparant deze dus denk ik?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:27

Ja die! Als je inderdaad geen Prascend maar dat andere merk hebt is het even zoeken qua afmeting. Ben er wel benieuwd naar want mijn dierenarts zei me dat overstappen van merk nu kon en veel goedkoper was. Alleen heb nog 500 capsules liggen en die passen dan denk ik niet meer. :')

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 10:31

Ik heb Pergoquin trouwens idd

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 11:19

Ik heb Prasequine, die is inkoop nog een tientje goedkoper (voor mij dan) dan de Pergoquin.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 11:58

Hoe werkt dat met capsules vullen, kun je die gewoon losdraaien, pil erin en er weer op duwen? Mijn paard at tot eergisteren enthousiast en vrolijk zijn appel met pil, maar inmiddels niet meer :(

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 12:01

Yes, capsules komen heel aan, trek je uit elkaar, je schuift de pil erin en je drukt de delen weer in elkaar. Gaat eigenlijk altijd vlekkeloos, behalve als ik mijn handen te vol heb en het even snel wil doen. Die pil past er zo precies in dat het dan soms even net niet in elkaar wil. Maar het is echt secondenwerk.

Hier inderdaad hetzelfde. Ruim een jaar in de appelpartjes gestopt. Ging geweldig. Tot ik van een halve naar een hele pil moest en de partjes groter werden met meer vieze pil erin. Pony moest meer kauwen op het partje en die vieze smaak kwam denk ik vaak omhoog. Het werd op een gegeven moment echt een ellende om die appeltjes in zijn mond te duwen en ander eten begon hij ook minder goed te eten. Nu met die capsules komt hij alweer maanden hinnikend aan als ik met zijn handje brokjes en de pil aankom. <3

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:26

criollo_yess schreef:
Cemlys schreef:

Ik heb nog een hele set van deze, die ik voor verzendkosten wel kwijt wil (of ophalen Groningen/Hoogezand). Die van mij eet de pillen zonder capsules

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 19:34

Gruis schreef:
criollo_yess schreef:

Ik heb nog een hele set van deze, die ik voor verzendkosten wel kwijt wil (of ophalen Groningen/Hoogezand). Die van mij eet de pillen zonder capsules

Gekleurde? Anders als mijn pil erin past wil ik ze wel. Ik woon in de buurt van Hoogezand ;)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:34

Die van mij staat nu een week op Prascend, overigens de enige optie bij mijn DA. Is er een reden om te kiezen voor een pil met een andere merknaam zoals Prasequine?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:56

Sanny_lief schreef:
Die van mij staat nu een week op Prascend, overigens de enige optie bij mijn DA. Is er een reden om te kiezen voor een pil met een andere merknaam zoals Prasequine?

Volgens mij vooral de prijs :o

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:01

Hier Pergoquin. Kost in verpakking van 60 of 200 stuks ongeveer €1.25 per tablet.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:54

Zo, dat is aanzienlijk goedkoper dan Prascend. En dan schijn ik nog een goedkope DA te hebben. Ik betaal 260 euro voor 160 stuks = 1,65 per tablet.

Maar qua bijwerkingen gewoon hetzelfde? Of is er wel eens iemand overgestapt om de bijwerkingen te verminderen?

Ik vind mijn pony nu zo'n sneu hoopje. Hij is echt een beetje down en hongerig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:26

Mijn shet was echt te dun en toen ik stopte met pracent en alleen nog kruiden en supplementen gaf werd hij langzaam steeds dikker. Nu is het zelfs zo dat ik moet uitkijken dat hij niet te dik wordt.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:29

criollo_yess schreef:
Hier Pergoquin. Kost in verpakking van 60 of 200 stuks ongeveer €1.25 per tablet.

€1,25 per tablet is wel heel goedkoop. :oo

Sanny_lief schreef:
Zo, dat is aanzienlijk goedkoper dan Prascend. En dan schijn ik nog een goedkope DA te hebben. Ik betaal 260 euro voor 160 stuks = 1,65 per tablet.

Maar qua bijwerkingen gewoon hetzelfde? Of is er wel eens iemand overgestapt om de bijwerkingen te verminderen?

Ik vind mijn pony nu zo'n sneu hoopje. Hij is echt een beetje down en hongerig.

Ik ben recent overgestapt van dierenarts en daarmee ook gewisseld van Pergoquin naar Prascend.
Pergoquin betaalde ik voor 200 pillen €327
Prascend voor 160 pillen €250

Zelf zie ik geen verschil in bijwerkingen. Ze doet het er net zo goed op gelukkig.