[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:03

Maar was dat via den hoek?

natasja1475

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:09

Nee dat was niet via den Hoek. Maar heb al zon beetje alles uitgeprobeerd wat in deze topic voorbij komt waar men dan goeie berichten over hoort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:13

Zou toch echt contact met hen gaan opnemen.
Ik zou het wel doen als het zo erg is.

Ben je ook al eens een periode van stalling veranderd om te kijken of dat verschil maakt?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:29

Hoi allemaal, wie van jullie gaat ook de listerine weer gebruiken?

Ik heb dat toen allemaal gevolgd en alles daarover weer terug gelezen en maar een fles gekocht, de original.
Ben heel benieuwd of het iets gaat doen tegen die kleine knutten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:30

natasja1475, hoe lang staat hij al onder een deken dit seizoen? En wat doe je aan zijn hoofd?

Ik gebruik Tectonik, maar helaas doet dat hier niets.
Idem voor het Listerine verhaal, ook geen effect hier.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over de Helmosan. Die lijkt echt verlichting te brengen.
(wel 24/7 onder de RSIH met een kap van Divoza met dikke oren)

Alleen jammer dat alles er vet van wordt, pony heeft witte manen en ziet er dus niet uit. Ach alles tegen de jeuk, beter dan een schone jeukende pony.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:36

natasja1475 schreef:
Echt heeeeel erg balen, hier de jeuk ook weer in volle hevigheid aanwezig. Had zo gehoopt doordat ik m vorig jaar heb verhuisd naar een plek zonder gras dat t over zou zijn maar helaas. Schuren, trappen naar zn buik, zichzelf kapot bijten, de eerste wondjes op zn oren zijn er al dus dikke ellende T begon wel later dit jaar maar als ik terug lees is dat bij meerdere eczeempaarden t geval. Ik weet t nu echt niet meer. Heb Tectonik besteld en ga dat nog proberen na het lezen van een aantal positieve ervaringen. Als dat niks uithaald dan weet ik t niet meer..

Heb je al 's een mengsel van half baby olie en half Listerine geprobeerd op de jeukplekken?

Het is hier ook heftig met de mugjes maar ook de gewone grote muggen.
De ruin trapt af en toe naar zijn buik want ze zitten vooral rond zijn koker. Maar het is veel minder dan vorig jaar nu ik er onderstaand recept opspuit.

Ik kwam nl. laatst een recept tegen van knoflook tegen slakken in de tuin.
Dat heb ik gemaakt en meng het als extra met citronella olie. Prompt staat hij een stuk rustiger. Ik heb ze nog steeds dekenloos staan en spuit hem daarom rond 4 uur 's middags en 's avonds rond half 9 nog een keer.
Het recept:
Van 1 bol knoflook alle teentjes in stukjes snijden en in een pan met een halve liter water aan de kook brengen. Dit minstens 10 minuten zachtjes door laten koken. Dan af laten koelen. Vervolgens het prutje zeven. Op een halve liter van dit knoflookaftreksel een halve liter water doen en dan overgieten in een literfles. Bewaren in de koelkast.
Ik heb een spuitflacon van een halve liter genomen. Deze bijna tot de rand toe gevuld met het knoflookmengsel en daar 50 druppels citronella olie bij ingedaan.
Eigenlijk had ik het recept gemaakt om te proberen tegen de vliegen die straks weer massaal op de paardenhoofden gaan zitten maar dacht eergisteravond, ach ik kan het ook wel proberen tegen de muggen en daar werkt het ook redelijk tegen.

Nog wel een tip. Kook dat knoflookmengsel niet als je kort erna bezoek o.i.d. krijgt want het is zo sterk, je hele huis meurt er naar. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:51

Haha, ik vind het juist heerlijk!
Maar er zijn een aantal geuren de vliegen weg houden.
Citroen inderdaad,knoflook.
Meende lavendel ook.

Hertshoorn ook, en dat zit volgens mij ook in derfen.
Ik zet wel een streep vandaag bij appie zijn manen , onder de buik zou dat denk ik ook wel kunnen om de vliegen weg te houden?
Veerust valt trouwens ook goed te gebruiken

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:52

Bedankt voor jullie hulp!
Ik heb Deosect van de DA hier gekregen en hij raadde aan de deken proffessioneel te laten wassen.
De huidge borstels zal ik ook met deosect doen en zijn halster ook. Na de tweede behandeling ga ik zijn nieuwe borstels gebruiken.
Ik maak me ook zorgen om de stal, hij verhaard en die haren liggen ook daar op de grond. Ga het denk ik even leeghalen.

Nogmaals bedankt!

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:14

Hier is het nu al 24 graden. Wordt alleen maar warmer.. Wel genoeg water en schuil opties! Deken op laten of af doen met deze temperatuur?

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:25

ellepel schreef:
Zou toch echt contact met hen gaan opnemen.
Ik zou het wel doen als het zo erg is.

Ben je ook al eens een periode van stalling veranderd om te kijken of dat verschil maakt?

Vorig jaar augustus van stalling verhuisd. Hij staat nu volledig van gras af. Verder alles wat er op voedingsgebied te proberen valt geprobeerd. Geef nu helemaal niets meer behalve hooi. Ook allerlei smeersels gehad, verlicht misschien ietsje maar blijft enorm veel jeuk. En uiteraard staat hij onder een eczeemdeken. Om eerlijk te zijn heb ik niet zo heel veel vertrouwen meer in van alles uitproberen waar een ander goed resultaat mee had. Zoals gezegd is hij anderhalf jaar lang met zon stokje behandeld waar laarakker ook mee werkt. Op " holistische wijze" heb ik ook van alles geprobeerd, reinigen, voeding, kruiden en dat in combinatie met voldoende beweging en behandeling van zn " emoties". Laarakker is niet goedkoop en dat zou prima zijn als ik 100% zekerheid krijg dat Mn pony in x behandelingen jeukvrij is. Maar voorlopig ben ik honderden, misschien wel duizenden euro's verder en hebben we nog jeuk

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:30

MarliesV schreef:
natasja1475, hoe lang staat hij al onder een deken dit seizoen? En wat doe je aan zijn hoofd?

Ik gebruik Tectonik, maar helaas doet dat hier niets.
Idem voor het Listerine verhaal, ook geen effect hier.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over de Helmosan. Die lijkt echt verlichting te brengen.
(wel 24/7 onder de RSIH met een kap van Divoza met dikke oren)

Alleen jammer dat alles er vet van wordt, pony heeft witte manen en ziet er dus niet uit. Ach alles tegen de jeuk, beter dan een schone jeukende pony.

Hij staat nu 2 weken onder de deken, in t verleden allerlei verschillende hoofdkappen erbij gebruikt maar die liggen binnen een dag aan flarden. Voorgaande jaren 1 februari de deken al preventief opgelegd zonder ander resultaat dan nu dus voor nu voor paardenwelzijn gekozen. Listerine idd ook geprobeerd evenals verschillende home made knoflook, zwarte thee en weet ik t allemaal wat er in gaat vliegenspray.
Helmosan gebruik ik nu ook, daar wel preventief mee begonnen weken geleden maar ook dat doet hier nauwelijks wat. Derfen ook flessen van weggesmeerd zonder resultaat. Babyolie, uierzalf, kokosolie, sweet itch.......wil je nog meer weten Alles geprobeerd
Jammer om te horen dat Tectonik bij jou niks doet want dat is een beetje Mn laatste enigsinds betaalbare hoop

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:43

henny_w schreef:
natasja1475 schreef:
Echt heeeeel erg balen, hier de jeuk ook weer in volle hevigheid aanwezig. Had zo gehoopt doordat ik m vorig jaar heb verhuisd naar een plek zonder gras dat t over zou zijn maar helaas. Schuren, trappen naar zn buik, zichzelf kapot bijten, de eerste wondjes op zn oren zijn er al dus dikke ellende T begon wel later dit jaar maar als ik terug lees is dat bij meerdere eczeempaarden t geval. Ik weet t nu echt niet meer. Heb Tectonik besteld en ga dat nog proberen na het lezen van een aantal positieve ervaringen. Als dat niks uithaald dan weet ik t niet meer..

Heb je al 's een mengsel van half baby olie en half Listerine geprobeerd op de jeukplekken?

Het is hier ook heftig met de mugjes maar ook de gewone grote muggen.
De ruin trapt af en toe naar zijn buik want ze zitten vooral rond zijn koker. Maar het is veel minder dan vorig jaar nu ik er onderstaand recept opspuit.

Ik kwam nl. laatst een recept tegen van knoflook tegen slakken in de tuin.
Dat heb ik gemaakt en meng het als extra met citronella olie. Prompt staat hij een stuk rustiger. Ik heb ze nog steeds dekenloos staan en spuit hem daarom rond 4 uur 's middags en 's avonds rond half 9 nog een keer.
Het recept:
Van 1 bol knoflook alle teentjes in stukjes snijden en in een pan met een halve liter water aan de kook brengen. Dit minstens 10 minuten zachtjes door laten koken. Dan af laten koelen. Vervolgens het prutje zeven. Op een halve liter van dit knoflookaftreksel een halve liter water doen en dan overgieten in een literfles. Bewaren in de koelkast.
Ik heb een spuitflacon van een halve liter genomen. Deze bijna tot de rand toe gevuld met het knoflookmengsel en daar 50 druppels citronella olie bij ingedaan.
Eigenlijk had ik het recept gemaakt om te proberen tegen de vliegen die straks weer massaal op de paardenhoofden gaan zitten maar dacht eergisteravond, ach ik kan het ook wel proberen tegen de muggen en daar werkt het ook redelijk tegen.

Nog wel een tip. Kook dat knoflookmengsel niet als je kort erna bezoek o.i.d. krijgt want het is zo sterk, je hele huis meurt er naar. ;)

Listerine met water geprobeerd zonder effect. Met babyolie lijkt mij dat de spuitbus verstopt gaat zitten?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:49

Ik maak regelmatig een middeltje van olijfolie als basis, wat druppels lavendelolie, druppels teatree olie, beetje neemolie en smeer dat op de gevoelige plekken. (en vrees niet... nadat je het hebt gemaakt komt er geen man meer in je buurt! Die neemolie stinkt, ongelooflijk!)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:06

Olie in een spuitflesje gaat idd verstoppen.

Hier tevreden listerine gebruiker. Deken altijd op, benen insprayen met veerust en als hij toch jeuk heeft komt er listerine of derfen aan te pas :j

Iemand vroeg of de deken af kon ivm de temperatuur. Maar dat zou ik niet doen, want dan word je paars sowieso te grazen genomen. Ten alle tijden de deken ophouden is toch het beste advies.

Ik heb zelf hele goeie ervaringen met den hoek. Hij is nu voor van alles behandeld, met het komende onderzoek staat de eczeem ook op de lijst. Overigens is daar ook niet 1 oplossing voor zegt Den Hoek, maar wellicht is het wel verdraagzamer te krijgen :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:14

natasja1475 schreef:
Listerine met water geprobeerd zonder effect. Met babyolie lijkt mij dat de spuitbus verstopt gaat zitten?

Met babyolie gaat je spuitbus inderdaad verstopt zitten. Ik breng het aan met een plastic flesje met een lange spitse spuitmond. Zo kun je goed bij de huid komen tussen de manen en staartharen door en het nog wat meer in masseren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:15

natasja1475 schreef:
Vorig jaar augustus van stalling verhuisd. Hij staat nu volledig van gras af. Verder alles wat er op voedingsgebied te proberen valt geprobeerd. Geef nu helemaal niets meer behalve hooi. Ook allerlei smeersels gehad, verlicht misschien ietsje maar blijft enorm veel jeuk. En uiteraard staat hij onder een eczeemdeken. Om eerlijk te zijn heb ik niet zo heel veel vertrouwen meer in van alles uitproberen waar een ander goed resultaat mee had. Zoals gezegd is hij anderhalf jaar lang met zon stokje behandeld waar laarakker ook mee werkt. Op " holistische wijze" heb ik ook van alles geprobeerd, reinigen, voeding, kruiden en dat in combinatie met voldoende beweging en behandeling van zn " emoties". Laarakker is niet goedkoop en dat zou prima zijn als ik 100% zekerheid krijg dat Mn pony in x behandelingen jeukvrij is. Maar voorlopig ben ik honderden, misschien wel duizenden euro's verder en hebben we nog jeuk

Heb je via bloedonderzoek al 's de leverwaardes laten checken?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:33

Ik had hier van de week lichte jeuk aan het hoofd, hoofd direct ingesmeerd met tectonik, weg jeuk! Als hij het zo blijft doen, mag hij zonder deken tot de dazen komen *\%/* duimen!!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:14

Saravda schreef:
Hier is het nu al 24 graden. Wordt alleen maar warmer.. Wel genoeg water en schuil opties! Deken op laten of af doen met deze temperatuur?

Deken altijd ophouden! Juist met de warmte, dan zweten ze, daar komt weer gespuis op af.
Zweten doen ze toch wel, ook zonder deken.

Natasja, hopelijk werkt tectonik (ik heb z-itch, paardenvariant, die is blank ipv blauw).
Lastig hè, het verschilt vreselijk per paard.

Ik heb deze kap:
https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
Goed betaalbaar en met hele mooie stoffen oren. Die van mij heeft anders tot bloedens toe de oren kapot, dik onder de korsten.
Kon je ze maar uitleggen waarom je die er op doet..... :(:)

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:56

Babbelaar20 schreef:
Ik had hier van de week lichte jeuk aan het hoofd, hoofd direct ingesmeerd met tectonik, weg jeuk! Als hij het zo blijft doen, mag hij zonder deken tot de dazen komen *\%/* duimen!!!!

Hoofd ingesmeerd??? Helemaal bedoel je? Het is toch de bedoeling dat je dat spul in een dunne streep over de rug aanbrengt? Of vergis ik me

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:00

Vandaag heb ik de kleine voor het eerst gewassen met teatree shampoo (kreeg het advies dat eens te proberen). Kwamen onwiiiijs veel schilfers vanaf, iemand die weet wat dat is?

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:50

MarliesV schreef:
Saravda schreef:

Deken altijd ophouden! Juist met de warmte, dan zweten ze, daar komt weer gespuis op af.
Zweten doen ze toch wel, ook zonder deken.

Natasja, hopelijk werkt tectonik (ik heb z-itch, paardenvariant, die is blank ipv blauw).
Lastig hè, het verschilt vreselijk per paard.

Ik heb deze kap:
https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
Goed betaalbaar en met hele mooie stoffen oren. Die van mij heeft anders tot bloedens toe de oren kapot, dik onder de korsten.
Kon je ze maar uitleggen waarom je die er op doet..... :(:)

Werkt de z-itch bij jou?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:59

Nope, zou hetzelfde zijn als Tectonik (maar ik wil geen blauw paard). Maar werkt dus niet.

Woon je in de buurt? Ik heb nog wel wat over anders voor iemand om te testen....

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:08

MarliesV schreef:
Nope, zou hetzelfde zijn als Tectonik (maar ik wil geen blauw paard). Maar werkt dus niet.

Woon je in de buurt? Ik heb nog wel wat over anders voor iemand om te testen....

Balen zeg, ik heb net de Tectonik op zn rug gedaan, had t al besteld. Blauwe streep staat m best leuk, is net een Fjord nu
Hoop dat t bij mij wel werkt maar heb al meer gehoord dat t niet werkt. Z itch heb ik net opgezocht en is idd ook met permethrin alleen moet je dat volgens die website wel vaker aanbrengen. Nou we wachten maar af. Bedankt voor je aanbod om te testen trouwens, ik woon sowieso niet in de buurt maar lief dat je t aanbiedt

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:50

natasja1475 schreef:
Babbelaar20 schreef:

Hoofd ingesmeerd??? Helemaal bedoel je? Het is toch de bedoeling dat je dat spul in een dunne streep over de rug aanbrengt? Of vergis ik me

Heb gewoon met een sponsje wat op zijn hoofd gedaan inderdaad. Zijn hoofd is zijn ‘probleem’gebied en het werkt voor ons op die manier :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:38

Heb gewoon met een sponsje wat op zijn hoofd gedaan inderdaad. Zijn hoofd is zijn ‘probleem’gebied en het werkt voor ons op die manier :)[/quote]

Oei kijk daar mee uit het is niet voor niks dat er een streep over de rug getrokken moet worden. Denk als je echt het hoofd doet je het behoorlijk over doseert. En het is niet heel onschuldig spul