Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:35

Iemand een idee welk supplement je kan voeren bij een drachtige merrie?
Equine74 heb ik eerst gehad maar dat eet ze niet.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:16

Maaik schreef:
Is inderdaad precies dezelfde.. Jammer dat je het enkel als zakelijk klant kan bestellen.

Ik heb het vandaag bij Heemskerk als particulier besteld. Ff mailen dan maken ze account voor je aan.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:59

Oeh bedankt voor de tip! Ga ik dat ook even doen :D

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:49

Heeft iemand toevallig nog wat ulcergold ter overname? :) graag een pb!

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:09

Hoi allemaal,
Een tijdje ben ik uit dit topic verdwenen wat eigenlijk heel positief was, Belle haar zweren waren namelijk tijdens de laatste maagscopie in maart voor 99% genezen. Toen heb ik nog een maandje trouw een supplement gegeven en ben er daarna mee gestopt. Ze krijgen hier nu vrijwel onbeperkt ruwvoer, leven in kudde verband en gaan in het voorjaar na het opbouwen 24/7 de wei op, dus maagzweren konden niet meer terug komen (dacht ik).

Aan net einde van het weideseizoen merkte ik dat Belle meer agressie begon te tonen met aansingelen, nu hebben we hier te maken met een hele 'typische' merrie die de ene dag aanraking aan haar hele lichaam toe laat en de andere dag al "kwaad" wordt als je haar hoeven wil uitkrabben. Met rijden merkte ik verder niks.

Nu staan ze terug op de paddock en krijgen ze hooi, naast dat ze enorm aankomt van het hooi begint ze ook weer meer hetzelfde gedrag te vertonen als toen de zweer werd ontdekt; boos met poetsen, heel boos naar de singel en meer luchtzuigen.

Het rijden gaat opzich nog goed al merk ik dat ze de ene dag veel voorwaartser is dan de ander.
Wat zouden jullie doen en heeft er iemand ervaring met terugkerende zweren?

Ik vind opnieuw een scopie maken best rigoureus, niet alleen voor mijn portomonnee maar ook voor Belle omdat dit zou betekenen dat zij ook een nacht uit de kudde moet, naar een andere locatie waar ze heel veel stress van krijgt en dan weer 15 uur niet mag eten, wat ook een aanslag op de maag is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:17

beginnen met behandelen zoals je eerder bij zweren gedaan hebt mar dan zonder scopie vooraf. je merkt dan zelf of je merrie op zal knappen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:19

Eens. :j Ik zou ook de behandeling weer opstarten en kijken of je verschil merkt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:33

ik sluit me aan bij het vorige advies. Bij een geschiedenis van maagzweren, bij de eerste mogelijk symptomen, gewoon behandeling starten. Als je twijfelt, kan je bv met 3x/dag Gaviscon proberen te kijken of de symptomen verbeteren alvorens met Omeprazole te starten.

Verder zou je ook een acupuncturist kunnen vragen, zij kunnen ook makkelijk voelen of je paard last heeft van zijn maag. Zo check ik nu ook zelf in welke mate mijn paard "last" heeft en wanneer aangepast voer en supplementen niet langer voldoende zijn (ik heb mijn paard nog nooit gezien en geweten dat ze compleet niet reageert op de maagpunten helaas).

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:47

Hoe belastend was het vasten voor jullie paarden?
De onze is nogal een stresskipje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:04

Het mooiste zou zijn je het paard laat vasten op een kliniek waar de scopie dan gedaan word. Die hebben wel een kale box en de scoop kan smorgens gedaan worden..

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:15

Popstra schreef:
Het mooiste zou zijn je het paard laat vasten op een kliniek waar de scopie dan gedaan word. Die hebben wel een kale box en de scoop kan smorgens gedaan worden..

Dat was ook mijn bedoeling inderdaad.
Heb al met 1 kliniek in de buurt contact gehad. Hij kan daar vasten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:22

Ik zelf heb dat als fijner ervaren. Weet niet waarom. Wss het idee hij in goede handen was.

Ben wel zelf smorgens bij de scopie gaan kijken. Vond ik interessant.
Paard was overigens schoon.
Hij had rare koliek verschijnselen en gedroeg zich ziekig. De internist zweerde bij een maagzweer. Maar dat was dus niet zo. Inwendig was hij helemaal o.k. ook de darmen.
Weten nog steeds niet waar hij last van had

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:29

Hier ook een stresskip en ik vond het vorig jaar wel heftig voor haar, vooral ook omdat ze flinke koliek had paar dagen voor de scope (daarom ook naar de kliniek en maagscopie). Vorige week - precies jaar later - weer hetzelfde riedel, heftige koliek en opname in de kliniek. Ik heb een maagscopie overwogen maar hier toch niet voor gekozen, omdat het allemaal al heftig zat was (vasten vanwege koliek, opbouwen qua voer, dagelijks sonderen). De reden van de koliek leek zand dus ook geen enorme indicatie de maag te bekijken.

Als ze weer zou moeten, zou ik het vasten idd in de kliniek laten gebeuren.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:31

Ik heb met een aantal klinieken contact gehad waarbij het Bokt in Peer het prijsgunstigste was.
Zelf heb ik geen ervaring met deze kliniek, dus mocht iemand die wel hebben dan hoor ik dat graag.
Ik zit nog steeds beetje in dubio of ik hem deze stress aan moet doen. Hij heeft een aantal jaren geleden na een koliek een kuur Pepticure gehad en in zijn gedrag merkte ik daar helemaal niks van. Tegelijk geeft een scopie me wel antwoorden, moeilijk moeilijk dus.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:12

Chantal_1978 schreef:
Ik heb met een aantal klinieken contact gehad waarbij het Bokt in Peer het prijsgunstigste was.
Zelf heb ik geen ervaring met deze kliniek, dus mocht iemand die wel hebben dan hoor ik dat graag.
Ik zit nog steeds beetje in dubio of ik hem deze stress aan moet doen. Hij heeft een aantal jaren geleden na een koliek een kuur Pepticure gehad en in zijn gedrag merkte ik daar helemaal niks van. Tegelijk geeft een scopie me wel antwoorden, moeilijk moeilijk dus.

Doen niet twijfelen! Wij hebben lang getwijfeld. Vooral het vasten en verplaatsen naar een vreemde omgeving was hetgeen ons tegenhield omdat het zo een stresskip is Uiteindelijk door de zure appel gebeten en blij dat we het gedaan hebben. Van het vasten zelf heeft hij weinig problemen gemaakt, het meest stressvolle was de rit heen en terug. Blij dat we nu weten waar zijn boosheid bij zadelen en borstelen vandaan kwam. Dit was trouwens het enige symptoom die hij vertoonde. 3 veeartsen, 3 osteopaten, acupunturist zeiden allen dat hij geen maagzweren had want hij was zo flink in zijn werk maar mijn buikgevoel zei dat het niet ok was. Diagnose ernstige maagzweren onderin de maag waarvan 1 bloedende. Veearts stond versteld dat hij nog zo beleefd was tijdens rijden want hij heeft enorm veel pijn. Nu gestart met behandelen en hopen dat hij snel beter wordt . Stress door verhuis is hoogstwaarschijnlijk de uitlokkende factor geweest. Al de rest hadden we reeds laten uitsluiten. Stond ook al op onbeperkt en aangepaste voeding en voldoende beweging.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:44

Tibeella schreef:
Chantal_1978 schreef:

Doen niet twijfelen! Wij hebben lang getwijfeld. Vooral het vasten en verplaatsen naar een vreemde omgeving was hetgeen ons tegenhield omdat het zo een stresskip is Uiteindelijk door de zure appel gebeten en blij dat we het gedaan hebben. Van het vasten zelf heeft hij weinig problemen gemaakt, het meest stressvolle was de rit heen en terug. Blij dat we nu weten waar zijn boosheid bij zadelen en borstelen vandaan kwam. Dit was trouwens het enige symptoom die hij vertoonde. 3 veeartsen, 3 osteopaten, acupunturist zeiden allen dat hij geen maagzweren had want hij was zo flink in zijn werk maar mijn buikgevoel zei dat het niet ok was. Diagnose ernstige maagzweren onderin de maag waarvan 1 bloedende. Veearts stond versteld dat hij nog zo beleefd was tijdens rijden want hij heeft enorm veel pijn. Nu gestart met behandelen en hopen dat hij snel beter wordt . Stress door verhuis is hoogstwaarschijnlijk de uitlokkende factor geweest. Al de rest hadden we reeds laten uitsluiten. Stond ook al op onbeperkt en aangepaste voeding en voldoende beweging.

Dat bozige gedrag herken ik heel goed, helaas :-(
En ook dat osteopaat zegt dat het niet van de maag is, maar mijn gevoel zegt dat meer aan de hand is

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:05

Hallo, ik ben nieuw in dit topic maar zou graag jullie mening willen.

Sinds 4 maanden een 11 jarige ruin in bezit. Ik kocht hem als een niet werkwillig paard die ook niet al te best liep.
Sindsdien heb ik hem door de molen gehad, SI laten inspuiten en meerdere fysiotherapie behandelingen.

Hij heeft wat voernijd en sindskort ook duidelijk singelnijd. Gooit z'n oren plat bij versnellen (bv naar draf) en durft ook wel echt lelijk te doen.
Heb hem nu niet onder t zadel (Hij is dan ook niet voorwaarts) totdat ik dit heb opgelost.

Kunnen maagzweren zijn narrigheid veroorzaken?
Daarbij, lost het zichzelf op en kan ik iets doen om het te ondersteunen?
Van nature is het een iets dominant maar ook erg lief paard. Ik denk dat ongemak dit wel kan veroorzaken.
Hij staat overdag op de wei, krijgt genoeg ruwvoer, heeft een wat dikke buik, maar mist wel bespiering. Wordt nu alleen gelongeerd.
Ideeën iemand?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:49

vidya schreef:
Hallo, ik ben nieuw in dit topic maar zou graag jullie mening willen.

Sinds 4 maanden een 11 jarige ruin in bezit. Ik kocht hem als een niet werkwillig paard die ook niet al te best liep.
Sindsdien heb ik hem door de molen gehad, SI laten inspuiten en meerdere fysiotherapie behandelingen.

Hij heeft wat voernijd en sindskort ook duidelijk singelnijd. Gooit z'n oren plat bij versnellen (bv naar draf) en durft ook wel echt lelijk te doen.
Heb hem nu niet onder t zadel (Hij is dan ook niet voorwaarts) totdat ik dit heb opgelost.

Kunnen maagzweren zijn narrigheid veroorzaken?
Daarbij, lost het zichzelf op en kan ik iets doen om het te ondersteunen?
Van nature is het een iets dominant maar ook erg lief paard. Ik denk dat ongemak dit wel kan veroorzaken.
Hij staat overdag op de wei, krijgt genoeg ruwvoer, heeft een wat dikke buik, maar mist wel bespiering. Wordt nu alleen gelongeerd.
Ideeën iemand?

Moeilijk te zeggen. Wat je omschrijft zouden idd symptomen van een maagzweer kunnen zijn. Stress van een verhuizing kan daar aan bijdragen (of misschien heb je m niet verhuisd na de aankoop). Maar het zouden ook heel goed signalen van andere problemen kunnen zijn, slecht passend zadel, pijn aan rug of andere delen van het bewegingsapparaat. Dat past dan wel weer bij wat je zei over dat hij vanaf het begin al niet zo goed liep en niet werkwillig is. Zijn er andere redenen waardoor je aan een maagzweer denkt?

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:55

Hij had z'n rug, ribben en si helemaal vast. Dit is behandeld.
Maar z'n narrige gedrag op singelen, voer en sowieso een algemene sjagrijnigheid op bewegen is
onveranderd.
T is een beetje een puzzel bij dit paard. De fysio kwam hiermee omdat hij bij longeren nog steeds z'n rug vastzet/wegdrukt en ook bij aanraking heftig reageerde. Oren plat, bijten.
Vind t sneu voor m omdat hij al laatst al een ritje kliniek had en ook wel sneu voor m'n portemonnee haha. Omdat hij ook zo lief kan zijn vind ik t ook zo gek gedrag. Het is niet perse een narrig paard.

Hij gaapt of knarsetand niet maar bij stress pakt hij iets vast, een touw, de rand van de bak etc.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:09

vidya schreef:
Hij had z'n rug, ribben en si helemaal vast. Dit is behandeld.
Maar z'n narrige gedrag op singelen, voer en sowieso een algemene sjagrijnigheid op bewegen is
onveranderd.
T is een beetje een puzzel bij dit paard. De fysio kwam hiermee omdat hij bij longeren nog steeds z'n rug vastzet/wegdrukt en ook bij aanraking heftig reageerde. Oren plat, bijten.
Vind t sneu voor m omdat hij al laatst al een ritje kliniek had en ook wel sneu voor m'n portemonnee haha. Omdat hij ook zo lief kan zijn vind ik t ook zo gek gedrag. Het is niet perse een narrig paard.

Hij gaapt of knarsetand niet maar bij stress pakt hij iets vast, een touw, de rand van de bak etc.

Ik herken de puzzel. En ook het prijskaartje helaas. Om te janken. Het teleurstellende antwoord is dat als je zeker wil weten of het een zweer is, je toch een scopie zult moeten laten uitvoeren. Mijn veearts zei toentertijd dat er twee opties waren, of naar de kliniek voor een scopie, of met een hoge dosis omeprazol beginnen te behandelen. Als je na een aantal dagen effect merkt dan ben je op de goede weg. Maar ook bij weinig/geen effect kan het nog steeds een zweer zijn want hoe (snel) de zweer reageert is afhankelijk van waar hij zich bevind. Ze kunnen effectiever behandelen als ze erin hebben kunnen kijken. Links of rechtsom, het is sowieso duur.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:56

Ik zal het aan de dierenarts voorleggen, al het andere heeft t paardje wel verbeterd maar vooralsnog niets opgelost. Dus ja.. verder zoeken moeten we sowieso.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:01

Het is logisch dat hij zijn rug etc vast zet als hij maagpijn heeft. Dus als je de maagproblemen niet oplost, komt de rest vanzelf weer terug. Wat je beschrijft, kan zeker duiden op maagzweren en daarvoor moet het paard dus wss worden behandeld. Daar is helaas geen goedkope oplossing voor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:20

Met een dikke buik kan je ook denken aan zand. Foto is zo gemaakt en kan je dat ook uitsluiten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:29

Kleine vraag, anatomische, zit de maag als je van bovenaf kijkt links of rechts van een paard? En waar zit de lever vanaf die plek?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:59

Maag voornamelijk links en lever voornamelijk rechts.
Vergelijkbaar met mensen dacht ik :)