gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:39

stelt me gerust ellepel

ik maakte me beetje zorgen maar 1 vraag wat vindt je van de ureum?
die is ook net binnen de norm en vindt haar eiwitten ook aan hoge kant.
heeft volgens mij wel wat met elkaar te maken toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 21:55

als het binnen de norm valt is het wel goed,pas als je echt flink erbuiten zit is er pas sprake van een eventuele onderliggende ziekte of afwijking.
zou me daar niet te druk over maken.
maar ik ben wel benieuwd wat je veearts gaat zeggen :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:08

oke bedankt heb vrijdag gesprek.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:41

Hoihoi,

Ik heb mijn uitslagen binnen en zou graag willen weten wat de afkortingen precies betekenen (heb al gezocht via Google maar kom er toch niet helemaal uit) iemand hier die er verstand van heeft? Bij onderstaande afkortingen waren de waardes te hoog van mijn merrie.

AST (GOT)
LDH
GGT

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:02

heeft volgens mij met de lever te maken.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:03

Ja dat klopt maar wat is nou wat precies (afkortingen)?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:04

GGT IS GAMMA GT BEN ER NOG NIET ERG THUIS IN SORRY sorry hoofdletters....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:07

LDH: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=245
GGT: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=218

GOT (AST)
Meest waarschijnlijk: te hoog = leverstoornis door levercelnecrose.
Deze stof komt vooral voor in hart, lever en spieren.
Te hoog: myocardinfarct, levercelnecrose, spiercelnecrose. Vooral gestegen bij aandoeningen die de levercellen beschadigen: dwz alle vormen van hepatitis (viraal, medicatie, alcohol), cirrose, kwaadaardige gezwellen in de lever, ... Licht gestegen bij NASH syndroom.

Allemaal van websites voor mensen, maar het zal vast niet iets anders betekenen dan bij paarden (behalve dan eventuele waarden).

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:13

Super! Dankjewel, zijn hier meer ervaringen met hoge leverwaardes? Ben benieuwd hoe zij hebben behandeld etc..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:15

Afwijkende waarden bloedonderzoek (vandaag ontvangen)

Hematologie: Erytrocyten, MCV : 51,3 (max. is 50,0), MCHC : 33,5 (min. 36,0) en 5,19 (min. 5,58)

Nierfunctie: Ureumwaarden 39 (max. 38) en 6,49 (max. 6,32) - dus licht verhoogd, voor de zekerheid een kuurtje voorgeschreven gekregen.

Eiwitelektroforese: Alfa-1 globuline was met 6,3% licht verhoogd (max. 5,3) maar volgens DA willen die waarden nog wel eens varieren en moet ik daar niet al te veel aandacht aan schenken.

De Betaglobulinen vielen met 21,6 net binnen de max. waarden van 22,2 maar icm de andere bloedwaarden wees het op bloedworm, alle paarden middels injectie ontwormd.

Ook de leverwaarden zijn getest en de transaminase AST (GOT) was met 381 net buiten de max. waarde van 375 en ook daar voor de zekerheid een kuur.

Bloed is onderzocht wegens stalbenen/verdikte kogels achter. Foto's zijn goed, pezen zijn in orde, vochtafdrijvende tabletten sloegen niet aan en eiwitarm voeren geeft geen verschil. Mogelijk zijn de lever/nieren de oorzaak en anders blijft het vooralsnog een raadsel.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:32

Kunnen jullie mij helpen met de bloeduitslagen van mijn paard????

Gaat om een 6 jarige ruin.
Heeft chronische luchtweg problemen.
Reden van bloedonderzoek was omdat hij vrij stijf is en niet meer wil lopen, stappen nog wel maar draven wil hij niet gaat dan bokken en staken. (zadel, rug enz is allemaal nagekeken)
Ik had het vermoede dat mij mogelijk een lichte vorm van spierbevangenheid had. Heeft vermoedelijk ook moeite om afvalstoffen kwijt te raken.
Conclusie van mijn DA is dat mijn paard kern gezond is, en gewoon lui is (is hij absoluut niet)
Is getest op IR, maar DA heeft een fout gemaakt met bloedafname dus test was negatief maar dus onbetrouwbaar.

De eerste waarde zijn de gemete waarde, die er achter staan wat het zou moeten zijn.

Kidney:
Urea (BUN) 6.0 3.6-7.1
Creatinine 89 <177
Total protein 70 55-75
Sodium 137 125-150
Potassium 4.1 2.8-4.5
Inorganic phosphate 1.2 0.7-1.5
Liver:
Total billirubin 21.6 8.6-59.9
ALT (GPT) 9.6 2-15
Alkaline phospatase 127 <450
GGT 19 <30
AST (GOT) 258.8 75-600
GLDH 15.6 <12
Albumin 28 25-44
Pancreas:
Glucose 4.8 2.8-5.2
a-amylase <10 <400
cCholesterol 3.1 1.8-4.7
Muscle:
CPK 303 <260
LDH 336 <400
Calcium 3.1 2.3-3.4
Magnesium 0.7 0.7-0.9
Triglycerides 0.3 <0.6
Haemogram:
Leukocytes 7.4 5-10
Erythrocytes 8.21 6.0-12.0
Haemoglobin 12.6 11-17
PVC cell volme 34 30-50
MCV 41 37-55
Hbe 15 13-19
MCHC 38 31-36
Thrombocytes 121 90-300
Differential blood count:
Basephils 0 0-2
Eosinophils 3 0-4
Segmented neutrophils 50 45-70
Lymphocytes 42 20-45
Monocytes 5 0-5
Basephils absolute 0
Eosinophils absolute 237 40-350
Segmentede absolute 3720 3000-7000
Lymphocytes absolute 3090 1500-4000
Monocytes absolute 341 40-400
A typical cells 0 0
A nisocy tosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:24

Niemand die mij kan helpen met bovenstaande bloeduitslagen????

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:18

de CK's zijn verhoogd, teveel suikers in de spieren die niet gebruikt kunnen worden door je paard, daardoor verzuurd ie. n.a.v. welke situatie heb je bloed laten trekken?
edit: je kunt zien dat de glucose ook aan de hoge kant zit, maar kan liggen aan wanneer je paard(wat) heeft gegeten vlak voor het bloedtrekken bijvoorbeeld. verder kan dit betekenen dat je hem/haar niet correct voert.
wat geef je zoal?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:13

glucose zit binnen de normaalwaarde,als een paard wat gegeten heeft gaat die al onhoog,zou me daar nietd ruk om maken.
flappie,jouw paard was meende ik toch wel wat gevoelig voor suikers in het voer?
zou wel bij het beeld passen van zijn gezondheids problemen :j

mchc is verhoogd,dat is wat lichte bloedarmoede,samen met de toch wat aan de hoge knat potassium zou het wel een heel goed idee zijn om iemand eens heel goed naar je rantsoen te laten kijken.
goed ontwormen ook belangrijk,zeker op bloedworm :j
maar verder is er niks aan de hand, de spierwaardes die wat verhoogd zijn gaan bij spanning van het prikken al wat omhoog.
maar het rantsoen ene keer goed laten nakijken is wel verstandig

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:27

Bedankt voor jullie reactie's. Ja het vermoede bestaat dat hij gevoelig reageerd op suikers, HB geweest enz. ten tijde van het bloedprikken stond hij al enige tijd op geweekt hooi i.v.m de suikers en een handje subli senior priores, met 100gr marstall force en een scheutje omega olie. In het voer is nu nog niks veranderd, wil straks de c4life van pavo gaan voeren als deze bevalt.

Zou het glucosegehalte in verhouding met het voer wat hij krijgt dan aan de hoge kant zijn?
Wat kan ik doen om de lichtebloedarmoede recht te trekken?

Edit: hij was ook afgevallen en daardoor wat schraal geworden. Ook is hij opvallend veel spiermassa verloren in korte tijd. Mogelijk dat dat ook van invloed is geweest op de uitslagen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:03

ohw dat denk ik wel,slechte conditie geeft natuurlijk een heel ander beeld.
die bloedarmoede trek je wel recht met goede voeding :j

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:14

Oke, bedankt voor jullie reactie's. Ik wacht met smart tot de c4life in de winkels komt, lees er erg positieve verhalen over in het topic. En dan is kijken hoe hij het er op gaat doen.

Hij was vandaag ook flink aan het hoesten met een flinke slijm reutel in de kuch, dus die ellende is ook weer begonnen. En dat terwijl hij zo stof vrij als mogelijk gehouden wordt, 24/7 buiten, nat ruwvoer enz. die luchtwegen zijn een lastig probleem.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:49

K heb maandag bloed laten afnemen bij mijn paard.
Dierenarts liet vanochtend weten dat er geen afwijkende waarden waren gevonden. K krijg vandaag zelf ook de uitslag via de post als het goed is..
Paard is enorm mager, gebit is nagekeken en goed. Eventuele worminfecties (ondanks dat ie goed ontwormt is) zouden toch ook uit een bloed onderzoek naar voren moeten komen?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:10

Ik kan ook eens een overzichtje maken van de bloedonderzoeken en uitslagen van onze merrie Desert,mits het prijs wordt gesteld om er meer over te leren?valt mij wel op dat er overal andere afkortingen of andere waarden gemeten worden.Maar misschien leerzaam en interessant voor de kenners en puzzelaars hier ;) omdat ik ook al veel uitslagen van andere onderzoeken heb.
Desert heeft nl diverse onderzoeken gehad in Utrecht waaronder een ct-scan van gehele lichaam.Ook is coombtest gedaan uit het bloed.
Wat eruit is gekomen:
Ze heeft oa een zeldzame auto-imuunziekte (AIHA) waar de bloedarmoede door verklaard wordt
nierontsteking aan beide nieren en niersteen in linkernier
maagzweren gehad
darmontsteking
kalkafzetting in bloedsomloop en spieren,wat spierpijn weer kan verklaren...

Voor wie het interessant vindt: [MD] Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:21

flappie2 schreef:
Bedankt voor jullie reactie's. Ja het vermoede bestaat dat hij gevoelig reageerd op suikers, HB geweest enz. ten tijde van het bloedprikken stond hij al enige tijd op geweekt hooi i.v.m de suikers en een handje subli senior priores, met 100gr marstall force en een scheutje omega olie. In het voer is nu nog niks veranderd, wil straks de c4life van pavo gaan voeren als deze bevalt.

Zou het glucosegehalte in verhouding met het voer wat hij krijgt dan aan de hoge kant zijn?

Edit: hij was ook afgevallen en daardoor wat schraal geworden. Ook is hij opvallend veel spiermassa verloren in korte tijd. Mogelijk dat dat ook van invloed is geweest op de uitslagen?

Die verhoogde CK komt niet door de spanning van het bloedtrekken zoals elelpel zegt, dat is onzin. de ck's zijn verhoogd doordat er suikers in zijn sieren niet gebruikt kunnen worden, en daardoor verzuurd ie. dat die ck's verhoogd zijn ondanks het geweekte hooi vind ik niet geruststellend, maar juist alarmerend. kan samen met het hogere glucosegehalte suikerovergevoeligheid zijn, of spierbevangenheid. elelpel, de minste verhoging van CK is wel belangrijk, mijn merrie zit altijd goed tenzij ze een pssm aanval heeft, dan kun je er liters spierontspanners inspuiten, dagen later zit ze nog rond de 600. er wordt altijd zo gemakkelijk gedaan over ck waarden, ook door dierenartsen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 06:09

freeride schreef:
flappie2 schreef:

Die verhoogde CK komt niet door de spanning van het bloedtrekken zoals elelpel zegt, dat is onzin. de ck's zijn verhoogd doordat er suikers in zijn sieren niet gebruikt kunnen worden, en daardoor verzuurd ie. dat die ck's verhoogd zijn ondanks het geweekte hooi vind ik niet geruststellend, maar juist alarmerend. kan samen met het hogere glucosegehalte suikerovergevoeligheid zijn, of spierbevangenheid. elelpel, de minste verhoging van CK is wel belangrijk, mijn merrie zit altijd goed tenzij ze een pssm aanval heeft, dan kun je er liters spierontspanners inspuiten, dagen later zit ze nog rond de 600. er wordt altijd zo gemakkelijk gedaan over ck waarden, ook door dierenartsen.

En wat zou ik hier aan kunnen doen of het aantal suikers in de spieren (en de rest van het lichaam) naar beneden te brengen? Heb zelf wel het vermoede dat mijn paard IR is, hij is hiervoor getest maar de uitslag was negatief. Maar de uitslag is niet betrouwbaar omdat de DA de test niet goed heeft afgenomen. Dus ondanks dat de test zegt dat hij niet IR is zou hij het toch kunnen zijn. Heeft hier ook wel de symptomen van, HB, pockets op schouders, iets wat harde manenkam, dikke koker, maar is kwa gewicht niet te dik maar juist wat te schraal. Denk ook dat de luchtwegen mogelijk hiermee in verband staan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:29

Als ze eenmaal IR zijn, kun je dat niet genezen, wel managen.
geen wortel,koekjes en/of appels geven, geweekt hooi is voldoende, zoland dat vet op de schouders en manenkam zit, geen olie geven, sommige paarden zetten dat heel makkelijk om naar echt vet. om hem wat te ondersteunen kun je magnesium en vitamine E hoge dosering geven, daarnaast eventueel selenium, maar daar moet je een beetje voorzichtig mee zijn. even geen zoutblok/liksteen geven als je start met magnesium( dat zul je in een beetje voer moeten doen, maar ik weet niet hoeveel suiker en zetmeel er in subli senior zit. suiker en zetmeel mag niet boven de 10% zitten samen, dan zit je redelijk safe qua voeding. verder moet ie een beetje gaan werken, pak hem mee op wandeling, lange stukekn stappen is heel gezond. zodra ie aangeeft pijn te hebben, niet verder gaan, maar probeer hem een beetje te laten werken in ieder geval. succes.

Ik lees net dat je hem prednison gaf voro de luchtwegproblemen, maar die kunnen juist HB verorrzaken, verder onderdrukt dat enkel de symptomen, is dus geen medicijn. magnesium en MSM souplesse zijn nu de 2 eerste supplementen die ik zou gaan bijgeven.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:31

Ja klopt ik denk dat die pretnisolon de druppel is geweest om hem HB te laten worden, die troep krijgt hij dus nooit meer!
In de subli seniore zit 6,8% zetmeel in en geen suiker. Geef hem nu inderdaad zins kort dagelijks een schepje magnesium en een schep vit e & selenium. Veder staat hij 24/7 buiten met schuilstal dus kan lekker bewegen, daarnaast geef ik hem dagelijks beweging, de beweging is nog niet zo intensief maar zal langzamerhand steeds iets meer worden.

Harde manenkam, vet pockets en dikke koker zijn gelukkig weg nu, vooral z'n koker is een goede graadmeter voor mij die reageerd het eerste als er iets niet goed zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:16

freeride schreef:

ik heb het niet over een ck waarde? ,maar over de cpk.
die gaat al wat omhoog als ze gespannen zijn met prikken,of als ze nog flink gelopen hebben.
bij het paard is de ldh ook niet verhoogd
dit is een minimaal verschil naar mijn mening,paarden die echt spierschade zijn die hebben waardes die veel hoger zijn
denk dat we het beiden dus over wat anders hebben?

wel het verzoek om in dit topic alleen over bloeduitslagen te praten,voor IR en HB is een speciaal topic waar wel tips in staan.
flappie: appie is ook IR en kelly ook,in die topics vind je echt genoeg info

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:01

Bij mijn paard is bloedarmoede en lage weerstand geconstateerd door bloedonderzoek. Ik heb hiervoor een soort vitaminepoeder gekregen die ik 2x daags door zijn eten moet doen. Ik heb het onderzoek laten doen omdat hij allemaal rare kleine bultjes kreeg over heel zijn lichaam en bij huidonderzoek was het dus geen schimmel of parasiet, de bultjes komen dus van binnenuit. Door zijn lage weerstand zou hij een bacterie hebben opgelopen die hiervoor verantwoordelijk voor is. Voor de bacterie heb ik antibiotica gekregen. Nu vraag ik mij af of de vitaminepoeder wel voldoende is om zijn bloedarmoede te stabiliseren? Heeft iemand hier ervaring mee?