Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:49

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de gordijnen open trok. Ik ga na school gelijk mesten en zet ze dan op het verharde. Normaal zet ik ze daar tussen 7 en 8 's avonds op, maar voor de zekerheid nu 's middags al.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:04

Ik had een vraag wat de symptonen zijn van Atypische Myopathie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:06

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:43

Onze kudde staat ook 24/7 op gras (worden bijgevoerd met hooi en beetje kuil). Het gaat prima met ze en ook ik ben elke dag dolblij dat ze allemaal nog leven. :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:52

Nou als het in Uden is dan komt het dichtenrbioj voor de limburgers en moeten we gaan opletten.

Sectie is toch niet nodig?
Ze konden het toch zien met een bloedonderzoek?

Vandaag staaty op de voorpagina van Bokt een heel stuk, daarin word nog niets vermeld over het zuiden van het land, dus ik weet het niet....

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:47

Gisteren was me paard erg aan de diaree. Veel lucht in de buik, dus echt enorm veel scheten laten.
Dit heeft hier niks mee te maken hoop ik?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:17

Loes'sCorner schreef:
Nou als het in Uden is dan komt het dichtenrbioj voor de limburgers en moeten we gaan opletten.

Sectie is toch niet nodig?
Ze konden het toch zien met een bloedonderzoek?

Vandaag staaty op de voorpagina van Bokt een heel stuk, daarin word nog niets vermeld over het zuiden van het land, dus ik weet het niet....

Het is juist heel belangrijk dat er sectie wordt gedaan!! Dan kan miss de oorzaak achterhaald worden. Het is niet niks om je paard voor sectie op te geven, maar wellicht red je er andere paarden hun levens mee...
Dit zegt de Universiteit Utrecht momenteel erover:
http://www.uu.nl/NL/faculteiten/diergen ... fault.aspx

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:23

Zou leuk zijn als ze ook de kosten van sectie zouden noemen. Ik denk dat maar weinig mensen honderden euro's in een reeds overleden paard gaan stoppen, maar als het niet meer is als honderd zou ik het nog wel doen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:58

DubbelDun schreef:
Zou leuk zijn als ze ook de kosten van sectie zouden noemen. Ik denk dat maar weinig mensen honderden euro's in een reeds overleden paard gaan stoppen, maar als het niet meer is als honderd zou ik het nog wel doen.

Precies, dat is denk ik ook de reden dat veel paardeneigenaren geen sectie laten uitvoeren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:00

Nou maar ik bedoelde eigenlijk dat ik meende dat het ook door middel van bloedonderzoek getest kan worden?

Ik kan me voorstellen dat mensen geen bak met geld over hebben voor sectie, en dan is het jammer als er gezegd word dat de mensen het niet willen.....

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:22

Ik vind ook dat sectie niet veel geld zou moeten kosten, helaas is het dat wel en is het idd ook met een bloedje aan te tonen dat het om AM gaat. Alleen de oorzaak is daarmee niet te achterhalen, en dat is nou juist het probleem dat die niet bekend is... Maarja we zullen zien of er meer gevallen komen in NL.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:07

Laetitia heeft haar dode Karim destijds meegeven voor onderzoek. Meen me te herinneren dat haar dat geen extra geld gekost heeft. Kan het wel even bij haar checken, tenzij ze meeleest en reageert??? :)

Laetitia, heb jij daar kosten aan gehad?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:17

ik had daar toendertijd helemaal niet bij stilgestaan, had teveel aan mijn hoofd.
anders hadden ze zo sectie mogen verichten op mijn veulens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:33

Ik las dat schrale, vochtige weides meer risico vormen voor deze aandoening (vandaar het advies ruwvoer bij voeren) en als er paarden in het voorjaar deze aandoening hadden je de wei in het najaar ook niet kan gebruiken. Het is toch eigenlijk wel wat dat je al geeneens meer je paard zo natuurlijk mogelijk kunt houden op de wei door zulke enge dingen! Moet je toch weer uit voorzorg gaan ophokken hetzij in stallen danwel paddocks. Ik heb mijn paarden ook op de paddock (uitloopstal) en ben druk elke dag de vele bladeren en takken van het zand harken die uit de bomen van de buren vallen. het word bijna een obsessie!! Ik hoop dat er snel meer bekend word hier over en dat er zeker onderzoek op getroffen paarden word gedaan die naar mijn mening kosteloos hoort te zijn!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:17

ons paard is afgelopen zaterdag helaas overleden door atypische myopathie(is ingeslapen door de da)
binnen 3 uur tijd ging hij van gezond paard naar het punt van inslapen. ging dus supersnel.
ben er kapot van!

hier de uitslag van het bloedonderzoek van ons paard van afgelopen zaterdag MET uitleg dankzij bokker dendie(studente diergeneeskunde)
mischien heeft iemand er wat aan

zal alleen de uitslag geven van de waardes die afwijkend waren:

1 BUN 9,9 mmol/L

: (hoort <9 te zijn) Dit gaat over het ureum gehalte, deze is verhoogd en dus is de lever+nierfunctie minder. Ureum wordt in de lever gevormd uit ammoniak, dat voor het grootste deel afkomstig is uit de afbraak van eiwitten. Het wordt voor het grootste deel uitgescheiden via de nieren.

5 LDH 2230 IU/L

: (hoort 162 - 412) sterk verhoogd. Dit zegt iets over de hoeveelheid lactaat dehydrogenase (LDH) in het bloed. LDH is een enzym dat in de meeste weefsels in het lichaam voorkomt en nodig is voor de omzetting van lactaat. Het is vooral aanwezig in de weefselcellen en normaal is de hoeveelheid in het bloed laag. Bij beschadiging van het weefsel komt het LDH in het bloed terecht en kan het gemeten worden. Daarom kan LDH gebruikt worden om te onderzoeken of weefsel en de cellen van het weefsel beschadigd zijn. Bij AM gaan de spiercellen kapot en dat kan de reden zijn dat deze waarde zo hoog is.

6 CPK Over 2000 IU/L

(hoort <269 te zijn) en dus ook sterk verhoogd. Creatine phosphokinase is een enzym dat door verschillende soorten weefsels (vnl skeletspieren) wordt gebruikt. Deze waarde is verhoogd na verwonding, stress of zware inspanning doordat de cellen kapot zijn gegaan en het enzym in het bloed komt. Erg typisch dus, net als LDH, voor AM.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:46

Mackkwek, wat vreselijk!
Sterkte ermee...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:49

Wat verschikkelijk Mackwekk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:01

Vreselijk! Sterkte met dit verlies.. wat is het toch een kl*teziekte!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:03

@Mackwekk, sterkte met het verlies.

Hier zijn een paar jaar geleden rond de 100 paarden overleden aan deze ziekte.

Twee weken geleden leek het erop dat een paard uit het dorp het ook had. Paard heeft toen met en graasmasker en een deken op het land gelopen.
Bloed was ook afgenomen, het paard krijgt nu een suplement van seleniumen en vitamine E.
Paard had ook donkere Urine net of er bloed in zat (stonk ook).

Ik zal eens kijken of ik de bloedwaardes mag inkijken.
Er was wel een kleine afwijking vandaar ook het suplement.

Oorzaak hier is nog niet gevonden, volgens de da is alles goed onderzocht. Zijn advies was goed kracht en ruwvoer bij voeren.
Wij zitten hier op 550 meter hoogte.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:11

Heb een aantal PDF's ontvangen van de KNPV. Weet iemand hoe ik die hier neer zet? Is allemaal in het engels en zou de laatste stand van zaken geven, voor zover bekend. Zijn 5 PDF's....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:15

De hele tekst kopieren hier naar toe (kopieren en plakken)
Laatst bijgewerkt door mysa op 19-11-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:16

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:23

Ja, die hadden wij ook al gevonden, maar als jij ze nou hebt, kun je dan niet de tekst kopieren, kost niet zoveel tijd toch, beetje knippen en plakken?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:27

Wil je de PDF's wel doorsturen via mail. Ik zet ze hier niet neer, dan maakt ik mij schuldig aan een 1 of ander wetje denk ik, en daar heb ik geen zin in. Dus...diegene die ze willen lezen, geef even je mailadres door (via PB).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:58

Wat vreselijk allemaal...Sterkte voor iedereen die zijn paard hieraan verloren heeft.
Weet iemand trouwens hoe het komt dat je in het voorjaar dus ook veel gevallen van AM hebt, maar in de zomer niet? Want ik lees overal dat het eerst moet vriezen voordat de schimmel/wat het dan ook veroorzaakt verdwenen is. Hoe zit dat met de overgang van de lente naar de zomer? Heeft het met de tempraturen te maken die dan gelijker aan elkaar zijn bij dag en nacht?
Ik kom daar niet helemaal uit namelijk... En in de lente heb je niet bepaald last van gevallen bladeren, en ik kom overal toch weer tegen dat het hoogstwaarschijnlijk eikenbladeren zijn die op het gras een broedplek zijn voor AM.