[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:29

Mariska, ik ken het spul niet. Beetje jammer vind ik wel dat er niet duidelijk bij staat wat er allemaal in zit. Want "alleen natuurlijke producten", dan zou ik toch graag willen weten wélke natuurlijke producten ik erop zou smeren Knipoog.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:35

Ik ben op zoek naar een vliegenspray die blijft zitten tijdens het rijden.
Mijn huidige spray verdwijnt namelijk als mijn paard begint te zweten. Ik rijd al binnen en dat gaat beter, maar stap buiten uit. Ze wordt dan helemaal gek van de vliegen.
Iemand een tip?

Biem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:30

Ik ken een shetje dat heeft zomerexceem.. Misschien willen we die naar Texel halen! Maar wat werkt nou het beste?
Ik heb wel het beginstukkie gelezen Knipoog maar om nou het hele forum te lezen!! En waneer zijn de vliegjes het meeste actief?

Op waddeneilanden hebben ze er waarschijnlijk minder last van!!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:29

de collicoide is vooral in de schemer en 's nachts actief en de zwarte vlieg overdag.

Bij de kust zitten vaak minder Collicoide muggen, omdat die slecht tegen wind kunnen

Biem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:46

Oke dankjewel Lachen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:23

Ik heb weer foto's gemaakt van Dribbel's staart en manen. Er is wel wat aan de manen geschuurt, maar het valt niet op.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:25

nou...
ap loopt met vliegendeken op en gaat meerdere keren per dag lekker even zitten om zijn staart te schuren!

jeuk aan de manen is dit jaar eigenlijk minimaal, maar je wil niet weten hoe zijn staart eruit ziet!!!
soms word ik er echt helemaal simpel van he?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:31

Ok, ik meld me ook. Ik heb een 11-jarige Friese ruin. Sinds een paar jaar heeft hij helaas ook zomerexceem. Ik heb veel boeken gelezen enzo en het blijkt dus van vliegjes af te komen, maar naar mijn idee heeft hij daar helemaal geen last van. Maar ik kan ook niet bedenken waar hij dan wel die jeuk van krijgt, van warmte, de zon ofzo? Mijn instructrice zegt dat dat heel goed mogelijk zou zijn.
Hij schuurt aan zn manenkam en die voelt ook heel hard aan. Verdrietig Ik heb gister zn manen dus afgeknipt, zodat ze weer gelijk aan kunnen groeien. Ik heb gister ook weer een plek op zn staart gevonden, en hij heeft t onder zn kaak helemaal opengehaald. Verdrietig

Ik zie NOOIT vliegjes oid in de wei. Dus mijn vraag.. zouden jullie dan misschien weten wat het kan zijn? Toch wel de zon?

Ik zit er ook hard over te denken om een deken aan te schaffen. Heb gespaard dus het moet nu eindelijk lukken. Alleen ik denk dat een Boett deken niet lang leeft. Hij staat normaal gesproken bij 2 jonge hengsten die 'm echt zullen slopen Nagelbijten / Gniffelen Maargoed daar valt wat aan te doen; het is een ruin en kan dus makkelijk bij een merrie op het land staan Knipoog

Zou een Bucas Buzz Off deken dan misschien een optie zijn? Die ziet er sterker uit en die is ook UV-reflecterend. Lachen Zo kunnen dan de vliegen én de zon er niet bij.

Hoop op een antwoord. Ben ten einde raad. Verdrietig

Xxx.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:58

gras!!!!

de mijne reageerd op teveel gras door een dikke manenkam te krijgen.en dat teveel gras kan gewoon echt maar een minimaal strookje zijn wat ie er per dag bij krijgt...
echt zo schraal mogelijk zetten, desnoods met een plak hooi erbij werkt eigenlijk bij hem nog t beste..

hij heeft nu meer last doordat hij op jong gras staat wat ook nog es bemest is...( hij moet er eigenlijk ook vanaf, is wel beter..)
magnesium zou heel goed zijn voor een harde dikke manenkam, moet je even zoeken staat hier wel ergens een topic over magnesium

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:07

Dat gras denk ik ook dat de grote boosdoener is van de dikke manenkam.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:31

ook al zie je geen vliegjes en muggen wil dat niet zeggen dat ze er niet zijn!
Ik heb net DEET voor mensen gekocht om ipv citronella in mn eigen emngsel te doen. Heeft iemand ervaring met DEET?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:32

jaaa Haha!
ik heb deet voor mezelf en word dus lekker nooit geprikt!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:53

ja dacht ook als het bij mensen geen kwaad kan om het te smeren.... Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:34

atreyuevita schreef:
ook al zie je geen vliegjes en muggen wil dat niet zeggen dat ze er niet zijn!

Ik zie de vliegjes 's avonds echt wel zitten. Ook boven op haar kont. Ze zijn echt heel erg klein. Ze zien er ook meer uit als vliegjes dan als muggetjes.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:38

Kwam net wel een paar horzels tegen. Heb m helemaal ingesprayt met speciaal anti vliegenspul voor paarden en dat helpt echt goed. We hebben ook een roller voor rond zn ogen enzo. Werkt echt OK dan!

En ja ik weet dat je de vliegjes niet altijd hoeft te zien. Maar ik denk dat hij vooral zonneallergie heeft. (heb het even aan de DA gevraagd).

Maargoed ik denk er dus hard over na om een deken te kopen.

Weet iemand iets over de Divoza eczeem dekens? Of kan ik dan beter een Bucas Buzz Off halen? (die van Divoza is namelijk wel de helft goedkoper.)

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:45

@ sokkebok: waaw, die ziet er goed uit! helemaal niks geschuurd! Terwijl hij daar zo te zien meer dan genoeg heeft om aan te schuren. Is dat een loopstal?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:59

Dank je Knipoog Het is een paardenbox met een buitendeur en een binnendeur naar een gangetjes waarlangs ze aan de andere kant op de pad uitkomen en zo een rondje kunnen lopen door een droog slootje wat ze mooi kort houden en nooit bemest wordt. Dribbel heeft nog veeeeeeeeel meer om aan te schuren, wel 20 bomen, bosjes, muurtjes, paaltjes voederbak en een borstel.
De shetjes staan ook graag in het gangetje voor de stallen omdat het daar wat doorheen waait.

Hier nog een foto van haar staart toen ik haar 3 maanden geleden kocht, de bovenkant was toen een stuk korter van het schuren van vorige zomer, dus ik denk dat ze daar gewoon in een volle wei heeft gestaan.

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:58

Nou, mijn nukkige WEnhyfar heeft dit jaar wel veel minder last van eczeem als vorig jaar. Dit jaar geen totaal kale plekken op de staart en zonder manen met zo'n ribbelige huid. MAar nog wel afgebroken haren. Dat kan aan 3 factoren liggen:
- elke morgen spuit ik haar in met veerust
- ze staat overdags continu onder een overkapping, daar is voordroog om te eten en ze heeft er minder last van insecten en ze staat niet in de zon.
- er zoogt nu een veulen bij haar. Mogelijk dat ze afvalstoffen via de melk afvoert?

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:00

ik heb een verzorgpony die ik elke dag moest insmeren met zooi. alleen het spul gaat er wel heel erg hard doorheen dus nu krijgt ze een spuit van de dierenarts tegen jeuk. zou dit bij haar helpen denken jullie?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:40

Hangt er vanaf hoe erg het is. Bij mijn merrie werkte het. 2 weken. En toen begon het weer. En ik wilde dat niet steeds herhalen, want zo gezond zijn die spuiten nou ook weer niet. Pas op voor hoefbevangenheid.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:11

Idd, ik begin niet aan die spuiten omdat je dan meer risico hebt dat je paard hoefbevangen wordt. En dat wil je niet.

Desiree, ik denk zelf ook dat als een merrie zoogt, de afvalstoffen via de melk kwijtraakt. Aan Ivanka heb ik vorig jaar helemaal niets hoeven doen aan de eczeem. Was echt geweldig!
Ook denk ik dat het (bij haar iig) een hormoonkwestie was/is, tijdens de dracht heeft ze er ook bijna geen last van gehad.

Maar ik moet nu ook zeggen, de plekjes die ze op haar hoofd had, beginnen dicht te gaan. Onder haar buik groeit ook weer haar... En we zitten nog middenin het seizoen.

Ik geef haar nu medicijnen ivm een maagzweer, maar hiervoor heeft ze 3 weken Drainage Compositum gehad. Ik denk dat dit bij haar ook goed geholpen heeft. Daar gaan we dus weer mee door als we klaar zijn met de medicijnen over ruim een week.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:15

schokkend..maar zo ziet ap zijn staart er dus uit;

Afbeelding
de helft weg geschuurd, ontstoken plekken en erg verdikte huid..
dat vettige wat je ziet is zalf hoor( cardiflor)

de hals is dit jaar okee. wel iets verdikt, kun je ook wel zien,maar weinig jeuk:
Afbeelding

ik heb vanmiddag cardiflor gehaald bij de drogist en erop gedaan, hopen dat dat werkt tegen de jeuk...over enkele dagen dus beginnen met een reinigingskuur....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:37

Zouden ze met rijden ook meer afvalstoffen afvoeren? Of worden die van jullie ook veel gereden?
Ik denk niet dat het iets uitmaakt toch?

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:47

Vandaag is de uitslag van de allergietest gekomen.

We zijn er nu dus 100% zeker van dat het schuren bij haar veroorzaakt wordt door allergie voor het culicoides-mugje. Het was héél duidelijk verhoogd op die test.

Nu is het dus wachten tot de herfst komt en de allergische reactie weer vermindert om te kunnen starten met de desensibilisatiekuur.

Ik hoop écht dat het helpt, hoewel we dat misschien pas over 2 zomers zeker gaan weten. Spannend hoor, ik ga alvast duimen in blijde afwachting van oktober!

Go jij! Go jij!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:35

Sokkebok schreef:
Zouden ze met rijden ook meer afvalstoffen afvoeren? Of worden die van jullie ook veel gereden?
Ik denk niet dat het iets uitmaakt toch?

Ik denk van wel Knipoog

Als het paard gaat zweten door longeren of rijden komen er ook afvalstoffen vrij.