[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:36

ik begin stille hoop te krijgen.. Mijn trekpaard met chronische ernstige mok is al een week "rustig". Ik had een bus CTC spray voor mijn tinker gekocht, omdat ze een plekje rotstraal had. Op de bus stond dat het ook hielp tegen de ziekte "stinkpoot".. Katootje heeft ook wel een beetje stinkpoten, dus vandaar dat ik het toch maar eens geprobeerd heb. Heb haar vorige week zondag ingespoten, nu nog steeds geen nieuwe korstjes, de vervelende lucht is weg, en nog fijner, er zitten nog steeds geen vliegen in haar sokken!!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:01

pff het was een poos rustig maar nou krijgt mn pony er weer last van.. de mok zat er nog wel maar was niet erger geworden nu is het weer erger geworden.
de DA smeert me alleen troep aan volgens mij want het helpt geen reet.... de buurman heeft naar zijn veearts gebeld en die rade droogzetters aan dat hielp in het begin de korstjes gingen eraf maar de huid was nog wel gezwollen en verder dan de korstjes eraf ging het ook niet.... tandpasta, uierzalf,vaseline ect heb ik ook al geprobeerd. wat is nu HET middel? als het niet erger word vind ik het wel goed maar nu word het dus weer erger en mn pony kun je het ook weer merken met optillen en aanzitten..

CTC spray gebruiken ze dat ook voor rundvee als ze wat met hun hakken hebben? (volgens mij ontsmetting ofniet?)
anders moet ik dat ook maar is halen? bij de welkoop te koop lijkt me?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:07

CTC spray kan je alleen bij de dierenarts kopen, kost ongeveer 14 euro. Het is inderdaad een ontsmettingsmiddel

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:19

hm zal eventjes bij de buurman informeren die weet er wel meer van(boer)

hoe denken jullie over teer producten dan?
---------------------------------------------------------
wij gebruiken bij de hond -->oormijt een teerproduct.
die kun je niet bij de DA verkrijgen, maar heeft een dokter persoonlijk gemaakt dat helpt goed, beter dan de oormijtmiddeltjes van tegenwoordig.(onze vorige hond heeft zijn hele leven er erg last van gehad, niks hielp van de DA en bij de 1e hond heeft dit middel wat we nu gebruiken ook geholpen, toen was het nog wel toe gestaan nu niet meer ivm natuurverontreiniging.
--------------------------------------------------------
nu bij mok is het toch ook een mijt begrijp ik, zal een teermiddel dan ook werken?

als de oude dokter weer eens komt zal ik het hem zowiezo vragen...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:19

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:02

Jen33 schreef:
pff het was een poos rustig maar nou krijgt mn pony er weer last van.. de mok zat er nog wel maar was niet erger geworden nu is het weer erger geworden.
de DA smeert me alleen troep aan volgens mij want het helpt geen reet.... de buurman heeft naar zijn veearts gebeld en die rade droogzetters aan dat hielp in het begin de korstjes gingen eraf maar de huid was nog wel gezwollen en verder dan de korstjes eraf ging het ook niet.... tandpasta, uierzalf,vaseline ect heb ik ook al geprobeerd. wat is nu HET middel? als het niet erger word vind ik het wel goed maar nu word het dus weer erger en mn pony kun je het ook weer merken met optillen en aanzitten..

CTC spray gebruiken ze dat ook voor rundvee als ze wat met hun hakken hebben? (volgens mij ontsmetting ofniet?)

Heb je het ook van binnenuit behandeld? Lachen Heeft ze al antibiotica gehad?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:03

Jen33 schreef:
hm zal eventjes bij de buurman informeren die weet er wel meer van(boer)

hoe denken jullie over teer producten dan?
---------------------------------------------------------
wij gebruiken bij de hond -->oormijt een teerproduct.
die kun je niet bij de DA verkrijgen, maar heeft een dokter persoonlijk gemaakt dat helpt goed, beter dan de oormijtmiddeltjes van tegenwoordig.(onze vorige hond heeft zijn hele leven er erg last van gehad, niks hielp van de DA en bij de 1e hond heeft dit middel wat we nu gebruiken ook geholpen, toen was het nog wel toe gestaan nu niet meer ivm natuurverontreiniging.
--------------------------------------------------------
nu bij mok is het toch ook een mijt begrijp ik, zal een teermiddel dan ook werken?

als de oude dokter weer eens komt zal ik het hem zowiezo vragen...

Ik weet wel dat ik van mijn DA een zalfje kreeg dat ze inderdaad ook als oorzalf voor honden gebruikten.... Wat daat precies in zat weet ik eigenlijk niet Bloos Was wel uit eigen apotheek.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:16

Richtje schreef:
Jen33 schreef:

Heb je het ook van binnenuit behandeld? Lachen Heeft ze al antibiotica gehad?

nee nog geen antibiotica alleen maar smeerspul
heb het gister met betadinescrub ontsmet en er maar sudocreme opgedaan...

tamara105

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:15

ik heb echt een supertip voor mok.
mischien hebben jullie het al vaker gehoord maar ik zeg het toch even, want ik had ook echt al van alles geprobeert.
droogzetters v\d veearts heel veel mokzalfjes en niets hielp.
totdat ik sudocreme ging proberen, en binnen een week was het weg.
sudocreme gebruiken ze voor baby's met rode billetjes.
kun je gewoon in de drogist kopen en is lang niet zo duur als mokzalfjes.

eerst goed wassen met betadine shampoo en dan lekker elke dag een dikke klodder sudocreme.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:04

Hebben jullie ook paarden met hoge witte benen en mok als gevolg van het verbranden van het been?
Vorig jaar zomer zaten 2 benen van mijn paard behoorlijk onder de mok, met behulp van hydrocortiderm eraf gekomen.
Zag laatst in de gids van de paardendrogist soort transportbeschermers maar dan voor in het weiland en een stuk dunner. Deze zouden dan de uv straling tegen moeten gaan.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Naast zonnebrand met een hoge factor en bovengenoemde beschermers, nog tips om het verbranden van de benen tegen te gaan?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:54

RivellaLight schreef:
Naast zonnebrand met een hoge factor en bovengenoemde beschermers, nog tips om het verbranden van de benen tegen te gaan?

Niet in de zon zetten Lachen De meest effectieve oplossing Knipoog

Die van mij is er door de mok op het moment heel gevoelig voor. Die is afgelopen week dus niet in de volle zon naar buiten gegaan. Ze mocht van 8 tot 11/half12 buiten spelen en dan van 5 tot 8 weer. Komt ze genoeg buiten, maar zonder last te hebben van de volle zon.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:42

Hee even een vraagje, mijn paard staat ook 24/7 buiten maar het regent deze weer nog al veel en ze heeft mok, moet ik haar dan op stal zetten?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:47

Ik zou haar wel in de nacht binnen zetten, zodat ze ook een gedeelte van de dag droog staat. Voordat ze op stal gaat goed de benen schoonmaken en afdrogen. Als je er wat op smeert, wacht er even mee totdat het been echt is opgedroogt, bv. een uur nadat je je paard op stal heb gezet. Anders loop je de kans dat je het vocht insluit met de zalf!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:19

oke dankje Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:40

Ik hou mijn merrie helemaal binnen nu Lachen Ik ga het risico niet nemen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:12

Ik heb 2 weken geleden Mokcare besteld. Had nog niks gekregen, maar kreeg vanmorgen een mail dat de zooi een beetje op de kop lag daar. Krijg het nu zo snel mogelijk incl een zak hippcare. Hopenlijk kan ik zo snel mogelijk beginnen.
Heb gister de benen zo ver als mogelijk geschoren. De mok is redelijk rustig, maar is nog niet weg.

De drainagecompositum werkt wel goed! Heb het idee dat de mok wat afneemt, maar vooral de dikke benen zijn weg! Ze heeft maanden met stalbenen gestaan en daar is nu niks meer van te zien. Erg bedankt voor de tip!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:02

ik heb een vraagje.... mijn paard heeft redelijk erge mok gehad en moest 3 dagen in het verband staan, nu heeft hij het eraf en moet ik alleen nog met mokzalf 2 maal per dag zalfen. maar nu heb ik net voor het eerst weer gereden, hij liep goed, maar nu heb ik dus de kootholte (waar het zit) onder het zand zitten. hoe kan ik dat weer schoon krijgen, zonder het met water te doen, want ik moet het nu droog houden. en met een borstel wil niet ,want het blijft kleven aan de restjes zalf die er nog op zitten.. ik heb net met mn handschoen (speciaal voor die zalf) een beetje zand afgehaald en er gewoon weer een laag zalf opgedaan... maar heeft iemand nog een tip?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:22

Kan je niet voordat je gaat rijden de laag oude zalf er af halen? Dan blijft er ook geen zand in plakken Lachen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:56

maar hoe haal ik die zalf er dan goed af?? ik denk dat er altijd wel wat blijft zitten...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:15

Zucht. Is de schimmel net weg bij m'n muts, heeft ze nu mok Nagelbijten / Gniffelen

We hebben een mokzalf gehaald maar de huid blijft rood. Ik zag nu net dat het ook al bij haar andere benen begint! Eerst zat er alleen een korstje, die is eraf gevallen en toen was er alleen maar rode huid. Nu is de huid best wel rood en bij andere benen dus ook! Als het maandag niet beter word halen we er een DA bij..
Mijn vraag nu: kan ik rijden? Is dat slim? En ik heb ergens gelezen dat je de benen even moet wassen o.i.d voordat je gaat rijden, zodat het minder pijn doet en het soepelder is (dat doet de zalf toch ook?). Maar ik heb ook gelezen dat het droog moet blijven? Hoe zit dit nou?
Ik hou het super goed in de gaten en smeer er 2x per dag zalf op. Verder heb ik nog niet veel met haar gedaan (ook niet gereden). Ze heeft nog nooit eerder, wat ik weet tenmiste, mok gehad.

Ik wil heel graag tips wat ik het beste kan doen. Afwachten tot maandag en als het alsmaar erger word vind ik ook zo erg Nagelbijten / Gniffelen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:20

Als het hard achteruit gaat, moet je niet afwachten tot maandag maar nu bellen Knipoog

Zolang ze niet kreupel is kan je wel rijden, en anders gewoon stappen Lachen In beweging houden is iig wel goed om het been dun te houden!

Als de korstjes er af zijn, zou ik niet wassen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:22

ik heb nog een vraagje.. als de korstjes echt nog vast zitten, moet je ze er dan ook afhalen?? nee toch?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:29

DianneF schreef:
ik heb nog een vraagje.. als de korstjes echt nog vast zitten, moet je ze er dan ook afhalen?? nee toch?

Nee, daarmee beschadig je het been Lachen

Die moet je zo week zien te krijgen dat ze er 'vanzelf' afvallen. Dat kan bijv. door er dik vaseline op te smeren 2x per dag.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:32

ja dat doe ik nu... gaat al beter, maar er zitten een paar korstjes nog op die echt vast zitten.... maar dan haal ik er die niet af Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:37

DianneF schreef:
ja dat doe ik nu... gaat al beter, maar er zitten een paar korstjes nog op die echt vast zitten.... maar dan haal ik er die niet af Knipoog

Wat je ook nog kunt proberen is die potten groene zeep. Het eerste laagje heel iets opschuimen, dan echt dikke klodders er op en een half uur laten weken (tussendoor evt. afstappen als het been dik is, dan is het soepel door de groene zeep). Daarna afspoelen en het been goed afdrogen.