Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dancerstar

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:38

bedankt dat je me vraag zo snel beantwoord Haha!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:14

Dank je, Esther, voor de uitleg. Is er ook ergens te lezen welk ras, leeftijd, geslacht ed er het beste tegen kunnen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:37

Semra schreef:
Dank je, Esther, voor de uitleg. Is er ook ergens te lezen welk ras, leeftijd, geslacht ed er het beste tegen kunnen?

In de inderzoeken die ik ter beschikking heb, heb ik dat niet kunnen vinden. Geslacht wel. Maar ik heb een beter idee, ik zal Jenni een mail sturen en het vragen. Ik ben ook niet zo goed thuis in deze materie dat ik stellige uitspraken durf te doen over rassen etc.
Wat ik begrepen heb is in ieder geval dat er in Nederland nog geen ervaring mee is, Wageningen bijv zou dit graag ook onderzoeken bijv samen met de faculteit Utrecht of het manipuleren van die pensflora in Nederland ook toepasbaar kan zijn.
Nu is het wel zo dat schapen zowiezo veel minder gevoelig zijn voor PA s dan runderen of paarden. Ook voor deze onderzoeken zijn schapen in het buitenland veel ingezet bij d het beheersen van kruiskruid. Sommige schapen lusten het niet, het vermoeden bestaat dat de schapen die het niet lusten wel gevoeliger zijn. Ik moet daar ergens wel literatuur over hebben liggen, maar ja waar.......ik kan het in ieder geval nu niet zo snel naar boven halen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:27

Is sint-jans kruid giftig? En heermoezen/akkerpesten/paardestaarten?
(in gemaaide versie)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:32

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:41

Ja ik vind de bloem van dat sint-jans momenteel niet terug in mijn hooi, maar als ik mijn paard het hooi voer, pluis ik toch alles uit, en alle onbekende planten gaan eruit, dus als het er toch nog in blijkt te zitten, haal ik het er wel nog uit.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:50

Celia schreef:
Ja ik vind de bloem van dat sint-jans momenteel niet terug in mijn hooi, .....

Lastig om alles eruit te plukken wat je niet kent.. zeker als je in het donker voert..
Maar heel verstandig om hooi goed na te kijken.

En ehhh Celia,,, het gaat hier om Jakobskruiskruid... St Janskruid is ook niet goed voor paarden maar op een heel andere manier... Ik weet eigenlijk niet of je je dat realiseerde.
Groetjes,
Ellen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:20

Bries schreef:
Celia schreef:
Ja ik vind de bloem van dat sint-jans momenteel niet terug in mijn hooi, .....

Lastig om alles eruit te plukken wat je niet kent.. zeker als je in het donker voert..
Maar heel verstandig om hooi goed na te kijken.

En ehhh Celia,,, het gaat hier om Jakobskruiskruid... St Janskruid is ook niet goed voor paarden maar op een heel andere manier... Ik weet eigenlijk niet of je je dat realiseerde.
Groetjes,
Ellen

Ja dat realiseerde ik mij, maar ik werd doorgezonden door iemand naar dit topic, ik zei haar ook dat dit topic voor jacobskruiskruid is, die dus echt wel dodelijk is voor paarden, maar zij antwoord (op een wat brute manier) dat dat toch niet uitmaakte, en dat ik het daar moest vragen, en daarom geen nieuw topic hoefde te openen... Naja, ik vond dat kruid nu toch helemaal anders dan het jacobskruiskruid..
Maarja, ze zijn niet allemaal zo vriendelijk hé Knipoog

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:44

Celia schreef:
Bries schreef:

Groetjes,
Ellen

Ja dat realiseerde ik mij, maar ik werd doorgezonden door iemand naar dit topic, ik zei haar ook dat dit topic voor jacobskruiskruid is, die dus echt wel dodelijk is voor paarden, maar zij antwoord (op een wat brute manier) dat dat toch niet uitmaakte, en dat ik het daar moest vragen, en daarom geen nieuw topic hoefde te openen... Naja, ik vond dat kruid nu toch helemaal anders dan het jacobskruiskruid..
Maarja, ze zijn niet allemaal zo vriendelijk hé Knipoog

Okee...
Op zich geen ramp maar het is dan wel belangrijk om die twee verschillende planten goed uit elkaar te houden... Uiteindelijk gaat het om heel specifieke vragen en feiten.
Groetjes
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:52

Het is helemaal niet zo vreemd hoor dat er planten worden verward met elkaar, ik krijg heel vaak planten opgestuurd per post of per foto. Er zijn heel veel geel bloeiende planten die worden verward, vorige week zelfs een enorme foto in de Telegraaf met de kop Alarm om Jakobskruiskruid, die foto was koolzaad en geen kruiskruid! Ik heb die toegevoegd aan de diashows met kruiskruiden en andere geelbloeiende planten.
Van een krant vind ik dit wel heel erg slordig, er zijn duizenden mensen die je zo op het verkeerde been zet.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:58

EstherHegt schreef:
Het is helemaal niet zo vreemd hoor dat er planten worden verward met elkaar, ik krijg heel vaak planten opgestuurd per post of per foto. Er zijn heel veel geel bloeiende planten die worden verward, vorige week zelfs een enorme foto in de Telegraaf met de kop Alarm om Jakobskruiskruid, die foto was koolzaad en geen kruiskruid! Ik heb die toegevoegd aan de diashows met kruiskruiden en andere geelbloeiende planten.
Van een krant vind ik dit wel heel erg slordig, er zijn duizenden mensen die je zo op het verkeerde been zet.

Oei, oei, oei, Hamer
Zal je zien dat nu álle koolzaad uit de berm getrokken word en de Jakobskruiskruid blijft staan..... Frusty
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:59

Semra schreef:

Ok ik heb het even nagezocht en nagevraagd hoe dit ook weer zat.
Ervaringen uit de praktijk van de schapenhouderij maken duidelijk dat ras en leeftijd van het schaap mogelijk factoren zijn die de gevoeligheid van het schaap voor pyrroloide alkaloide mee kunnen beinvloeden. Over deze factoren is wereldwijd echter nog weinig wetenschappelijk onderbouwde kennis beschikbaar.

Wel is bekend dat gevoeligheid van dieren voor Pyrroloide Alkaloide kan worden beinvloed door gerichte toediening van specifieke microorganismen aan de pensflora van de dieren (Duringer et al...)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:09

Jep in mijn weide stonden er ook gele bloemetjes, maar mijn paard at ze niet, dus ik heb rustig gekeken wat voor soort het nu ECHT was. Bleek achteraf gewoon melkdistel te zijn.. Maar op vele foto's leek het toch wel op het kruiskruid, aangezien vele foto's onduidelijk zijn of wat dan ook. Maar hier zie je wel veel weides met kruiskruid in hoor! En ben héél zeker dat het kruiskruid is.

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:55

Het Jacobskruid is echt een rotplant.. heb er zelf gelukkig niet in negatieve zin mee te maken gehad, maar een kennis van me heeft geloof ik 30 paarden verloren aan dit stomme plantje!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:04

Luce86Hera schreef:
Het Jacobskruid is echt een rotplant.. heb er zelf gelukkig niet in negatieve zin mee te maken gehad, maar een kennis van me heeft geloof ik 30 paarden verloren aan dit stomme plantje!

Tjeetje.... kun je daar iets meer over vertellen??? HEt verhaal dus.... de omstandigheden.. etc...
Ellen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 00:21

Denk dat dit de trekpaardenfokker betrof, die toen ook in Hart van Nederland is geweest een hele poos terug.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:46

Teuntje111 schreef:
Denk dat dit de trekpaardenfokker betrof, die toen ook in Hart van Nederland is geweest een hele poos terug.

Diezelfde paardenfokker was afgelopen donderdag weer op tv in 4 in het land die in hun uitzending een item over JKK hadden.
32 paarden is hij inmiddels kwijt geraakt Boos!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:49

ja, het gif is helaas cumulatief, doe je niks meer aan.. Vind het wel superdapper van die man dat hij zijn verhaal op de TV doet, omdat hij zijn paarden naar eigen zeggen door onwetendheid is verloren. Daar kan heel nederland weer van leren..

Uitzending op RTL 4 (De hele link even knippen en plakken in een nieuw scherm, hij loopt nl niet door)
http://www.rtl.nl/(vm=/actueel/4inhetland/home/)/system/video/html/components/actueel/4inhetland/miMedia/2007/week31/do_jacobskruid.avi_plain.xml

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:38

EstherHegt schreef:
....
Nu is het wel zo dat schapen zowiezo veel minder gevoelig zijn voor PA s dan runderen of paarden. Ook voor deze onderzoeken zijn schapen in het buitenland veel ingezet bij d het beheersen van kruiskruid. Sommige schapen lusten het niet, het vermoeden bestaat dat de schapen die het niet lusten wel gevoeliger zijn. Ik moet daar ergens wel literatuur over hebben liggen, maar ja waar.......ik kan het in ieder geval nu niet zo snel naar boven halen.

In het verslag van http://www.gardenorganic.org.uk/organic ... cobaea.pdf wordt benoemd dat schapen die voldoende aanbod van ander voer hebben de JKK meestal ook laten staan!

Wat ik opmerkelijk vind is dat het JKK zaad onbeschadigd de darmen passeert bij schapen.
Zie onderaan pag. 5. van het artikel.

"Common ragwort seeds may be dispersed by water. Initially the seeds float, then sink

but float again as they begin to germinate (Harper & Wood, 1954). Seeds can be

carried in hay or in manure. Birds may eat the seeds but viable seeds are rarely found

in bird droppings. Seeds that are eaten by sheep, however, pass through the digestive

system undamaged. Ragwort seed can occur as a contaminant of agricultural seeds

such as clovers and grasses (Harper, 1958)."

Een kennis van mij heeft een paar jaar terug een kudde van een paar honderd schapen 2 dagen lang op haar weilanden gehad om het gras een keer goed kort af te grazen. Die schapenkudde graasde daar normaliter een eind verderop in de regio. Het is een gebied waar ook al een paar jaar veel JKK groeit.
Toeval of niet, het jaar erop nadat ze die kudde op haar wei heeft gehad waren haar weilanden vergeven van de JKK !!!
Verspreiding via de schapenmest ????????

Ook kom ik geregeld tegen dat als schapen maar genoeg van de planten binnenkrijgen zij er net zo goed aan dood kunnen gaan. Ondanks dat hun tolerantie aanmerkelijk hoger voor het gif van de JKK is dan paarden en koeien Boos!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:43

Ja Henni dat zaad blijft kiemkrachtig in schapenmest, ook kunnen zaden in de vacht blijven hangen.
Een heel interessant artikel over hoe zaden van allerlei planten verspreid kunnen worden Cosyns, E. 2004. Ungulate seed dispersal. Aspects of endozoochory in a semi-natural landscape. Institute of Nature Conservation, Brussels.
Dode schapen in Nederland zijn (nog) niet bevestigd door sectie bj de gezondheidsdienst voor dieren. In Nederland is er eigenlijk ook nog geen ervaring mee.
Wel is bekend dat sommige schapen het niet lusten, een theorie kan zijn dat deze schapen een enzym missen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:36

EstherHegt schreef:
Hennie je hebt volkomen gelijk dat strooizout minder schadelijk is als glysofaat ( roundup) voor het milieu. Maar het is niet onschadelijk. Beiden zijn ze slecht voor het milieu en niet selectief.
Mij maakt het niet uit hoor of je wel of geen strooizout gebruikt.

Esther, ik gebruik geen strooizout. Ik heb gelukkig nog geen last van de plant. Ik heb alleen maar benoemd dat kennissen van mij met succes strooizout hebben gebruikt en reageerde op een eerder stukje van Singasong die ook succes had met strooizout.
Als het nodig zou zijn zou ik veel liever gewoon zeezout uitproberen waar geen chemische rotzooi inzit.
Dat is best heel pleksgewijs aan te brengen of te vermengen met water en dan bijv. op de plant te bespuiten.

Trouwens ik woon hier aan een doorgaande weg met daarnaast een drukbevaren kanaal.
Als er in de winter gladheid wordt voorspeld wordt hier zo ongeveer als eerste in de regio op de weg gestrooid.
Er is nl. geen stoeprand alleen een gelijkliggende berm tussen weg en kanaal.
Dus extra gevaar om bij gladheid te water te raken.
Er gaan hier giga veel hoeveelheden strooizout elk winter weer over de weg en berm. Soms strooien ze wel 4 a 5 keer per avond hier over de weg.

Niet om strooizout goed te praten maar merkwaardig genoeg stikt de berm van de div. planten. Kruiden en onkruiden. Zoals oa. vogelwikke, vlasbekje, wilde tijm, div. klavers, valeriaan, wilde viooltjes, kaasjeskruid, enz. Bovendien gaan steeds meer mensen hier langs de weg bloembollen langs het kanaal poten. Heel vroeg in het voorjaar is er zodoende een grote sliert van div. narcissen over zo'n 3 km afstand ontstaan.
Deze narcissen doen het prima ondanks dat er dan toch nog veel strooizout in de bodem aanwezig zou moeten zijn, zo net na de winter.

Dus ... een bont bloeiend palet elk voorjaar en zomer weer. Ik woon hier nu 12 jaar en verbaas me over de steeds meer opkomende aparte planten in de berm, ook pal aan de weg. Volgens mij mede doordat er niet meer zo intensief gemaaid wordt als een paar jaar terug. Want het maaibeleid is hier drastisch verandert !!!
De meeste weilanden zowel voor koeien als paarden bevatten niet zo'n uitgebreid plantenpakket als de bermen hier. Verklaar jij mij dan eens wat het strooizout hier voor fouts doet? De grasmat is ontzettend dicht begroeid.
Alleen de eerste 15 a 20 cm. van de berm zijn wat dunner bezaaid met planten dan de rest van de berm. Daar staat veelal weegbree. Dat komt omdat er geregeld een bandbreedte door de berm gereden wordt door automobilisten omdat het met passeren van ander verkeer soms wat te smal is.
Het is dat de berm net vorige week weer is gemaaid anders zou ik nu foto's meesturen van alles wat daar bloeit.

EstherHegt schreef:
Met het bestrijden van JKK moet je je echter wel realiseren dat je juist de concurrenten van JKK zo min mogelijk schade doet. Je kunt dan beter kiezen voor een selectieve herbicide en zorgen dat de zode zo dicht mogelijk blijft.

Juist en dat van die concurrenten realiseer ik me wel ter dege.
Vandaar dus mijn verhaal hierboven wat aangeeft dat strooizout bij ons aan de weg qua diversiteit aan planten en een dichte begroeiing, geen nadelig effect heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:57

EstherHegt schreef:
Dode schapen in Nederland zijn (nog) niet bevestigd door sectie bj de gezondheidsdienst voor dieren. In Nederland is er eigenlijk ook nog geen ervaring mee.
Wel is bekend dat sommige schapen het niet lusten, een theorie kan zijn dat deze schapen een enzym missen.

Dat is dus hetzelfde verhaal als van Staatbosbeheer.
Ze laten hier vlakbij een kudde koeien gewoon zomer en winter in een natuurgebied grazen wat helemaal geel ziet van de JKK. Want ... het is nog niet bevestigd dat er landelijk dodelijke gevallen bekend zijn van grazers die in de natuurgebieden vol met JKK lopen.
Schijnbaar gaat SBB pas ingrijpen als dat mogelijk wel aan de orde gaat komen. Hier in de buurt wachten ze gewoon af.
En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden Boos!

In elk geval zijn hier in de regio div. gemeentes de ogen opengegaan.
Zij pakken in elk geval wel door en gaan drastisch met de JKK aan het werk.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:10

henny_w schreef:
Dat is dus hetzelfde verhaal als van Staatbosbeheer.
Ze laten hier vlakbij een kudde koeien gewoon zomer en winter in een natuurgebied grazen wat helemaal geel ziet van de JKK. Want ... het is nog niet bevestigd dat er landelijk dodelijke gevallen bekend zijn van grazers die in de natuurgebieden vol met JKK lopen.
Schijnbaar gaat SBB pas ingrijpen als dat mogelijk wel aan de orde gaat komen. Hier in de buurt wachten ze gewoon af.
En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden Boos!

In elk geval zijn hier in de regio div. gemeentes de ogen opengegaan.
Zij pakken in elk geval wel door en gaan drastisch met de JKK aan het werk.

Weet je Henny... ik twijfel heel erg of die sterfte wel zo massaal is... of zal worden. Het verhaal van die ongeveer 30 paarden doemt steeds opnieuw op in de media maar het gaat stééds om dezelfde man. Dan lijkt het veel maar het is steeds dezelfde situatie die kennelijk al jaren voort kan duren....
Cijfers zijn niet bekend... de toxicoloog in Utrecht gaf aan dat de sterfte aan JKK bijzonder meevalt in vergelijking met andere sterftes.... Zelfs hij (toxicoloog) vond het een ondergeschikt probleem en hij heeft géén andere belangen dan de bescherming van dieren tegen vergif.
Ellen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:17

henny_w schreef:
Dus ... een bont bloeiend palet elk voorjaar en zomer weer. Ik woon hier nu 12 jaar en verbaas me over de steeds meer opkomende aparte planten in de berm, ook pal aan de weg. Volgens mij mede doordat er niet meer zo intensief gemaaid wordt als een paar jaar terug. Want het maaibeleid is hier drastisch verandert !!!
De meeste weilanden zowel voor koeien als paarden bevatten niet zo'n uitgebreid plantenpakket als de bermen hier. Verklaar jij mij dan eens wat het strooizout hier voor fouts doet? De grasmat is ontzettend dicht begroeid.
Alleen de eerste 15 a 20 cm. van de berm zijn wat dunner bezaaid met planten dan de rest van de berm. Daar staat veelal weegbree. Dat komt omdat er geregeld een bandbreedte door de berm gereden wordt door automobilisten omdat het met passeren van ander verkeer soms wat te smal is.
Het is dat de berm net vorige week weer is gemaaid anders zou ik nu foto's meesturen van alles wat daar bloeit.
....
Juist en dat van die concurrenten realiseer ik me wel ter dege.
Vandaar dus mijn verhaal hierboven wat aangeeft dat strooizout bij ons aan de weg qua diversiteit aan planten en een dichte begroeiing, geen nadelig effect heeft.

Weet je, Hennie, jij maakt écht heel bijzondere dingen mee en dat vind ik echt fijn voor je... Mijn werkelijkheid is echter helaas niet zo sprookjesachtig ... maar goed.. ik kan nie alles hebbe. Fijn voor jou dat je zulke bijzondere dingen om je heen ziet.

Maakt wel dat ik er niet zoveel mee kan... ik moet dealen met wat ik zie en meemaak.

Máárrrr.... ik heb ook iets leuks te melden dat ik meemaakte. Gisteren reden we kriskras door zuidholland en gelderland... Waar eerst JKK zo welig tierde zag ik nu af en toe een klein groepje (1 a 2 vierkante meter) of een soloplantje... Wat zag ik wél... een geelachtig plantje wat veel op dille lijkt; net kant langs de weg en in groooooote getale... In beide provincies... ik zag helemaal die JKK niet meer van 2 jaar geleden...
Ik weet.. het zegt niets over nederland... het zegt iets over de kriskraswegen die we gingen gisteren.
Groetjes
Ellen
Laatst bijgewerkt door Bries op 05-08-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:55

Teuntje111 schreef:
ja, het gif is helaas cumulatief, doe je niks meer aan..

Ehhh Teuntje... het gif is niet cumulatief; de effecten wel. Het gif verlaat eigenlijk vrij snel het lichaam. Maar als het de darm passeert vind de omzetting tot gif plaats; doet zijn werk en verdwijnt.

Het resultaat: beschadiging aan de lever stapelt zich op totdat de lever zijn taken niet meer kan vervullen omdat er te weinig gezond weefsel is overgebleven...
Dus... de lever sterft elke keer een beetje verder af. Zie ook: ****

Ellen
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd