Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Semra schreef:Dank je, Esther, voor de uitleg. Is er ook ergens te lezen welk ras, leeftijd, geslacht ed er het beste tegen kunnen?
Celia schreef:Is sint-jans kruid giftig? En heermoezen/akkerpesten/paardestaarten?
(in gemaaide versie)
Celia schreef:Ja ik vind de bloem van dat sint-jans momenteel niet terug in mijn hooi, .....
Bries schreef:Celia schreef:Ja ik vind de bloem van dat sint-jans momenteel niet terug in mijn hooi, .....
Lastig om alles eruit te plukken wat je niet kent.. zeker als je in het donker voert..
Maar heel verstandig om hooi goed na te kijken.
En ehhh Celia,,, het gaat hier om Jakobskruiskruid... St Janskruid is ook niet goed voor paarden maar op een heel andere manier... Ik weet eigenlijk niet of je je dat realiseerde.
Groetjes,
Ellen
Celia schreef:Bries schreef:
En ehhh Celia,,, het gaat hier om Jakobskruiskruid... St Janskruid is ook niet goed voor paarden maar op een heel andere manier... Ik weet eigenlijk niet of je je dat realiseerde.
Groetjes,
Ellen
Ja dat realiseerde ik mij, maar ik werd doorgezonden door iemand naar dit topic, ik zei haar ook dat dit topic voor jacobskruiskruid is, die dus echt wel dodelijk is voor paarden, maar zij antwoord (op een wat brute manier) dat dat toch niet uitmaakte, en dat ik het daar moest vragen, en daarom geen nieuw topic hoefde te openen... Naja, ik vond dat kruid nu toch helemaal anders dan het jacobskruiskruid..
Maarja, ze zijn niet allemaal zo vriendelijk hé
EstherHegt schreef:Het is helemaal niet zo vreemd hoor dat er planten worden verward met elkaar, ik krijg heel vaak planten opgestuurd per post of per foto. Er zijn heel veel geel bloeiende planten die worden verward, vorige week zelfs een enorme foto in de Telegraaf met de kop Alarm om Jakobskruiskruid, die foto was koolzaad en geen kruiskruid! Ik heb die toegevoegd aan de diashows met kruiskruiden en andere geelbloeiende planten.
Van een krant vind ik dit wel heel erg slordig, er zijn duizenden mensen die je zo op het verkeerde been zet.
Semra schreef:Dank je, Esther, voor de uitleg. Is er ook ergens te lezen welk ras, leeftijd, geslacht ed er het beste tegen kunnen?
Luce86Hera schreef:Het Jacobskruid is echt een rotplant.. heb er zelf gelukkig niet in negatieve zin mee te maken gehad, maar een kennis van me heeft geloof ik 30 paarden verloren aan dit stomme plantje!
Teuntje111 schreef:Denk dat dit de trekpaardenfokker betrof, die toen ook in Hart van Nederland is geweest een hele poos terug.
EstherHegt schreef:....
Nu is het wel zo dat schapen zowiezo veel minder gevoelig zijn voor PA s dan runderen of paarden. Ook voor deze onderzoeken zijn schapen in het buitenland veel ingezet bij d het beheersen van kruiskruid. Sommige schapen lusten het niet, het vermoeden bestaat dat de schapen die het niet lusten wel gevoeliger zijn. Ik moet daar ergens wel literatuur over hebben liggen, maar ja waar.......ik kan het in ieder geval nu niet zo snel naar boven halen.
EstherHegt schreef:Hennie je hebt volkomen gelijk dat strooizout minder schadelijk is als glysofaat ( roundup) voor het milieu. Maar het is niet onschadelijk. Beiden zijn ze slecht voor het milieu en niet selectief.
Mij maakt het niet uit hoor of je wel of geen strooizout gebruikt.
EstherHegt schreef:Met het bestrijden van JKK moet je je echter wel realiseren dat je juist de concurrenten van JKK zo min mogelijk schade doet. Je kunt dan beter kiezen voor een selectieve herbicide en zorgen dat de zode zo dicht mogelijk blijft.
EstherHegt schreef:Dode schapen in Nederland zijn (nog) niet bevestigd door sectie bj de gezondheidsdienst voor dieren. In Nederland is er eigenlijk ook nog geen ervaring mee.
Wel is bekend dat sommige schapen het niet lusten, een theorie kan zijn dat deze schapen een enzym missen.
henny_w schreef:Dat is dus hetzelfde verhaal als van Staatbosbeheer.
Ze laten hier vlakbij een kudde koeien gewoon zomer en winter in een natuurgebied grazen wat helemaal geel ziet van de JKK. Want ... het is nog niet bevestigd dat er landelijk dodelijke gevallen bekend zijn van grazers die in de natuurgebieden vol met JKK lopen.
Schijnbaar gaat SBB pas ingrijpen als dat mogelijk wel aan de orde gaat komen. Hier in de buurt wachten ze gewoon af.
En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden![]()
In elk geval zijn hier in de regio div. gemeentes de ogen opengegaan.
Zij pakken in elk geval wel door en gaan drastisch met de JKK aan het werk.
henny_w schreef:Dus ... een bont bloeiend palet elk voorjaar en zomer weer. Ik woon hier nu 12 jaar en verbaas me over de steeds meer opkomende aparte planten in de berm, ook pal aan de weg. Volgens mij mede doordat er niet meer zo intensief gemaaid wordt als een paar jaar terug. Want het maaibeleid is hier drastisch verandert !!!
De meeste weilanden zowel voor koeien als paarden bevatten niet zo'n uitgebreid plantenpakket als de bermen hier. Verklaar jij mij dan eens wat het strooizout hier voor fouts doet? De grasmat is ontzettend dicht begroeid.
Alleen de eerste 15 a 20 cm. van de berm zijn wat dunner bezaaid met planten dan de rest van de berm. Daar staat veelal weegbree. Dat komt omdat er geregeld een bandbreedte door de berm gereden wordt door automobilisten omdat het met passeren van ander verkeer soms wat te smal is.
Het is dat de berm net vorige week weer is gemaaid anders zou ik nu foto's meesturen van alles wat daar bloeit.
....
Juist en dat van die concurrenten realiseer ik me wel ter dege.
Vandaar dus mijn verhaal hierboven wat aangeeft dat strooizout bij ons aan de weg qua diversiteit aan planten en een dichte begroeiing, geen nadelig effect heeft.
Teuntje111 schreef:ja, het gif is helaas cumulatief, doe je niks meer aan..