Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 21:58

Schrikdraad en hekwerk leveren vaak gedoe op.

In het najaar sprong Sakyr gewoon over de draadjes heen, op naar het "verse" gras. 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

@Zorrolily: kleine deugnieten :) Gelukkig zit ie duidelijk beter in zijn vel :)

Vooral een gaashekwerk met stroom is waardeloos als het niet strak genoeg gespannen staat of er te dicht op zit.

Behoorlijk mistig hier, maar ik wil nog wel wat hooi halen zodat ik de beste man volgende week 'vers na de kerst' niet hoef lastig te vallen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Hier eigenlijk alleen maar meer dingen die erbij komen… nu proppen en de dierenarts kan pas 29 december komen.. ik join de proppen club… hij eet langzaam met z’n mond open en veel tong beweging… benauwdheid gaat beter, neusgaten zijn normaal wel nog wat hogere ademhaling. Been is nog niet 100% oke na stoppen met novacam pulsatie in de koot. Maandag komt de smid kijken….

Hij krijgt nu 3,5 sp (epony) per dag verdeeld over vier voerbeurten… haalt regelmatig ook zijn neus op voor het hooi en eet dan ook veel minder hooi als normaal. Net tophay gehaald om te kijken of dat misschien makkelijker te eten is.. voordroog van jopack ook geprobeerd maar dat werkt al helemaal niet, kan hij heel lastig kauwen.

Gestoomd hooi eet hij ook moeilijker dus nu staat hij weer op droog hooi….

Nu kan er morgen een Paardentandarts komen maar ik ken haar niet en ze is ook geen dierenarts dus weet ook niet waar ik nu goed aan ga doen, wachten? Maandag een andere dierenarts bellen of toch degene laten komen die zegt dat ze Paardentandarts is maar ik er dus geen ervaring mee heb en op internet ook niet echt ervaringen kan vinden….

Zij zei dat hij last kon hebben van een losse kies, haken verwachten we niet omdat het gebit een maand geleden nog goed was en het niet meer zo groeit bij mijn oudje. Als het een losse kies zou zijn zou ze die eruit kunnen halen maar dan denk ik weer ja en dan? Lijkt mij dat hij dan toch ook iets van antibiotica of ontstekingsremmers moet krijgen zodat t gat niet gaat ontsteken? Maar zij is geen dierenarts dus mag dat ook niet voorschrijven, heb zelf ook geen ervaring met kiezen trekken oid en ik merk dat ik gewoon heel onzeker ben geworden en het vertrouwen ook wel weg is in mensen/tandartsen /dierenartsen die ik niet ken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:51

Wat waardeloos Somebitch. Heb je al overwogen om het ruwvoer tijdelijk te vervangen?

Nadat Sakyr zijn tanden zijn getrokken kon hij ook geen hooi wegkrijgen. En heeft toen veel vervangers gegeten, dat is weer afgebouwd en het ruwvoer gaat nu weer zonder proppen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

marleen_88 schreef:
Wat waardeloos Somebitch. Heb je al overwogen om het ruwvoer tijdelijk te vervangen?

Nadat Sakyr zijn tanden zijn getrokken kon hij ook geen hooi wegkrijgen. En heeft toen veel vervangers gegeten, dat is weer afgebouwd en het ruwvoer gaat nu weer zonder proppen.

Ja gedacht om de sp op te hogen, maar hoe dan… dan zou ik in de nachten moeten gaan voeren? Hij eet namelijk alles direct in één keer op zo lekker vind hij het. Luzerne oid kan niet vanwege een vernauwde slokdarm. Eerder eens compact gras van hartog geprobeerd dan krijgt hij een slokdarmverstopping…..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:56

Dat maakt het wel een stuk ingewikkelder zeg.

Hoeveel SP geef je nu?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Droog gemeten 3,5 kilo verdeeld over 4 voerbeurten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

@Somebitch: ik weet niet welke TA je hebt gekontakteerd, maar ik heb altijd Mariëlle vd Hoeven. Daar ben ik erg over te spreken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:01

Dat is voor een paard van 350 kilo. Dit zou je dus op kunnen hogen, er vanuitgaande dat je paard meer weegt. Dit zou ik dan in de laatste voerbeurt erbij doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

DubbelFun schreef:
@Somebitch: ik weet niet welke TA je hebt gekontakteerd, maar ik heb altijd Mariëlle vd Hoeven. Daar ben ik erg over te spreken.

Waar zitten zij? Of woon jij in mijn omgeving?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

Ze komt uit de Randstad, geen idee waar precies. Ze zit op FB.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

marleen_88 schreef:
Dat is voor een paard van 350 kilo. Dit zou je dus op kunnen hogen, er vanuitgaande dat je paard meer weegt. Dit zou ik dan in de laatste voerbeurt erbij doen.

De kliniek adviseerde destijds voor 400 kilo te geven, dus eigenlijk 4 kilo en hooi was voor als hij wilde en erbij. Omdat hij nog goed hooi at dacht ik nou ik doe gewoon 2,5 kilo dat ging altijd goed bleef mooi op gewicht. Sinds ongeveer 2 weken heb ik opgehoogd naar 3,5 kilo

Maar meer is misschien idd beter zeker voor de nacht. Hoeveel kg SP mag je in een voerbeurt geven? Weet iemand dat misschien?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:08

Ik weet niet hoeveel kilo het is, maar een paard op mijn vorige stal kreeg per voerbeurt zeker 4 volle voerscheppen geweekte SP.

Als ophogen nog kan, zou ik dat proberen.

Ik geef zelf een bodybooster muesli, kan dat wel bij die van jou?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

DubbelFun schreef:

Ah ja, niet echt in de buurt.. of komt ze door heel NL?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

marleen_88 schreef:
Ik weet niet hoeveel kilo het is, maar een paard op mijn vorige stal kreeg per voerbeurt zeker 4 volle voerscheppen geweekte SP.

Als ophogen nog kan, zou ik dat proberen.

Ik geef zelf een bodybooster muesli, kan dat wel bij die van jou?

Eigenlijk mag hij ook geen muesli meer… hij mag echt enkel geweekt voer en hooi.. maar voordat hij afgelopen april dunne darm koliek kreeg stond hij wel op muesli, al zeker 17 jaar dus opzich heb ik met muesli zelf nooit problemen gehad, al kreeg hij wel altijd maar een lage dosering, halve schep per voerbeurt en dan max 2 voerbeurten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Ik vraag me ook af of ik nu beter kan wachten tot de 29e maar dat duurt nog lang…. Ik kan hem eventueel overdag op de wei laten, slechter voor z’n pootje maarja.. tis weer al kiezen. Wel beter voor zijn longen en mond.

Het is ook niet zo dat zijn hele hooi plek onder de proppen ligt hoor. Maar hij eet moeilijk, dat is duidelijk te zien. Vanochtend gaf ik een handje hooi en dat at hij dan weer zo zonder problemen op… maar ik zie dat hij minder hooi eet, hij doet er langer over en soms geen interesse. Hij staat nu al wel weer een uur hooi te eten zie ik op de camera, met soms een open mond en tong uit de mond en soms gewoon normaal..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:14

Geen muesli dus, dan zou ik de SP ophogen.

Je kunt hem op de wei zetten, maar gras is nu alleen vocht en totaal niet voedzaam.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

Maar misschien is het gras voor de darmen wel beter? Gezien hij dan een hele dag eet en de sp natuurlijk maar in porties? Hij is niet mager iniedergeval dus dat is fijn. Ik ga de sp ophogen zodat hij in de avond dan meer sp heeft. Zou je dan 2 kg ‘s avonds kunnen geven denk je? Hij krijgt nu de laatste voerbeurt 1 kg

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:26

Hele dag door wat eten is voor de spijsvertering wel wenselijk.
In de avond 2 kg voeren moet kunnen lijkt mij, als het rustig gegeten wordt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Hij eet wel rustig, maar eet wel in een keer de bak leeg, dus hij neemt geen pauzes….

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Somebitch schreef:
Ah ja, niet echt in de buurt.. of komt ze door heel NL?

Geen idee, maar je kunt het altijd vragen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Ik voer ‘s avonds vier emmers geweekt voer :+

Ga mengen met fibernuggets( of zoiets, wiesencobs kan ook) dat is minder lekker en dan zijn ze wat minder gulzig.
Of een bak met puur geweekte fibernuggets, dat vinden ze toch minder lekker.
Beetje uitproberen wat werkt bij die van jou.
Bij Kelly staan vier bakken voer,twee met voordroog en twee met slobber zodat ze nog wel wat heen en weer loopt.
Die eet een tijdje, meestal 1 emmer vol op, dan gaat ze wat staan slapen en daarna bij de bak voordroog propjes maken.
En zo gaat het een beetje de hele nacht door.

Gebit kan ook gewoon glad zijn hè, die kiezen groeien niet meer,maar slijten af en op een gegeven moment kunnen ze ook gewoon glad zijn, of er missen al teveel kiezen zoals bij Kelly,dan lukt het niet meer om het goed te malen en klein te krijgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

ellepel schreef:
Ik voer ‘s avonds vier emmers geweekt voer :+

Ga mengen met fibernuggets( of zoiets, wiesencobs kan ook) dat is minder lekker en dan zijn ze wat minder gulzig.
Of een bak met puur geweekte fibernuggets, dat vinden ze toch minder lekker.
Beetje uitproberen wat werkt bij die van jou.
Bij Kelly staan vier bakken voer,twee met voordroog en twee met slobber zodat ze nog wel wat heen en weer loopt.
Die eet een tijdje, meestal 1 emmer vol op, dan gaat ze wat staan slapen en daarna bij de bak voordroog propjes maken.
En zo gaat het een beetje de hele nacht door.

Gebit kan ook gewoon glad zijn hè, die kiezen groeien niet meer,maar slijten af en op een gegeven moment kunnen ze ook gewoon glad zijn, of er missen al teveel kiezen zoals bij Kelly,dan lukt het niet meer om het goed te malen en klein te krijgen.

O dat is een goed idee! Ik ga eens kijken. Speedibeet vond hij nooit zo lekker. Zou dat ook kunnen? Of fibrebeet?

Goede tip heb ik wat aan dankjewel!

Ja zijn kiezen zijn idd glad met minder structuur. Dus ja misschien is dat het ook wel. Hij is nu ook 27,5 dus misschien is dit dan toch het moment dat hij niet meer zo goed kan kauwen.

Ik heb net overigens weinig proppen gevonden. Hij heeft van 3 tot nu een half hooinet leeggegeten + sp dus opzich is dat wel acceptabel. Ik heb maar 4 propjes gevonden…

Ik heb hem nu voor de nacht drie verschillende droge hooi soorten gegeven, al hangt er een deel buiten wat nu natgeregend wordt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Ja die speedibeet kun je best proberen?
Kelly gaat niet zo goed op bietenpulp helaas, en ik vind zelf eigenlijk dat het niet zo geschikt paardenvoer is. :o
Ben zelf wel voorstander er van om zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke voer te blijven en dat is natuurlijk gras en kruiden.
Gewone grasbrok heb ik geprobeerd,maar heel fijne structuur en het weekt niet mooi.
Toen over gestapt naar fibernuggets of wiesencobs. Die laatste vind ze nog het lekkerste :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Hier sinds vorige week een bak ellende, en het wordt alleen maar erger. Misschien hebben jullie inzichten of tips.

Sonds vorige week zaterdag heeft Peri zijn derde uveitis aanval gehad. Dierenarts gekomen. Heeft cortico’s in het bloed gehad en weer aan de druppels en zalf. Die nacht erop vond ik dat die minder at maar wel acceptabel en de nachten/dagen erop voldoende dus maakte me nog nergens zorgen om. Aangezien het slecht gaat met de aanvallen besloten om donderdag naar de Lingehoeve te gaan voor verder onderzoek en waarschijnlijk een injectie.

Daar onderzoek gedaan en zijn oog is er behoorlijk slecht aan toe. Op dit moment nog veel ontstekingen, pupil is vervormd/vergroeid, verminderde oogdruk en oog 1cm gekrompen, netvlies breekt af, stukje van het oog afgebroken en het ziet er op de echo gewoon mega onrustig uit. Er blijven voor Peri twee opties over: de injectie. Maar deze heeft minder kans van slagen omdat het oog zo slecht is. Of het oog verwijderen. Dat laatste wilde ik eigenlijk niet maar de da vindt inslapen geen overweging bij een fit paard omdat je het oog niet wil laten verwijderen. Ze doet vaker oudjes en zelfs van de week 35 en dat gaat allemaal goed.

Maar nu komt het.. sinds we terug zijn van de kliniek (en we hebben echt alleen onderzoek gedaan) eet hij steeds minder en minder. Gisteren avond/vannacht het dieptepunt. Geen hooi (2 soorten), geen slobber, geen grasmix, geen brok. Niks. Heb hem vanmorgen op de metacam gezet en hem vanalles aangeboden. Hij wil nu slobber en 18+ muesli eten en soms een beetje hooi. Verder niks (oke andijvie eet die haha). Ik heb contact gehad met de dierenarts. Die wilde hem meteen op de bute om pijn zeker uit te sluiten. Ik heb uiteindelijk besloten vandaag alleen omeprazol voor de maag te geven en als hij morgenochtend te weinig heeft gegeten te starten met de bute.

Maar wat is hier gaande. Stress, pijn, alles bij elkaar te veel van het goede geweest. Hij laat nu op het oog zelf geen pijnsignalen zien en als hij hooi eet ziet dat er goed uit dus ik heb ook mijn twijfels bij evt pijn aan het gebit.

Vind het echt verschrikkelijk dit. Hij lijkt verder nog fit maae hij is niet in zijn hum. Hij staat het liefst de hele dag bij zijn vriendinnetje dus hij is nu ook een stal opgeschoven zodat hij snachts naast haar staat..