Röntgen van rug laten maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:28

Ik citeer met instemming
Elisa2 schreef:
Kunnen jullie niet constructief opbouwend commetaar geven waar de TS wat mee kan? ik word er zelf ook kotsmisselijk van al de bemoeizucht bij de randzaken.

Verder ben ik het eens met Marieke, ik zie ook een jong paard met weinig balans op een te kleine circel. Linksom is zijn bolle kant, rechtsom de holle..dat is duidelijk te zien aan hoe hij LA gebruikt. Marieke geeft verder goede tips om verder te trainen. Goed van je dat je hem met zweep longeert, een grotere longeercircel en wat meer activiteit van achteruit zullen hem goed doen.

..en sommige bokkers schijnen het beter te weten dan twee DA's (inclusief Equi Tom, gok ik).
"Nu ja, we leven in vrije landen, dat mag je vinden..."
...en dan komt er weer iemand zeuren over geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:30

TS, ik vind m nog steeds niet goed lopen. Lastig te zien op zo'n filmpje waar het vandaan komt. Achter lijkt hij wat beter te marcheren dan voor, maar ik vind m nog steeds stijf en krabbelig.
Ik vind het geen beeld van een paard van 3 jaar, ook niet van 4 jaar en ook niet van 5 jaar.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:27

Longeerfilmpje wat me opvalt: hij stapt niet in, laat staan over. Galop vertrekt ie linksom overkruist aan om daarna verder te gaan in de verkeerde galop, rechtsom springt ie goed aan maar zit na een paar passen weer overkruist.

Dat vind ik iets om in de gaten te houden.

anne_bento

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:47

Het frustreert me denk ik vooral aangezien ik ditzelfde heb meegemaakt. Al stond mijn jonge pony wel 24/7 buiten, maar die was ook onrustig, gespannen, en kwa beweging zie ik enorm veel overeenkomsten met Limo. Ik heb geprobeerd een oud filmpje te uploaden waarin duidelijk een gelijk beeld te zien is tussen mijn 5 jarige merrie en Limo, maar dit lukt me helaas niet.

Mijn merrie is inmiddels niet meer, die bleek een dubbele peesblessure te hebben en dit kwam niet meer goed. Ik zie in reacties, dat hij juist wat meer getraind zou moeten worden enz, die tips zijn mij toen ook gegeven, zelfs door dierenartsen. Daarmee heb ik meer stuk gemaakt dan het al stuk was. Ik wil en kan niet zeggen dat ditzelfde bij Limo speelt, maar ik heb de fout gemaakt door te trainen terwijl de pees al stuk was, en zou niet willen dat dat bij Limo ook zo is. In mijn ogen kun je pas verder trainen als echt alles lichamelijk gezien is uitgesloten.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:12

anne_bento schreef:
Het frustreert me denk ik vooral aangezien ik ditzelfde heb meegemaakt. Al stond mijn jonge pony wel 24/7 buiten, maar die was ook onrustig, gespannen, en kwa beweging zie ik enorm veel overeenkomsten met Limo. Ik heb geprobeerd een oud filmpje te uploaden waarin duidelijk een gelijk beeld te zien is tussen mijn 5 jarige merrie en Limo, maar dit lukt me helaas niet.

Mijn merrie is inmiddels niet meer, die bleek een dubbele peesblessure te hebben en dit kwam niet meer goed. Ik zie in reacties, dat hij juist wat meer getraind zou moeten worden enz, die tips zijn mij toen ook gegeven, zelfs door dierenartsen. Daarmee heb ik meer stuk gemaakt dan het al stuk was. Ik wil en kan niet zeggen dat ditzelfde bij Limo speelt, maar ik heb de fout gemaakt door te trainen terwijl de pees al stuk was, en zou niet willen dat dat bij Limo ook zo is. In mijn ogen kun je pas verder trainen als echt alles lichamelijk gezien is uitgesloten.

Hier nog zo’n verhaal. Jonge 5 jarige new forest pony, gekocht net een iets overvulde pees. Gelijk bij aankoop een dierenarts er bij gehad en die zei dat trainen alleen maar goed was voor de pony, dus de eigenaren vroegen mij of ik haar wilde trainen. Dit deed ik met alle plezier tot dat ik en mijn instructrice wat filmpjes terug gingen kijken van een van de eerste keren er op. Ze liep niet kreupel, maar gewoon net niet goed.. nog een keer in het echt laten bewegen en ja hoor telkens als ik haar een volte in stuurde zag je het heel iets. Het was zo minimaal dat ik niks voelde. We hebben zsm een andere dierenarts laten komen om te scannen en de pees bleek helemaal kapot, een grote gatenkaas en niet meer te redden. De volgende dag is ze heen gegaan..

Dit is inmiddels 2,5 jaar geleden en nog voel ik me schuldig tegenover die pony, had ik het maar eerder geweten.. daarom zou ik bij enige twijfel (wat toch echt heerst bij limo) doorzetten met de diagnostisering/behandeling, zoals TS eerder aangaf ook te willen doen bij haar op locatie.

Over de stalling etc heb ik eerder al wat gezegd, en het gequote bericht van heleennn vind ik nog steeds een heel mooi helder bericht wat TS zou moeten doen. Dus daar ga ik verder zelf niet meer op in

Succes TS, ik hoop dat je de juiste keuzes gaat maken en deze ook wil delen met ons. Ben erg benieuwd hoe het tweede onderzoek gaat zijn

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:29

Ik vind het dapper en goed van je TS, dat je alsnog een filmpje plaatst.
Als ik het filmpje bekijk met mijn lekenogen, ik ben absoluut geen DA, dan vind ik hem achter inderdaad nog steeds kort en krabbelig lopen. In zowel stap als draf lijkt hij niet 'door zijn lijf' te lopen, zijn benen bewegen maar het geheel van de locomotie oogt star.
Waar dat hem in zit, is op een filmpje moeilijk te beoordelen voor mij. Een jong dier moet sowieso zijn lijf leren kennen en juist leren gebruiken. Net zoals een kind dat doet :j dat leert een paard, net als een kind, in eerste instantie onbelast en spelenderwijs. Dat heet bij mensen lichaamsbesef en motorplanning: als het ware worden verbindingen gelegd in de hersenen die maken dat je leert hoe je je moet voortbewegen.

Heel basaal uitgelegd vanuit een leek, misschien heb je er iets aan. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:34

Dat wat jij ziet zie ik ook.
Maar ondanks dat een jong paard zijn lijf moet leren kennen moet dat wel gaan vanuit soepelheid.
Ik heb hier nu 2 jonge tinkers staan en die bewegen nog soepelder dan deze sportpony.
Lopen veel actiever met die achterhand, niet stijf. En die staan niet aan het werk.
Ik ben het dus ook compleet met anne bento eens, eerst onderzoek, is alles oke dan kun je ook zonder zorgen aan de slag.
Maar hoe hij nu loopt is niet oke, waar het aan ligt weten wij ook niet.
Dat kan van alles zijn, maar een jonkie moet soepel lopen, scheef prima, maar wel soepel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:38

Dat zijn we zeker met elkaar eens :j ook ik denk dat die stijfheid verder onderzocht zou 'moeten' worden. Ook vraag ik me af hoe veel mogelijkheden hij in zijn verleden heeft gehad om te ontwikkelen en te leren bewegen maar dat zijn vragen waar TS in deze situatie niets aan heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:45

Weet je wat het is TS.

Ieder topic van jou verloopt zo.

Je paard heeft ergens een gebrek (of een gebrek aan), en jij bent op dit moment niet kundig genoeg om dit zelf op te lossen. Daarom open je een topic op bokt, toch?
Tot dusver duidelijk.

Maar dan komt het; door je historie hier op bokt en je wijze van reageren wordt men al sneller directer en harder, en ga jij heel erg vanuit je emotie terug reageren. Dat kan ik begrijpen. Uiteindelijk begin je echter verwijten te maken naar mensen die je in eerste instantie alleen maar probeerden te helpen. Ik meen me te herinneren dat je op een gegeven moment (ik weet niet meer waar/wanneer) ‘bokt’ hebt verweten dat je zelfs je vorige pony ‘door jullie’ hebt verkocht.
Voor die pony was dat destijds denk ik het beste, want door jouw onervarenheid en beperkte middelen (even voor de goede duidelijkheid; ik heb het dan even over vervoer, kennis en stalling, niet over financien) waren jij en de pony ook gewoon geen match.

Nu heb je Limo, een paard wat weeral jong en onervaren is, de middelen zijn gelijk gebleven maar ik denk dat jouw onzekerheid en (nog steeds) onvoldoende kennis en kunde hierbij ook weer nekkend is. Goed; uit de onderzoeken blijkt dat er blijkbaar geen schrikbarende afwijkingen te zien zijn, maar Limo loopt duidelijk niet lekker, en jij hebt óveral een angst of een ‘ja maar’ voor.
Hij mag niet met andere paarden buiten staan omdat jíj bang bent dat hij gestampt wordt en omdat hij er in het verleden niet goed uit zag. Maar laat dat nou eens he-le-maal los?
In 1 middag kan je geen wonderen verwachten, maar het is voor een paard wel écht goed om met vriendjes buiten te staan. Ook voor paarden is het een leerproces: op hun pootjes blijven staan leren ze niet in een uurtje en de rangorde leren ze ook niet in een uurtje kennen. Jouw ouders hebben je ook leren lopen toch? En leren fietsen? Ging dat niet met vallen en opstaan?

Probeer eens rústig en objectief naar jezelf, je eigen paard en je eigen wijze van reageren te kijken.
Ik ken je niet IRL maar als je ook zo heftig, sensibel en moeilijk reageert en zo’n ‘vibe’ afgeeft in het dagelijks leven, dan snap ik dat Limo zich ook zo opstelt; hij spiegelt immers aan jou.

Ik durf te wedden dat als je dit paard gewoon paard laat zijn, dat je echt binnen een niet al te lange tijd een steviger n zelfverzekerder paard eraan overhoudt. Ik zeg niet dat je hem aan z’n lot over moet laten, maar je moet ‘m wel de tijd geven om ‘paard’ te zijn. En daarin ook consequent zijn; niet 1x bij een paard zetten en wanneer hij dan een keer aangevlogen wordt gelijk eruit halen en niet meer terugzetten, want dat is iets dat ze moeten léren.

Als hier je enige weerwoord weer een ‘ja maar’ ‘bokt’ ‘bokkers’ en ‘zij zei/zijn schuld/ik kan er niks aan doen’ is dan adviseer ik je wel om inderdaad écht niet meer te reageren en bokt in zijn geheel te laten voor wat het is. Puur voor je eigen bloeddruk.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:05

Anoniem schreef:
Weet je wat het is TS.

Je paard heeft ergens een gebrek (of een gebrek aan), en jij bent op dit moment niet kundig genoeg om dit zelf op te lossen. Daarom open je een topic op bokt, toch?
Tot dusver duidelijk.

Maar dan komt het; door je historie hier op bokt en je wijze van reageren wordt men al sneller directer en harder, en ga jij heel erg vanuit je emotie terug reageren. Dat kan ik begrijpen. Uiteindelijk begin je echter verwijten te maken naar mensen die je in eerste instantie alleen maar probeerden te helpen. Ik meen me te herinneren dat je op een gegeven moment (ik weet niet meer waar/wanneer) ‘bokt’ hebt verweten dat je zelfs je vorige pony ‘door jullie’ hebt verkocht.
Voor die pony was dat destijds denk ik het beste, want door jouw onervarenheid en beperkte middelen (even voor de goede duidelijkheid; ik heb het dan even over vervoer, kennis en stalling, niet over financien) waren jij en de pony ook gewoon geen match.

Nu heb je Limo, een paard wat weeral jong en onervaren is, de middelen zijn gelijk gebleven maar ik denk dat jouw onzekerheid en (nog steeds) onvoldoende kennis en kunde hierbij ook weer nekkend is. Goed; uit de onderzoeken blijkt dat er blijkbaar geen schrikbarende afwijkingen te zien zijn, maar Limo loopt duidelijk niet lekker, en jij hebt óveral een angst of een ‘ja maar’ voor.
Hij mag niet met andere paarden buiten staan omdat jíj bang bent dat hij gestampt wordt en omdat hij er in het verleden niet goed uit zag. Maar laat dat nou eens he-le-maal los?
In 1 middag kan je geen wonderen verwachten, maar het is voor een paard wel écht goed om met vriendjes buiten te staan. Ook voor paarden is het een leerproces: op hun pootjes blijven staan leren ze niet in een uurtje en de rangorde leren ze ook niet in een uurtje kennen. Jouw ouders hebben je ook leren lopen toch? En leren fietsen? Ging dat niet met vallen en opstaan?

Probeer eens rústig en objectief naar jezelf, je eigen paard en je eigen wijze van reageren te kijken.
Ik ken je niet IRL maar als je ook zo heftig, sensibel en moeilijk reageert en zo’n ‘vibe’ afgeeft in het dagelijks leven, dan snap ik dat Limo zich ook zo opstelt; hij spiegelt immers aan jou.

Ik durf te wedden dat als je dit paard gewoon paard laat zijn, dat je echt binnen een niet al te lange tijd een steviger n zelfverzekerder paard eraan overhoudt. Ik zeg niet dat je hem aan z’n lot over moet laten, maar je moet ‘m wel de tijd geven om ‘paard’ te zijn. En daarin ook consequent zijn; niet 1x bij een paard zetten en wanneer hij dan een keer aangevlogen wordt gelijk eruit halen en niet meer terugzetten, want dat is iets dat ze moeten léren.

Als hier je enige weerwoord weer een ‘ja maar’ ‘bokt’ ‘bokkers’ en ‘zij zei/zijn schuld/ik kan er niks aan doen’ is dan adviseer ik je wel om inderdaad écht niet meer te reageren en bokt in zijn geheel te laten voor wat het is. Puur voor je eigen bloeddruk.

Dit dus!
Ga helemaal met je mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:15

maikeltje schreef:
Longeerfilmpje wat me opvalt: hij stapt niet in, laat staan over. Galop vertrekt ie linksom overkruist aan om daarna verder te gaan in de verkeerde galop, rechtsom springt ie goed aan maar zit na een paar passen weer overkruist.

Dat vind ik iets om in de gaten te houden.

Maar dat vind ik dan weer niet gek op zo'n kleine volte. Heeft gewoon te maken met balans.

Zoals gezegd wordt zou ik ook eerst de voorwaarden voor Limo optimaal maken en daarbij een juiste trainer zoeken. Als je wat wilt bereiken, zul je zeker 4 dagen per week met hem aan de gang moeten gaan, anders heeft het echt geen zin.

Dus:
- stalling waarbij hij overdag de hele dag ineen groep buiten staat
- 4 keer in de week een afgestemde training met goede begeleiding

Geloof mij, als jij deze 2 dingen mogelijk maakt, dan ga je de goede kant op. Ik denk dat deze twee dingen cruciaal zijn voor verbetering van Limo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:10

Maar in stap al last van evenwicht hebben? Zo klein is de cirkel ook weer niet zoals je al aangeeft.
Zelfs in draf moet dat geen problemen geven. Het is geen 2,5 jarige al doen die het ook niet zo.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:14

Bovendien waarom ik aangeef dat overkruist aanspringen in de gaten te houden (evenals dat niet in/overstappen) :ik heb er 1 gehad die dat ook zo deed als jong paard en die loopt nu niet meer rond.
Alle andere jonge paarden die ik heb gehad, sprongen wel ooit verkeerd aan, maar nooit overkruist. Daarom zeg ik: iets om in te gaten te houden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:24

Maar er IS een kreupelheid gezien door de veearts. De oorzaak is alleen nog niet duidelijk. En die oorzaak gaat de TS nu zelf invullen, vragen op bokt en aan haar stalgenoten. Maar daar zitten niet de deskundigen.

Ik vrees ook voor een soortgelijk verhaal als Anne_Bento en Ikheetesmee.

Er is een kans dat een peesblessure de oorzaak is van zijn kreupelheid.
Met door blijven trainen en blijven longeren, blijven spetteren in de paddock loop je het risico dat je de pony stuk maakt.

Ik zeg het nu maar heel direct: TS, Wil je het risico lopen dat je je pony onherstelbaar stuk maakt? Dit is precies de reden waarom ik blijf hameren op het afmaken van het onderzoek. Limo is volledig afhankelijk van de keuzes die jij maakt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 14:15

Die twee tezamen mogelijk maken is dus niét mogelijk.

De stallen waar er plaats zou zijn en dagelijks weidegang in groep zijn allen +15km van mijn thuis.
Dat is meer dan het dubbele van waar ik nu sta. En helemaal niet haalbaar om dan 4x per week te gaan.
Maw dan had ik hem net zo goed bij mijn kennissen kunnen laten staan daar zou hij ook in de groep gelopen hebben zodra hij gecastreerd was. (Al zou de verzorging dan een stuk lager liggen qua niveau)
Máár niet meer als 2x per week haalbaar om heen te gaan.

Is dat zo moeilijk te begrijpen?
En zoals eerder aangegeven is dat totaal niet topicrelevant. Dat bedoel ik nu dus met blijven doordrammen over iets.

Ik heb twee dierenartsen gecontacteerd en filmpjes gestuurd van longeren. Beide zien niets verontrustend en vinden verder onderzoek niet nodig.
Ik ga een derde contacteren als extra opinie (altijd beter toch?)
Maar het moet een arts zijn die ter plaatse wil komen (kán komen met mobiel apparatuur) wil het onderzoek goed kunnen verlopen. Tot nu toe laat limo zich ook door vreemden best goed onderzoeken.

Vorige zondag had hij de equi bodymassage gekregen. (Gewonnen via fb).
Heb van die dame ook tips meegekregen om de bekken te trainen. Limo zijn bekken staan "scherp" waardoor de achterhand zo steil omlaag gaat. Dát verschil zag ik ook wel als ik vergeleek met andere paarden. Maar dit is perfect te trainen zo blijkt volgens haar.

Anyway, het punt waarop ii wil komen:
Zij heeft de achterbenen ook gestretched en ook rechtsachter zonder dat limo het been terugtrok of moeilijk deed.
Vandaar mijn keuze om niet naar de kliniek te gaan omdat Limo zich daar door alle stress niet laat onderzoeken.

Hier twee fotocollages van die massage
Rug aftasten en losmaken
Afbeelding

Rechterbeen stretchen
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:31

Niet relevant? Hoe kunnen de omstandigheden waarin een paard leeft níet relevant zijn?! Dat is juist de kern, de basis, de hoogste prioriteit. Misschien niet voor jou, maar wél voor paard zelf. En daar ga je zo aan voorbij. Onbegrijpelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:33

precies, dat is het relevante van alles. Dat kun je drammen vinden, maar het is gewoon gezond verstand dat mensen je daar nog eens op wijzen.

En hij kan dus gewoon voeten geven, waarom is de mobiele da dan nog niet geweest?
Zo ver ik onthouden heb heb je al meerdere mobiele artsen aangeboden gekregen die dat doen aan huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:40

Wijslander schreef:
Niet relevant? Hoe kunnen de omstandigheden waarin een paard leeft níet relevant zijn?! Dat is juist de kern, de basis, de hoogste prioriteit. Misschien niet voor jou, maar wél voor paard zelf. En daar ga je zo aan voorbij. Onbegrijpelijk.

Mee eens en ook met de punten die Babootje heeft aangehaald.
De omstandigheden waarin Limo momenteel verkeerd zorgen ervoor dat hij niet vooruit gaat.
Je gaat toch binnenkort je rijbewijs halen? Waarom dan niet Limo verhuizen? Als hij alvast vaker naar buiten kan, dan krijgt hij tenminste iets aan beweging.
Denk in oplossingen en niet steeds in problemen. Het valt me op dat je alles heel negatief benaderd. En nee, dat is niet de schuld van Bokt. Dat ligt bij jezelf.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:06

Met bovenstaand eens. Moet je paard de dupe er van zijn dat jij geen stal dichterbij kunt vinden? Nee toch?!

Terugkomend op mijn merrie met peesblessure, ook daar zijn meerdere artsen bij geweest die niks anders zagen als een jonge eigenwijze pony die getraind moet worden. Ook bij haar dachten ze aan het bekken, konden ze makkelijk achterbenen optillen en kwam ze zelfs door de buigproef heen!! Ik ga ontstippen op dit topic, jammer dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:08

Anoniem schreef:
Weet je wat het is TS.

Tot dusver duidelijk.

TS, ik herhaal mezelf nog maar even.

Met wel de toevoeging dat je dingen als huisvesting en afstands prima van tevoren had kunnen bedenken. Ik krijg het gevoel dat je heel impulsief bent en handelt.

Niks mis mee, maar met een dosis koppigheid en je kont tegen de krib gooien een rotcombinatie. En dáár heeft je paard niks aan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 15:36

Jullie mogen zeggen wat je wil. Ontstip als het je niet aanstaat maar ga niet verder doordrammen.

Verder op de vraag waarom er nog geen arts bij geweest is:
Ik heb die twee artsen de filmpjes gestuurd en gevraagd of zij een kreupelheidsonderzoek willen doen.
Vonden ze niet nodig.

Ik ga nu dus een derde contacteren (een vrouwelijke omdat limo bij vrouwen véél rustiger is dan bij mannen).
En zal bij haar wat meer aandringen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:39

Maar eeen kreupelheidsonderzoek is wat anders dan bijv de pezen te laten scannen, een echo van de rug laten maken.

Ik zou vooral aangeven dat je zeker wil zijn dat er niks kapot is aan de binnenkant.

Nogmaals. Mijn paard liep voor een buitenstaander nauwelijks onregelmatig. Ik vond haar kreupel. Van binnen was ze kapot..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:44

Ik vind het echt een enorm zwak excuus dat je je paard niet geeft wat hij nodig heeft om dat je dan +15 km verder moet reizen... mijn paard staat ook 10km bij mij vandaan en heb ook een periode gehad dat ik meer dan 15km moest reizen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:48

Kun je geen oproepje plaatsen? Misschien zijn er wel kleine particuliere stallen die aanbieden wat Limo nodig heeft, maar dat je dat helemaal niet weet omdat het van die kleine particulieren zijn die eigenlijk niet echt bekend zijn.
Ik sta ook op een stal die verder bijna niemand kent en waar ik (gelukkig!) via via terecht gekomen ben.

Ik bied alleen maar ideeën aan, bedoel het niet om te drammen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:49

De enige die stamt ben jij eigenlijk.
Drammen in kan niet, gaat niet, wil niet.

Ik ontstip ook.