[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:41

Daarom test ik dus niet meer. Kost alleen maar geld. Die waardes zeggen niet zoveel en hebben verder ook geen invloed op dosering.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:01

Ik hoop dat er dit jaar ook weer zo een actie komt dan laat ik wel een controletest uitvoeren. Als die actie er niet is twijfel ik of ik het laat doen. Paard doet het momenteel goed, verhaart, is vrolijk en momenteel echt heel erg hengstig.. Ondanks haar enorm hoge waarde afgelopen jaar had ze nauwelijks symptomen dus hoeveel waarde ik aan een lage waarde in het bloed moet hechten weet ik niet.

regine

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:02

Ik denk ook dat je altijd naar het paard moet kijken, dat is veel belangrijker dan de waardes die uit het bloed komen. Dat is een norm en of een paard zich happy voelt kun je niet van een papiertje lezen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:05

Regine. Normaal kosten ze ook meer maar kan ze voor inkoop krijgen ;)

Mil krijgt ook maar een kwart per dag. En zijn waardes waren goed. Maar dat wist ik eigenlijk ook wel. Maar na de 1e keer testen een jaar na data nog een keer gedaan. Om te zien of mijn oog en de waarden overeen kwamen :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:28

Testebeest. Heb je interesse om ze van mij over te nemen voor diezelfde prijs? Ik heb er helaas nu niks meer aan.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:01

Natalie36 schreef:
Heel veel succes volgende week! Laat je ons nog weten wat de uitslag was?

Geen cushing :) Ondertussen ook speciale bekapper erbij gehaald voor de stijve gang en blijkbaar zou een correcte bekapping van zijn voeten ook een goed resultaat geven :)

Blij dat we geen cushing hebben in elk geval :)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:33

Prijs Prascend verschilt echt enorm per DA. voor 60 stuks krijg ik ze voor €99,- (kwestie van DA in de buurt nabellen)
Nu koop ik samen met een vriendin een grote doos van 160 stuks a € 240,-
Scheelt ook enorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:34

Ik koop ze zelf altijd groot in haha :+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:17

Verschild echt heel,erg die prijzen. Ik betaal €134 voor 80 pillen.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:30

Hoii

Ik kom even binnenvallen. Mijn verzorgpaard van 26 heeft cushing en ik weet er niet zoveel vanaf, daarom ben ik informatie aan het zoeken. De openingspost van dit topic geeft goede info dus daar kan ik wel wat mee.
Afijn, mijn vp heeft dus cushing en hier krijgt ze medicijnen voor. Ze had(/heeft) enorme moeite met verharen, dus in februari (geloof ik) is ze deels geschoren omdat ze ook zweette. Haar benen, een deel van de rug een de zijkanten van de buik zijn toen niet geschoren. Inmiddels zijn alleen haar benen niet geschoren. Die benen waren echt flink behaard, normale wintervachtbeharing zeg maar. Vorige week was het nog die flinke bos en vandaag was ik er en er zit bijna geen haar meer...Ze krijgt overal kale plekken, op de benen, hals, buik, etc. Op haar benen zitten ook heel veel witte schilfers en witte korstjes. De DA is gister geweest en die zei dat de benen zo snel mogelijk geschoren moeten worden vanwege eventuele parasieten. De kale plekken elders op haar lichaam vind ik toch wel vreemd. Ik weet zoals gezegd niet zoveel van cushing, maar komen die plekken daardoor?

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:22

Hoi!

Ik kom ook even binnen vallen! Mijn Shetlander van inmiddels 28 jaar had geen symptomen van cushing, maar ik heb hem voor de zekerheid laten testen afgelopen najaar en hij bleek wel degelijk cushing te hebben.
We zijn direct gestart met Prascend, op advies van de DA direct met een halve tablet. De eerste 2 weken ging dit erg goed, maar eigenlijk vind ik hem sindsdien steeds wat minder geworden: hij zit minder goed in zijn vacht dan voorheen, heeft een erg verkleurde vacht (lichtbruin ipv zwart), is wat minder energiek, veel afgevallen en heeft een periode erg slecht gegeten. Daarbij heeft hij ook lichte ataxie gekregen, loopt een tikje uit het lood met zijn achterhand en zet zijn rechter achterbeen steeds wat buiten de massa.
Uiteraard is de DA bij hem geweest voor de ataxie, waarvoor hij ontstekingsremmer heeft gekregen. Knapte hier wel iets van op, maar het is niet verdwenen. Volgens de DA wees niets erop dat hij een hersenbloeding of iets had gehad.

Inmiddels zijn we een paar weken verder en scharrelt hij de hele dag op zijn gemakje op het land waar weinig gras staat, er wordt voordroog bijgevoerd. In gewicht is hij inmiddels ook weer wat bijgekomen gelukkig. Pony gaat dagelijks mee voor een boswandeling en maakt geen ongelukkige indruk! Ik zit alleen wel met de lichte ataxie, vooral omdat het een van de bijwerkingen van Prascend kan zijn. De medicatie heb ik nu 4 dagen gestaakt om de proef op de som te nemen en hij loopt echt beter en rechter.
Zou dit stom toeval zijn of kan het wel degelijk te maken hebben met de Prascend? Het speelt door mijn gedachten dat een halve tablet voor mijn pony (200-210kg) misschien wel te hoog gedoseerd is, mijn DA denkt hier anders over. De laatste bloedwaarden waren goed, netjes binnen de marges maar ik mocht niet afbouwen met de medicatie..

Mijn idee is om even een paar dagen aan te kijken hoe het gaat en of hij daadwerkelijk verbetert, om dan weer voorzichtig te starten met 1/8 tablet en deze rustig op te bouwen naar 1/4 tablet. Dan laat ik op niet al te lange termijn weer bloedprikken.

Momenteel voer ik geen supplementen bij als vitamine e/c of magnesium. De berekening voor de hoeveelheid magnesium heb ik gevonden. Ik kan alleen niet vinden welke dosering vit. E of C ik mijn pony's zou moeten geven. Ik zag dat iemand de capsules vit e van de Kruidvat geeft, maar hoeveel dan precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:49

Mij zeggen kale plekken zo even niets met betrekking tot PPID, maar daar kan ik het helemaal verkeerd in hebben natuurlijk; het broeinest zijn voor bacteriën en parasieten, bij een hele dikke vacht komt mij ook in het hoofd op.

En ik heb hier een shet met PPID, waarbij opvallend genoeg ik ook ineens een halve bruine heb ipv pikzwart. Maar ik weet het eigenlijk aan de tijdelijk stop van de pergolide die ik had ingelast van 3 jaar omdat ik zekerheid wilde hebben.
Die van mij krijgt nu ook maar 1/4e tablet, na weer opbouwen met 1/8e, het leven was er volkomen uit toen ik vorig jaar een halve gaf. Dus ik hoop dat ik voorlopig het zo kan houden en dat ik met de SR maar met 1/8e hoef te verhogen.
Ik moet wel zeggen dat het slechte achterhandje/slepen in sukkeldraf, niet verbeterd of verslechterd bij die van mij, of ze nu wel of geen pergolide krijgt.
Ze werd wel moddervet in die 1,5 maand zonder pergolide en begon weer te zuipen (letterlijk) als een oude alcholist.
Hopelijk heb je hier iets aan?

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:38

Dankjewel voor je reactie, daar heb ik zeker wat aan. Apart dat die van jou ook zo verkleurd is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:48

Ja heel apart eigenlijk! Want ze krijgt al 3 jaar haar cushing medicatie en ik heb dit nog nooit eerder bij haar gezien. Maar omdat ik dus 1,5 maand gestopt ben geweest met medicatie (ik twijfelde na al die jaren nog altijd of ze niet alleen ir was, had namelijk maar minimale verhoging van acth waarde toentertijd, heb dus weer laten testen na die 1,5 maand, maar was nu overduidelijk cushing) weet ik die verkleuring eigenlijk daar aan. Het zal mij benieuwen of ze ooit weer zo mooi zwart word.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:58

Mijn fjord is nu ook veel bruiner van kleur, terwijl hij al meer dan 5 jaar op pergolide staat.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:17

Mijn shet moest ook op halve van dierenarts. Wel langzaam opgebouwd maar toch was het ook teveel, hij doet het veel beter nu hij op 1/4 staat

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:19

xxShetLover schreef:
Hoii

Ik kom even binnenvallen. Mijn verzorgpaard van 26 heeft cushing en ik weet er niet zoveel vanaf, daarom ben ik informatie aan het zoeken. De openingspost van dit topic geeft goede info dus daar kan ik wel wat mee.
Afijn, mijn vp heeft dus cushing en hier krijgt ze medicijnen voor. Ze had(/heeft) enorme moeite met verharen, dus in februari (geloof ik) is ze deels geschoren omdat ze ook zweette. Haar benen, een deel van de rug een de zijkanten van de buik zijn toen niet geschoren. Inmiddels zijn alleen haar benen niet geschoren. Die benen waren echt flink behaard, normale wintervachtbeharing zeg maar. Vorige week was het nog die flinke bos en vandaag was ik er en er zit bijna geen haar meer...Ze krijgt overal kale plekken, op de benen, hals, buik, etc. Op haar benen zitten ook heel veel witte schilfers en witte korstjes. De DA is gister geweest en die zei dat de benen zo snel mogelijk geschoren moeten worden vanwege eventuele parasieten. De kale plekken elders op haar lichaam vind ik toch wel vreemd. Ik weet zoals gezegd niet zoveel van cushing, maar komen die plekken daardoor?

Ook onze pony heeft kale plekjes door de cushing/ppid. Dit schijnt te komen door het verhoogde cortisolgehalte in het bloed.
.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:50

Oh oké dankjewel! Ik vertrouw de eigenaren en de DA wel maar ben toch bezorgd.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:48

Afbeelding
Dat kleur veranderen heeft mijn merrie nu ook. Ze is zo donker dat ze bijna een Swartzwalder Fuchs zo donker. Heel mooi! Ik heb dr wel voor het eerst geschoren een paar weken terug. Maar of die kleur daar vandaan komt?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:51

Die van mij begon destijds met gekke kale plekken aan de binnenkant van zijn achterbenen (thv knie maar dan echt de binnenkant). Geen schilvers, geen jeuk. Gewoon normaal uitziende huid maar dan zonder haar. Ik twijfelde zelfs of ik dat mogelijk gewoon niet eerder gezien had, maar na 22 jaar zou me dat toch opgevallen moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:35

Zo hallo siersma, die ziet er top uit zeg! Heel anders dan mijn altijd pikzwarte ijsbeer, die heeft bruine vlekken en amper nog zwart over is niet mooi.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:30

regine schreef:
Testebeest. Heb je interesse om ze van mij over te nemen voor diezelfde prijs? Ik heb er helaas nu niks meer aan.

Hier kom ik vanavond even op terug is dat goed? Ga ik even kijken hoeveel ik er nu zelf nog heb.

Mil van mij moeat eigenlijk ook gelijk een half maar die staat nu al meer dan een jaar op een kwart en diet het er goed op. En zijn waardes zijn ook prima.

Xxshetlover
Met de kapotte vacht herken ik van doris vroeger toen kende ik ppid niet en kin je er nog niet op laten testen. Maar ze had het wel. Dat weet ij echt zeker. Doris waste ik week 1,3 dagen met treatee olie wasgel van het kruidvat en vervilgen met antiklitwortel over haar heen. En week 2 2x in de week en wel elke dag antiklitwortel week 3 en opeenvolgend 1x per week met treateeolie en antiklitwortel over de vacht inmaseren om de dag en dan keek ik hoe het ging. En ze kreeg er paardenbloembladeren bij van de paardendrogist en later stop itch suplement. Daar deed haar huid het echt goed op. Misschien een idee voor jou pony.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:09

ohjajoh6 schreef:
Zo hallo siersma, die ziet er top uit zeg! Heel anders dan mijn altijd pikzwarte ijsbeer, die heeft bruine vlekken en amper nog zwart over is niet mooi.

Thanks! Gras en scheren doet haar goed. Ik heb een heel happy peerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:27

Ik geloof dat ik voor het eerst in jaren niet hoef te scheren, Mien is gewoon al aan haar 2e rui sessie begonnen. Echt alles is anders dit jaar bij haar.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:10

Ik heb ook een vraagje. Onze Shetlander heeft ook cushing, nu is het de pony van m'n vader die er fanatiek mee mende en hij loopt ook in een paar manege lessen. Hij heeft ooit pergolide gehad maar na de prijsverhoging is hij hem slobber gaan geven met provarium breeding. Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, want ik ga er vanuit dat hij t beste met hem voor heeft.

Nu is m'n vader onverwacht overleden 2,5 week geleden en moet ik nu bepalen wat deze pony krijgt, want hij gaat echt niet weg! De manege vroeg gister al wel of ik hem kon scheren, want hij heeft het erg warm met z'n vacht. Dat ga ik zo doen, maar ik twijfel nu dus of dat poeder wel voldoende is.

Kan ik, zonder tests af te laten nemen, wel gewoon dierenartsen bellen voor de prijs van die pillen? Of moet ik m'n paarden dan eerst bij die dierenarts inschrijven?