Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:20

Femo, bij Elvee merk ik dat regen op haar lijf stijfheid in haar lendengebied veroorzaakt. Op de één of andere manier verkrampt ze dan in haar spieren. Mijn instructrice verklaart het momenteel zo: ze voelt iets op haar rug en "denkt" dan dat het zeer doet en verkrampt alvast. Ik vind dat niet zo gek gedacht. Overigens heeft het heir vanmiddag en vanavond ook wel wat geregend, niet constant en niet heel hard, maar vanavond was haar rug gewoon goed toen ik hem in de wei afvoelde, ze reageerde er niet op. Dus ik heb geen dek opgedaan, het is natuurlijk ook wel wat apart om met 20 graden een regendeken op te doen...

Dat aansingelen en opzadelen zal ook bij de jouwe wel langzaam aan beter worden. Wij doen het nog steeds wel zo dat we het liefst na het laatste aansingelen nog een stukje lopen. Als er dan al iemand op zit, doen we dat met iemand aan de hand erbij.

Aan één kant stijver zijn herken ik ook wel, Elvee heeft bv. met de galop dat ze op de rechterhand meer op haar binnenschouder valt. Ik kan dat nog niet goed voelen, dus ik galoppeer momenteel ook niet, maar ik zie het aan de longe wel. Dan ga ik kleinere voltes galopperen ( of draven als ze te klein worden) en dan kan ik haar beter met de longeerzweep naar haar schouder wijzend rechtop houden.
Verder is het werken aan de hand daar weer heel goed voor, pasje voor pasje een wending om de voorhand doen, er goed voor zorgen dat ze niet op de binnenschouder valt of over de buitenschouder wegloopt ( Ik doe dat met een hoofdstel met teugels, heb ik elke hand een deel van de teugels).
Schouderbinnenwaarts of buitenwaarts aan de hand werkt ook fijn.
Fysiooefeningen met snoepjes: hoofd tussen de benen, hoofd naar de schouder, naar de voorhoef, naar de "heup", naar de achterhoef, allemaal leuke oefeningen ( als je paard niet te vervelend wordt van lekkers).

Elvee was trouwens vooral heel gevoelig toen ze ook zo'n hoge spierspanning in haar lijf had. Voordat ik naar de kliniek ging had ik haar helemaal getest en vanaf het puntje van haar voorhoeven tot het puntje van haar achterhoeven, haar hals, haar hoofd en haar staart, was ze helemaal verkrampt. DIt werd pas een heel stuk beter na de meso-therapie, toen kon ik ook aan het werk met haar om de rest losser te krijgen.

Hoe jong is de jouwe eigenlijk en hoe vaak is ze bereden?

Elvee is in juni 5 geworden, ze is sinds half april vorig jaar nog geen 100 keer bereden denk ik.

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:03

superbedankt voor je bericht! :)

dat oefenen doe ik idd ook! hoofd tussen de benen, ook bollen met de hoevenkrabber doet ze heel goed. hoe haar nog niet eens aan te raken met de hoevenkrabber en ze staat al gebolt! haha

ze is nu net 5. ik denk dat we er 30 keer op hebben gezeten. zelf ben ik beter in het zadel dan aan de hand. dus zijgangen kan ik beter bevestigen onder het zadel, maar daar zijn we nog niet aan toe gekomen. :)

ik denk dat het ook wel klopt idd, die van mij kan zich behoorlijk vastzetten. en daar komt natuurlijk ellende van. het opstappen kon de eerste 5 keer onder het zadel wel zonder geloop en fratsen. misschien heeft het spiertechnisch haar een keertje pijn gedaan! het is denk ik ook gekomen doordat ze uiteindelijk (na komst van zadelmaker) een te krap zadel heeft gehad. daar heb ik een stuk of 3 keer mee gereden, en daar werd ze ook druk van. inmiddels past het zadel nu wel. Ik zal binnenkort even een filmpje uploaden!

:) wat merk jij van rollen? kan die van jou omrollen? die van mij met gemak.. liever 6 keer achter elkaar. :)

hoe gaat het verder bij die van jou met rijden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:38

Omrollen doet die van mij ook goed. Vandaag nog, tegen een heuvel op en toch omrollen en weer terugrollen en dan overeind. Dat viel me mee hoor! En drinken uit de slootkant, omlaag lopen en dan gewoon omhoogklauteren. Verbaast me nu ook.

Eind december toen ik nog van niets wist ben ik naar het bos geweest met een stalgenoot. Op een gegeven moment na een behoorlijk aantal heuvels op en af was er weer een heuveltje af, behoorlijk steil. Elvee liep al dik een uur voorop, maar toen weigerde ze pertinent. Met aandringen met de zweep ( niet heel zachtzinnig) ging ze, terwijl het ander paard al een tiental meters verder was. Later las ik dat heuvelaf de doornuitsteeksels dichterbij elkaar brengt, logisch dat ze weigerde... Overigens was dat dus in december, dus ik ben wel benieuwd hoe dat nu zou gaan.

Met dat bollen met de hoevenkrabber, probeer dat eens met je vingers, eventueel met je nagels eerst. Eigenlijk moeten ze al reageren op je vinders.

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje!

Vandaag had ze weer een spanningsissue, dus ik heb zelf niet gereden. Uiteindelijk liep ze weer ontspannen en toen was het genoeg na drie kwartier...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:35

oh, met mn vinger doet ze dat ook. heb alleen niet echt nagels, en wil dat ze het optimaal doet! :)

ahh, heuveltje af.. ik ben ook benieuwd of die van jou het nu minder pijnlijk vind. die van mij geeft dus geen kik als ik met haar een flink stijl heuveltje afloop. maargoed, dan zit ik er natuurlijk niet op.

wat merk je qua spanningsissue? :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:07

Mooi dat ze ook reageert op je vingers!

Ja, dat heuveltje af moeten we nog weer proberen, maar ik ben nog niet weer naar het bos geweest. Er moet dan toch een braaf paard mee, ik moet me goed voelen, we moeten een half uurtje met de trailer en de laatste keer na een trailerritje was ze na het opzadelen toen ik er net op zat ook behoorlijk aan het bokken. Dat was wel uit te zitten, geen ronde rug, maar dat bokken met ronde rug kan ze nu ook, dus ik zoek het nog even niet op :o .

Spanningsissue in dit geval: Ze vond dat ze zelf wel de gang en het tempo mocht bepalen, lukte dat niet dan gooide ze haar hoofd weer omhoog en dan drukt ze haar rug weer weg natuurlijk. Werkt ze dan niet snel genoeg mee en gaat ze niet snel genoeg weer over haar rug lopen heb je dus een bokpartij die er niet om liegt. Ik ben niet altijd snel genoeg met het naar positief ombuigen, dus ik kan dan een boksessie verwachten. Instructrice is gelukkig aardig handig, bij haar heeft ze één bok gegeven ( een paar maanden geleden) en daarna niet meer.
Ook was de rechtergalop pas na drie keer aanspringen te vinden :D , eerst twee keer overkruist, toen in de linkergalop op de rechtervolte en daarna pas goed...
Achter in de bak was het spannend, één lange zijde was spannend, mijn instructrice werkt haar dan toch rustig aan door totdat ze door de hele bak kan in haar tempo en op haar manier en niet die van Elvee.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:12

Mijn merrie is vandaag op ijzers gegaan en liet tijdens het stapritje zelfs haar rug los. Blijkbaar hebben die zere voeten een grote rol gespeeld. Meer dan ik zou verwachten. Het op ijzers zetten was meer van, ach ik zal het proberen. Tot nu toe bevalt het heel goed. (zegt de anti-ijzers-persoon)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:37

@jet, oh, haha, dat ze haar rug bolt met bokken is goed toch? ;) minder leuk voor jou, en jammer dat ze nog steeds zo bokt.. heeft ze dan toch last?

@maritB, de mijne heeft KS gekregen door dat ze gevoelige hoefkatrol had. ze staat nu op ijzers, waardoor ze als het goed is haar rug weer kan ontspannen waardoor ze niet zoveel last van die KS meer heeft! :) heeft ze speciaal beslag? en zooltjes?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:54

nee geen speciaal. Ze is volgens mij haar leven al blootvoets en nu dus ijzers. Blijkbaar is dit al voldoende.
Heeft jouw paard speciaal beslag?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:19

De laatste maanden heeft Elvee niet meer gebokt hoor, gelukkig niet. In die periode was het als ze teveel spanning opbouwde en haar hoofd dus omhoog deed. Als dat te lang duurde ( haar rug wegdrukken dus) begon ze te bokken. Nu weet ze beter dat met een ronde rug en aangespannen buikspieren beter loopt en tot nu toe bokt ze dus niet meer.

Elvee staat voor op ijzers, maar meer omdat ik ook naar buiten wil met haar en ik dat i.v.m. het slijten van de hoeven niet zonder ijzers wil doen. Nu dus nog alleen voor, maar over een tijdje rondom. Hoewel ze wel wat moeite heeft met het gladde van de ijzers, dus ik twijfel nog sterk om toch niet over te gaan op kunststof. Lou liep ook het fijnst op kunststof, hoewel de smid het een crime vond om het er netjes onder te leggen en het op langere termijn de hoeven veel wijder deed worden. Misschien een aantal keren kunststof en dan weer gewoon beslag, ik weet het nog niet.

Marit, super dat bij jou ijzers gelijk resultaat hadden!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:08

Ik ben niet bekend met kunststof beslag, waarom maakt dat de hoef wijder? Ik ben niet eens bekend met ijzers, had er altijd een hekel aan. Krijg van de meeste paarden plaatsvervangende pijn in mijn voeten, zo krap of zo enorm hoog op de voeten etc. maar Wonder haar voeten zijn nu echt heel mooi gedaan. gewoon net zo als een 'normale' voet maar dan met ijzer. Zo zullen er natuurlijk wel meer smeden werken, maar ik kende het niet zo goed.

Ben er voor nu heel tevreden over, zeker dat ik ineens beweging haar rug heb gevoeld vandaag. Heel bizar. Ik realiseerde mij laatst pas dat Wonder haar rug amper beweegt/bewoog ten opzichte van mijn bijrijdpony.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:22

die van mij staat wel op zooltjes ja! :)

elle haar rug heeft ook amper beweging. maar is wel mooi los. de ene (los van de ks) heeft nou eenmaal meer beweging dan de ander! :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 01:19

Maar vandaag voelde ik een stuk meer beweging :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:24

sorry, las te snel! fijn! :D daar doen we het voor!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:07

Marit, in volledig kunststofbeslag zit meer werking. Dat maakt ook wel dat de nagels sneller loszitten en ze wat makkelijk afgetrapt kunnen worden. er zijn weer speciale apparaatjes om die nagels beter vast te zetten, maar dat kost ook weer meer tijd. En doordat het niet zo strak vast zit zeg maar als gewone ijzers kan een hoef breder uitgroeien.
Er is ook een soort dat van binnen ijzer is en van de buitenkant kunststof, dat heet duplo, dat wil ik ngo wel gaan proberen. Het is alleen goed de maat nemen van de hoeven, je moet het natuurlijk niet zo gaan doen dat je de hoeven naar de kunststofjes aanpast, dus je moet wel een goede maat hebben. Dat is dus ook wel een nadeel, het is wat lastiger te bewerken dan een ijzer ( voor een traditionele "ijzer"smid).

Wel fijn dat de jouwe zoveel beter is gaan lopen door de ijzers!

Femo dus op ijzers met zooltjes, als het echt nodig is zal ik dat wel gaan doen, maar voorlopig doe ik het nog even zo.

Ik weet natuurlijk niet hoe Elvee zonder KS had bewogen, maar ook die is vrij vlak in haar bewegingen. Ze is nu wel aardig los in haar rug gelukkig, dat is wel anders geweest.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:16

Dat is herkenbaar! Mijn paard begon zijn rug ook steeds 'strakker' te houden en trok daarbij zijn lendenen op. Door de oefeningen van Monique begint er steeds meer beweging in te komen en durft hij ook weer los te laten. Ik merk dat er bij Vos naast de fysieke training ook een stuk mentale training bij komt kijken. Waar hij begin dit jaar nog heftig ging staken, loopt hij nu fijn door en is hij de onzekerheid kwijt.

Die van mij staat 's zomers ook op ijzers, omdat ik dan lekker buitenritjes kan maken (hier is veel asfalt). In de overige maanden staat hij zonder. Die kunstof 'ijzers' had ik nog nooit van gehoord, lijkt me opzich ook wel wat aangezien daar meer werking in zit

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:39

Bij Elvee werden de lendenen juist wat holler toen het minder goed ging, doordat ze daar haar spieren helemaal vastzette.
Van die mentale training dat herken ik dan weer, ze moeten weer leren dat ze kunnen lopen zonder pijn en op welke manier dat het beste kan, zodat ze dat ook zelf steeds sneller weer opzoeken ( over de rug met aangespannen buikspieren).

Ook hier is veel asfalt, daarom heb ik haar nu dus ook vóór op ijzers, als ze dit gewend is, kan ze rondom.
Ik merkte bij Lou dat die met ijzers verkrampt ging lopen op de weg, om het glijden te voorkomen. Dat kan voor geen enkel paard goed zijn, maar voor een paard met KS al helemaal niet. Daarom wil ik toch weer naar kunststof kijken, maar dat zal dan wel pas van de winter worden denk ik.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:47

Helaas moet ik mij vanwege het paard van mijn dochter hier ook melden.
Drie maanden geleden is kissing spines vastgesteld bij Lord. Hij heeft een maand in aquatraining gestaan en is de laatste maanden 'therapeutisch' gereden. Inmiddels moet mijn dochter concluderen dat er momenteel meer ook niet in zit. Ze overweegt nu om hem met 'pensioen' te doen, maar ik vraag mij af of we niet eerst verder moeten behandelen. Ik lees dat er goede resultaten worden geboekt met het doorsnijden van de ligamenten. Iemand daar ervaring mee? En welke dierenartsen in Nederland doen deze ingreep?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:48

Sammyoo schreef:
Helaas moet ik mij vanwege het paard van mijn dochter hier ook melden.
Drie maanden geleden is kissing spines vastgesteld bij Lord. Hij heeft een maand in aquatraining gestaan en is de laatste maanden 'therapeutisch' gereden. Inmiddels moet mijn dochter concluderen dat er momenteel meer ook niet in zit. Ze overweegt nu om hem met 'pensioen' te doen, maar ik vraag mij af of we niet eerst verder moeten behandelen. Ik lees dat er goede resultaten worden geboekt met het doorsnijden van de ligamenten. Iemand daar ervaring mee? En welke dierenartsen in Nederland doen deze ingreep?

Allereerst, wat een enorm vervelend nieuws zeg!!

Waar zit de KS en in welke mate?
Is er behalve aqua training nog andere vormen van training ondernomen? Hoe word dit paard verder gewerkt? Alleen ohz of ook aan de lijn? Werken aan de hand?

Doorsnijden van de ligamenten vind ik wel meteen heel rigoureus als er verder nog geen andere stappen ondernomen zijn.

Pensioen raad ik af, paarden met ks worden alleen maar slechter door rust.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:48

Ik heb het hele topic doorgelezen, en nog veel meer. Ik lees vaak dat het, ondanks alle inspanningen, uiteindelijk treurig afloopt. Bij mijn speurtocht naar behandelingen en mogelijkheden voor deze paarden stuitte ik op deze ingreep
http://www.chronofhorse.com/article/new ... sing-spine

Ik vind het er veelbelovend uitzien. Onder andere Amerikaanse fora gevonden waarin eigenaren positieve ervaringen beschrijven. Je kan er ook niet te lang mee wachten, als de doornuitsteeksels aan elkaar vastzitten lukt de operatie niet meer.
Overigens heb ik inmiddels een dierenarts gesproken die deze ingreep uitvoert. Waarschijnlijk gaan we het traject in.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:14

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:36

Sammyoo, ik ben wel heel benieuwd waar in Nederland het gedaan wordt, ik heb er wel eens wat over gelezen, maar ik heb nog nergens gelezen dat het in Nederland ook toegepast wordt.
Ikzelf sta er best wel huiverig tegenover, ik vraag me toch af wat het op langere termijn doet. Die ligamenten zitten er niet voor niets, voor mijn gevoel maak je dan de hele rugconstructie zwakker.

Bij ons gaat het momenteel naar mijn idee goed, ze loopt steeds vaker goed rond en van achter er veel meer bij. Ik heb sinds vorige week donderdag een nieuw zadel, een Massimo Trail met korte kussens omdat ze een korte rug heeft, twee boommaten groter dan mijn Massimo Dressuur dat ik had. Ze heeft dus in een jaar tijd veel meer bespiering gekregen, o.a. op haar rug en dat geeft toch ook aan dat het nu een heel stuk beter gaat.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:38

maar als de doornuitsteeksels aan elkaar vast zitten hebben ze er ook geen pijn meer aan. :) dat is wat mij verteld is door dr. back uit utrecht.

wel heel naar, wat voor verschijnselen heeft jou paard?

die van mij reageert absoluut niet op de wervels. wel op de spieren. hoe kan dat? is dat gewoon spierpijn?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:01

Volgens mij is het zo, als hij al op lichte druk reageert, dat het inderdaad de spieren zijn, die kan je soepel krijgen door masseren en speciale fysio-oefeningen. Als hij alleen op sterkere druk reageert, kan het ook zo zijn dat er iets mis is met de wervel zelf, die een stukje dieper ligt. Dat is vaak lastig om echt te weten te komen, foto's zijn vaak niet sterk genoeg om de wervellichamen en aansluitingen van de ribben goed te kunnen laten zien.

Ik probeer er overigens alles aan te doen om te voorkomen dat de twee doornuitsteeksels aan elkaar groeien, ik heb zelf het idee dat er dan toch bepaalde weefsels in de knel komen en dat lijkt me ook geen pretje.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:22

:) er was laatst een heel mooi filmpje waarin makkelijk uitgelegd word hoe je kan testen of het de huid, de spieren, of de wervels zijn. :) ik ga het straks even opzoeken!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:44

Kijk, daar ben ik wel nieuwsgierig naar!