Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:46

ik heb zelf nooit effect van maagcompositum gemerkt. Gastrogard is een geweldig (en duur) paardenmiddel.

Bewezen is dat het voeren van lucerne maagzweren helpt voorkomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:56

rakni schreef:
ik heb zelf nooit effect van maagcompositum gemerkt. Gastrogard is een geweldig (en duur) paardenmiddel.

klopt,je kunt met calciumrijk voer hetzelfde bereiken.Omdat calcium de zuurgraad van het maagzuur omlaag brengt.
Zoals geweekte pulp en lucerne,ook is vet belangrijk.
Is veel minder kostbaar dan die middelen.

Wel in geval van TS,in urgentie,medicijnen natuurlijk.Als het stabiel is gewoon over gaan op vezels/vetten en calciumrijk dieet.
Ook erg goed om maagzweren te voorkomen als ze er nog niet zijn ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:07

@ Geerke: nog een ervaringsdeskundige begrijp ik?

Wat je nog meer kunt zeggen over het voorkomen van maagzweren: zoveel mogelijk ruwvoer en zorgen dat het paard eerst ruwvoer eet voordat het krachtvoer krijgt.

hoe gaat het met je paard Rchell?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:16

Ik had inderdaad ook calsium begrepen om het te voorkomen, nu had ik voor hem een half jaar geleden reeds een voedingssuplement met casium/magnesium gekocht vanwege zijn "groeipijnen" qua ondersteuning (hij had 1.62 ongeveer moeten worden.. nu ong 1.75) Dus daar staat hij op, vanwege het niet onbeperkt ruwvoer kunnen eten. Vezel- en vet- (olie) rijk is zijn dieet al.. Dus daar gaan we gewoon mee verder.. ik kan niet wachten op groeiend gras!
Meneer gaat goed, erg onstuimig/energievol, helaas zit ik zelf middenin een spoed verhuizing (dit weekend) dus ben mijn bijrijdster erg dankbaar dat ze de honeurs waarneemt :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:18

Fijn dat het met je paard zo goed gaat en hoe gaat het met jou?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:35

Ik ben vooral moe en gestresst haha.. eind juni weer een nieuwe scan, dus daar leef ik echt naar toe.. Ondertussen heb ik episodes met enorme misselijkheid en pijn.. schijnt volgens de arts niet van mijn lever te komen, maar lees op de patiëntenfora niet anders dan dat soort klachten.. Gelukkig heb ik er medicijnen voor dus dan is het snel over.
Verder werd mij vorig weekend ineens gemeld dat ik direct moest verhuizen (lang verhaal) dus heb op stel en sprong een ander huisje gevonden en moet dit weekend verhuizen, dus dat is dan even puzzelen met paard en werk en vervoer en zo.. Hopelijk wat meer rust als alles achter de rug is..

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:01

Jeetje wat een stress allemaal..snel de verhuizing achter de rug zodat je zelf ook wat meer rust heb. Gelukkig lees ik dat het met je paardje wel aardig goed gaat, dus dat is al heel wat!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:33

Ts, ik vind je paard, ondanks dat hij idd wat magertjes is, er goed uitzien! Hij kijkt ook lekker levendig uit z'n ogen. Heel fijn om te lezen dat het goed met hem gaat! :j

Denk je ook wel goed om jezelf?? :(:)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:39

Leuk om de foto's te zien, je mannetje staat er blij en attent op.

Verhuizen, vreselijk iets vind ik dat en dan ook nog een spoedverhuizing, denk je ook om jezelf ? Je paard heeft niks aan je als je instort! :(:)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:42

Nee gaat goed.. ff knallen en dan na het weekend echt even rust.. Gelukkig hebben we de paasdagen, heb ik iets meer tijd om alles te doen.. komt goed! ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:33

rakni schreef:

Mijn luchtzuiger- dus gevoelige maag- is echt structureel minder gaan luchtzuigen sinds hij op probio forte is gegaan (omdat hij vaak gaskoliek had) en daarna op advies van groene os ook op maagcompositum. Hij zuigt nu nooit meer tussendoor of als hij opgewonden is. Alleen als hij eet en dan ook veeeel en veel minder frequent dan voorheen. Uiteraard krijgt hij ook luzerne.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:03

Na lang mee gelezen te hebben sinds de laatste keer dat hij weer naar de kliniek moest toch weer even een reactie.
Wat super dat het zo goed gaat met hem! :)
En wat heftig zeg dat je zo snel moet verhuizen, succes en sterkte! Daarna lekker rustig bijkomen van alles..

Even over het berichtje hierboven (over gastrogard en lucerne) op mijn werk gaven ze het paard wat veel last had van maagzweren altijd Daily Plus van Pavo, en dat werkte echt super! Paard heeft geen maagzweer meer gehad sinds hij dat bij zijn voer kreeg.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:13

Veel succes met de verhuizing komend weekend! Hopelijk heb je daarna wat meer rust en tijd om bij te komen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:35

Jee Rachel, je krijgt t wel lekker allemaal tegelijk zo he.... pas je op jezelf?

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:45

Hoe gaat het met je, Ts? Ben je de verhuizing goed doorgekomen? :) En hoe is het met je paardje?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:57

Ja soort van.. ik sta zelf wel echt op instorten nu, maar heb gisteren alles verhuist. Ik ben morgen en donderdag gelukkig vrij, om even orde op zaken te stellen in het nieuwe huis en het oude huis volledig schoon achter te kunnen laten.

Paardje gaat erg goed, barst af en toe van de energie, dus we zijn hem weer voorzichtig aan het oppakken. Ik wil mijn instructrice vragen hem de eerste keren onder het zadel weer op te pakken, zodat het voor mij wat veiliger is met rijden :') . Ik weet dat ik met mijn gezondheidssituatie gewoon moet oppassen met van een paard te stuiteren.. Hij geeft in ieder geval aan er klaar voor te zijn, al is het wel een type dat je tegen zichzelf in bescherming moet nemen, dus we beginnen met kleine stappen.. ;)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:00

Fijn Ts om deze update over je paardje te lezen.
Ik hoop dat deze stijgende lijn word vastgehouden.

Jammer van je eigen situatie waar je nu inzit.
Denk wel een beetje aan jezelf en doe het rustig aan. :(:) .

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:18

Fijn dat je een paar dagen vrij bent ts, neem je rust zou ik zeggen.

Strak plan om eerst je instructice te vragen om te starten met rijden, idd belangrijk om ook je eigen gezondheid mee te laten tellen.

Fijn dat je mannetje laat zien dat hij zich goed voelt, nu alletwee genieten van het mooie zonnige weer.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:31

Super update, goed om te horen dat hij zo energiek is! Ik vind het ook verstandig dat je eerst je instructrice vraagt, je moet goed om je gezondheid denken. Ondanks dat je waarschijnlijk nog veel moet doen in je nieuwe huisje, probeer toch ook wat rust te pakken. :)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:25

Ontzettend fijn dat je je paardje zich zo goed voelt. En groot gelijk als je instructrice eerst even hem gaat trainen ;).

Je hebt wel weer een heftig weekje achter de rug joh.. pfoe. Hopelijk heb je snel je eigen plekje gemaakt in je huis. Dat geeft ook weer een hoop rust en ontspanning.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:15

En nu even pas op de plaats! Uitrusten jij!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:14

Nou hier even een update..
Mijn huisje is zo goed als klaar. Alles staat erin, zit in elkaar en staat op zijn plek.. moet nog 1 doos leeg en nog flink aan de schoonmaak, maar dan ben ik ook echt klaar..
Meneertje is met zijn tweede puberteit begonnen, daarmee is echt geen land te bezeilen momenteel :+ Hij rukt zich los met opzadelen, wil niet stilstaan en gaat met longeren flink uit zijn dak. Hij staat nu samen met zijn grote vriend in het weiland en dan wordt er met vlagen enorm gespeeld. Samen flirten met de merries en paarden die in de rijbak aan het werk zijn (weide zit aan de rijbak vast) flinkt aanvallen/uitdagen tot spelen etc.
Dus het is echt even aanpakken momenteel, mijn instructrice gaat hem morgen voor het eerst weer rijden := Ik ben heel benieuwd..
Gelukkig is het weer erg gunstig momenteel hier.. Ze hebben af en toe regen voorspeld en het weekend veel zon, dus ik ga zondag get gras zien groeien! in de hoop dat de paarden snel écht het land op kunnen :D

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:21

Fijn Rchell! Het is echt geweldig te zien als je paard zo opknapt he?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:27

dat is goed nieuws, hij zit gewoon heerlijk in zijn vel! top!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:28

Aah wat een fijne update!
Lekker dat je huisje zo goed als klaar is, moet een lekker gevoel zijn! En je grote vriend voelt zich dus duidelijk goed := wat een draakje!