is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:28

Dat is nu net waar ik over struikel.
Die zullen eerder zeggen dit paard is alleen geschikt voor recreatie niet voor sport en reppen dan niet over slacht, dat doet een eigenaar eventueel zelf wel.
Een paard dat beter naar de slacht kan is ook niet voor recreatie geschikt.

Kimdestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:37

Ik weet niet of ik je nou een egoïst moet vinden of een held die er alles aan doet om het dier op aarde te laten ..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:40

Kimdestiny schreef:
Ik weet niet of ik je nou een egoïst moet vinden of een held die er alles aan doet om het dier op aarde te laten ..

Ik denk dat de egoist in dit verhaal de fokker is. 10 tegen 1 dat dit paard zo geboren is. Een goede fokker had beter moeten weten en dit veulen af moeten voeren ipv in de handel te laten verdwijnen, zodat het in handen komt van een nitwit in de paardenwereld en zo iemand met een onbruikbaar dier opzadelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:42

nadita schreef:
Kimdestiny schreef:

Ik denk dat de egoist in dit verhaal de fokker is. 10 tegen 1 dat dit paard zo geboren is. Een goede fokker had beter moeten weten en dit veulen af moeten voeren ipv in de handel te laten verdwijnen, zodat het in handen komt van een nitwit in de paardenwereld en zo iemand met een onbruikbaar dier opzadelt.

Ik vrees dat je gelijk hebt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:06

Knap TS dat je hem voor de eerste keer zag rollen. Wellicht zal die het wel nog doen zonder dat je het ziet.
Zolang je paardje geen pijn heeft kun je nog altijd zien tot waar jullie geraken. Dat hij geen sporttopper wordt is ondertussen wel duidelijk, maar niemand kan je zeggen in hoeverre hij er zelf last van ondervind alleen je paardje zelf. De kliniek zei ook al dat hij geen pijn had dus dat sommige bokkers het beter weten en hem meteen naar de slacht toewijzen sjah dan zou ik ook wel weten wie ik geloof. Heb je ondertussen nog iets gedaan met hem ? Ik zou wel naar de toekomst toe eens overwegen om hem eens onder pijnstilling te zetten. Hem laten los lopen zonder pijnstillers en hem tijdje erna eens opnieuw laten lopen onder pijnstillers en dit filmen zodat je kan vergelijken. Vooral als je binnen een tijdje overweegt van hem in te rijden zal dit toch belangrijk zijn om zeker te zijn dat hij geen pijn heeft. Een deel bokkers ziet dit dier als onbereidbaar, maar niemand kan zoiets op basis van fotos voorspellen. Ik heb kotscheve paarden gezien die zonder enige moeite het manegewerk aankonden en stonden te stuiteren als ze eens een dagje moesten blijven staan, maar ik heb er ook gekend die van buitenaf perfect gezond leken, maar niet vooruit te branden waren, ook niet los, terwijl er in klinieken niets gevonden werd (was een heel groot paard). Dit om maar te zeggen dat je nooit enkel op de bouw mag afgaan, maar dat er vele andere factoren meespelen die uitmaken of een paard al dan niet bereden kan worden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:10

nadita schreef:
Kimdestiny schreef:

Denk ik eerlijk gezegd ook dat hij zo geboren is. Fokker had of een goede thuis moeten zoeken voor het dier, zelf moeten houden of afvoeren, maar niet in de handel zetten. Natuurlijk brengt alleen die laatste optie iets op...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:23

Moderatoropmerking:
Speculaties voegen weinig toe aan het topic. Daarbij wil ik vragen dit als informatief topic te houden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:34

@ betadine: bereidbaar is het paard zeker wel hoor, berijdbaar is een discussie punt.

Verder ben ik benieuwd naar een filmpje los, waarin ze ook stapt en galopeerd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:40

svdijk inderdaad :)* We bereiden een (paarden)stoofpotje of we berijden een hengst of is dat een andere vorm van rijden ? :')
edit: het is berijdden dan, want meestal is het al in de verleden tijd, hoop ik dan
Goed goed, terug on topic

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:49

berEden... ;( in de verleden tijd
ben het verder wel met je eens. Dat dit door een ongeluk op de trailer is gebeurd is een zwamverhaal wat de TS is wijsgemaakt. Misschien is het hierdoor verergerd, maar zeker niet door ontstaan.
En inderdaad de enige manier om vast te stellen of dit paard geen pijn heeft, is om een paar weken lang pijnstillers te geven en de evt. gedragsverandering vast te stellen. Maar dat is al zooovaak gezegd....

Ik hoop echt voor TS dat dit paardje pijnvrij door het leven gaat, en dat ze er een leuk lief maatje aan heeft, ook al gaat het rijden imo niet lukken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:13

Was las grapje bedoeld hoor LoeLoe, maar ik ben meestal de enige die mijn grapjes leuk vind :o

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:22

oh ha sorry... :z ik neem al die bokkers hier veel te serieus.... :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:42

Hoe dan ook, het is wel erg sneu voor het paardje maar ook voor de TS
die juist door het blijven verzorgen steeds meer van het dier gaat houden!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:31

De rest van de bouw van het paard klopt ook niet helemaal, los van de rug gezien.
Wellicht slim om dit paard te laten inslapen of slachten inderdaad. Want dit word alleen maar erger, en als ik naar de foto's kijk vermoed ik toch wel dat paard lijd of in ieder geval gaat lijden.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:42

Vind het toch knap dat mensen kunnen beslissen via een topic wat er met een paard moet gebeuren:
slachten, inslapen of pijnstillers.
Ze vraagt om advies geen diagnose.
Daar hebben we veeartsen voor!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:03

En het advies luid: zet het paard een week of 2 op pijnstillers, dan kun je pas echt zeggen of het dier wel of geen pijn heeft @Ufurio4e

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:23

Dat advies hebben meerderen gegeven, o.a. ikkus, je krijgt daardoor beslist een DUIDELIJK beeld van wel of geen pijn, dus waarom TS dat steeds uitstelt, begrijp ik ook niet zo goed... kwaad kan het in elk geval NIET, en het schept qua beslissing (wel of niet paardwaardig.... hoe nu verder...) een betere inschatting dan al het gespeculeer.
Was het mijn paard, zou ik dat zeker proberen.
Was er sprake van pijn, zou dat het hele verhaal voor mij in een ander licht zetten.
Zoals het nu is, weten we met z'n allen absoluut niet of er van pijn sprake is. Ook TS weet dat niet,met enige zekerheid.
Dus waarom niet geprobeerd, zo veel kost een week pijnstillers nu ook weer niet, terwijl het wel veel duidelijkheid kan verschaffen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:25

Goed voeren :j Ken een merrie die tijdens de laatste maanden van de dracht er ook zo uit ziet (de rug dan) Als het veulen enige maanden oud is en ze gaan op het land dan zie je die rug weer helemaal bij trekken tot normaal. Deze merrie zou nooit meer een hele normale rug krijgen, maar goede voeding doet veel. En dat heeft ze de afgelopen winter heel duidelijk niet gehad. De hals en rugspieren zijn duidelijk ingeteerd. Dat zijn de eerste spieren die er aan gaan bij ontoereikend voer. (heb dat uit ervaring bij mijn eigen pony's mee gemaakt) TS er is een goede keuze gemaakt om naar een ander adres te verhuizen. Hoop dat je er meer vlees op krijgt (is meer spieren)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:14

@aikon: die situatie die jij aanvoert (van de ingezakte rug van de ingeteerde fokmerrie) is natuurlijk totaal niet te vergelijken met de situatie van het paard van TS!

Ook is door meer/ander voer niet te bereiken dat er "meer spier" op het paard gekweekt wordt, meer vlees/vet, jazeker, maar niet meer spierweefsel.

Het paard van TS is inmiddels 4 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad, is nog nooit bereden, is eigenlijk "vers".
In dat kader wordt het appels met peren vergelijken....zonder met vingers te wijzen, lijkt het mij overduidelijk dat het paard van TS, als je alle foto's die er van voorhanden zijn, in chronologische volgorde op een rijtje zet, van meet af aan al bepaald niet goed in elkaar steekt, als we het over de bouw ervan hebben.
Afgezien van een eventuele "val" in of uit een trailer... een verhaal dat ik in zoverre waag te betwijfelen, omdat er verteld wordt dat daardoor de hele rugafwijking is ontstaan ("gebroken rug...?"), terwijl er geen enkel VA/DA- behandelings-papier/rekening/attest is waaruit enige behandeling hiervoor is gebleken na deze ernstige val, en mede genomen de leeftijd waarop volgens TS de eerste foto's zijn genomen... is het een kwestie van logisch nadenken om tot de conclusie te komen, dat dit paard de bizarre bouw altijd al heeft gehad.

Zonder meer triest dat TS zich indertijd zo'n dier bij aankoop als "rijpaard" in de maag heeft laten splitsen, en er uiteraard nu inmiddels aan gehecht is geraakt.

Paard van TS moet het hele traject nog door van zadelmak, inrijden en doorrijden.

Het lijkt mij geen realistische verwachting, dat dit zonder verdere schade/pijn aan het paard ook kan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:44

Hoe ziet ze er nu uit?

Omdat ze nu wel wat tijd al heeft gehad om aan te komen door goede voeding. Voor een week zowiezo wel een paar kilo.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:47

Komaan jongens, dit is geen kwestie van een voerprobleem ! Het betreft hier een paard met een mismaakte bouw, en daar kun je voer en vitamines inpompen zoveel je wilt, maar daar los je dit niet mee op. Integendeel : hoe zwaarder het paard zal worden, hoe meer de buik aan die rug zal gaan hangen en hoe groter de kans dat ze er last van zal krijgen. Soms vind ik bokt wel heel erg naief.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:45

Nu ja, je probeert het soms "aardig" te vertellen, maar het is soms moeilijk doordringen tot verliefde of dove oren, als men begrijpt wat ik HIERMEE probeer te zeggen.....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:58

terpentijn schreef:
Dat advies hebben meerderen gegeven, o.a. ikkus, je krijgt daardoor beslist een DUIDELIJK beeld van wel of geen pijn, dus waarom TS dat steeds uitstelt, begrijp ik ook niet zo goed... kwaad kan het in elk geval NIET, en het schept qua beslissing (wel of niet paardwaardig.... hoe nu verder...) een betere inschatting dan al het gespeculeer.
Was het mijn paard, zou ik dat zeker proberen.
Was er sprake van pijn, zou dat het hele verhaal voor mij in een ander licht zetten.
Zoals het nu is, weten we met z'n allen absoluut niet of er van pijn sprake is. Ook TS weet dat niet,met enige zekerheid.
Dus waarom niet geprobeerd, zo veel kost een week pijnstillers nu ook weer niet, terwijl het wel veel duidelijkheid kan verschaffen.

Ik denk dat het probleem van pijnstillers geven is dat het paard dan niet meer naar de slacht kan. Stel TS geeft het paard buut en komt er zo toch achter dat het paard pijn heeft. Wat dan??? 28 dagen wachten zodat het paard toch voor menselijke consumptie geslacht mag worden wetende dat het dier zonder buut pijn heeft???

Of het paard laten slachten/ inslapen wat geld kost en geen slachtwaarde oplevert?

Of is het struisvogelpolitiek? Wat niet weet wat niet deert.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 01:18

Ja maar je kiest toch voor het welzijn van je dier? Je laat je keuze toch niet afhangen van het feit of je nog wel of geen geld meer cashed voor het slachten van je geliefde dier?

Althans: zo zit ik niet in elkaar.

Bovendien had ze, als ze verzekerd wil zijn van geld bij dood, paard moeten laten verzekeren. Al vrees ik dat er geen verzekeringsmaatschappij zal zijn die dit dier in de verzekering wil hebben :o

De keuze om pijn uit te sluiten mbv pijnstillers mag toch niet afhangen van het wel of niet beuren van slachtgeld? Dit vind ik een kwestie van je verantwoordelijkheid willen nemen voor je dier!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:01

Zoals de TS het vertelt zou ik (nogmaals...) ook geen pijnstillers gaan geven :n

Simpelweg omdat het paard zo te horen alles doet: rennen, springen, vliegen, gek doen, sociaal doen met andere paarden....het dier loopt ook vrolijk en lichtvoetig aan de longe...

WAT willen jullie dan zien voor verschil als het dier op pijnstillers staat.... :?

We hebben het hier blijkbaar niet over een dier dat in een hoekje staat te suffen de hele dag en alleen maar stapvoets naar de drinkbak schuifelt af en toe...waarvan de eigenaar denkt dat het gewoon een rustig diertje is en die met pijnstillers dan ineens (wel) briesend door het veld sjouwt wellicht... dat DOET dit beestje immers al :)