Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:12

@zwerte: de mijne is altijd lelijk blijven bokken en springen, maar spierstijfheid, vasthouden in rug en lenden zijn mij allemaal bekend. Ik moet wel zeggen dat mijn paard bokt en haar kont uitslaat alsof ze iets los of van zich af wil gooien/stampen.

oh hormonale veranderingen zijn ook niet zo bevorderlijk. Weet de juiste volgorde ni meer. Maar dacht dat het zo zat:
pijnlijke eisprong => lenden vastzetten hierdoor stresspunt voro de maag thv plek onder het zadel "afgeklemd" => maagpijn

@Ikaw: zelfs voor 1 zakje bute, zorg ik dat mijn paard voldoende ruwvoer in z'n maag heeft en onmiddellijk iets ondersteunends bijkrijgt. (in ons geval kruidenmix van de DA)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:14

@lkaw: Aangezien hij sowieso maagzweren heeft, ook al zijn ze klein, zou ik hem gewoon op volle dosis zetten. Hoeveel dat voor jouw paard is, kan je makkelijk op de site uitrekenen. De mijne heeft er vier per dag nodig, maar hij weegt dan ook 700 kg. Ik zou dat sowieso de hele tijd blijven doen zolang je de bloedverdunners geeft, bij mensen geven ze dan vaak ook omeprazol ter preventie. Daarna kan je pas gaan denken aan verminderen/afbouwen.
Je hoeft het maar 1 keer per dag te geven en het kan gewoon over het voer. Ik geef nu de korrels en mijn miepkont eet dit zonder problemen met zn muesli op.

Twee vraagjes van mijn kant: zou je me per pb willen vertellen wat ze in utrecht hebben gedaan en wat het heeft gekost? De mijne zit ook met een moeilijke darm maar dit is nooit echt onderzocht. Mocht hij weer problemen gaan krijgen, zit ik toch aan utrecht te denken om het uit te gaan zoeken.
Tweede is eigenlijk meer een aanbod: geef je toevallig ascal als bloedverdunner? Ik heb vorig jaar een lading ascal 600 aangeschaft op advies van emmeloord, voor hetzelfde doel als jij beschrijft. Ik heb het echter nooit gebruikt omdat er een bloedwormbesmetting uit kwam en ik dat eerst wilde behandelen. Mocht je interesse hebben, dan kan je het voor een vriendenprijsje overnemen want het staat hier dus te verstoffen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:17

@ikaw: Jouw verhaal lijkt deels op het verhaal van mijn merrie. Mijn merrie heeft ook heel lang op bloedverdunners gestaan in verband met een scheur in haar spier(ongelukje) en door die bloedverdunners zijn de maagzweren waarschijnlijk ontstaan en uitgebreid.
Abler kan voor zowel genezing als voorkoming, mijn merrie van 1.63 kreeg bij de genezeing zo’n 3 zakjes per dag en dit heb ik ongeveer 2 maanden aangehouden, daarna gaan afbouwen naar 2 en naar 1 zakjes. Daarna gestopt met de abler.
Na de behandeling van abler heb ik een osteopaat laten komen en die heeft haar lichaam losgemaakt en ik had mijn oude paard weer terug 
Soms wel ze nu nog wel eens gapen of stampen met eten, maar verder kan ik niks geks meer aan haar ontdekken.

Wat krijg je paard nu aan voer/hooi/gras?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:18

petitparis schreef:
@zwerte: de mijne is altijd lelijk blijven bokken en springen, maar spierstijfheid, vasthouden in rug en lenden zijn mij allemaal bekend. Ik moet wel zeggen dat mijn paard bokt en haar kont uitslaat alsof ze iets los of van zich af wil gooien/stampen.

oh hormonale veranderingen zijn ook niet zo bevorderlijk. Weet de juiste volgorde ni meer. Maar dacht dat het zo zat:
pijnlijke eisprong => lenden vastzetten hierdoor stresspunt voro de maag thv plek onder het zadel "afgeklemd" => maagpijn

@Ikaw: zelfs voor 1 zakje bute, zorg ik dat mijn paard voldoende ruwvoer in z'n maag heeft en onmiddellijk iets ondersteunends bijkrijgt. (in ons geval kruidenmix van de DA)

De mijne is dus ook wel doorgegaan met zn gebok, anders stond hij ook op een kliniek want dat geeft hij als laatste op. Maar waar hij normaal altijd een elastiekje leek (voorhand kon totaal anders bewegen dan de achterhand), was het nu dus een stijf, vastgehouden gebok. Geen benen alle kanten op, maar alleen een geirriteerde bok naar 1 richting.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:33

Wat zijn jullie snel... *\o/*

Zwerte: ik heb nog geen rekening van Utrecht dus ik weet de kosten nog niet. Maar ik wil je wel PB-en als ik hem heb.... Voor wat betreft de bloedverdunners: hij krijgt Carbasalaatcalcium 600 PCH. Ik heb 240 zakjes gekregen en daarmee zou ik de 6 weken moeten volkrijgen. Dus de Ascal heb ik (nog) niet nodig. Maar evengoed bedankt. ;)

Velaz krijgt nu 's ochtends 3 handjes lucerne. 3 x per dag zo'n 3 kg hooi in een slowfeeder en 's avonds ongeveer 3/4 schep Marstall muesli met vitaminebrokje, zonnebloemolie, maagcompositum en live yeast. Daarbij komt nu een scheutje paraffine-olie (voor de doorstroming in de dikke darm) en de Carbasalaatcalcium..vanaf nu gewoon pijnstiller genaamd... :+
Ook moet ik het hooi weer gaan aanpassen naar half om half hooi/voordroog. De voordroog zou ervoor moeten zorgen dat de doorstroming/vertering ook beter gaat. Maar dat moet ik voorzichtig veranderen, aangezien hij al bijna twee jaar alleen maar hooi krijgt.

Velaz weegt maar 495 kg. Dus dat is een stuk lichter dan jouw 700 kg, Zwerte. Dat zal dan in hoeveelheid zakjes ook schelen. Maar fijn om te horen dat die granules goed gegeten worden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:39

Als je echt merkt dat hij last heeft van maagzweren zou ik proberen om tijdelijk de muesli even weg te laten, muesli kan namelijk erg ''ruw'' op de maag komen :( Ik ben hier toen ook een poosje mee gestopt(ook Marstall muesli) en heb dit later bij betere gezondheid weer opgebouwd.

Mijn merrie weegt ongeveer 550 kg Ikaw, en die kreeg 3 zakjes abler per dag(korrels) ter behandeling.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:43

Stom.... ik typ muesli. Maar hij krijgt slobber (mash) :+

Ik heb de slobber nodig om al die bende in kwijt te kunnen.... Ik zou anders niet weten hoe ik al die supplementen erin zou moeten krijgen. Hij is namelijk niet de gemakkelijkste eter en vooral de pijnstillers zijn moeilijk weg te krijgen.

Hoe geven jullie anders de granules?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:38

Ik gaf ze op het laatst op een boterham met appelstroop :+ al het andere trapte meneer niet meer in, keek alleen maar in z'n voerbak zo van jaja wat heb je hier voor rotzooi ingestopt? nou dat vreet ik mooi niet!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:57

Die van mij at ook om de korrels heen hoor :+ Ik heb toen uiteindelijk maar de korrels uit mijn hand gegeven met geplette snoepjes erbij := Was enige mogelijkheid.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:45

Die van mij kreeg eerst de diagnose darmontstekingen Utrecht. Aan de bloedverdunners en de prednison gegaan en dat hielp allemaal niets. Paard was al afgeschreven/met pensioen en toen overgestapt op voer zonder suiker/melasse enz. en op omeprazole... en nu kan ik weer alles met hem. Soms het blijft een dun lijntje waarop we blijven balanceren maar meestal lukt het om op het lijntje te blijven staan tegenwoordig :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:42

Mijn paard is gelukkig een grote vreetschuur, ze eet de korrels netjes op (even afkloppen). Ook poedertjes enzo eet ze gewoon. Heel fijn :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:57

lkaw schreef:
Stom.... ik typ muesli. Maar hij krijgt slobber (mash) :+

Ik heb de slobber nodig om al die bende in kwijt te kunnen.... Ik zou anders niet weten hoe ik al die supplementen erin zou moeten krijgen. Hij is namelijk niet de gemakkelijkste eter en vooral de pijnstillers zijn moeilijk weg te krijgen.

Hoe geven jullie anders de granules?

volgens mij mag je het niet met iets waterigs mengen dan lossen ze te vroeg op.
Met olie mag wel.Ik deed het door de muesli en zag inderdaad ook wel wat liggen daarna maar liet het liggen zodat er toch steeds wat van mee op werd gegeten.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:10

Met olie mag wel.Ik deed het door de muesli en zag inderdaad ook wel wat liggen daarna maar liet het liggen zodat er toch steeds wat van mee op werd gegeten.[/quote]

Oh, dat is wel goed om te weten. Ik zou het gewoon met slobber gegeven hebben. Ik zag dit niet staan op de website, maar ga het nog eens goed doorspitten... Bedankt.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:39

lkaw schreef:
Met olie mag wel.Ik deed het door de muesli en zag inderdaad ook wel wat liggen daarna maar liet het liggen zodat er toch steeds wat van mee op werd gegeten.

Oh, dat is wel goed om te weten. Ik zou het gewoon met slobber gegeven hebben. Ik zag dit niet staan op de website, maar ga het nog eens goed doorspitten... Bedankt.[/quote]

het staat op de zakjes zelf !

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:59

Hoi! Ik heb vandeweek dit topic gevonden aangezien wij denken dat mijn paard ook met maagzweer rondloopt.

Nu zie ik hier best wel vaak voorbij komen dat mensen het niet na hebben laten kijken maar gewoon abler zijn gaan geven. (Iig dat maak ik uit de berichten op)

Hoe zit het dat als je het geeft omdat je denkt dat ie het heeft, maar het blijkt te zijn dat hij geen maagzweer heeft? Is het erg? Kan het kwaad?

Mijn osteopaat zegt (zoals ik het nu begrijp) dat een onderzoek best een beetje too much is, zij is er eigelijk wel zeker van volgens mij dat hij met maagzweer rond loopt. Heb uiteraard er nog met meer mensen over gehad en met name mijn staleigenaresse en een aantal stalgenoten zeggen weer, weten is meten, laat het eerst checken door de DA voor je medicatie in je paard gaat stoppen..

Wat is wijsheid?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:03

wat is abler? beetje het zelfde idee als gastro gard?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:13

Weten is meten. Maar probleem is dat een paard weldegelijk maagzweren kan hebben en er niets uit het onderzoek komt.
Soms zijn andere onderzoeksmethoden daarom nog niet zo'n slecht idee. Bijvoorbeeld 'Trial bij error' en een beetje 'wie niet waagt die niet wint'.
Ik ben echt een voorstander van meetbare gegevens verzamelen, maar ik moet ook altijd denken aan de serie 'House'. Ik weet ook wel dat het fictie is, maar de werkwijze van dokter House kan heel effectief zijn.

Een paar zakjes Abler kunnen niet zoveel kwaad en je weet heel snel of het werkt. Merk je een duidelijk effect? Dan weet jij dat je paard maagzweren heeft.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:38

als een paard er op reageerd is het bijna zeker dat het maagzweren zijn, zo ben ik ook begonnen met enkele dagen gastrogard en toen dat aansloeg over gegaan op abler

@ rockey ja is ook omeprazol alleen een stuk beter betaalbaar.en in verschillende vormen te verkrijgen

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:56

Bij mijn paard is er vorig jaar wel de diagnose maagzweren gekomen na een scopie. Hij heeft toen 6 weken gastrogard gehad. Een duur geintje... Nu gaapt hij bij tijd en wijle. Toch wel een teken dat hij last heeft. En de pijnstillers die hij nu moet slikken zullen zijn maag geen goed doen helaas.Dus daarom Abler besteld en de prijs voor 2 maanden is een lachertje i.v.m. de gastrogard...... Tja, het blijft een afweging. Wel of geen scopie. Ik doe het hem nu niet meer aan omdat ik weet dat hij ze gehad heeft en er gevoelig voor is.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:00

Oke, maar ik heb dan die 100 tabletten op internet gezien voor $125 dollar.. Vind het wel best veel geld om het te kopen en na een paar dagen erachter te komen dat het misschien wel niet een maagzweer is.. Gastrogard vind ik dan daarentegen echt onbetaalbaar spul.. 7 spuiten voor €238,- .. Klopt dat wat ik zeg?

Oke, moet ik wel erbij zeggen dat ik wel heel sterk denk aan maagzweer. Hoe lang kan eigelijk een maagzweer blijven zitten? Mijn paard heeft 4/5 jaar geleden 7 maand op stal gestaan en ongeveer een jaar later verhuisd van stalling. Hij is niet meer de oude geweest.. Kan het al zo lang er zitten of zit ik dan niet goed te denken? Verder zit hij op alle ruggenwervels vast, linkerkant atlas muurvast en si-gewricht rechts heeft hij last.. Osteopaat denkt daarom, voornamelijk vanwege de vaste ruggenwervels aan maagzweer en evt bloedworm.. Maar eerst moet de maagzweer dan weg zijn wil je de evt bloedworm aanpakken. Als op dat gebied alles opgelost is uiteraard een osteobehandeling erachteraan.

Edit: 7 mnd boxrust wegens blessure. Strekspier gescheurd

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:28

Volgens mij kunnen maagzweren best jaren blijven zitten. De mijne heeft het vorig jaar opgelopen vermoed ik.
Ik ben gewoon gaan behandelen, omdat behandeling via abler even duur is als een scopie. Dan reken ik de benzinekosten nog niet eens mee (ik moet nogal ver, zit niks in de buurt). Ik wilde vorig jaar een scopie laten doen, maar eenmaal op de kliniek kwamen we erachter dat het apparaat kapot was. Daarbij zouden ze niet alles kunnen bekijken bij hem omdat hij te groot is en de slang te kort.
Jammergenoeg was de ervaring op de trailer en de kliniek genoeg voor mn paard om een trauma op te lopen, waardoor ik hem nu onmogelijk op de trailer krijg. Bleef voor mij dus weinig keus over dan gewoon uitproberen. Het is met maagzweren vrij simpel: reageren ze heel duidelijk op de omeprazol, dan zit er sowieso een probleem in die maag. Je kan dus ook best een paar dagen gastrogard geven om te proberen, en vervolgens pas abler bestellen als het aanslaat. Dit is nou juist een van de medische problemen waarbij je gewoon door te proberen de diagnose kan stellen. En een paar dagen omeprazol op een gezonde maag gaat geen problemen opleveren hoor, mensen krijgen het ook preventief als je medicatie krijgt die zwaar op de maag kan zijn.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:47

Dankjullie voor het advies! Mag ik weten waar jullie gastrogard vandaan halen en waar jullie precies abler bestellen? Heb al wel 2 sites gezien maar ben benieuwd of dat dezelfde sites zijn als waar jullie het vandaan halen. Hoelang duurde het trouwens voor abler bij jullie binnen was?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:51

petitparis schreef:
je mag dat dagelijks geven. Dosering hangt er wat vanaf. Ik geef meestal 2x 2 eetlepels. Maar weet er ook die 5 eetlepels geven, maar da's dan meer tegen verzuring vd spieren dacht ik.

Eetlepels ?? Meende begrepen te hebben dat de hoeveelheden worden afgemeten in/met theelepeltjes?
Met eetlepels tegelijk lijkt mij een beetje te veel van het goede ... of in dat geval van het slechte, lichaam/organen krijgen dan wel veel te verwerken lijkt mij zo ..
Quote van http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=52
"Ongewenste effecten
Natriumbicarbonaat bevat per gram 0,274 gram natrium. 22,5 gram natriumbicarbonaat bevat 6,2 gram natrium, ongeveer gelijk aan 9,6 gram keukenzout. Ruim meer dan een gemiddeld (te hoge) dagelijkse inname van een Nederlander. Natriumbicarbonaat veroorzaakt bij 50% van de gebruikers diarree.

De vaak geconstateerde maag/darmstoornissen: misselijkheid, gasvorming, druk in de buikstreek, buikpijn en diarree worden voor een deel veroorzaakt door vorming van koolzuurgas. Het zuur/base-evenwicht in het lichaam is tijdelijk verstoord. Bij hoge doses kan dat leiden tot te sterke verlaging van de zuurgraad van het bloed (metabole alkalose). Aanhoudende spierkrampen en hartritmestoornissen kunnen het gevolg zijn.

Niet combineren met grote hoeveelheden calcium (melk, calciumzouten in tabletten, enz.).
Langdurig verlagen van de zuurgraad kan leiden tot fosfaatstenen in de urinewegen."

Nb., ikzelf heb bewust gekozen voor geen endoscopie, vind dit onderzoek een te zware belasting voor het dier .. ben normaliter ook een groot voorstander van meten is weten, maar er zijn situaties waar het doel niet alle middelen heiligt of waar het middel erger is dan de kwaal (in dit geval: vasten en stress zijn juist enorme maagzuur/zweer triggers!)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:54

First_Unique schreef:
Dankjullie voor het advies! Mag ik weten waar jullie gastrogard vandaan halen en waar jullie precies abler bestellen? Heb al wel 2 sites gezien maar ben benieuwd of dat dezelfde sites zijn als waar jullie het vandaan halen. Hoelang duurde het trouwens voor abler bij jullie binnen was?

Gastrogard nooit gebruikt, maar dat zou ik gewoon via mn eigen DA doen. Het is gewoon bij elke DA onbetaalbaar dus volgens mij maakt het weinig verschil.
Abler gewoon via abler.com. Moet wel met creditcard, dat is het enige nadeel. Ik had het met ongeveer 10 dagen in huis, via de gewone verzending (je kan ook betalen voor snellere verzending).

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:18

Dankje zwerte, ik ga denk ik meteen voor de abler. Ga het gewoon proberen. Zijn altijd mensen die het niet slim vinden maar denk dat je over alles wel kan discussieren wat wel goed is of niet. Ik voel dat ik dit gewoon moet proberen. En zeker na jullie verhalen.

Nogmaals dankjewel!