[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froexiie

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:03

Mijn paard is nu al 2,5 week niet fit, dus tijdens rijden/longeren snotteren en hoesten tijdens galop. Maar nu hoestte ze ook al gewoon bij binnen zetten dus ga morgen gelijk DA bellen. Wat kan ik verwachten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:12

Hier nog weer even een update over mijn paard. Hij zit nu 2 weken aan de pretnisolon. Afgelopen dindag had hij erg veel energie en heeft hij als een malle aan de longe gegalopeerd, ik was er niet zo blij mee maar hij was niet te stoppen. Dus ik heb hem maar even laten uitrazen en ben daarna gelijk gestopt. Ik was bang dat ik erg lang moest stappen voordat hij weer op adem was, maar dat viel erg mee hij was vrij snel weer op adem dus dat was wel positief.
De volgende dag ff rustig aan gelongeerd veel gestapt en een paar rondjes gedraaft, maar hij was echt niet vooruit te branden, waarschijnlijk omdat hij de dag er voor veel te veel had gedaan. Donderdag heb ik hem dus maar een dagje stil gezet en vrijdag en zaterdag wat stap werk aan de longe.

Vandaag heb ik onder het zadel gereden de eerste 15 min. heeft hij erg veel gehoest. Ik had erg gelijk al weer spijt van dat ik de afgelopen 3 dagen vrij weinig had gedaan met hem. Er zat nu ook weer een slijmrochel in de hoest, en was dus geen droge hoest meer zoals van de week. Na die 15 min. heeft hij geen kuch meer gelaten wel nog wat gebries zo nu en dan en hij trok af en toe de teugels weer uit mijn handen om zijn hals te strekken en maakte kreunende geluiden erbij (hu, hu,hu) het enige positieve is dat de benauwdheid weg lijkt te zijn. Maar het hoesten blijft.

Ik begin nu toch wel echt wanhopig te worden, ik zie nog steeds geen duidelijke steigende lijn. De benauwdheid lijkt nu weg te zijn, maar het hoesten blijft, het hals strekken en kreunende geluiden maken blijft, en het vele briezen blijft en hij is ook nog steeds erg sloom in zijn doen en laten. Met rijden en longeren is hij niet vooruit te branden (laat hem om die reden dan ook maar op zijn eigen tempo lopen) met poetsen staat hij te slapen en schrikt af en toe wakker als ik aan het poetsen ben. Ik hoop dat het slome van de pretnisolon komt en dat hij straks weer meer enegie krijgt als de medicijnen op zijn. Maar ik ben erg bang dat de pretnisolon ook niet helpt, er zit wel iets verbetering in maar het is nog niet weg, hij hoest nog steeds en het hals strekken en kreuen geeft ook aan dat hij nog steeds last heeft van zijn longen. De pretnisolon is over een week op, hij zit nu in de afbouwende fase. Veder krijgt hij zijn pufjes nog en die moet ik gaan afbouwen als de pretnisolon op is.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat hij straks weer op geknapt is, en of hij uberhoud wel gaat op knappen. Als hij over een maand nog niet is opgeknapt, dan ben ik bang dat het ook niet meer gaat gebeuren. En dan ben ik echt uit gedoktert. Ik heb alles al geprobeert, regulieren medicijnen werken niet, kruiden middels, homeopatische middelen en diverse suplementen ook al geprobeert zonder resultaat. Wat stof aan gaat heb ik dat altijd zo veel mogelijk beperkt, open buiten stal, vlas, kuilgras of hartog compactgras, min. 12 uur per dag buiten. Zo dra het land het toe laat 24/7 op het land.

Nu staat hij al weer 2,5 weken 24/7 op het land, komt niet meer in aanraking met de kippen. Helaas nog wel met de vogels die op het land komen, maar dat is een stuk minder als de kippen die in en rond zijn stal scharrelde. Dus je zou denken dat nu hij dag en nacht op het land staat en niet meer in de buurt komt van de kippen je een enorme verbetering zo zien, maar helaas zie ik dus maar weinig verbetering.
Pffff....... ik weet het echt niet meer.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:30

Wat vervelend dat het niet echt lijkt te werken! Dat ze sloom worden van de prednison kan volgens mij wel kloppen. Het tast het immuunsysteem aan en daardoor zijn ze weer gevoeliger voor andere infecties. Ook schijnen ze er hoefbevangen van te kunnen worden, dus dat is wel iets om goed in de gaten te houden.
Mocht de prednison zn werk nog niet goed doen, zou hij dan niet nog een kuur kunnen krijgen? Ik hoor wel 's vaker dat paarden meerdere kuren krijgen achter elkaar.
Wat anders misschien nog een optie is, is om je paard te laten "dampen" in Utrecht. Dit moet wel een aantal weken achter elkaar. Ik weet niet of je verzekerd bent, maar anders is het wel een duur grapje. Tegen mij zeiden ze dat ik moest rekenen op zo'n 100 euro per dag ivm de verzorging die erbij komt kijken. Het moet namelijk een paar keer per dag zo'n half uur per keer handmatig gedaan worden. Na die paar weken maken ze nog een keer een bronchoscopie en dan kijken ze of het geholpen heeft. Het schijnt bij de meeste paarden wel een heel goed effect te hebben. Een paard bij mij op stal was na die paar weken stomen compleet van zn klachten af en het is nooit meer teruggekomen.
In Utrecht werd mij ook verteld dat ze een soort stoomcabine voor paarden aan het bouwen zijn. Dan hoeft het niet meer handmatig te gebeuren, maar kunnen ze het paard gewoon een paar uur los in de cabine zetten. Deze wordt binnenkort in gebruik genomen, maar ze wist niet precies wanneer..
Wie weet zou dit nog een laatste redmiddel kunnen zijn voor je paard? Maar ik duim voor je dat de prednison toch nog aanslaat!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:05

De kuur pretnisolon verlengen zou een optie kunnen zijn, maar de kans op bijwerkingen wordt dan alleen maar groter. Volgens de DA is een kuur van 21 dagen relatief veilig, maar langer geven kan ernstige schaden geven aan nieren en lever en natuurlijk ook hoefbevangenheid. En hij reageert nu al gevoelig als hij op een steentje staat terwijl hij voorheen hier geen last van heeft, ook heeft hij een iets wat harde manekam. Zijn hoeven zijn niet warm en er is geen hartslag te voelen, maar ben bang dat als ik de kuur ga verlengen hij wel serieus last kan gaan krijgen. En dan is er nog de vraag of het dat rissico waard is, aangezien er slechts een kleine verbetering te zien is. En komt die verbetering door de pretnisolon of komt die kleine verbetering doordat hij nu 24/7 op het land staad en niet meer bij de kippen in de buurt komt. Ik heb dus mijn heel erg mijn twijfels of de kuur verlengen een optie zou zijn voor mijn paard.

Ja dat stomen ken ik wel, en is erg duur. Mijn paard is niet verzekert, toen ik hem 2 jaar terug wilde verzekeren kon dat maar werdt alles omtrent zijn luchwegen uitgesloten omdat hij er toen al last van had (nog niet zo erg als nu) dus hem verzekeren zag ik toen niet meer zitten, omdat juist het geen waar ik hem voor wilde verzekeren werdt uitgesloten. Dat is erg balen want ik had mijn verzekeringsgeld er zeker uit gehaald, van alles wat ik de afgelopen 3 jaar heb uitgegeven aan zijn luchtwegen had ik een leuk autotje kunnen kopen.
Dus hem op utrecht neer zetten is helaas geen optie, dat kan ik domweg niet betalen. Er is ook een bedrijf die van die stoommaskers verhuurt zodat je thuis kunt stomen, dit kwam ik tegen op horse event, maar de huur van zo'n apparaat is gewoon 500,- per week en wil je effect hebben moet je teminste een maand stome., dus reken maar uit. Is ook niet te betalen dus. Ik hoop nog steeds op een leuke prijs bij de staatsloterij, want het eerste wat ik ga doen is mijn paard naar utrecht brengen en haal hem dan pas op als hij weer beter is, maar helaas heb ik steeds het verkeerde lot :-(

Ik heb er ook aan zitten denken om hm gewoon een jaar op het land te zetten en dan over een jaar nog eens kijken hoe het gaat. Maar ben bang dat het juist aafrechts werkt aangezien hij juist meer slijm heeft en meer hoest als hij een paar dagen heeft stil gestaan.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:24

Flappie: je hebt al eerder homeopatische en andere alternatieve middelen geprobeerd, maar toen wist je niet van de allergie voor kippen-vogels. Met die huidige kennis zou je wellicht in het alternatieve circuit verder kunnen komen. In welke regio woon je? (Ik weet niet of ik dat al eens eerder heb gevraagd).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:37

@jolandaS: ik kom uit noordholland (heerhugowaard). Klopt toen ik de homeopathische middelen gebruikte wist ik nog niet van zijn allergie. Maar ik moet ook wel zeggen dat ik toch wat huiverig ben geworden om middeltjes /suplementen uit te testen om te kijken of het werkt. Het kost een hoop geld en vaak werkte het niet, heb al zo veel geld weg gegooit aan middeltjes die niet werkte. Dus ben de laatste tijd wel erg huiverig geworden om weer geld weg te gooien aan iets wat zou moeten gaan werken maar dan toch niks blijkt te doen bij mijn paard.

Ik zat net ook nog ff te denken. Als ik het goed heb gooit pretnisolon het immuunsysteem plat, zodat het lichaam o.a niet meer zou moeten reageren op de allergenen, of heb ik het mis.
Ik geef hem wel msm zwafel en een vitmine en mineralen brokje bij, dit kreeg hij al voor dat hij aan de pretnisolon ging. Dit ben ik tijdens de kuur door blijven geven. Zou het kunnen dat dit de werking van pretnislon tegen gaat en het daarom maar weinig doet ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 06:07

ik denk dat je gewoon nog even moet afwachten,je paard staat net 2 weken op het land.en het duurt wel even voordat een lichaam zich herstellen kan.
mijn pony heeft ook de prednisonkuur gehad en toen was het ook niet meteen over..die hoestte daarna ook nog wel.
eet jouw paard nu volledig gras dan of word het bijgevoerd met hooi op het land..daar zit ook nog veel stof in

wacht nog even af,en overleg met je veearts,die heeft je paard in behandeling en weet ook hoe snel je paard op moet knappen.
het is erg droog en dat werkt ook niet mee,zou best kunnen dat je paard nadat het geregent heeft wel opknapt :j

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:07

@flappie: Het kan inderdaad dat bepaalde middelen/stoffen elkaar tegenwerken, net zoals andere combinaties van middelen elkaars werking versterken.
Prednisolon is een aanslag op de weerstand. En supplementen die je paard niet nodig heeft, moet hij weer afvoeren. Dat is ook belastend. Door het langdurige ziek zijn is je paard ook al 'verzwakt'.

Ik snap heel goed dat je huiverig bent om geld uit te geven en maar te hopen dat iets werkt. Als je een natuurgeneeskundige inschakelt, dan zullen er meerdere behandelingen en middelen nodig zijn om je paard op te laten knappen. Door de lange tijd dat hij ziek is en medicijnen e.d. heeft gekregen, zijn er ongetwijfeld diverse processen in zijn lijf verstoord. Die krijg je niet met 1 flesje druppels in orde. (Iemand die jouw paard 'wel eventjes beter gaat krijgen' zou ik persoonlijk niet serieus nemen.) De natuurgeneeskundige die mijn paard heeft behandeld, zit te ver bij jou vandaan.

Misschien is het een optie om eventjes niks te doen. Even een pauze inlassen voor je paard én voor jezelf. Dat heb ik vorig jaar ook een keer gedaan toen ik niet meer wist wat ik moest doen met mijn zieke paard.

Rustig bewegen (wandelen) is goed om van alles in dat lijf aan de gang te houden. Stomen zou wat verlichting kunnen geven, kost bijna niks en is niet belastend.
Voor de mineralenbehoefte heb ik een rode liksteen in de wei. Groot voordeel vind ik dat ze het zelf kunnen pakken wanneer ze het nodig hebben i.p.v. dat ik ze elke dag iets geef.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:10

stipje. heb een paard met stro allergie meschien staan hier nog tips :)

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:10

Hallo, ik lees even mee in dit toppic. Ik heb een paard met chronische bronchitus sinds 9 jaar, wat de laatste jaren verergerd. De laatste 3 jaar hoest ze meerdere keren per jaar wat soms weer ervoor zorgt dat ze aan de prednison moet (wat ik liever niet wil, want het is gewoon troep!).
Ik lees in dit toppic dat sommige paarden allergisch zijn voor vogels, hoe hebben jullie dit laten testen??
Mijn paard staat op een stal waar ook vogels worden gehouden (niet direct contact maar wel via de lucht).
Ik zou dus graag willen weten of het hoesten en die bronchitis niet komt door de vogels omdat het nu steeds vaker terug komt.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:06

ellepel schreef:
ik denk dat je gewoon nog even moet afwachten,je paard staat net 2 weken op het land.en het duurt wel even voordat een lichaam zich herstellen kan.
mijn pony heeft ook de prednisonkuur gehad en toen was het ook niet meteen over..die hoestte daarna ook nog wel.
eet jouw paard nu volledig gras dan of word het bijgevoerd met hooi op het land..daar zit ook nog veel stof in

wacht nog even af,en overleg met je veearts,die heeft je paard in behandeling en weet ook hoe snel je paard op moet knappen.
het is erg droog en dat werkt ook niet mee,zou best kunnen dat je paard nadat het geregent heeft wel opknapt :j

Ja misschien moet ik ook wel gewoon wat meer geduld hebben. Im moet zeggen dat het vanmorge ook wel iets beter ging dan gister, hij heeft 3 droge kuchen gegeven en nog wat gebries en dat was het, wel nog vrij veel z'n hals strekken. Ik denk dat het gister zo beroert ging omdat hij de 3 dagen er voor zo goed als niks gedaan heeft. Dit bevestigd dus maar weer ddat hij gewoon dagelijks lichte beweging moet hebben om het slijm los te houden en kwijt te raken.

Hij krijgt nu alleen gras, zins hij dag en nacht op het land staat krijgt hij geen voordroog meer. Wel krijgt hij dagelijks nog een schepje reform muslie van hippostar, dus nu alleen gras en muslie.

Gaf jij je paard na de pretnisolon kuur nog iets van D- tox om zijn lichaam te reinigen en zijn immunsysteem weer een boost te geven? Ik zit er dus aan te denken om mijn paard een kuur D- tox te geven als hij geen medicijnen meer krijgt, zou dat zins vol zijn?

A.s zondag krijgt hij de laatste pil pretnislon, in de week erna wil ik de pufjes gaan afbouwen van 4 pufjes per dag naar 0. En dan eens kijken hoe het dan gaat.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:38

Verwacht ook geen wonderen in zo'n relatief korte tijd. Wat jij ziet, deed die van mij ook. 1 dag fantastisch, dagen daarna toch een soort ingekakt. Bij mij hielp het gewoon echt goed om toch door te blijven bewegen, dan maar wat trager in tempo, maar toch even alles los maken. Conditie moet ook terug opgebouwd worden en ineens zo gek doen is niet alleen aanslag op luchtwegen, maar ook op de rest van het lijf.

Het hoesten doet die van mij ook nog en vooral als ik een paar dagen weinig tot niets met haar heb gedaan. Beweging is dus echt het sleutelwoord. En af en toe een kuch, daar maak ik me minder deuk om dan het knijpen en benauwde.

Heb je de prednison wel rustig moeten afbouwen? Langere tijd een lage dosering kan minder kwaad dan langdurig de volle dosis.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 02-04-12 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:39

Ik meld me ook hier, ga zo het topic eens doorspitten. Mijn paard heeft ongeveer een jaar geleden even gehoest, was vrij snel over en ging al die tijd goed tot nu... DA kan niet echt iets vinden en ze hoest soms dagen niet. Vandaag opeens wel weer een behoorlijk aantal kuchen achter elkaar. Ze is verder niet benauwd en loopt met rijden prima. Snel op adem ook na het rijden.
Iemand ervaring met schwarzkummelolie/nigella? Ik wil dat binnenkort gaan proberen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:41

Ja is een mooi product! Of het echt heeft geholpen bij de luchtweg problemen van mijn paard kan ik niet zeggen, maar baadt het niet, dan schaadt t ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:53

flappie:
ik heb na de prednisolon niks gegeven.
ja de zwartekummelolie en muesli plus multivitamine...maar dat laatste krijgt hij altijd al
prednisolon is niet zo zwaar voor het lichaam namelijk,antibiotica is vele malen heftiger en doet ook geen goeds voor de darmflora.
en ik ben toch wel van mening dat een lichaam zelf ook wel eens even wat mag doen, je kunt er zoveel spul in stoppen,maar af en toe even een tijdje helemaal niks is soms nog beter

ik weet dat appie ook nog ventipulmin bij de prednisolon kreeg en toen ik daarmee moest stoppen begon hij ook weer te kuchen,dat vond ik toen ook reuze eng.
maar het duurt echt even voor ze opknappen,let wel goed op je paard natuurlijk,maar denk dat je een week of 3 verder al veel tevredener bent :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:54

Jibbel schreef:
Ja is een mooi product! Of het echt heeft geholpen bij de luchtweg problemen van mijn paard kan ik niet zeggen, maar baadt het niet, dan schaadt t ook niet.

Het klinkt als een goed product inderdaad. Ik voer nu Easy Breathing van Naf, maar heb het idee dat het daar eerder erger van wordt?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:59

Jibbel schreef:
Verwacht ook geen wonderen in zo'n relatief korte tijd. Wat jij ziet, deed die van mij ook. 1 dag fantastisch, dagen daarna toch een soort ingekakt. Bij mij hielp het gewoon echt goed om toch door te blijven bewegen, dan maar wat trager in tempo, maar toch even alles los maken. Conditie moet ook terug opgebouwd worden en ineens zo gek doen is niet alleen aanslag op luchtwegen, maar ook op de rest van het lijf.

Het hoesten doet die van mij ook nog en vooral als ik een paar dagen weinig tot niets met haar heb gedaan. Beweging is dus echt het sleutelwoord. En af en toe een kuch, daar maak ik me minder deuk om dan het knijpen en benauwde.

Heb je de prednison wel rustig moeten afbouwen? Langere tijd een lage dosering kan minder kwaad dan langdurig de volle dosis.

Ja ik zou ook al erg blij zijn als het bij een opstart kuchje blijft tijdens het aandraven, dit heeft hij altijd al gedaan. Tot nu toe is hij de afgelopen week niet meer benauwd/ pompen. Wel is hij nog licht aan het na knijpen maar dat zal ook niet meer weg gaan ben ik bang. Maar dat hij niet meer buiten adem is na een paar rondjes draven is inderdaad wel een verbetering. Ik hoop dat hij de komende weken veder op knapt en dat hij ook niet meer zijn hals strekt en kreunende geluiden maakt en minder gaat briezen. Als hij alleen nog dat opstart kuchje houd ben ik zeer tevreden. Ik hoop ook dat het slome straks minder wordt als hij klaar is met de pretnisolon en wat meer energie krijgt.

Ik moet gewoon meer gedult hebben, maar dat is best lastig als je ziet dat hij nu al 7 maanden achter elkaar niet goed is en er duidelijk last van heeft. Maar goed als de medicijnen straks op zijn is het gewoon een kwestie van afwachten dus.

Ja de pretnisolon ben ik aan het afbouwen ik had van de DA het volgende schema gekregen.
Dag 1 t/m 5 2pillen per dag
Dag 5 t/m 10 1 pil per dag
Dag 11t/m 21 om de dag 1 pil
Hij krijgt nu dus om de dag 1 pil.

Ik ga hem niks geven als de medicijnen op zijn en inderdaad het lichaam zelf het laten oplossen. Wel wil ik hem straks in augustus iets extra bij gaan geven voor zijn weerstand/immuunsysteem (ook op aanraden van DA). Dit omdat de elende elk jaar rond de maand september begint (verandering van weer, verharen enz) en dan hopen dat dit er voor kan zorgen dat hij nu geen last krijgt of in iedergeval minder erg.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:15

2005 schreef:
Jibbel schreef:

Het klinkt als een goed product inderdaad. Ik voer nu Easy Breathing van Naf, maar heb het idee dat het daar eerder erger van wordt?

Als ik bijv. bij de Paardendrogist kijk naar het assortiment middelen voor luchtwegaandoeningen, dan zijn er grote verschillen in de werkzame stoffen. Het zou dus zomaar kunnen dat je een middel geeft waar niks in zit dat hij echt nodig heeft. En dan kan het inderdaad zo zijn dat de klachten erger worden.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:27

@2005 het kan ook zijn dat de boel los komt door de Naf easy breathing, en dat het hoesten daardoor tijdelijk erger wordt. Als slijm in de luchtwegen los komt wordt dat door middel van hoesten naar buiten gewerkt. Het hoesten zal dan langzaam minder worden omdat de hoeveelheid slijm in de longen minder wordt.

Hoe klinkt de hoest die je paard geeft? Is het een natte hoest waarbij je een soort van slijm rochel hoort of is het een droge hoest. En is het een zacht zwak oppervlakkig kuchje of een harde krachtige hoest die van uit z'n tenen komt? De manier van hoesten kan al veel vertellen over wat er aan de hand is.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:36

@flappie2: het is een meestal een droge kuch, lijkt vooral op irritatie voorste luchtwegen. Soms wat diepere hoest, die is dan wel vrij krachtig meteen, maar komt heel weinig voor. Het is nogal vaag, DA heeft vorig jaar gekeken (precies hetzelfde hoestje) en toen was het irritatie van de voorste luchtwegen en niks verder te vinden. Longen waren schoon. Is ook vrij snel overgegaan met sputolysin.

Heb later een andere DA nog eens de longen laten luisteren en die hoorde toen niks vreemds.

Vandaag gereden, ging hele tijd heel goed en opeens begon ze te kuchen. Waren nu ook iets hardere kuchen dan normaal. Naf Easy breathing heeft ze de hele emmer van op, onderhand zou het dan toch wel iets minder moeten worden? Van de week komt de DA langs.

Het is zo jammer, ze ging net met rijden onwijs vooruit en had al zo'n tijd niet gehoest.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:15

flappie2 schreef:
@2005 het kan ook zijn dat de boel los komt door de Naf easy breathing, en dat het hoesten daardoor tijdelijk erger wordt. Als slijm in de luchtwegen los komt wordt dat door middel van hoesten naar buiten gewerkt. Het hoesten zal dan langzaam minder worden omdat de hoeveelheid slijm in de longen minder wordt.

Als er slijm vastzit, dan is hoesten inderdaad de manier om het naar buiten te werken, dus dan is hoesten juist positief. Het was vorig jaar een heel rare ervaring dat ik op sommige dagen blij werd van mijn hoestende paard. :?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:05

2005 schreef:
@flappie2: het is een meestal een droge kuch, lijkt vooral op irritatie voorste luchtwegen. Soms wat diepere hoest, die is dan wel vrij krachtig meteen, maar komt heel weinig voor. Het is nogal vaag, DA heeft vorig jaar gekeken (precies hetzelfde hoestje) en toen was het irritatie van de voorste luchtwegen en niks verder te vinden. Longen waren schoon. Is ook vrij snel overgegaan met sputolysin.

Heb later een andere DA nog eens de longen laten luisteren en die hoorde toen niks vreemds.

Vandaag gereden, ging hele tijd heel goed en opeens begon ze te kuchen. Waren nu ook iets hardere kuchen dan normaal. Naf Easy breathing heeft ze de hele emmer van op, onderhand zou het dan toch wel iets minder moeten worden? Van de week komt de DA langs.

Het is zo jammer, ze ging net met rijden onwijs vooruit en had al zo'n tijd niet gehoest.

Een droge kuch wijst vaak op een irritatie aan de voorste luchtwegen (keel, luchtpijp) inderdaad. Maar die diepere hoest, en het hoesten tijdens het rijden wijst toch ook op slijm in de longen. Als een DA niks hoort tijdens het luisteren vanaf de buitenkant hoeft niet te betekenen dat de longen schoon zijn. Zoals jij het omschrijft denk ik aan een irritatie van de voorste luchtwegen en toch iets wat slijm op de longen (maar ben geen DA natuurlijk)

Bij mijn paard hoor je ook niks als je luisterd. Dit komt omdat het bij hem erg diep zit en heel dik taai slijm is wat vast zit in de longen. Dus niks horen op de longen zegt nog helemaal niks.

De Naf easy breathing is vergelijkbaar met een vicks snoep je voor mensen, heeft geeft iets meer lucht maar meer zal het niet doen, dus voor jou paard niet het juiste middel denk ik.

Je zegt dat hij vorig jaar goed reageerde op sputolysin, dit is een slijm oplosser. Waarom geeft je haar nu niet weer een kuur sputolysin, kan je gewoon krijgen bij de paarden drogist http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... in/102016/

Daar naast zou je ook nog iets bij kunnen geven wat de keel wat verzacht en de irritatie vermindert. Zo iets als dit bijvoorbeeld http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ze/102002/

Merk je bij het geven van de sputolysin binnen een paar dagen tot een week geen verbetering dan moet je zeker de DA even langs laten komen.

Sterkte!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:24

Flappie2: dankje voor het uitgebreide antwoord. Dat het heel erg vast zit, zou inderdaad goed kunnen. Jij ook sterkte!

Ik ben nog bezig met het hele topic te lezen, maar pff wat een vervelende dingen hebben een aantal van jullie.

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:32

@2005 heb je al eens gedacht aan hartkwaaltjes? Als de dierenarts in rust naar haar hart luisterd en niets hoort is dat prima, maar na inspanning kunnen ze een ruisje op hun hart hebben, had pas toevallig een paard dat voor mij was in de kliniek, die had na inspanning ook last van wat droge hoest en na nog harder lopen harde kuchen, en ook pas toen was er duidelijk een ruisje hoorbaar.
Daar komen xe doorheen met een klinische keuring omdat je het dus alleen hoort na hard werken.
Het hoeft niet zo te zijn maar het is een ervaring die ik nu van dichtbij heb gezien, wellicht kun je dit eens laten onderzoeken als er steeds niets uitkomt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:20

De DA heeft de vorige keer geluisterd voor en na inspanning, volgens mij longen en hartslag. Zal er morgen naar vragen of ze er extra op wil letten. Maar ze heeft bij de vorige eigenaar nooit last gehad en bij mij eigenlijk ook heel lang niet. Als ze last van haar hart heeft, zou ze toch chronisch bij mij moeten hoesten (vraag toch vrij veel inspanning soms, toen ze niet hoestte).