[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:22

het zit namelijk zo,een lang verhaal kort te maken,sinds geruime tijd staan de paarden hier op 'dieet'.
allemaal zijn ze mooi afgevallen en op gewicht alleen onze haflingerruin (die in februari bevangen is geweest) blijft zijn harde manenkam behouden. ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik nog kan veranderen.

Afbeelding

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:32

Bij het ene paard duurt het afvallen langer dan bij het andere paard. Mijn Haflinger gaat ook heeeeeel langzaam met afvallen. Zou het zo gewoon nog een poos volhouden. En anders mss een kuur 'drainagecompositum' geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:37

timokyana,zet eens op een rijtje wat je tot nu toe allemaal al hebt gedaan?
(ik onthoud het nl niet allemaal wie wat heeft gedaan :o )

had je bloedonderzoek laten doen op tekorten?

een blijvend dikke manenkam na hoefbevangenheid zie je ook nog wel als de vetstofwisseling verstoord is.
zie je ook andere dingen aan dit dier?
eet en drinkt hij nu wel voldoende?
je hebt ook een aandoening steatitis,en dit kun je met bloedonderzoek wel aantonen.
hier staat ook wel info:
http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/P ... veulen.htm

wat singasong zegt klopt ook, de fjord die ik liet zien op de foto's was echt al heel lang te dik, en afvallen wilde gewoon totoaal niet.
de laatste tijd vaslt ze pas af,maar was dus ook al minstens een half jaar veel te zwaar

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:24

timokyana schreef:
wat ik me afvraag of iedereen hier magnesium bij heeft gevoerd?

Ja wel gedaan maar gaf weinig soelaas naar mijn idee. Glucobalance doet het werk bij haar.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:39

Kom ook even binnen vallen! :o
Mijn pony is ook IR en gaat op het moment perfect hoor daar niet van, ze is heel goed te houden nu.
Zit alleen zo 2 jaar geleden raadde de Veearts mij het enten even af vanwege haar gesteldheid toen.
Nu moet ze mee gaan in de entingen op de stal waar ze staat(morgen ochtend), ken er verdorie waarschijnlijk niet eens bij zijn vanwege nieuwe baan, misschien redt ik het nog ;( hebben jullie verder ervaringen hiermee?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:51

hij staat vanaf februari op dieet.
Mijn eigen dierenarts staat niet zo open voor IR,hij vond hem gewoon te dik en de enigste optie om hem beter te maken is afvallen. :+
Nu is hij ook echt wel vermagerd,maar als ik hem vergelijk met de rest van de paarden lijkt hij stil te staan.
We gaan nu verder met meer beweging,hopelijk helpt dit.
Hij krijgt hooi van vorig jaar en verder geen rare dingen erbij.
ik ben nu gaan mengen met stro om de eettijd te verlengen,
de rest stopt met eten om wat anders te gaan doen en hij gaat altijd door.Als het op is zal hij ook altijd de gene zijn die roept om eten.
Hij is trouwens niet sloom of wat dan ook,eerder heet en gevoelig onder het zadel.
hij lijkt geen klachten te hebben verder,maar ik zie zo graag die harde manenkam eens verdwijnen of in elk geval verminderen.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:54

Zou iemand die het weet misschien mijn vraag willen beantwoorden, ik heb er echt onwijs naar zitten zoeken al een paar dagen maar kom er niet uit! Wil haar niet weer ziek hebben ;(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:26

Mistral_Bink schreef:
Zou iemand die het weet misschien mijn vraag willen beantwoorden, ik heb er echt onwijs naar zitten zoeken al een paar dagen maar kom er niet uit! Wil haar niet weer ziek hebben ;(

Ik weet niet zo veel over gevoeligheid bij inentingen. Wel zie ik hier op bokt nog wel eens voorbij komen dat er paarden zijn die bijwerkingen krijgen van
Equilis Prequenza TE (influenza/tetanus) Je zou kunnen vragen of hij met een ander merk kan inenten.
Draineren 5 dagen voor een inenting en 5 dagen na een inenting schijnt ook te helpen.

Maar moet/ wil je hem perse laten inenten?

Timokyana, beweging is altijd goed natuurlijk om nog meer gewicht kwijt te raken. Zoals je zijn gedrag beschrijft, roepen om eten, altijd maar door eten, herken ik zo in die van mij :D
Ik zou alleen wel oppassen met 'tekorten' omdat je oud hooi geeft. Krijgt hij er verder niets bij?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:31

Ik weet niet zo veel over gevoeligheid bij inentingen. Wel zie ik hier op bokt nog wel eens voorbij komen dat er paarden zijn die bijwerkingen krijgen van
Equilis Prequenza TE (influenza/tetanus) Je zou kunnen vragen of hij met een ander merk kan inenten.
Draineren 5 dagen voor een inenting en 5 dagen na een inenting schijnt ook te helpen.

Maar moet/ wil je hem perse laten inenten?

Ja hij komt dus morgen ochtend en kan daar waarschijnlijk niet bij zijn vanwege me nieuwe baan die ik morgen om 10 uur moet bespreken. Wie weet ben ik nog op tijd op stal maar ben bang van niet!

Wist niet precies wanneer de VA kwam zou binnenkort komen.

Ja het is op de stal waar ze staat (wat overigens super bevalt!) verplicht!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:34

Mistral_Bink, mss kun je morgenochtend vroeg de praktijk bellen en het hem even voorleggen?!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:39

Naar mijn idee zijn ze er niet zo ver mee, ik zelf heb haar ook nog nooit gehad, ze moet eerst haar basis enting weer het werd toen ze slecht ging even afgeraden te enten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:50

mijn merrie is allergisch/overgevoelig voor de standaar enting.zij reageerd hier erg op,kan geen stap meer zetten,koorts enz.
nu word zij geent met een andere stof als de rest van mijn paarden.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:21

ben er even goed bij geweest uiteindelijk, veearts even gevraagd die zei dat het geen kwaad kon als ze nu maar gezond was, en op het moment is ze mag ik toch wel zeggen topfit :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:53

Als ze echt stabiel is moet het kunnen

Ik dacht dat die van mij stabiel was en na de enting kwam er een enorme terugval, direct bevangen een paar uur later, zweten, maar ook vocht vasthouden etc... En een terugval in zijn IR ook..
Helaas kan ik hem niet geïsoleerd aan huis houden en zal hij nu over enkele maanden toch weer een enting moeten maar dit gaat in goed overleg met de therapeut en tegelijkertijd goede drainage middelen inzetten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:06

timokyana,ik zou toch eens laten prikken op eventuele tekorten.
als je heel sober voert met ouder hooi dan komt selenium/magnesiumtekort toch echt wel voor en beide geven een dikke manenkam.

zou er toch voor kiezen om een vitaminesupplement te geven.
daar worden ze echt niet dik van hoor,zijn alleen vitamines in he?
en voor een goede stofwisseling is een goede aanvulling toch echt wel nodig.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:58

SuperRoos schreef:
Als ze echt stabiel is moet het kunnen

Ik dacht dat die van mij stabiel was en na de enting kwam er een enorme terugval, direct bevangen een paar uur later, zweten, maar ook vocht vasthouden etc... En een terugval in zijn IR ook..
Helaas kan ik hem niet geïsoleerd aan huis houden en zal hij nu over enkele maanden toch weer een enting moeten maar dit gaat in goed overleg met de therapeut en tegelijkertijd goede drainage middelen inzetten..

Last van HB heeft ze nog nooit gehad bij mij heb haar ook alweer 8 jaar, daar ben ik niet zo bang van, ze had gister avond wel een bult zitten maar daar hebben veel paarden wel last van he!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:18

Ik kom hier ook even binnen vallen. Mijn ijslander wordt morgenochtend geprikt op IR. Hij moet zowieso afvallen, maar eigenlijk vind ik dat ze helemaal niet zoveel krijgen, ahum.

Hij staat samen met een shetlander op de wei. De wei waarop ze lopen is kaal.Ze krijgen 2 keer per dag een strookje gras van 20cm breed en zo'n 2 mtr lengte. Verder krijgen ze dan nog 2 keer per dag een cementkuip vol met hooi. Dit hooi heb ik helemaal uitgeplozen. Veel te veel riep de veearts, terwijl ik zoiets heb van huh, nog minder??? Eén keer per dag krijgt mijn ijsje dan nog 300 gr subli zonder en equilinbasic voor de vitamines.

We moeten de uitslag natuurlijk nog even afwachten [als ie morgenochtend geprikt wordt, had ik volgens mijn vee-arts de uitslag donderdag of vrijdag, het gaat naar deventer], maar vinden jullie nou ook dat ik te veel voer??? Is het verantwoord om nog minder te geven?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:21

Haukiboy heb je een foto van de wei en het stukje wat ze erbij krijgen? En van de cementkuip met hooi (die moeten ze dan samen delen?)? Het klinkt namelijk niet als veel, maar het ligt er dan wel aan hoe kaal de wei is etc. Oja en wat voor hooi (soort) geef je?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:56

Die cementkuip moeten ze delen ja.Is zo'n ronde zwarte die je bij de gamma en zo kunt kopen. Foto van de wei heb ik zo niet. We doen aan strook begrazing, dus het deel waar ze constant op lopen is zowieso kaal. Het gras is van wisselende lengte, is het heel hoog dan geven we wat minder. Er zitten bijv ook stukken bij die al flink door geschoten zijnen waar het zo'n 30 - 40 cm lang is. Dan krijgen ze gewoon veel minder. Alhoewel ik wel begrepen heb dat in het lange gras veel minder fructaan zit dan het korte gestreste gras.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:04

haukieboy, welkom hier, ben benieuwd naar de uitslag, misschien heb je ook foto's van hoe het paardje er nu zelf uit ziet? Is vaak ook al veel aan te zien..

Gister de therapeut weer bij Fiek gehad.. Hele IR is niks meer van te vinden, hij blijft afvallen en zijn pancreas en lever werken helemaal optimaal, misschien hoeft hij volgend voorjaar niet eens meer op de gluco balance, ben helemaal blij..
Heb mijn paardje echt terug, wie had dat durven dromen :-)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:06

Ik al eens even een foto van hem maken. Hij heeft geen verdikte manenkam en dat soort dingen. Maar blijft aan de dikke kant ondanks sober voeren, geen zin om te werken, sloom, futloos, luchtweg problemen [te snelle ademhaling] etc. Bloed is net af genomen en wordt bepaald op glucose, insuline, vit. E, selenium, lever- en nierfunctie en schildklier. Ben benieuwd. Zijn er hier trouwens ook paarden dieIR hadden/hebben omdat ze een virale of bacteriële infectie in het lichaam hadden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:16

kan dat dan?
IR door een virale/bacteriele infectie in het lichaam?
kun je uitleggen hoe dat werkt?

apart dat jouw dier ook snelle ademhaling heeft,dat heeft appie namelijk ook.
zijn toch wel erg veel dingen die de paarden in dit topic gemeen met elkaar hebben wat betreft klachten :j

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:38

Geen idee, maar dit is wat iemand anders op een ander forum schrijft.

INSULINE RESISTENTIE als permanent probleem (zoals diabetes type II) komt bij paarden niet voor tenzij ze Cushing hebben. In dat geval is het een complicatie van Cushing. Tijdelijk kan een paard wel IR zijn maar dan is er dus iets anders dat dat veroorzaakt bv een virale of bacteriele infectie.

Als een paard te dik is kan je dat zo wel zien.

Veel IJslanders hebben het nu gewoon te warm. Dan verhogen ze hun ademhaling waardoor ze warmte kwijt raken (zgn panten). Feitelijk heeft dat nog niets te betekenen anders dan te warm en dat is natuurlijk niet prettig. Een paard dat te dik is heeft het natuurlijk sneller warm dan een fit paard.

Heeft het paard koorts dan is er natuurlijk meer aan de hand. Als een paard hoest, vieze neus oid is het ook foute boel.

Normaal is de ademhaling in rust 8 - 20x per minuut. Pant een paard dan kan hij heel veel hoger worden. Eigenlijk mag een paard in rust niet panten maar voor een ongeschoren paard was het de afgelopen dagen wel erg warm.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:40

op welk forum lees je dat dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:54

ellepel schreef:
kan dat dan?
IR door een virale/bacteriele infectie in het lichaam?
kun je uitleggen hoe dat werkt?

apart dat jouw dier ook snelle ademhaling heeft,dat heeft appie namelijk ook.
zijn toch wel erg veel dingen die de paarden in dit topic gemeen met elkaar hebben wat betreft klachten :j

Volgens mij kan dat. Als er een bacterie of virus is die de alvleesklier aantast. Als de alvleesklier optimaal werkt (in combi met de zuiverings organen) is er geen IR meer.
Zo is het iig wel bij Niek gegaan. Eerst had hij IR. Toen o.a. zijn alvleesklier weer optimaal functioneerde was er geen sprake meer van IR.