[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:54

ja ik.
appie heeft zomereczeem,pollenallergie en momenteel ook bronchitis.
heb een veelzijdige pony :P

is zo dat paarden met eczeemklachten sneller gevoelig zijn op de luchtwegen.
kijk naar mensen,vaak gaat eczeem en bronchitis wel samen.
momenteel komen door de lange winter alle struiken etc tegelijk in bloei dus komt er een stortvloed aan pollen vrij waar sommige dieren op kunnen reageren.

wat wil je weten yvank?

Ojajoh

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:38

nou mijn kerel is sinds gisteren begonnen met schuren ;(
staat sinds 2 dagen op het land....
heeft geen kale plekken ,loopt in de wei ook niet te schudden ofzo of wordt ook niet gek, maar heeft wel in het midden van de hals een verdikte plek,daar waar het het meeste jeukt

nou heb ik verschillende middelen bekeken
heb hem ook al ingesmeerd met excema balsem (helpt wat tegen de jeuk
nu zit ik in dubio om deze in combi te bestellen :
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ie/101826/
en
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... et/116104/

enigzins ook nog wat dragelijker voor de bankrekening :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:42

die dikke hals komt bijna zeker van het gras,probeer dat toch wat aan te passen.
als die hals minder dik is neemt de jeuk namelijk ook vaak wel af.
die deken ziet er wel netjes uit,nette prijs ook.
puur allergie heb ik geen ervaring mee

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:46

hij staat kaal op een stukje van 30 x 30m?
hij staat avond en nacht binnen....
ow en ik vergeet te melden.....zijn staart jeukte gisteren ook als een gek....raakte het aan en hij ging m gelijk in alle bochten trekken en wou gaan schuren
vandaar dat ik dan toch maar aan de deken dacht

of is deze beter dan de allergie druppels:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102506/

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:09

sammetje schreef:
Ik vind die everline dekens er ook wel oke uitzien. Die hebben ze ook voor barokke paarden geloof ik. En dan kan ik nog kijken voor die van epplejeck, die is ook voordelig zeg!

Sammetje, ik ben wel tevreden over de Everline hoor! Die van jouw schuurt zn buik toch ook behoorlijk? Deze buikflap is best mooi breed. En de deken zit bij mijn (iets te ronde..) pony ook mooi ruim bij de hals enzo. Alleen achter iets te lang.. maar hij blijft super liggen!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:11

Twee weken terug had mn pony bulten onder dr buik en n paar dagen later dr manen heel lichtjes geschuurd.. toen heb ik dus de eczeemdeken op gelegd en was alles weer rustig maar sinds dinsdagavond..
Zelfs met de deken zie ik dat ze zo'n jeuk heeft en steeds wil rollen om de buik te schuren... Grrr |( wat moet je dr toch mee!!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:25

Die amigo deken van de paardendrogist is niet duur zeg. Is wel wat om erbij te hebben als de Rambo in de was moet (na 1 dag dus eigenlijk al.)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:37

Wat doen jullie trouwens als het gaat regenen en het is niet zo warm als deze week.. Regendekentje over de eczeemdeken of het gewoon op laten drogen? :o

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:46

Ook hier weer jeuk sinds gisteren...

De amigo deken is eerder een vliegendeken dan een eczeemdeken, dus ik vrees ervoor of dat voldoende gaat zijn...

Mijn paard heeft de rambo sweet itch hoody, die heel goed is voor haar, en ook de rambo fly protector, waar ze evenveel jeuk mee heeft als zonder deken, dus ik zou de amigo niet durven nemen, de hals komt ook niet tot helemaal bovenaan de manenkam, of toch niet als ze staan te grazen

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:56

Ik gebruik geen regendeken meer met dit weer, laat meestal de eczeemdeken erop liggen als het regent, meestal houd ie best wat tegen en daarbij droogt ie heel snel. Als hij doorregent, haal ik em eraf om op te laten drogen.
Vind de regendeken nu ook een beetje eng om erop te leggen omdat mijn pony gaat zitten en haar achterhoef gebruikt om haar uiers en buik te schuren. Ben veels te bang dat ze een keer in de riemen komt te zitten met haar been..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:22

Voor de Bucas Buzz-Off gebruikers:
Is dit een sterke deken? Mijn paard schuurt nog wel zijn manen als hij de deken om heeft en vraag me af of de stof van de Buzz-Off dat houdt. Lijkt me verder namelijk wel een fijne deken voor erbij voor de echt hete dagen. (Paard had gisteren al een zweetplek op zijn hals onder de Rambo... zucht...)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:28

Ik ga zo eens kijken hoe het met de buik van mijn meisje is. Als het nog steeds zo dik is gaat de deken er toch maar op denk ik... kijken of het dan minder wordt...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:00

Je kunt voor onder de RSIH een ongevoerde regenonderdeken (zo, mond vol..) kopen..

Mijn merrie staat 's nachts gewoon op stal, dus tenzij het ecccccht heel slecht weer wordt, blijft ze gewoon alleen onder de eczeemdeken staan. Mijn merrie doet dan ook geen enge dingen zoals de pony van zwelgje.. dat lijkt me inderdaad echt niet leuk... :(:)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:21

Mijn merrie staat op dit moment inderdaad ook gewoon 's nachts binnen. Maar wat doe je als het echttttt heeeeel slecht weer wordt dan? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:31

Rianne_ schreef:
Wat doen jullie trouwens als het gaat regenen en het is niet zo warm als deze week.. Regendekentje over de eczeemdeken of het gewoon op laten drogen? :o

Gewoon zo laten :) , als de deken erg doorweekt is als ik hem heb afgehaald om te gaan rijden , laat ik hem drogen en doe ik dr andere eczeemdeken op.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:32

Citaat:
Voor de deken zijn de beste materialen gebruikt. Zo is de stof met een speciale techniek gehaakt, waardoor het zijn uitzonderlijke eigenschappen heeft gekregen:
Ripstop-kwaliteit: ook al ontstaat een beschadiging door bijvoorbeeld een scherp object, dan zal deze niet verder scheuren.
Waterafstotendheid: de stof is behandeld met een Du-Pont® waterafstotende coating en heeft een zonvastheidsgraad 4.
Perfect ademend vermogen: zweetdamp verlaat ongehinderd de deken.

Het is een zeer enkele keer gebleken dat bij sommige paarden na langdurige en aanhoudende regen de deken toch nat is geworden. Mogelijk kwam dit door een combinatie van vuil en zweet, dat door de aanhoudende regen de stof niet kon verlaten. Als de deken hierna weer gewassen werd was de waterafstotendheid nog steeds aanwezig. Regelmatig controleren van de toestand van paard en deken combinatie blijft noodzakelijk!

Dit citaat komt van de site http://www.fly-free.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=31
En doet mij geloven dat je paard onder deze deken niet snel nat word.
De deken spreekt mij sowieso erg aan door de uierflap die erbij zit. En het masker lijkt mij ook fijn. Wel veel riempjes..

@Sanet: nee inderdaad niet leuk en is ook echt de enige plek die ze nog schuurt..
Als je het niet weet lijkt het net of ze niet op kan staan, krijg ook vaak reacties of het wel goed gaat met de pony, omdat ze soms zooo lang doet over het overeind komen.. (met gekruld lipje van genot hmmm lekker krabben..)

had trouwens nog nooit gehoord van een regenonderdeken..!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:48

Rianne_ schreef:
Mijn merrie staat op dit moment inderdaad ook gewoon 's nachts binnen. Maar wat doe je als het echttttt heeeeel slecht weer wordt dan? :=

Ha, ja ik was dus nog niet klaar met vertellen.. :D
Als het echt heuuuul slecht weer wordt, dan krijgt die van mij dus wel een ongevoerde regendeken over de eczeemdeken heen. Maar dat gaat nogal "werken", door de wrijving van de eczeemdeken en de regendeken, trekt de eczeemdeken naar achteren, waardoor hij strak over de schoft gaat liggen en dus niet fijn meer ligt. Dus dat stel ik liever uit. Maar voor een paard wat bijvoorbeeld nu al dag en nacht op het land staat en ook blijft staan, en er zou nu heel slecht weer voorspeld worden... tsja, dan zou ik het toch doen.
Een paard met een eczeemdeken op heeft niet het vermogen, zoals paarden zonder deken, om de haren goed overeind te zetten en op die manier een warmte"zak" om zich heen te creëren. En als het dan nog 's nachts tegen het vries punt aan komt ook..... :?

@Zwelgje:
Dit is die regenonderdeken die ik bedoel. Een kennis van mij had die ook gehaald voor onder haar deken. Ik weet niet meer zo goed of ze er wel of niet tevreden over was. Maar het kan dus wel.

Die Fly Free website, tsja, hmpf. Ik wil dus perse een lichte deken, omdat ook uit onderzoeken gebleken is, dat vliegen toch eerder naar donkere kleuren gaat, dan naar lichte. En mijn ervaring is toch dat onder die donkere eczeemdekens ze het ook vaker veel warmer krijgen dan onder de lichter gekleurde. Hoe/waarmee moet je die deken wassen dan? Want hij kan niet eeuwig schoon en op blijven..?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:02

Op zich vind ik het wel een groot pluspunt dat die Fly Free deken niet over het hoofd aangetrokken hoeft te worden! Heeft iemand hier ervaring met die deken? Volgens mij heb ik deze deken niet niet voorbij zien komen of wel?? Wat zou de deken kosten?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:11

wuswa schreef:
Wat zou de deken kosten?

Op de webiste van horcon.be zie ik dat de prijzen variëren van 120-160 euro.
Via wat omwegen op de website zelf kom ik daar ook op uit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:40

Voor de gebruikers van de Rambo Sweet Itch Hoody dekens, bevalt de deken goed? Ook bij paarden die een brede front hebben?
Is nu namelijk te bestellen voor een lage prijs en ben nog erg aan het twijfelen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:44

Met dit weer drogen de dekens supersnel tussen de buien door.
Heb eigenlijk nooit een regendeken erop.
Als het echt eens een dag blijft gieten, haal ik hem af zodra ze op stal komt, wissel ik hem om met de reserve, en de volgende dag wissel ik ze weer om.
Regendeken komt pas in de herfst tevoorschijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:00

Als het echt met bakken uit de hemel komt haal ik hem af, maar liever niet want meestal komen er tussen de buien door weer heel veel vliegjes tevoorschijn! Een regendeken op doe ik niet hoor. Of anders een losse halsdeken omdoen zodat de manenkam wel beschermd blijft tegen vliegjes, maar ze op het lijf wel de haren overeind kunnen zetten?

@ ikdoemaarwat, ik zou je paard echt onder een geschikte deken zetten en niet onder een vliegendeken, tenzij je zeker weet dat dat voldoende is. Vaak werkt het niet voldoende en kun je qua kosten beter in 1x een juiste deken aanschaffen dan iedere keer een milde deken aan te schaffen die niet blijkt te werken. Ik zou proberen met een goede deken eerst alles een hele zomer onder controle te krijgen en dan ieder jaar proberen hoe het anders/beter/ook kan.
Maar dat is mijn idee :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:03

Zo eigenwijs als ik was, kocht ik ook de 1 na de andere vliegendeken, wat geen drol hielp.
Voor dat geld had ik al 4 goede eczeemdekens gehad.

Stom! Had ik het nu maar eerder gedaan, dacht ik toen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:09

Dat bedoel ik dus!
Heb er zelf ook een handje van hoor en ik snap ook helemaal de gedachte erachter. Heb ook weet ik veel hoeveel dekens liggen;

1 oude pagony (van vorig jaar) die ik aan het verknutselen ben tot losse eczeemdeken met losse hals.
1 epplejeck eczeemdeken die redelijk ligt maar net iets te lang is
1 pagony die blijkbaar perfect ligt (dus die ga ik maar gebruiken als standaard deken :) )
1 vermaakte halsdeken van oude Meulenkampdeken
1 lycra halsdeken die nog niet af is (home-made)
1 vliegendeken met losse hals

En ik heb Wisse nog maar een jaar en het is zelfs al mn 3e eczemer :Y)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:19

opisop_shop schreef:
@ ikdoemaarwat, ik zou je paard echt onder een geschikte deken zetten en niet onder een vliegendeken, tenzij je zeker weet dat dat voldoende is. Vaak werkt het niet voldoende en kun je qua kosten beter in 1x een juiste deken aanschaffen dan iedere keer een milde deken aan te schaffen die niet blijkt te werken. Ik zou proberen met een goede deken eerst alles een hele zomer onder controle te krijgen en dan ieder jaar proberen hoe het anders/beter/ook kan.
Maar dat is mijn idee :)

nou ik weet het dus allemaal niet ;(
mijn paardje is nog geen 2 jaar oud en is ook helemaal geen dekens gewend en vind dit maar raar (blijft rondjes om zichzelf lopen)
http://www.youtube.com/watch?v=yLsHEcqhFqA

ik zou het zonde vinden als blijkt dat ik een deken van 150-200 euro aanschaf en dat het dus niet blijkt te zijn , ik heb wel het geld liggen,maar wil het geld wel nuttig besteden als je begrijpt wat ik bedoel, ik kan het maar tenslotte 1 x uitgeven...
zit dus heel erg in dubio :o
ik ga zoiezo vanavond even kijken hoe hij eraan toe is, gisteren was het alleen een stuk manenkam wat wat dikker was en jeukte en zijn bovenkant staart...