Cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:14

??
Ik meen al eens aangegeven te hebben dat vit e het proces vertraagd , en daar werd toen nogal lacherig op gereageerd...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:20

Vitamine E vertraagd het proces niet - het is een antioxidant die celschade kan herstellen - in het hele lijf dus niet alleen de hypofyse. Maar daar ging het niet om: het ging om het feit dat ik bij herhaling gemeld heb dat 1) dieet (geen suikers=zetmelen) en 2) beweging (verbranding glucose) voor een PPID paard noodzakelijk is en bijdraagt aan het goed houden van het paard.
Sorry dat ik wat knorrig reageerde maar ik dacht dat BI ( en jouw post) iets hebben van het wiel opnieuw uitvinden..

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:28

@JP

Nee hoor, ik geloofde je al eerder.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:52

Wat gaat het hier hard zeg, nog niet alles bijgelezen...komt nog... :)
@Ohjajoh geen dank hoor :o Ook al is elk paard verschillend, als ik door mijn ervaringen met mijn merries te delen, iemand kan helpen ben ik al heel blij ! En een goed dieet is meestal de 1e stap terug richting een gezond paard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:55

Ik was einde dag vandaag klaar met het creeren van een apart stukje voor MiniMe. Heb het zo voor elkaar dat ze allebei vrij toegang tot hun eigen inloopstal hebben en Lona kan over eigen pad naar de wei lopen en MiniMe kan met haar mee lopen tot aan het begin van de wei. Ik heb haar stukje lang en smal gemaakt, zodat ze toch als ze dat willen bij elkaar in de buurt kunnen blijven. Morgen 1e werk gaat ze erin, zodat ik het over de dag in de gaten kan houden, want het is weliswaar echt zon oergevoel dat ik heb op moment en kan het niet goed omschrijven, maar ze breekt mijn hart als ik haar zo van slag zie zijn...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:44

ff een update van Shamrock. Zijn pees begint goed droog te staan dus we zijn goed bezig. Ik ben blij dat ik hem op de wei heb gelaten en geen stalrust heb gegeven. Hij is rustig op de wei en kan zo grazen en bij zijn vriendinneke blijven

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:57

Zou ik ook zo gedaan hebben, Dookia...gewoon daar laten waar hij gewend is van te staan. :j

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:27

Gister ging er iets mis met mijn berichtje dus opnieuw: ik was al geabonneerd op dit onderwerp maar heb sinds maart niet meegelezen.

Afgelopen woensdag uitslag van het bloedonderzoek van mijn pony Floor (18 jaar). Uitslag alles in orde behalve de ACTH waarde, dus PPID. Gisteravond de eerste keer prascend gegeven in een stukje brood. Hopelijk slaat het aan.

Floor was al wat aan het kwakkelen vanaf februari: beetje gevoelige voeten iedere keer, 3 keer een flink ontstoken oog, regelmatig veel plassen en op een bepaald moment ook wel verplaatsing van het lichaamsvet , voor zover aanwezig, van mooi over het hele lichaam naar de kap, de schouder en de kont. Verarming van de rug en iets meer buik. De reden dagboek niet eerder tot actie gekomen ben is dat haar vacht heel mooi is. Helemaal niets mis mee. Ze verhaart goed en heeft zeker geen te lange, krullende vacht.
14 dagen geleden wilde ze niet meer werken. Was niet vooruit te branden en 2 dagen was dat zeker niet verbeterd. Toen alles maar eens bij elkaar opgeteld en er niet blij van geworden. Dierenarts gebeld en afijn, week later dus de eerder genoemde uitslag.

De grap is dat een bevriende dierenarts dit ruim 3 jaar geleden al voorspeld heeft. Floor is toen ernstig bevangen geweest zonder aanwijsbare oorzaak. Ze was in trainingsconditie, werd dus flink getraind en was zeker niet te dik. Kwam beperkt 's middags op het gras en kreeg ook een normale hoeveelheid krachttoer passende bij de hoeveelheid werk. Hij (de dierenarts) zei toen al, dat wordt er eentje voor Cushing's. Nou dat klopt dus precies.

Onze Gwendolyn (25 jaar) heeft PPID en reageert goed op de therapie. Gwendolyn staat bij mijn zusje die actief is in dit topic.

Nou heb ik een vraag: heeft er iemand een grafiekje waarin het normale verloop van ACTH in het bloed over het jaar te zien is? En het mooiste zou natuurlijk zijn als de waarden van een paard met PPID er ook in aangegeven zijn.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:28

ik snap niet goed wat soort grafiekje je verwacht Aline.

Wat betreft PPID paarden kan dat zoveel schelen en voor gezonde paarden ehb je het volgende dat je moet in hoofd houden
Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:28

Zoiets?
Afbeelding

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:57

Focussed schreef:
Zoiets?
[ Afbeelding ]

Ah ja, zoiets zocht ik. Top, helemaal bedankt.

En Dookia ook bedankt voor de waardes. Bij de mijne hebben ze 118 pg aangetroffen. Duidelijk dus.

Tot nu toe gaat het pilletje (een kwartje) er goed in in een balletje brood.

Kennen jullie nog meer gevallen waarbij de vacht nog mooi is? Of ben ik er vroeg bij? Ik denk namelijk zelf niet dat ik er vroeg bij ben gezien de overige symptomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:52

De gratis voucher is te downloaden, er staat echter wel in de voorwaarden: "Deze voucher is alleen voor het diagnosticeren van een PPID patient en niet voor vervolgtesten of montitoring van het paard".

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:22

:D :D :D maw ... wij willen enkel nieuwe klanten erbij...
Maar ach, hoe gaan ze dat controleren ? Iedereen heeft er dan toch plots 3 staan met symptomen.. <<)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:24

lol zou te handig zijn he om af en toe gratis te mogen hertesten

@aline4 De vacht van het paard van focussed en van mijn paard is nog erg mooi

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:29

foccused kan je eens de link geven van de voucher aub voor ene nederlandse vriendin

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:31

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:57

thx

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:04

Dookia, ik heb vorige maal dat het gratis was ( denk dit voorjaar als ik mij niet vergis :o ) mijn Pandora gewoon laten hertesten...nooit een rekeningetje van het labo gekregen ! O:)

@aline mijn merrie had net het omgekeerde...als enige symptoom een berevacht, vol krullen als ze in de regen gestaan had, zij had een acth waarde van 289 ...Staat sinds maart op de Prascend en een heel mooi zomervachtje gekregen dit jaar...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:11

Naomi had een redelijke vacht bij de start met medicatie. Hij was wel wat lang voor haar doen (maar niet extreem, anderen viel het totaal niet op) en was vooral erg mottig en vet. Glom totaal niet.

Sinds de medicatie en de zomervervacht: Prachtig kort vel, glanst je tegemoet, je moet je zonnebril opzetten :D :D

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:47

Ik snap de acth waardes niet.
Beauty had 19 en heeft cushing, hoe komen jullie paarden dan aan die méga hoge waardes? Is dat iets anders?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:08

Je hebt 2 eenheden waarin je de ACTH kunt uit drukken.
Uit m'n hoofd pmol/L en pg/ml . Bij de een ligt de referentie waarde zonder seasonal rise rond de 25 geloof ik, en bij de ander bij 6 dacht ik. Ik heb ooit de omrekensom hier in het topic geplaatst, als je op mijn Posts zoekt kun je 'm vinden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:18

Aline4 schreef:
Focussed schreef:
Zoiets?
[ Afbeelding ]

Ah ja, zoiets zocht ik. Top, helemaal bedankt.

En Dookia ook bedankt voor de waardes. Bij de mijne hebben ze 118 pg aangetroffen. Duidelijk dus.

Tot nu toe gaat het pilletje (een kwartje) er goed in in een balletje brood.

Kennen jullie nog meer gevallen waarbij de vacht nog mooi is? Of ben ik er vroeg bij? Ik denk namelijk zelf niet dat ik er vroeg bij ben gezien de overige symptomen.

De vacht wordt pas na ongeveer 3 jaar met cushing onder de leden minder mooi en dan nog gaat het geleidelijk aan. Dus als je er vroeg bij bent dan kan het heel goed zijn dat er nog niets met de vacht aan de hand is.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:39

@dreamer1987: ik denk dat de waarden die jij hebt gekregen uitgedrukt zijn in pmol/L. Dat doen ze hier in Zweden ook. De referentiewaarden zijn, volgens het laboratorium, onder de 7 pmol/L van november-juli en onder de 14 pmol/L tijdens augustus-oktober.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:44

Nammie schreef:
Ik ben zo verdrietig , Fik heeft vanavond weer een aanval gehad.
Tijdens het logeren donderde hij zomaar om , terwijl het de laatste tijd zo goed ging dat we er alweer stiekem aan zaten te denken om hem een zadel op te leggen.
Na de aanval liep hij moeilijk met zijn achterhand , schoof die ook onder zijn lichaam als het ware.
En hij ging liggen , wij denken omdat hij voelde dat zijn achterhand ''moeilijk'' deed.
We zouden volgende week zijn acth weer laten prikken ,dat laten we gewoon doorgaan , want als zijn acth nu goed is , dan komt het dus niet van de cushing , en dan is het einde verhaal.

Hij was de laatste 3 weken aan een stuk door zo goed gemutst , het ging zo goed......

He bah, ik heb de laatste dagen niet veel gebokt want whizzeman was niet lekker en lees dit bericht nu pas. Bah wat een naar bericht, hoe gaat het inmiddels met hem? Arme Fik en arme jij. Heel veel sterkte!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:45

Zijn die van jullie ook al weer aan het verharen? Naomi laat al weer heel wat haar los en op haar onderhals komen al weer langere haren te voorschijn.