[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:05

aam_mic schreef:
Ja dit werkte wel bij mijn pony, en zij heeft best wel een extreme vorm van eczeem.



YES Haha!

okee.

ga het proberen, samen met een paar andere dingen die de DA voor heeft geschreven.. Heb alweer een sprankje hoop...!

aam_mic

Berichten: 966
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: velserbroek

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:57

Het is wel sterk spul maar ik denk dat dit bij extreme eczemers wel werkt, wij hebben dit jaren gebruikt en het was het enige wat hielp. Ik heb nu dan ook een deken en vind het niet echt meer nodig om dat te kopen. Ik gebruik nu tkc97, ook erg sterk maar vind dat het wel goed werkt.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:55

@ aam_mic: en minder erge excemers? Tong uitsteken Ik houd de rest van de tijd dat m'n peerd buiten staat z'n deken om. Z'n maantjes groeien eindelijk weer (woei, 2 à 3 cm!) en alle wonden zitten nu dicht en ik wil niet riskeren dat dit alles weer ongedaan wordt gemaakt..

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:14


moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:21

moniekk schreef:
misschien een idee om geld in te gaan zamelen? ik weet niet of dat wel kan enoz.. maar misschien een grote rit organiseren met allemaal eczeempaarden en proberen geld in te zamelen zodat er meer onderzoek kan worden gedaan ofzo?
dit vloog opeens ff door me heen maar weet helemaal niet of t mogelijk is en wat dr allemaal bij komt kijken.. zou t wat zijn?
en ik heb nog iets bedacht.. misschien is het goed om een logboek te maken.. daar moet dan wel een vaste opzet worden gemaakt en dat logboek kunnen we dan aan alle bokkers geven van paarden die eczeem hebben en als iedereen die dan bij houd en de logboeken zijn vol, kunnen we die vergelijken en misschien mogelijk doorsturen naar de universiteit van wageningen.
ik had al een beetje een idee voor de inhoud van t logboek:
met als voorpagina:
naam van t paard:
ras:
leeftijd:
geslacht:
Beschrijving karakter: heet/nuchter/lui enz?
eczeem sinds:
Provincie en plaats:
plaats waar t paard staat: bijvoorbeeld: bos-agrarisch gebied-pensionstalling-manege-
manier van houden: bijvoorbeeld: 24 uur buiten met schuilstal- 12 uur op stal en 12 uur buiten
gebruik van dekens: vliegendeken, boetdeken, winterdeken, zomer deken enz..
Soort brok:
Soort weidegang (welke grasmixen?):
Liksteen: (merk )
extra suplimenten:
Soort hooi:


en dan een logboek waar je per maand( januari, februari, maart, april, mei enz..) in schrijft. bv altijd de 1e van de maand:
bijvoorbeeld:
Januari:
Duidelijke foto van de plekken waar het paard altijd eczeem heeft:
tempratuur van die dag op de plek waar t paard staat:
Deken op ja of nee? zo ja welke deken?
creme's ja of nee zo ja welke?
Hoeveelheid voer die hij krijgt? bv 1 kilo brok die dag? en wel merk?
hoelang heeft hij op de wei gestaan die dag?
hoeveel hooi heeft hij gekregen die dag?
bijzonderheden in gedrag?
werklust?

enz...
Wat vinden jullie hier van?
ik hoor het graag alle tips zijn welkom


Zou graag willen weten wat jullie hier van vinden? want heb er amper reacties op gekregen en dat vind ik zonde,
zouden jullie hier je mening over willen geven?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:11

@vivalavida kan je me iets meer vertellen over dat middeltje? ik heb er nog nooit van gehoord! alleen te verkrijgen bij Da's trouwens?
@moniekk, het is wel een goed idee om geld in te gaan zamelen, ik weet alleen niet of het nut heeft.
een buitenrit ofzo lijkt me niet zo'n goed idee, zoals al eerder gezegt komt de ene uit friesland en de ander uit limburg.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:16

moniekk schreef:
moniekk schreef:
misschien een idee om geld in te gaan zamelen? ik weet niet of dat wel kan enoz.. maar misschien een grote rit organiseren met allemaal eczeempaarden en proberen geld in te zamelen zodat er meer onderzoek kan worden gedaan ofzo?
dit vloog opeens ff door me heen maar weet helemaal niet of t mogelijk is en wat dr allemaal bij komt kijken.. zou t wat zijn?
en ik heb nog iets bedacht.. misschien is het goed om een logboek te maken.. daar moet dan wel een vaste opzet worden gemaakt en dat logboek kunnen we dan aan alle bokkers geven van paarden die eczeem hebben en als iedereen die dan bij houd en de logboeken zijn vol, kunnen we die vergelijken en misschien mogelijk doorsturen naar de universiteit van wageningen.
ik had al een beetje een idee voor de inhoud van t logboek:
met als voorpagina:
naam van t paard:
ras:
leeftijd:
geslacht:
Beschrijving karakter: heet/nuchter/lui enz?
eczeem sinds:
Provincie en plaats:
plaats waar t paard staat: bijvoorbeeld: bos-agrarisch gebied-pensionstalling-manege-
manier van houden: bijvoorbeeld: 24 uur buiten met schuilstal- 12 uur op stal en 12 uur buiten
gebruik van dekens: vliegendeken, boetdeken, winterdeken, zomer deken enz..
Soort brok:
Soort weidegang (welke grasmixen?):
Liksteen: (merk )
extra suplimenten:
Soort hooi:


en dan een logboek waar je per maand( januari, februari, maart, april, mei enz..) in schrijft. bv altijd de 1e van de maand:
bijvoorbeeld:
Januari:
Duidelijke foto van de plekken waar het paard altijd eczeem heeft:
tempratuur van die dag op de plek waar t paard staat:
Deken op ja of nee? zo ja welke deken?
creme's ja of nee zo ja welke?
Hoeveelheid voer die hij krijgt? bv 1 kilo brok die dag? en wel merk?
hoelang heeft hij op de wei gestaan die dag?
hoeveel hooi heeft hij gekregen die dag?
bijzonderheden in gedrag?
werklust?

enz...
Wat vinden jullie hier van?
ik hoor het graag alle tips zijn welkom


Zou graag willen weten wat jullie hier van vinden? want heb er amper reacties op gekregen en dat vind ik zonde,
zouden jullie hier je mening over willen geven?


Ik wil daar best aan mee doen, alleen geen inzameling voor onderzoek, dat doe ik niet.

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:05

misschien is deze lijst invullen voor ons onder elkaar wel leuk om te doen, kijken wat iedereen doet (of misschien wel verkeerd doet). Geld inzamelen vind ik opzich een goed idee, maar komt het daadwerkelijk ook op de goede plek? Buitenrit wordt inderdaad moeilijk voor mij, aangezien ik in midden limburg woon.

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:12

Ik had al eerder een mod een bericht gestuurd, met de vraag of we een lijst mochten maken met middeltjes die iedereen gebruikt in de begin post.
niks meer van gehoord, ze zouden het achter de schermen behandelen, geloof niet dat er nogw at van komt :s.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:34

dat zou toch mss in n nieuw topic komen? als we de 500 pagina`s bereikt hebben?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:36

maar moeten we dan nu niet al beginnen? als we bij de 500 zijn lijkt het me te laat Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:16

er zijn al heel veel lijstjes te vinden hier in dit topic. daarbij zijn er ook al heel veel lijstjes op internet te vinden Knipoog

verder is t dacht ik (don`t shoot me if i`m wrong) t idee om in t nieuwe topic te starten, en dan steeds de beginpost bij te werken als dat mogelijk was... dacht dat de mods daar nog voor aan t kijken waren?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:46

Nathalie84 schreef:
maar moeten we dan nu niet al beginnen? als we bij de 500 zijn lijkt het me te laat Nagelbijten / Gniffelen


Dat zeg ik, ik was al begonnen. Zonder resultaat. Clown

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:47

ikenindi schreef:
er zijn al heel veel lijstjes te vinden hier in dit topic. daarbij zijn er ook al heel veel lijstjes op internet te vinden Knipoog

verder is t dacht ik (don`t shoot me if i`m wrong) t idee om in t nieuwe topic te starten, en dan steeds de beginpost bij te werken als dat mogelijk was... dacht dat de mods daar nog voor aan t kijken waren?

Jaa, dat was ik dus Clown
Ze zouden idd kijken en bespreken achter de schermen, maar ik heb er nooit meer wat van gehoord daarna.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:38

Zo ik heb maar een nieuwe sterke vliegendeken besteld in de aanbieding, ben erg benieuwd als hij binnen is.

Want mij Amigo bug rug heeft een ander paard bij mij op het land helemaal kaopt gescheurd Clown
Hopen dat deze het beter houd Tong uitsteken

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:17

Ik heb een hele lage tijd niet gepost hier maar met mijn excemer gaat het nu behoorlijk goed Haha! . Hij is nu 2 maanden geleden verhuist van pal naast de zeedijk naar meer bosrijk gebied en ik was behoorlijk huiverig. Maar nu 2 maanden verder laat hij zijn manen helemaal met rust, en als ik zijn staart om de 2 á 3 dagen met liberate lotion insmeer schuurt hij die ook niet of nauwelijks. Op mijn oude plek is nu een shetlander gekomen met ZE, het arme dier schuurt zich tot bijna bloedens toe kapot Ach gut .

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:50

pff ik heb nog 1 exceem deken liggen die mn hengst (tegen die tijd ruin dus) dan wel omkan.. denk alleen dat hij binnen 5 min in 900000 stukjes ligt..

Eva___
Berichten: 1847
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:54

Ik heb de naam van een product gekregen van een stoeterij en het schijnt dat na 2 jaar ze er geen last meer van hebben.
Ander probleem: heel dat pakket kost 250euro Wow!
uit heel dat pakket helpt maar 1 iets en al de rest ben je niets mee.
verloren geld dan een beetje Bloos!

ellepel

Berichten: 47557
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:36

ga es vragen hoe dat heet als je wilt?

met ap gaat het heel goed, staat op weinig gras,krijgt vitamientjes en ziet er prima uit op wat plekjes op zijn hoofd na

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:07

Ik ben nu echt verliefd op m'n Rambo deken. Alle wonden zitten nu dicht, z'n schoft is zowat volgroeid, geen schuurplekken whatsoever, z'n staart ziet er keurig uit. Ben echt heel blij! Hij heeft ook totaal geen jeuk meer bij z'n schoft/manenkam. Dat ding is z'n geld dubbel en dwars waard.

Irenepene

Berichten: 396
Geregistreerd: 21-11-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:16

Hoi , een vraagje van mijn kant....gebruiken jullie een exceemdeken og een vliegendeken? Die van mij heeft namelijk jeuk zodra ze de stal ingaat vooral in manen en draagt nog geen deken. Ze rolt wel lekker regelmatig in de wei, dus ik wil wel een stevige hebben. Wat raden jullie me aan?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:41

eczeemdeken. nu een everline...

Sodeletuut

Berichten: 21315
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:43

Femmie1996: Ik zou een eczeemdeken kopen als ik jou was, ik heb zelf de eczeemdeken van Rambo, de Sweet Itch Hoody om precies te zijn. Een ontzettend stevige deken die na 100x rollen nog geen cm verschoven is. De buiksingels zitten altijd erg los en toch verschuift hij helemaal niet.

Ikenindi: En je hebt ook al 2 pagony's gehad deze zomer?!

jellielover
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-08-08

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:04

MariekeR schreef:
Ik weet niet of iemand dit al heeft geplaatst, maar misschien wil er iemand aan mee doen Lachen

https://www.vet.uu.nl/intravet/actueel/ ... _onderzoek
Citaat:
Meedoen aan staart-en-maneneczeem onderzoek
Staart-en-maneneczeem (SME) is bij veel paarden een groot probleem. Nog deze zomer wil de faculteit Diergeneeskunde, met studenten onder leiding van dr. Marianne Sloet, onderzoek doen naar mogelijke therapieën en nadere diagnostiek.

Voedingssupplement
De effectiviteit van een voedingssupplement, Hippo-Ex Cema®, met verschillende aminozuren en polypeptiden (natuurlijke onderdelen van eiwitten) dat door het voer gegeven kan worden bij paarden met SME, zal worden onderzocht bij 50 paarden of pony’s met SME. De fabrikant geeft aan dat er binnen twee weken een drastische verbetering waargenomen zal worden. Het supplement (bestaande uit een olie en een poeder) dient dagelijks door de voeding heen gegeven te worden gedurende 3 weken. De helft van de paarden zal het echte supplement krijgen, de andere helft een placebo (een middel dat er net zo uitziet maar geen werkzame bestanddelen bevat). De eigenaar (en de onderzoekers) weten van te voren niet welk paard het supplement krijgt en welke de placebo. Er zullen van te voren en na afloop foto’s van de paarden worden genomen om het resultaat vast te stellen. Daarnaast wordt aan de eigenaren gevraagd voor en na het onderzoek een enquête in te vullen.

Huidtest
Op dit moment zijn de diagnostische mogelijkheden om paarden met SME te herkennen beperkt. Door middel van een huidtest willen we onderscheid maken tussen de gevoeligheid van paarden met SME voor de twee meest voorkomende Culicoides soorten in Nederland (C. obsoletus en C. pulicaris). Wellicht zou dit in de toekomst kunnen helpen bij het toepassen van een meer gerichte therapie. Voor dit onderzoek zijn 10 koppels paarden nodig, waarvan telkens één paard lijder is aan SME en de andere zeker niet. Het is belangrijk dat paarden of pony’s van ieder koppel al tenminste 1½ jaar in dezelfde stal en weilanden gehuisvest zijn. Op de hals, onder de manen, zal een stukje huid van ongeveer 20 bij 5 cm geschoren worden, waarna enkele oppervlakkige injecties met extracten van de verschillende Culicoides soorten gegeven zullen worden. In totaal zullen 6 prikjes nodig zijn. De paarden zullen vervolgens na 30 minuten, 1 uur, 4 uur en na 24 uur bekeken worden om de huidreactie te beoordelen.

Corticosteroïden bevattende crème
De spray, Cortavance®, is momenteel geregistreerd voor gebruik bij honden met huidproblemen met ontstekingen en jeuk. Het middel bevat een stof (hydrocortisonaceponaat) die de ontstekingsreacties in de huid en de jeuk verminderen. Bij SME ontstaan ook huidreacties, die heftige jeuk geven. Door zijn samenstelling blijft het middel bij honden zeer oppervlakkig in de huid, waardoor de werkzaamheid groter is en er geen neveneffecten optreden. De verwachting is dat dit bij paarden en pony’s ook het geval zal zijn en het middel dus enerzijds zonder risico op hoefbevangenheid en anderzijds ook aan wedstrijdpaarden gegeven kan worden. De werkzame stof en zijn metabolieten zouden in het lichaam geen concentraties geven die hoog genoeg zijn om hoefbevangenheid of positieve doping test te veroorzaken. Wij zoeken voor dit onderzoek 10 paarden of pony’s met ernstige uitgebreide open schuurplekken. Een deel van de dieren zal met een normale dosering worden behandeld en een deel met een hogere dosering. Voor en na de behandeling zullen foto’s gemaakt worden om het effect van het middel goed te kunnen beoordelen. Ook worden er bloedmonsters genomen en wordt enkele malen spontane urine opgevangen om de concentraties van de werkzame stof en de afbraakproducten te kunnen meten. Het is dus nodig dat de paarden of pony’s ook kunnen beschikken over een stal met stro waar ze spontaan willen plassen.

Oproep
Wij vragen eigenaren van paarden of pony’s met staart-en-maneneczeem om zich aan te melden voor één van deze onderzoeken. Uit logistiek oogpunt zou het voor de onderzoekers handig zijn als meerdere eigenaren van eenzelfde stal/plaats willen meedoen, bij voorkeur in de provincie Utrecht. U zult door het meedoen aan één van deze onderzoeken op de lange termijn niet alleen uw eigen paard, maar ook andere paarden met SME helpen.

Voor meer informatie en voor het aanmelden voor één van bovengenoemde onderzoeken kunt u zich wenden tot:
- Voedingssupplement: drs. Susanne de Raat (s.f.deraat@students.uu.nl)
- Huidtest: drs. Iris Haggenburg (i.m.haggenburg@students.uu.nl)
- Corticosteroïdencrème: drs. Marijke de Pater (m.depater@students.uu.nl)



ik hoorde net toch wat: als dat hippo-ex cema blijkt te werken krijgt de groep die de placebo heeft gehad alsnog van de fabrikant zo'n setje, voor 50 dagen geloof ik (voor het volgende seizoen). gratis! dat maakt het wel de moeite waard denk ik om mee te doen. dat spul is echt kneiter duur! en als het niet werkt heeft het ook geen zin dus dan hoef ik het ook niet. ik heb me in ieder geval aangemeld dus hopen dat het werkt... Haha!

ellepel

Berichten: 47557
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:15

femmie1996 schreef:
Hoi , een vraagje van mijn kant....gebruiken jullie een exceemdeken og een vliegendeken? Die van mij heeft namelijk jeuk zodra ze de stal ingaat vooral in manen en draagt nog geen deken. Ze rolt wel lekker regelmatig in de wei, dus ik wil wel een stevige hebben. Wat raden jullie me aan?



ik heb een boett deken, een vliegendeken met buikflap van wheather beeta,dat is de soft mesh combo
en nu loopt ap alweer een tijdje onder de vliegendeken zonder buikflap van Everline by Busse, is een hele sterke deken trouwens!!!