[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 01:54

En hoe klinkt dat juist als een soort van kreunen of ? Vooral bij het rijden is dit op het begin zo en veel proesten/briesen. Bij het begin van de lente ook veel hoofd schudden dacht altijd van de vliegen maar ..daarom kom ik hier eventjes horen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:36

Wat voor soort kreunen bedoel je? Als ik naar Guus kijkt maakt hij ook wel eens geluid, maar dat lijkt vooral alsof hij zn keel schraapt alsof het kriebelt

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:52

Precies of er iets in de weg zit ..beetje snurkachtig

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:25

Geert kreunt inderdaad ook wel eens tijdens een ritje... een soort keel schrapen voordat hij briest.
Net of hij een liedje zingt :+

Heb ik de laatste tijd trouwens nauwelijks gehoord :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:38

Kreunen op zich herken ik niet .. Wel proesten/briesen en als het echt erg is een soort vochtig ademen? Zo noem ik het altijd .. precies alsof er vocht/snot in de weg zit waar hij doorheen ademt. En natuurlijk gewoon de wijdopen neusgaten.

Maar sinds de pillen dat niet meer gezien/gehoord of gemerkt, vorige week dus een beetje maar nu na de ophoging weer weg (al is het toen ook beginnen regenen dus even afwachten..).

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:46

Vochtig ademen ken ik dan weer niet ;)

Guus kan inderdaad zoals Geert een liedje zingen of hummen. Het klinkt ook echt als huh-huh-huh :=
Ik heb het ook al een poosje niet gehoord, maar heb dan ook minimaal tot niet gereden 8)7

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:21

[***] schreef:
Kreunen op zich herken ik niet .. Wel proesten/briesen en als het echt erg is een soort vochtig ademen? Zo noem ik het altijd .. precies alsof er vocht/snot in de weg zit waar hij doorheen ademt. En natuurlijk gewoon de wijdopen neusgaten.

Maar sinds de pillen dat niet meer gezien/gehoord of gemerkt, vorige week dus een beetje maar nu na de ophoging weer weg (al is het toen ook beginnen regenen dus even afwachten..).

Wat had je paard dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:58

Mijn pony heeft hooikoorts/pollenallergie en daaruit volgend luchtwegproblemen en headshaking. Dit jaar ben ik begonnen met hooikoortsmedicatie en het is het eerst jaar dat ik hem schudvrij heb. Vorige week had hij ineens weer last van z'n luchtwegen en was niet helemaal in z'n element maar blijkbaar staat de maïs in bloei en reageert hij daar ook op. Medicatie iets opgehoogd en de voorbije dagen ging hij weer prima (maar het regende ook dus dat is sowieso altijd goed, het blijft van dag tot dag kijken).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:28

Ik heh dit topic al vaker gevolgd en er ook wel tips uit gehaald, maar het is zo uitgebreid dat ik waarschijnlijk ook veel over het hoofd zie.

Mijn paard reageert op verschillende grassoorten.
Voorheen op de zandpaddock was het minimaal en vaak maar een korte periode. Nu loopt hij op de wei en reageert hij sterker en al langere tijd. Geen extreem gedrag, maar veel "ja" knikken, zijn neus schuren en ik hoor zijn ademhaling beter door zijn neus. Verder fit en bij het rijden niet veel last.

Met de voorgeschreven druppels destijds (vanuit een haartest) en nu het neusnetje en de hookooirtstabletten merk ik geen verschillen.
Ik heb de indruk dat hij vooral erg gevoelig op zijn snuit reageert, ook door wind/zonlicht en andere prikkels.

Zijn er nog andere ervaringen die ik kan proberen?
En hoeveel hooikoortstabletten geven jullie? Mijn paard zal zo'n 550 kilo zijn.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:46

Dat kreunen doet Diva ook, ook als ik haar aan de hand heb lopen vanaf wei naar stal. Geen idee wat dat is, tijdens het werk hoor ik het eigenlijk niet.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:51

Ik kopieer even wat ik al in een ander topic had gezet.

Het verdict een infectie want klieren zijn overal gezwollen krijgt medicatie voor de fluimen want hoorde ook iets in de longen en had wat snot.

En ze zou ook ' dampig' zijn van de droogte, stof, pollen enzoverder. Ze ademt nu via haar flanken ipv op de juiste manier.Mag 2 weken niet rijden en krijgt 14 dagen medicatie en tien dagen antibiotica. Ben eigenlijk vrij verdrietig errrond want het kan na de kuur zeg maar goed gaan en dan toch terug komen zou het zo jammer vinden moesten we samen geen ritjes meer kunnen maken ook al weet ik dat dat niet alles is toch.. :(

Ik heb hier geen ervaring mee dus ben vrij bezorgd nu.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:49

Kun je zo een pollennetje ook in de weide aanlaten ?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:58

Ik haal bij Guus zijn muts het neusflapje er altijd af als hij de wei op gaat. Maar zijn muts is wat aan de grote kant, en het flapje steekt over zijn neus uit. Ben altijd bang dat hij er op gaat staan...
Daarbij heeft hij op de wei geen last, zal wel komen omdat hij altijd met zn neus in het gras staat _O-

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:03

Ze staat continu op de weide en heeft juist last vandaar eigenlijk .. maar ben geen voorstander voor halsters enzo in de weide enige wat ze op heeft soms is Vliegenmasker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:18

Wisse draagt het netje 24/7.

Hij maakt ook zo'n keelachtig snurkgeluid als wat jij beschrijft Idefix. Alsof je hem bij wijze van met de kin op de borst rijdt en hij daardoor niet goed kan slikken. Dat doet hij echter al heel lang (jaren?) maar dat was tot dit voorjaar het enige dat we merkten en hij lijkt daar geen last van te hebben. Sinds dit jaar echter kortademig en daardoor nu pas de stempel allergie gekregen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:41

Hoe heb jij het dan bevestigd opishop ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:46

Hij begon steeds meer met die geluiden. Op gegeven moment al tijdens het opzadelen. Toen de DA erbij gehaald en bleek hij een luchtweginfectie te hebben (met camera bevestigd. Daar voor behandeld ( november( en toen dat over was Kon ik hem weer oppakken. Heb daar ongeveer twee maanden voor genomen qua opbouw (na 3 mnd stilstand ongeveer) en toen ging het goed. Daarna begon hij niet lekker te lopen, weinig energie enz. Bloed, urine en mest waren oke. Camera liet wat roodheid zien achter de neus dus de DA vermoedde een allergie. Is nog niet officieel bevestigd, zitten nog in de probeer fase.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:18

Wat een zoektocht heb je soms..... onze Diva gaat superfijn op het moment! Het is zo'n fijn paard, iedere dag is het een feestje met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:23

Nog even een update van [***] voor wie wil..
Het extra pilletje heeft hem duidelijk geholpen in de zin dat de klachten niet meer zo erg zijn. Het kuchen is weg, evenals het echt benauwde (open neusgaten) bij beweging.

Echter merk ik toch ook enorm invloed van het weer. De voorbije 2 dagen met temperaturen rond de 22-23°C, zwaar bewolkt en regen op voorhand (of zelfs beetje tijdens de rit) en hij liep als een zonnetje. Bv.

Afbeelding

Vandaag, met 25°C, volop zon, geen regen geweest en een krachtige wind was het heel wat minder. Plaatselijk toch weer schudden (maar beesten of anders? Is toch moeilijk) maar vooral niet vooruit te branden. Hij wilde wel, want deed alles wat ik vroeg (ook draf/galop, zonder hoesten) maar het tempo lag een pak lager dan gisteren. Dan krijg je dus dit:

Afbeelding

Nu is dat voor mij op zich ook goed genoeg, het gaat zoals het gaat. Maar vraag me toch af of je voor zo'n dingen ook nog iets kan doen, iets wat desnoods tijdelijk tijdens het rijden verlicht ofzo, want denk dat zo in de paddock de last wel meevalt. Iets voor de luchtwegen ofzo? Ter ondersteuning? Hij is niet superbenauwd of heeft geen snot ofzo (1 neusgat licht waterig aan het einde van de rit) maar toch .. als er iets zou zijn ...

Weet nu dat ik op dagen als vandaag wat stapritjes ga inplannen, heb wel het idee dat hij graag wil gaan en het graag doet, maar moet gewoon niet teveel van hem verwachten ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:45

Eigenlijk breng je me op een idee ..weet je dat?.
Ik zie dat appie de laatste week het wat benauwd heeft,veel regen,warm en dus een hoge luchtvochtigheid.
Ik zou kunnen kijken wat er gebeurd als ik hem weer op ceterizine zet.
Appie schud momenteel meest nog vanwege vliegen op het hoofd,merk ook dat hij daardoor weer last van zijn lijf krijgt,dus ga de fysio voor hem bellen :j

Zon kan invloed hebben he op schudden,kijk dus of het daar mee te maken had

Ik gebruik als ondersteuning voor de luchtwegen zwarte kummel.
En daar heb je olie van,pellets,granulaat,vlokken.
Ik gebruik deze

https://www.makana.de/pferd/anwendungsg ... tel?c=1458

Maar is elders ook wel te koop.
Ik had eerst olie,maar dat werkt meer op de darmen, zelf ook geprobeerd,maar werd daar erg winderig van :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:51

Thanks, ik ga het eens bekijken. Ze krijgen op dit moment foenegriek maar weet niet of het wat doet.. misschien wel, wie weet was het anders nog erger. Uiteindelijk valt het al bij al ook nog mee, als ik kijk van waar we komen. Maar hoe meer ik onder controle krijg, hoe meer ik hem wil helpen om helemaal zonder klachten te zijn ;)

Ik denk persoonlijk vooral de wind, als trigger voor het schudden. Heb zoveel mogelijk tussen de bomen gereden en daar ging het ook gewoon goed, het was echt in de velden dat hij last had. Maar uiteraard is er tussen de bomen ook minder zon. Hoop binnenkort eens op een warme, zonnige, windloze dag :Y)

Op welk idee heb ik je dan gebracht? Want ik snap het niet zo goed :P

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:33

Voor de luchtwegen geef ik Nayeli Puur luchtwegen en om haar te ondersteunen met de klachten van de pollenallergie geef ik haar Scutellaria tinctuur van De Groene Os (per toeval bij uitgekomen maar deze werkt super).
Puur pollen doet voor haar helemaal niets, lijkt het zelfs erger te maken. Daar ben ik dan ook mee gestopt.
Ceterizine heb ik ook kunnen afbouwen van 21 naar 12 per dag, waarschijnlijk zijn de pollen waar ze op reageert niet meer in bloei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:38

Thanks, ik ga het bekijken. Puur pollen deed hier ook niks (buiten het schudden erger maken) dus heb verder niks meer van Puur bekeken. Maar de luchtwegen werkt dus wel bij die van jou?

Super ook dat je zo hebt kunnen afbouwen! Hoop dit in september ook te kunnen, de meeste grassen zouden door zijn maar nog niet alles en maïs is tot eind augustus dus nog even afwachten...

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:10

Ja de luchtwegen werkt goed :j Geen hoesten/kuchen meer.
Ben ook erg blij dat ik heb kunnen afbouwen, vind het niks om zoveel medicijnen te geven :\
O ja, en een maandje geleden is ook een cranio sacraal therapeute geweest. Wow wat een aparte (positieve) ervaring was dat! Dit heeft haar ook enorm geholpen. Volgende maand komt ze weer :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:07

Sabine, jij geeft cobe extra ceterizine omdat hij benauwd is en hoesten toch.
En dat werkt ,dus zou ik dat bij appie ook kunnen proberen.

Puur pollen heb ik ook ooit gedaan,werd appie juist erg ziek van,dus dat gebruik ik ook niet meer